H εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία παρά τις αρχικές εκτιμήσεις, θα καθυστερήσει την πολυαναμενόμενη άνοδο της “ετοιμοθάνατης” ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων. Σε αυτό συμβάλλει και η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου σε υψηλό 13τίας ενώ τα μπλοκαρισμένα λόγω συνωστισμού λιμάνια και η αύξηση της τιμής των σιτηρών θα μειώνουν τη ζήτηση για μεταφορά με φορτηγά πλοία. Στις εκτιμήσεις αυτές προέβη η BIMCO που είναι η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα βλάψει όλους τους ναυτιλιακούς τομείς καθώς η αστάθεια στις εφοδιαστικές αλυσίδες προκαλεί αυξήσεις στις τιμές εμπορευμάτων όπως μέταλλα, σιτάρι, πετρέλαιο και φυσικό αέριο πυροδοτώντας τον παγκόσμιο πληθωρισμό και μειώνοντας τη ζήτηση.
Τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία αντιπροσώπευαν το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών ενώ η Ρωσία ελέγχει περίπου το 10% των θαλάσσιων αποστολών αργού πετρελαίου, των πετρελαϊκών καυσίμων και και των διυλισμένων προϊόντων.
Σύμφωνα με την έκθεση της BIMCO για τον αντίκτυπο του πολέμου στην παγκόσμια ναυτιλία, μειώνεται ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που φόρτωναν ρωσικό αργό και προϊόντα πετρελαίου από βασικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, της Βαλτικής και ανατολικών-ευρωπαϊκών κρατών καθώς οι αγοραστές “αυτοκυρώθηκαν” και αποφεύγουν τα ρωσικά φορτία ενώ οι πλοιοκτήτες στάθμισαν τους κινδύνους και την πολυπλοκότητα της επιχειρηματικής δραστηριότητας στις περιοχές αυτές.
-Το 70% των ρωσικών εξαγωγών αργού λέγεται ότι δεν έχει αγοραστές παρά τις πολύ μειωμένες τιμές, ακόμη και όταν τα φορτία ντίζελ τα οποία πωλήθηκαν πριν από την εισβολή της 25ης Φεβρουαρίου ξεφορτώθηκαν σε λιμάνια της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου το περασμένο Σαββατοκύριακο.
«Όμως η Ε.Ε. που είναι ο κύριος λήπτης όλων των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει καμία κύρωση για την εισαγωγή ρωσικών πετρελαίων» επισημαίνεται στην Έκθεση της BIMCO:
«Η Κίνα θα μπορούσε να εμφανιστεί ως αγοραστής για το ρωσικό αργό που θα μπορούσε να βοηθήσει στον κατευνασμό των ανησυχιών για την παγκόσμια προσφορά ενώ η ΕΕ θα μπορούσε με τη σειρά της να αγοράσει περισσότερες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των τονομιλίων άρα ακριβότερα ναύλα άρα άνοδο της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων, όμως αν διατηρηθούν οι υψηλές τιμές, η συνολική ζήτηση θα εξακολουθεί να είναι υποτονική.
Την εβδομάδα 28 Φεβρουαρίου-6 Μαρτίου σύμφωνα με την Allied Shipping Research ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil αυξήθηκε κατά 28,5% από τις 1.147 μονάδες στις 1.474. Ο μέσος όρος είναι οι 794 μονάδες ενώ το 2021 έκλεισε με μέσο όρο τις 646 μονάδες.
Ανοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Αυξήθηκε κατά 42,1% από τις 696 μονάδες στις 989. Ο μέσος όρος είναι οι 650 μονάδες ενώ το 2021 η ναυλαγορά έκλεισε με μέσο όρο τις 586 μονάδες.
Η πίεση μειώνεται όμως συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Πιο συγκεκριμένα, ένα VLCC μπαίνει μέσα κάθε μέρα κατά 15.125 δολάρια από 12.949 δολάρια, ποσοστό αύξησης της ζημιάς 16,8%. Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να “βάζουν το χέρι” στα ταμεία της εταιρείας για να συνεχίσουν τα πλοία να ταξιδεύουν και να βρίσκονται ενεργά στην αγορά ενόψει της πολυπόθητης αναστροφής του κλίματος.
Για τα Suezmax οι τιμές των ημερήσιων ναύλων αυξήθηκαν κατά 14% στα 76.380 δολάρια την ημέρα από 67.027 μία εβδομάδα νωρίτερα.
Για τα Aframax η ημερήσια αύξηση στα ναύλα ήταν 48,1% από τα 43.671 δολάρια την ημέρα στα 64.682 δολάρια.
Όπως εκτιμούν οι αναλυτές της BIMCO η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων δεν έχει ακόμη ανακάμψει από την παρατεταμένη ύφεση που προκάλεσε η πανδημία για περισσότερο από 18 μήνες. Η προσφορά χωρητικότητας είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση για μεταφορά καυσίμων. Αυτό σημαίνει περισσότερα πλοία και λιγότερα φορτία με αποτέλεσμα ι ναύλοι να παραμένουν χαμηλά.
Οι 10 μεγαλύτερες παγκοσμίως ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο από δεξαμενόπλοια ανέφεραν για το 2021 συνολικές ζημιές άνω του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Και μπορεί οι ναύλοι για δεξαμενόπλοια aframax και suezmax να αυξήθηκαν από 800% έως 1.600% και σε κάποιες φάσεις έως 3.800% όμως αφορούν δρομολόγια για μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα και δεν επεκτάθηκαν σε άλλους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους παγκοσμίως.
Ημερήσιος ναύλος για τη διαδρομή Primorsk-Rotterdam έκλεισε χθες, Δευτέρα στα 262.000 δολάρια. Αλλά μέχρι εκεί.
Οι πολιτικοί δεν θέλουν να επιβάλλουν κυρώσεις ή να διαταράξουν τη ροή υδρογονανθράκων από τη Ρωσία γιατί φοβούνται ότι θα αυξήσει περαιτέρω τις τιμές των προϊόντων και τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Και μπορεί τα πλοία και οι εφοπλιστές να είναι έτοιμοι να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο στη Δύση όμως οι οικονομικές και τραπεζικές κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία περιπλέκει την κατάσταση.
Οι ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές αργού ανέρχονται σε περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και ραφιναρισμένα προϊόντα επιπλέον 2,7 εκ bpd, με το 60% να κατευθύνεται προς την Ευρώπη, σύμφωνα με BIMCO.
Η παρακολούθηση πλοίων καταδεικνύει ότι οι φορτώσεις από τα ρωσικά λιμάνια έχουν επιβραδυνθεί κατά περίπου 1,5 εκατ. bpd την περασμένη εβδομάδα. Η ΕΕ των 27 και το Ηνωμένο Βασίλειο εισάγουν περίπου το 40% ντίζελ από τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου και των καυσίμων αεριωθουμένων, ευρωπαϊκό.
Όση ποσότητα πετρελαίου δεν μπορεί να ξεφορτωθεί σε λιμάνια της Μεγάλης Βρετανίας λόγω κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, ξεφορτώνονται σε γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά, ρουμανικά και τουρκικά.
Διαβάστε ακόμα:
Ανοδικό ξέσπασμα στο Χρηματιστήριο με αιχμή τις τράπεζες
Goldman Sachs: «Φωτιά» λόγω Ρωσίας – Ουκρανίας στα σιτηρά – Πού θα πάνε οι τιμές
Κυρώσεις ΕΕ στη Ρωσία: Ποια γνωστά πρόσωπα προστίθενται στη «μαύρη λίστα»