search icon

Ναυτιλία

Η Ρωσία 2ος σημαντικός προμηθευτής LNG στην Ευρώπη – Αντιπροσωπεύει το 16% των εισαγωγών  για το 2024

Οι ΗΠΑ ηγούνται  με 51% του μεριδίου αγοράς - Η  Γαλλία, η Ισπανία και το Βέλγιο είναι  οι μεγαλύτεροι Ευρωπαίοι εισαγωγείς από τις αρχές του έτους

Πάνω από δύο χρόνια μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η ΕΕ συνεχίζει τις προσπάθειές της να αποδυναμώσει οικονομικά τη Ρωσία μέσω κυρώσεων. Η τελευταία κίνηση παρέχει σε μεμονωμένα κράτη μέλη την εξουσία να απαγορεύουν τις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ για την αγορά φυσικού αερίου, οι κυβερνήσεις μπορούν να εμποδίζουν τους Ρώσους και Λευκορώσους εξαγωγείς φυσικού αερίου να συμμετέχουν σε δημοπρασίες για τη δημιουργία  υποδομών και  αγωγών LNG  που χρησιμοποιούνται για την παράδοση φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

« Ενώ οι εισαγωγές αερίου από αγωγούς από τη Ρωσία στην ΕΕ μειώθηκαν σημαντικά το 2023 (κατά 84% σε σύγκριση με το 2021), η Ρωσία παραμένει σημαντικός προμηθευτής ΥΦΑ στην Ευρώπη, αποκομίζοντας σημαντικά έσοδα από το εμπόριο αυτό. Στην πραγματικότητα, η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό ΥΦΑ αυξήθηκε το 2024»  επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Το 2024 , η Ρωσία έχει προμηθεύσει την Ευρώπη με 4,89 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (mt) ΥΦΑ, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 16% των συνολικών εισαγωγών ΥΦΑ της ηπείρου (33,65 εκατομμύρια mt). Αυτό παρουσιάζει αύξηση σε σύγκριση με το μερίδιο 12,74% που κατείχε η Ρωσία τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γαλλία, η Ισπανία και το Βέλγιο ήταν οι μεγαλύτεροι Ευρωπαίοι εισαγωγείς ρωσικού ΥΦΑ φέτος».

Παρά τον σημαντικό ρόλο της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, η απόφαση της ΕΕ από μόνη της μπορεί να μην είναι αρκετή για να σταματήσουν οι εισαγωγές αυτές.  «Η πλήρης εφαρμογή απαιτεί την υποστήριξη όλων των κρατών μελών της ΕΕ, εξασφαλίζοντας ότι εναλλακτικοί προμηθευτές όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ μπορούν να παρέχουν αρκετό ΥΦΑ για να αντικαταστήσουν πλήρως τις ρωσικές εισαγωγές» τονίζουν οι αναλυτές:  «Μέχρι στιγμής, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ΥΦΑ το 2024 ανέρχονται σε 33,65 εκατ. τόνους. Οι ΗΠΑ ηγούνται ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής με 51% του μεριδίου αγοράς, ακολουθούμενες από τη Ρωσία (16%), την Αλγερία (10%), το Κατάρ (8%) και τη Νιγηρία (4%).»

Μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον από τη Ρωσία στην Κίνα, η κινεζική οικονομία εξακολουθεί να προσπαθεί να εδραιώσει μια σταθερή τροχιά ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, το Πεκίνο  ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδιά του  για τη δημιουργία ενός συστήματος εφεδρείας δυναμικότητας άνθρακα έως το 2027.

«Το σύστημα αυτό αποσκοπεί στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, εξασφαλίζοντας μια πιο ευέλικτη και άμεσα διαθέσιμη προμήθεια άνθρακα» υπογραμμίζουν οι αναλυτές:

« Μέχρι το 2030, η Κίνα επιδιώκει να επιτύχει ετήσιο απόθεμα δυναμικότητας άνθρακα 300 εκατομμυρίων τόνων. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής και παραγωγός άνθρακα στον κόσμο, έχει επίσης σημειώσει σημαντική αύξηση των εισαγωγών άνθρακα μέσω θαλάσσης. Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι εισαγωγές αυτές αυξήθηκαν κατά 17% το πρώτο τρίμηνο του 2024. Από την άλλη πλευρά, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας παρουσίασαν μείωση στις εισαγωγές μίγματος ασφάλτου κατά τη διάρκεια του Μαρτίου 2024. Ωστόσο, η μείωση αυτή αναμένεται να είναι προσωρινή.

Μόλις λήξουν οι κυρώσεις για το αργό πετρέλαιο της Βενεζουέλας, κάτι που αναμένεται να συμβεί στα μέσα Απριλίου, οι εισαγωγές είναι πιθανό να ανακάμψουν. Εάν οι κυρώσεις στο πετρέλαιο της Βενεζουέλας επανέλθουν, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας θα μπορούσαν να γίνουν οι μοναδικοί αγοραστές αυτού του αργού πετρελαίου».

Η τελευταία έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) για τον Μάρτιο παρουσιάζει μια αντίθετη εικόνα της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου:

– Από τη μία πλευρά, η ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να ανέβει υψηλότερα από το αναμενόμενο το πρώτο τρίμηνο του 2024 (1Q24) κατά 1,7 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα (m b/d) λόγω των βελτιωμένων προοπτικών για τις ΗΠΑ και της αυξημένης δραστηριότητας δεξαμενισμού.

-Από την άλλη πλευρά, η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να υποχωρήσει κατά 870 χιλ. βαρέλια/ημέρα το 1ο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο (4ο τρίμηνο του 2023) λόγω των σοβαρών καιρικών διαταραχών και των περικοπών παραγωγής που εφαρμόζει ο ΟΠΕΚ+.

Η κατάσταση αυτή περιπλέκεται περαιτέρω από τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις. Ο αντίκτυπος των επιθέσεων των Χούθι και η ανακατεύθυνση των πλοίων γύρω από το ρωσικό πετρέλαιο που πλήττεται από τις κυρώσεις από το 2022 έχουν ωθήσει τα τονοχιλιόμετρα των πετρελαιοφόρων σε επίπεδα ρεκόρ το 2024 (49,1 δισ. τονοχιλιόμετρα). Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 44,5 δισ. τόνων-μιλίων πριν από την πανδημία και ακόμη και με την κορύφωση κατά την περίοδο Covid-19, όταν καταγράφηκαν 47,1 δισ. τόνων-μιλίων.

 

Διαβάστε ακόμη

Ρυθμίσεις οφειλών: Ποιοι (τελικά) μπαίνουν ξανά σε 36 – 100 – 120 δόσεις (πίνακες + vid)

Φορολογικές δηλώσεις: Αλλάζει το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή τους

Kilada Hills: Κρούσεις για πώληση του «στρατηγικού» project των 420 εκατ. στο Πόρτο Χέλι (pic + χάρτης)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version