search icon

Ναυτιλία

Η ΡΑΛ στο πλευρό του ΟΛΠ: Προσφυγή στην ΕΕ κατά του ν/σ Κουρουμπλή

Σκληραίνει η κόντρα μεταξύ του ΟΛΠ, Cosco και υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή για το πολυνομοσχέδιο που έχει καταθέσει για θέματα του ευρύτερου ναυτιλιακού κλάδου

Του Μηνά Τσαμόπουλου
 
Σκληραίνει η κόντρα μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco και υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή για το πολυνομοσχέδιο που έχει καταθέσει για θέματα του ευρύτερου ναυτιλιακού κλάδου με τίτλο «Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις».

Αιτία της αντιπαράθεσης είναι οι αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο στον τρόπο ανάθεσης αποκομιδής των στερεών και υγρών αποβλήτων πλοίων. Όπως τονίζει ο ΟΛΠ πρόκειται για παραβίαση των όρων της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου όσο αφορά την επιλογή παρόχων. Εφόσον ψηφισθεί το συγκεκριμένο άρθρο η διοίκηση του ΟΛΠ θα ζητήσει αποζημίωση.  

Στο κάδρο, μετά και την Ένωση Λιμένων Ελλάδος  μπήκε και η ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) με έκθεση που κατέθεσε στη Βουλή και με την οποία στην ουσία τάσσεται με τα επιχειρήματα του ΟΛΠ και επιχειρηματολογεί κατά του νομοσχεδίου του ΥΝΑ.

Στο εισηγητικό της σημείωμα η ΡΑΛ επισημαίνει στην παράγραφο 15 α) ότι «για τους Φορείς Διαχείρισης οι οποίοι ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το Ελληνικό Δημόσιο (ή/και ακόμη κατέχοντας ποσοστό επί του μετοχικού τους κεφαλαίου) δεν μπορεί να αποφασίζει ούτε το ΥΝΑΝΠ ούτε η ΔΑΛ για τον περιορισμό παρόχων, καθότι υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων, αφού οι ανωτέρω (ΥΠΑΝΠ και ΔΑΛ) βρίσκονται εντός της ιεραρχικής δομής του Ελληνικού Δημοσίου και νομικά εκπροσωπούν το Ελληνικό Δημόσιο».

Μάλιστα η ΡΑΛ προσφεύγει στα ευρωπαϊκά όργανα αφού κάνει «αναφορά/καταγγελία» στον  Γενικό Γραμματέα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το συγκεκριμένο θέμα.

Εκπρόσωποι της διοίκησης του Οργανισμού αλλά και η νομική υπηρεσία που έδωσαν το παρών στην Επιτροπή έθεσαν θέμα ειδικά για το άρθρο 106 του νομοσχεδίου και ζήτησαν την απόσυρσή του. Τόνισαν ότι «το συγκεκριμένο άρθρο, συνιστά ουσιώδη παραβίαση των όρων της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου που κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016».

Από τις 3 Νοεμβρίου 2017 η διοίκηση του ΟΠΛΠ με ολοσέλιδη επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή η οποία κοινοποιήθηκε στους αρμόδιους φορείς έκανε σαφείς τις θέσεις της περί παροχής υπηρεσιών περισυλλογής αποβλήτων πλοίων και καταλοίπων φορτίων.

Ο ΟΛΠ όχι μόνο επεσήμανε ότι το άρθρο 106 είναι αντίθετο με τη σύμβαση παραχώρησης αλλά μέσω της νομικής του υπηρεσίας ζήτησε να τηρηθούν τα προβλεπόμενα στη σύμβαση παραχώρησης.
 
Επίσης, ζήτησαν ρητά να υπάρξει ειδική αναφορά περί αποκλειστικής εφαρμογής των διατάξεων αυτής της διαδικασίας που εφαρμόζει ο ΟΛΠ για την επιλογή υποπαραχωρησιούχων για τη συγκεκριμένη υπηρεσία, τροποποιούμενη κατάλληλα η παράγραφός 27 του άρθρου 106 ώστε να αρθεί κάθε ερμηνευτική δυσκολία και να διαχωριστούν οι δημόσιοι φορείς από τον ΟΛΠ που είναι ιδιωτικοποιημένος.

Κατά του νομοσχεδίου και της συγκεκριμένης διάταξης έχει ταχθεί και η ΕΛΙΜΕ-Ένωση Λιμένων Ελλάδος, παρ’ όλα που τα περισσότερα μέλη της είναι Δημόσια Λιμάνια. Κατά τάχθηκε και το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο.

Κύκλοι της αγοράς έθεσαν το θέμα ότι δεν είναι ξεκάθαρο το επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο γίνονται ή καλούνται να γίνουν μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα και εξέφρασαν την απορία «ποιος είναι ο  λόγος που επιμένει ο υπουργός Ναυτιλίας πόσο μάλλον όταν η ΡΑΛ μια ανεξάρτητη αρχή προσφεύγει στην ΕΕ».

Exit mobile version