Στην αγορά ξηρού φορτίου, οι δείκτες της ναυλαγοράς σταματούν το ράλι ενός μηνός, οδηγούμενοι κυρίως από τις τιμές των Capesize. Από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως τις 18 Οκτωβρίου 2023, ο BDI- δείκτης ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, είχε σχεδόν διπλασιαστεί από τις 1.063 μονάδες στις 2.105, βασιζόμενος κυρίως στη σημαντική ενίσχυση των Capesize κατά 276%, από τις 997 μονάδες στις 3.749 μονάδες (την ίδια περίοδο ο BPI αυξήθηκε μόνο κατά 9%, ο BSI κέρδισε 27% και ο BHSI κινήθηκε υψηλότερα κατά 24%).
Από την Πέμπτη 23, 2023 ο δείκτης Capesize παρουσίασε σημαντική διόρθωση 39% η οποία βύθισε τον BDI περίπου 25% χαμηλότερα. «Πιθανότατα αυτή η πτώση θα δημιουργήσει ανησυχίες στους ιδιοκτήτες και τους επενδυτές ξηρού χύδην φορτίου, αλλά τα θεμελιώδη μεγέθη μπορεί να μην είναι τόσο δυσοίωνα για τους επόμενους μήνες» εκτιμούν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«1.Πρώτα απ’ όλα, οι εξαγωγές καλαμποκιού, σιταριού και σόγιας των ΗΠΑ αναμένεται να ενισχυθούν μετά από μια καλή γεωργική χρονιά. Παρά τους περιορισμούς στη διώρυγα του Παναμά, η αγορά μπορεί να βρει μια εναλλακτική λύση και να χρησιμοποιήσει μεγαλύτερα πλοία που θα περάσουν το Ακρωτήριο Χορν στον Ειρηνικό, προσθέτοντας τονομίλια και υποστηρίζοντας τη ζήτηση μεγαλύτερων πλοίων.
2.Κάτι άλλο που μπορεί να στηρίξει τους ναύλους των μεγαλύτερων πλοίων είναι η στροφή των Κινέζων προς τον ρωσικό άνθρακα. Οι εισαγωγές ρωσικού άνθρακα από την Κίνα έχουν τριπλασιαστεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με τις ποσότητες εισαγωγών να ανέρχονται σε περίπου 52 εκατ. τόνους ρωσικού άνθρακα φέτος (από 28 εκατ. τόνους το 2022) και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ηπιότερες εισαγωγές από την Ινδονησία.
3.Επίσης, η Ινδία έχει παρατείνει την οδηγία για όλες τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με βάση τον εισαγόμενο άνθρακα να λειτουργούν σε πλήρη δυναμικότητα έως τον Ιούνιο του 2024, για να αντιμετωπίσει την υψηλότερη ζήτηση ενέργειας και την ανεπαρκή εγχώρια προσφορά άνθρακα. Από τις εγχώριες μονάδες που βασίζονται στον άνθρακα ζητήθηκε να αναμειγνύουν τουλάχιστον 6% εισαγόμενου άνθρακα στο μείγμα καυσίμου μέχρι τον Μάρτιο, ώστε να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του χάσματος μεταξύ της διαθεσιμότητας εγχώριου άνθρακα και της κατανάλωσης από τις μονάδες, ενώ προηγουμένως το μείγμα βασιζόταν στο 4% του εισαγόμενου άνθρακα» και προσθέτουν:
«Ένα πιθανό μαύρο σύννεφο στη συγκρατημένη αισιοδοξία είναι η προσπάθεια των περισσότερων χαλυβουργών σε όλο τον κόσμο να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι κινεζικές και οι ινδικές χαλυβουργίες στρέφονται ήδη στη χρήση περισσότερου ανακυκλωμένου χάλυβα και σκραπ, απομακρυνόμενες από το εισαγόμενο και το εγχώρια εξορυγμένο σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα. Ταυτόχρονα, τα υψηλά επιτόκια σε όλο τον κόσμο έχουν αναβάλει πολλές τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές και μαζί με τα προβλήματα του κινεζικού τομέα ακινήτων οδηγούν σταδιακά τη ζήτηση χάλυβα, μαζί με τη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα κοκκοποίησης, σε μείωση».
Καθώς οι μεταφορές άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος αποτελούσαν πρωταρχικό παράγοντα της ζήτησης Capesize όλα αυτά τα χρόνια, η πιθανή μείωση του εμπορίου τους μπορεί να επηρεάσει τους ναύλους στο μέλλον.
Οι ανησυχίες των πλοιοκτητών για τη μελλοντική ζήτηση Capesize/Newcastlemaxes, μπορεί ήδη να αντικατοπτρίζονται στο βιβλίο παραγγελιών χύδην ξηρού φορτίου, καθώς η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο των Capesize/Newcastlemaxes είναι μόλις 6% και ο στόλος των πλοίων ηλικίας άνω των 15 ετών είναι λίγο πάνω από 18%.
Διαβάστε ακόμη
Ποια επιδόματα χάνουν οι επαγγελματίες με το νέο σύστημα φορολόγησης
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Ποιο είναι το έργο του Καφηρέα που εκτινάσσει κερδοφορία και ισχύ της εταιρείας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ