search icon

Ναυτιλία

Η κρουαζιέρα βάζει πλώρη για 35.000.000 επιβάτες (pics)

Η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, μιλά για όσα συζητήθηκαν στη συνάντηση των παγκόσμιων ηγετών της κρουαζιέρας στη Γένοβα

Η Μαρία Δεληγιάννη

Στη Γένοβα της Ιταλίας συγκεντρώθηκαν οι παγκόσμιοι ηγέτες της κρουαζιέρας με εκπροσώπους κυβερνήσεων ανά την Ευρώπη για να συζητήσουν το μέλλον της κρουαζιέρας, κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). Η CLIA, ο παγκόσμιος φορέας της κρουαζιέρας, εκπροσωπεί σήμερα 55 πλοιοκτήτριες εταιρείες με 303 κρουαζιερόπλοια που συνιστούν πάνω από το 95% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας.

Στην ατζέντα του συνεδρίου ήταν οι δράσεις του κλάδου για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050, η προστασία της θαλάσσιας ζωής και περιβάλλοντος, θέματα οργάνωσης λιμένων συμπεριλαμβανομένων θεμάτων διαχείρισης ελλιμενισμού (berth management), και της τουριστικής διαχείρισης προορισμών. Εμφαση δόθηκε σε θέματα ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, και συγκεκριμένα στην ενίσχυση της γυναικείας απασχόλησης και ενδυνάμωσης.

Η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, μας μιλάει για τα θέματα που κυριάρχησαν στην ατζέντα της Εβδομάδας Κρουαζιέρας.

Λόρα Αμορέτι, CEO Crocierissime, Μαρία Δεληγιάννη, Director EastMed CLIA, Eλπη Πετράκη, πρόεδρος της WISTA International, Μαρίνα Χατζημανώλη, υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Ραφαέλα ντελ Πρέτε, διευθύντρια των ιταλικών λιμανιών κρουαζιέρας Global Ports Holding, Μικέλα Τζαστίνι, διευθύντρια στην Costa Crociere SpA, Ελεονόρα Μόντε, γενική διευθύντρια της FONASBA

-Ποιο ήταν το βασικό μήνυμα της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής που διοργάνωσε η CLIA στη Γένοβα;

Υπό την ηγεσία του νέου προέδρου της CLIA Τζέισον Λίμπερτι, CEO Royal Caribbean Group, ο κλάδος απηύθυνε κάλεσμα στις κυβερνήσεις και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να δράσουν άμεσα για την αύξηση παραγωγής και προμήθειας βιώσιμων καύσιμων πλοίων, ώστε να μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα της Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η CLIA στη Σύνοδο, θα χρειαστούν 44.000 τόνοι βιώσιμων καυσίμων πλοίων στην Ευρώπη έως το 2025 για να ευθυγραμμιστεί ο κλάδος με τους στόχους της Ε.Ε.

-Οι εταιρείες κρουαζιέρας από την πλευρά τους προετοιμάζονται;

Οι εταιρείες κρουαζιέρας συνεχίζουν να καινοτομούν και να επενδύουν στην τεχνολογία για να επιτύχουν το όραμα των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Αξίζει να σημειώσουμε ότι 55 κρουαζιερόπλοια βρίσκονται υπό παραγγελία, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 33,9 δισ. ευρώ για τα επόμενα 5 χρόνια. Από αυτά τα 36 θα κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα 7 θα είναι έτοιμα ή ικανά για χρήση μεθανόλης. Επίσης, έως το 2028 περισσότερο από το 70% του στόλου των εταιρειών κρουαζιέρας που είναι μέλη της CLIA θα έχει δυνατότητα ηλεκτροδότησης από την ξηρά.

Ωστόσο, η διαθεσιμότητα βιώσιμων καυσίμων πλοίων σε ευρεία κλίμακα είναι το κομμάτι που λείπει από το παζλ. Γι’ αυτό, η CLIA κάλεσε τις κυβερνήσεις να βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης, θέτοντας πιο φιλόδοξους στόχους παραγωγής, ιδιαίτερα για τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα.

-Η CLIA πώς βοηθάει πρακτικά στην επίτευξη αυτών των στόχων;

Για να βοηθήσει ακόμα περισσότερο προς αυτήν την κατεύθυνση, η CLIA ξεκινά μία μελέτη που θα προσδιορίσει τις επενδύσεις που απαιτούνται σε τοπικό επίπεδο για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα έως το 2050. Για τη μελέτη, η CLIA θα συνεργαστεί με τους νηογνώμονες RINA και DNV. Ο ιταλικός νηογνώμονας RINA θα καλύψει όλες τις περιοχές του κόσμου εκτός Ευρώπης και θα επικεντρωθεί σε μια ολιστική θεώρηση των υποδομών και των ρυθμιστικών αναγκών του κλάδου της κρουαζιέρας παγκοσμίως. Την αντίστοιχη μελέτη για την Ευρώπη θα εκπονήσει ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV.

Στόχος της έρευνας είναι να παράσχει σαφήνεια σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση και τις μελλοντικές εξελίξεις στην υποδομή και την ανάπτυξη καυσίμων κατά τα επόμενα 5-10 χρόνια. Σημαντική έμφαση θα δοθεί στον αντίκτυπο των δρομολογίων και των λειτουργιών των κρουαζιερόπλοιων, λαμβάνοντας υπόψη τους διάφορους φορείς ενέργειας τόσο κατά τη ναυσιπλοΐα όσο και στο λιμάνι.

Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης αναμένεται να διαμορφώσουν την προσέγγιση της βιομηχανίας κρουαζιέρας όσον αφορά τη βιωσιμότητα για τις επόμενες δεκαετίες, θέτοντας ένα σημείο αναφοράς για την περιβαλλοντική διαχείριση στον τομέα της ναυτιλίας.

Στιγμιότυπο από τη συνάντηση της Γένοβας

-Σε ό,τι αφορά την τουριστική ανάπτυξη των προορισμών κρουαζιέρας, ποια θέματα συζητήσατε στη Σύνοδο;

Παγκοσμίως, η κρουαζιέρα είναι το είδος του τουρισμού που ανέκαμψε και συνεχίζει να ανακάμπτει από την κρίση της πανδημίας ταχύτερα από κάθε άλλο είδος. Φέτος αναμένουμε να ταξιδέψουν 35.000.000 επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως συγκριτικά με τους 31.500.000 το 2023 – ποσοστό αύξησης, δηλαδή, 11%. Ωστόσο, αυτός ο δυναμισμός θα είναι βιώσιμος μόνο αν συνοδεύεται από συντονισμένες προσπάθειες εκ μέρους όλων των εμπλεκόμενων (εταιρειών κρουαζιέρας, δημόσιων αρχών και τοπικών φορέων) για τον προσεκτικό σχεδιασμό και τη διαχείριση των τουριστικών δραστηριοτήτων στους προορισμούς που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια.

Στο πλαίσιο αυτό, αφιερώθηκε ειδική συζήτηση σε πάνελ, με τη συμμετοχή κυβερνητικών αξιωματούχων, συμπεριλαμβανομένης της κυρίας Ηλέκτρας Παπαζάχου, συμβούλου της υπουργού Τουρισμού της Ελλάδας Ολγας Κεφαλογιάννη, και εκπροσώπων του κλάδου, για να εξεταστεί πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις μεγάλες δυνατότητες του παράκτιου τουρισμού σεβόμενοι τις τοπικές κοινωνίες και με στόχο τη μεγιστοποίηση της οικονομικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας τοπικά. Η καλύτερη διάχυση του κόσμου κατά τη διάρκεια της ημέρας για να αποφεύγεται ο συνωστισμός, η ολιστική προσέγγιση σε επίπεδο προορισμών, αλλά και το άνοιγμα νέων προορισμών κρουαζιέρας τονίστηκαν από όλους τους συμμετέχοντες.

-Εσείς κάνατε τον συντονισμό ενός πάνελ που ασχολήθηκε με τα συστήματα ελλιμενισμού και τον καλύτερο προγραμματισμό των ανταποκρίσεων κρουαζιερόπλοιων. Ποια ήταν τα συμπεράσματα αυτής της συζήτησης;

Στόχος αυτής της συζήτησης ήταν να καταδείξει πώς μια προσεκτικά σχεδιασμένη πολιτική ελλιμενισμού, σε συνδυασμό με ένα προηγμένο σύστημα κρατήσεων όχι μόνο μπορεί να ρυθμίσει την κίνηση της κρουαζιέρας, βοηθώντας στην καλύτερη διάχυση των προσεγγίσεων κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και να παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζονται οι προορισμοί και οι τοπικές επιχειρήσεις για να αποκομίσουν τα μέγιστα οφέλη από την κρουαζιέρα.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τα λιμάνια του Πειραιά, του Αμβούργου και του Κοτόρ στο Μαυροβούνιο παρουσίασαν τα συστήματά τους, ενώ τα λιμάνια της Ισλανδίας παρουσίασαν ένα από τα πρώτα εθνικά συστήματα berth management στον κόσμο.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας Carnival Maritime και Norwegian Cruise Line τόνισαν από μεριάς τους τις επιπτώσεις της μη ύπαρξης συστημάτων ελλιμενισμού που αναπόφευκτα οδηγούν σε ακυρώσεις προσεγγίσεων με μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις για τις εταιρείες κρουαζιέρας, επιπτώσεις στις εκδρομές, επιπτώσεις σε όλο το supply chain, και φυσικά στην εμπειρία του επιβάτη. Κατόπιν παρουσίασης του καθηγητή Ναυτιλιακής-Λιμενικής Οικονομικής και Πολιτικής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά Θάνου Πάλλη, οι εταιρείες κρουαζιέρας και τα λιμάνια συμφώνησαν στις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν τα συστήματα berth management.

-Ο ρόλος των γυναικών στον κλάδο της ναυτιλίας βρίσκεται σε πρώτο πλάνο τα τελευταία χρόνια. Στη Σύνοδο της CLIA υπήρξε ειδική θεματική ενότητα με τίτλο «Γυναίκες στο τιμόνι – Μια ιστορία επιτυχίας στον τομέα της κρουαζιέρας». Πού εστιάσατε;

Η τρίτη μέρα της Συνόδου ήταν αφιερωμένη στους ανθρώπους που εργάζονται στον κλάδο της κρουαζιέρας και την ενίσχυση των δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό ανακοινώσαμε τη δημοσίευση της νέας μας μελέτης «An Ocean of Opportunities», για να τονίσουμε, μεταξύ άλλων, την πληθώρα των επαγγελμάτων που προσφέρει η κρουαζιέρα. Σήμερα, περισσότεροι από 1.200.000 άνθρωποι δραστηριοποιούνται στον κλάδο, συμπεριλαμβανομένων 300.000 ναυτικών.

Στην κρουαζιέρα είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για τη στήριξη που ο κλάδος προσφέρει στη γυναικεία απασχόληση και τη γυναικεία ενδυνάμωση – σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης της CLIA «An Ocean of Opportunities»:
n Οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 2% των ναυτικών σε όλο τον ναυτιλιακό τομέα.
n Το 94% των γυναικών ναυτικών εργάζεται στον κλάδο της κρουαζιέρας.
n Το 57% των γυναικών στη ναυτιλία απασχολείται στον κλάδο της κρουαζιέρας.
n Το 50% των γυναικών στον τομέα της κρουαζιέρας κατέχει θέσεις μεσαίου επιπέδου ή υψηλότερες σύμφωνα με έρευνα για το εργατικό δυναμικό των ναυτικών το 2021.
n Το 40% των ανώτερων ηγετικών θέσεων σε εταιρείες κρουαζιέρας κατέχουν γυναίκες.

Στο πλαίσιο του πάνελ για τις γυναίκες επιβεβαιώθηκε με στοιχεία και αριθμούς ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας υποστηρίζει τις γυναίκες ναυτικούς και την απασχόληση των γυναικών γενικότερα. Παρουσιάστηκαν οι διαφορετικές επαγγελματικές ευκαιρίες που υπάρχουν για γυναίκες σε όλο το φάσμα του κλάδου: εν πλω, στο γραφείο, στους προορισμούς, ως ταξιδιωτικοί πράκτορες, ως τουριστικοί και ναυτιλιακοί πράκτορες. Παράλληλα, εξετάστηκε και πώς η πολιτική της Ε.Ε. θα μπορούσε να συμβάλει στην ενίσχυση της απασχόλησης των γυναικών στον τομέα της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας, κάτι το οποίο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η Νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα συσταθεί φέτος αναμένεται να εστιάσει στους ανθρώπους και τις δεξιότητες.
Στο πάνελ μάς τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, η Μαρίνα Χατζημανώλη, υφυπουργός για τη Ναυτιλία, και η Ελπη Πετράκη, πρόεδρος της WISTA International.

Θανάσης Καρλής, Deputy Manager of Marketing Department της ΟΛΠ Α.Ε., Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, Ιωάννα Φαραντάκη, υπεύθυνη Στρατηγικής Ανάπτυξης και Marketing της ΟΛΠ Α.Ε.

-Πώς αξιολογείτε την ελληνική συμμετοχή και παρουσία στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο Κορυφής της CLIA;

Καταλυτική ήταν η συμμετοχή του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) υπό την ηγεσία του προέδρου Βασίλη Κορκίδη, και των μελών του, και υπό τη στήριξη του Νίκου Μαυρίκου, προέδρου του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων & Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ). Είχαμε την ευκαιρία κι εμείς και τα μέλη μας να συνομιλήσουμε με πειραϊκές επιχειρήσεις και να συζητήσουμε για την ενίσχυση του ρόλου του Πειραιά σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα της κρουαζιέρας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων και η προοπτική της ανάπτυξης αυτής της δραστηριότητας για τη χώρα, δεδομένου ότι ήδη το 98% των κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται στην Ευρώπη. Εξαιρετικά σημαντική ήταν και η συμμετοχή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).

Ιδιαίτερα τιμητική ήταν η παρουσία της Ελληνικής Ενωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA).
Το υψηλό επίπεδο, τόσο ποιοτικά όσο και σε αριθμό συμμετοχών, της ελληνικής παρουσίας στη Σύνοδο αντικατοπτρίζει απόλυτα τη δυναμική που αναπτύσσει η κρουαζιέρα στη χώρα, αλλά και δικαιώνει την επιλογή του κλάδου να επενδύσει στην Ελλάδα, τόσο ως προορισμό όσο και για την περαιτέρω ανάπτυξη του homeporting, αλλά και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Πολύ δυναμική ήταν και η παρουσία της Κύπρου με τη συμμετοχή της υφυπουργού Ναυτιλίας Μαρίνας Χατζημανώλη, του υφυπουργείου Τουρισμού, και του λιμανιού της Λεμεσού DP World Limasso.

-Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Κρουαζιέρας, η CLIA πραγματοποίησε για πρώτη φορά τη δική της έκθεση κρουαζιέρας. Ποιος ήταν ο σκοπός της έκθεσης;

Ως παγκόσμιος φορέας της κρουαζιέρας, πήραμε τη στρατηγική απόφαση για πρώτη φορά φέτος να πραγματοποιήσουμε μια έκθεση κρουαζιέρας στο πλαίσιο της ετήσιας Εβδομάδας Κρουαζιέρας. Η ανταπόκριση ήταν εξαιρετική με 120 εκθέτες και 1.600 συμμετέχοντες. Ο στόχος της έκθεσης ήταν να τονώσει τους τοπικούς παρόχους και να αναδείξει την καινοτομία σε τέσσερις τομείς: ναυτιλιακό εξοπλισμό, τροφοδοσίες, ξενοδοχειακές υπηρεσίες, λιμάνια και προορισμούς.

Διαβάστε ακόμη

Το Βατερλώ των Ιταλών στον ελληνικό σιδηρόδρομο

Αυτά είναι τα νέα τουριστικά projects στη Θεσσαλονίκη (πίνακες + pic)

ΥΠΕΘΟ: Τάξη στο χάος και το χαρτοβασίλειο με 50 σελίδες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version