Από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αναδυθεί μια νέα γενιά ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων. Η ζήτηση για δεξαμενόπλοια αυξήθηκε και αυτό προκάλεσε την άνοδο των ναύλων μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας, δελεάζοντας νέους παίκτες να εισέλθουν στην αγορά.

Οι κυρώσεις για το ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα καθαρά πετρελαιοειδή τέθηκαν σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2022 και τον Φεβρουάριο του 2023 αντίστοιχα. Ως αποτέλεσμα, αυτό περιόρισε το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου προς τη Δύση, ακολουθούμενο από μια μετατόπιση των εμπορικών ροών.

Σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue αυτό οδήγησε στην εμφάνιση νέων παικτών στην αγοράς, οι οποίοι ήταν πρόθυμοι να επωφεληθούν από τα ασφάλιστρα που διατίθενται από τη μεταφορά φορτίων που υπόκεινται σε κυρώσεις, τα οποία οι παραδοσιακοί ιδιοκτήτες δεν είναι πλέον πρόθυμοι να μεταφέρουν.

Ταυτόχρονα, αυτοί οι νέοι εισερχόμενοι στην αγορά δεξαμενόπλοιων επέτρεψαν στο ρωσικό πετρέλαιο να συνεχίσει να ρέει, με πολύ μικρές επιπτώσεις από τις κυρώσεις. Επιπλέον, τα φορτία απομακρύνθηκαν από την Ευρώπη προς προορισμούς πιο μακριά, όπως η Κίνα, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα της VesselsValue, ρίχνουμε μια ματιά στους νέους και ευκαιριακούς νεοεισερχόμενους που εμφανίστηκαν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Αναλύουμε τι αγόρασαν και τον αντίκτυπο που είχε αυτό στις αντίστοιχες τιμές της αγοράς, ιδιαίτερα καθώς η ζήτηση για παλαιότερη χωρητικότητα συνεχίζει να ανθεί.

Gatik Ship Management

Η Gatik Ship Management με έδρα την Ινδία είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εταιρείες που εμφανίστηκαν τους τελευταίους 18 μήνες. Μια άγνωστη μέχρι πρότινος οντότητα, η εταιρεία έχει αποκτήσει και εκμεταλλεύεται πλέον ένα εκπληκτικό αριθμό 53 δεξαμενόπλοιων (37.100- 318.100 DWT) από τον Δεκέμβριο του 2021, με μέση ηλικία 17 ετών και συνολική αγοραία αξία 1,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ.

Η πλειονότητα αυτών των αγορών αφορούσε τον τομέα Aframax / LR2, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ των αγορών σε ποσοστό 49% περίπου. Ο τομέας αυτός σημείωσε το μεγαλύτερο άλμα στις αξίες από όλους τους τομείς των δεξαμενόπλοιων. Οι τιμές για πλοία 20YO των 105.000 DWT αυξήθηκαν κατά περίπου 135% από την αρχή του Ιανουαρίου 2022, από 11,84 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 27,84 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Τα MRs, συμπεριλαμβανομένων των MR1 και MR2, ήταν τα δεύτερα πιο δημοφιλή πλοία για την Gatik, αντιπροσωπεύοντας περίπου 26%. Ακολουθώντας το μοτίβο που παρατηρήθηκε στον τομέα των Aframax, τα πλοία 20YO των 45.000 DWT σημείωσαν το δεύτερο μεγαλύτερο άλμα στις αξίες, με ποσοστό 120,24% περίπου, από αξία κατεδάφισης 6,57 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 14,47 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Τα δεξαμενόπλοια Suezmax κατέλαβαν την τρίτη θέση, αντιπροσωπεύοντας το 11% των αγορών της Gatik μέχρι στιγμής. Εδώ, οι αξίες σημείωσαν το τρίτο μεγαλύτερο άλμα, σημειώνοντας αύξηση κατά 95% περίπου, από αξία κατεδάφισης 15,92 εκατ. δολ. σε 31,02 εκατ. δολ.

Fractal Marine Shipping

Η Fractal Marine Shipping είναι ένας άλλος νεοεισερχόμενος στην αγορά κατά το τελευταίο έτος. Με έδρα τη Γενεύη και έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Fractal διαχειρίζεται την εμπορική εκμετάλλευση δεξαμενόπλοιων. Η εταιρεία έχει συγκεντρώσει έναν στόλο 27 πλοίων από τον Μάρτιο του 2020, με τα 26 από αυτά τα πλοία να έχουν αγοραστεί από τον Μάιο του 2022. Τα πλοία που αγοράστηκαν είναι ηλικίας από 9 έως 14 ετών, με τη μέση ηλικία των πλοίων που αγοράστηκαν να είναι 17 έτη.

Τα Aframaxes / LR2 αποτελούν την πλειονότητα του στόλου της Fractal, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 42%, ακολουθούμενα από τα LR1 με περίπου 23% και τα MR που κατατάσσονται τρίτα με περίπου 19%.

Radiating World

Η εταιρεία Radiating World Shipping Services με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόρασε το πρώτο της πλοίο τον Δεκέμβριο του 2022 και από τότε έχει αποκτήσει συνολικά 12 δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων 6 Aframaxes και 6 MRs με μέση ηλικία 17 ετών.

Αδιευκρίνιστοι αγοραστές

Μέχρι στιγμής μόνο φέτος, έχουν αναφερθεί 43 πωλήσεις δεξαμενόπλοιων σε μη γνωστοποιημένους αγοραστές, σε σύγκριση με μόλις εννέα για την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα πλοία αυτά έχουν μέση ηλικία 18 ετών.

Το φαβορί του μήνα Μαρτίου εδώ και αρκετό καιρό είναι ο τομέας των MR, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 33% των πωλήσεων σε μη γνωστοποιημένους αγοραστές φέτος, ακολουθούμενος από τα Aframaxes/LR2 με περίπου 25% και τα VLCC που βρίσκονται στην τρίτη θέση με περίπου 19%.

Συμπέρασμα

Συνολικά, ο συνδυασµός των πωλήσεων προς τις εταιρείες Gatik, Fractal, Radiating World Shipping Services και µη γνωστοποιηθέντες αγοραστές αντιπροσωπεύει φέτος ένα µεγάλο ποσοστό των συναλλαγών πώλησης και αγοράς που πραγµατοποιήθηκαν. Περίπου το 33% των πωλήσεων δεξαμενόπλοιων.

Εκτός από τις παραπάνω πωλήσεις, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κατέλαβαν την πρώτη θέση με 23 πωλήσεις, που αντιστοιχούν σε περίπου 12,1% και η Τουρκία ήρθε δεύτερη με 22 πωλήσεις, που αντιστοιχούν σε περίπου 11,6%. Η Ελλάδα και η Ινδία κατέλαβαν από κοινού την τρίτη θέση με 15 πωλήσεις η καθεμία, που αντιστοιχούν σε 7,9% περίπου.

Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι οι αγορές από αυτή τη νέα γενιά ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων αυξάνουν τη ζήτηση στον τομέα αυτό, ειδικά για παλαιά πλοία χωρητικότητας άνω των 15 ετών. Έτσι, υποδεικνύουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό της δραστηριότητας πώλησης και αγοράς αφορά πλοία που πωλούνται με την πρόθεση να διακινηθούν σε αυτές τις νεοσύστατες γραμμές, οι οποίες ελέγχουν τις τιμές αυτή τη στιγμή.

Διαβάστε ακόμη

Η στρατηγική Μητσοτάκη για μετά τις εκλογές, οι μνηστήρες του λιμένος Ηρακλείου, τα ακίνητα του Μαύρου και μια οφειλή περίπου 100 εκατ. ευρώ

Το φαινόμενο «Tinder»: Πώς η εφαρμογή γνωριμιών μέσω διαδικτύου έγινε μια αυτοκρατορία αξίας 42 δισεκατομμυρίων δολαρίων (Instagram pics)

Ρεκόρ για τα «Αirbnb» στην Ελλάδα: Ξεπέρασαν τις 28,5 εκατ. διανυκτερεύσεις το 2022, πάνω και από το 2019 (πίνακες)