«Στην ναυτιλία τα προβλήματα είναι σοβαρά. Πολλοί πλοιοκτήτες έχουν πλοία σε αναμονή για τα δεχθούν σε λιμάνια είτε τα βάζουν αμέσως σε καραντίνα από την ημέρα που φθάνουν έξω από το λιμάνι. Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παράλληλη ναυτιλία, αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις και ανάγκη εύρεσης/εφεύρεσης εναλλακτικών λύσεων σε απλά καθημερινά operational θέματα, που υπό αλλες συνθήκες θα ήταν μια συνήθης ρουτίνα» λέει στο NM ο Γιάννης Κοτζιάς Πρόεδρος της Ένωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA).
«Πλοία που χρειάζονται ανταλλακτικά και εξοπλισμό, δεν εξυπηρετούνται γιατί υπάρχει αδυναμία μεταφοράς και παράδοσής τους. Υπάρχουν πολλές ακόμα δυσκολίες εποπτείας και παρακολούθησης των δεξαμενισμών πλοίων στα ναυπηγεία. Είναι καθημερινά προβλήματα που καλούμαστε να λύσουμε μεταξύ άλλων, ενώ η κατάσταση εξακολουθεί να κλιμακώνεται στην Ευρώπη».
Για τη ναυλαγορά επισημαίνει:
«Οι αγορές και τα ναύλα των δεξαμενοπλοίων σημειώνουν άνοδο. Ειδικά στα VLCC’s, διαπραγματεύσεις για ναύλα κοντά στα «εξωπραγματικά» επίπεδα των άνω των 300.000 δολαρίων της 19ης Οκτ 2019.
Οι αγορές ξηρού φορτίου, που δεν περνάνε τις καλύτερες τους μέρες, παρουσιάζουν μια σταδιακή ανάκαμψη ουσιαστικά βοηθούμενη από τα φθηνότερα καύσιμα που μειώνουν το λειτουργικό κόστος ενός καραβιού. Ενδεικτικά η τιμή του ULSFO (από-θειομένο) στο Rotterdam στις 16 Μαρτίου ήταν 280 και το IFO380 υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, στα 197. Το spread η διαφορά των δυο καυσίμων για πρώτη φορά είναι κάτω από τα 100 δολάρια. Για το IFO380 χαμηλότερη τιμή από την σημερινή είχαμε ξανά στις 15 Απριλίου του 2016».
Και τα μεγάλα Capesize πλοία φορτωμένα με σιδηρομετάλλευμα αρχίζουν να «ρέουν» ξανά προς την Κίνα, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι κλάδοι των βιομηχανικών υποδομών της Κίνας επανέρχονται σταδιακά στη συνήθη λειτουργική τους ικανότητα.
Τα πλοία που «καλούν» τα κινεζικά λιμάνια (Port Calls), έχουν αυξηθεί από το χαμηλό 550 ανά ημέρα πρίν 1 μήνα σε πάνω από 820 σήμερα.
Στα Panamax/Kamsarmax βλέπουμε κάποιες ενδεικτικές ναυλώσεις στα 13.000-14.000 δολ. την ημέρα για ταξίδι με φορτίο σιτηρά, από την ανατολική Ακτή Λατινικής Αμερικής προς Άπω Ανατολή, ενώ κάποια Supramax στα 11.500 δολ.
Τα κινεζικά ναυπηγεία σταδιακά επανέρχονται στην παραγωγή. Οι παραδόσεις νέων πλοίων έχουν επηρεαστεί. Ο Φεβρουάριος ήταν ο χαμηλότερος μήνας των κινεζικών παραδόσεων για τα τελευταία 15 χρόνια.
«Θα προκύψουν περαιτέρω καθυστερήσεις εάν οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να στείλουν τον κόσμο τους στα ναυπηγεία και φυσικά πλήρωμα για την τελική παράδοση. Αυτό θα περιορίσει βραχυπρόθεσμα την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου. Οι γενικές οικονομικές συνθήκες ενδέχεται επίσης να καθυστερήσουν κάποιες παραδόσεις» επισημαίνουν ναυλομεσιτικοί κύκλοι.
«Η ναυτιλία μας είναι μαθημένη σε δυσκολίες και αντιξοότητες. Οι ναυτιλιακοί παράγοντες και οι επαγγελματίες είμαστε εξοικειωμένοι στην αβεβαιότητα, καθώς η καθημερινότητα μας είναι πάντοτε αβέβαιη και τίποτε δεν θεωρείται δεδομένο και έτσι όλες οι σημερινές αναπάντεχες δυσκολίες είναι ευκολότερο να ξεπερασθούν σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και από τους Έλληνες της ναυτιλίας. Άλλωστε το ISM, και όλοι οι αυστηροί κανονισμοί που μας έχουν επιβληθεί έχουν επιβάλει σοβαρότητα και λειτουργία της ναυτιλίας μας που δεν αφήνει τίποτε στην τύχη» τονίζει ο Γιάννης Κοτζιάς.