© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Με το μότο «στοχεύουμε ψηλά» η νέα κυβέρνηση της Κύπρου άρχισε ήδη να κινείται συστηματικά προς την ανάδειξη του κυπριακού ναυτιλιακού cluster ως κορυφαίου της Ευρώπης και ενός εκ των σημαντικότερων παγκοσμίως.
Το κομβικό σημείο στην προσπάθεια αυτή είναι ότι ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, πήρε τη σκυτάλη και συνεχίζει δυναμικά από το σημείο που παρέδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση. Η ναυτιλιακή πολιτική στο Νησί της Αφροδίτης έχει συνέχεια και συνέπεια και ήδη απολαμβάνει τους καρπούς της επιτυχίας, ενώ τα καλύτερα είναι μπροστά.
Με το σύστημα φορολόγησης βάσει της χωρητικότητας, τον λεγόμενο «φόρο χωρητικότητας» (tonnage tax), και το γενικότερο οικονομικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Κύπρο από 95 έχει αυξηθεί μέσα στην τελευταία δεκαετία σε 320 και έπεται συνέχεια, όπως επεσήμανε η υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη μιλώντας στο 6ο Annual Capital Link Forum για την κυπριακή ναυτιλία.
Για παράδειγμα, η κορυφαία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ναυτιλιακή εταιρεία, Frontiline, μετεγκαταστάθηκε στην Κύπρο και έγραψε στο νηολόγιό της 100 πλοία!
«Προσφέρουμε υπηρεσίες τις οποίες κάποιοι εκτιμούν», σχολίασε στο «business stories» η Λιάνα Χαραλάμπους-Τάνου, γενική διευθύντρια του υφυπουργείου Ναυτιλίας. Μίλησε διεξοδικά για το ότι η Κύπρος πάει ένα βήμα πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό και δημιουργεί το πρώτο one-stop shipping center στην Ευρώπη, από το οποίο μια ναυτιλιακή εταιρεία θα εξυπηρετείται για όλα τα θέματα που την απασχολούν στην καθημερινότητα της λειτουργίας της, αλλά και επενδυτικά.
Το συνέδριο ήταν η αφορμή της επίσκεψής μας στο νησί όπου συνομιλήσαμε με στελέχη της κυβέρνησης και τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τα σχέδια της επόμενης ημέρας της κυπριακής ναυτιλίας.
Η Κύπρια υφυπουργός Ναυτιλίας μας σκιαγράφησε τα βασικά βήματα της ναυτιλιακής πολιτικής που θα ακολουθήσει:
«Στο υφυπουργείο Ναυτιλίας η βασικότερη προτεραιότητά μας είναι η παροχή υψηλής ποιότητας δημόσιων υπηρεσιών στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η τεχνογνωσία καθώς και η πελατοκεντρική και ενεργητική προσέγγιση των ειδικών της ναυτιλίας τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα αποτελούν την κινητήρια δύναμη του κυπριακού ναυτιλιακού συμπλέγματος.
Προς αυτή την κατεύθυνση το υφυπουργείο δημιουργεί ένα one-stop shipping center, μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού του, το οποίο θα βελτιστοποιήσει τις επιχειρηματικές διαδικασίες του και θα μεγιστοποιήσει την επιχειρησιακή του αποτελεσματικότητα.
Επιπλέον, η εφαρμογή του περί Ναυτιλιακών Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης Νόμου, που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2022, θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής σημαίας στη διεθνή ναυτιλία, καθώς και θα απλοποιήσει τις διαδικασίες και το καθεστώς λειτουργίας των κυπριακών ναυτιλιακών εταιρειών που κατέχουν κυπριακά πλοία».
Η γενική διευθύντρια του υφυπουργείου Ναυτιλίας έδωσε τις λεπτομέρειες και ανάλυσε το σκεπτικό για τη σύσταση του Shipping Company Registry (Μητρώο Ναυτιλιακών Εταιρειών).
«Το σκεπτικό είναι ότι το Shipping Company Registry θα είναι κάτω από την ομπρέλα του υφυπουργείου Ναυτιλίας. Επομένως και το μητρώο των πλοίων και το μητρώο των πλοιοκτητριών εταιρειών θα είναι κάτω από μία υπηρεσία. Το υφυπουργείο Ναυτιλίας θα γίνει το πρώτο one-stop shipping center στην Ευρώπη, όπου μια ναυτιλιακή εταιρεία θα εξυπηρετείται για όλα τα θέματα που την απασχολούν, είτε η εγγραφή της εταιρείας στο μητρώο, είτε η νηολόγηση πλοίου στην κυπριακή σημαία, είτε οι βίζες των ναυτικών και των συνεργατών της», εξήγησε και συνέχισε: «Εως τώρα οι ναυτιλιακές εταιρείες γράφονταν στον έφορο Εταιρειών Κύπρου μαζί με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία. Τώρα οι ναυτιλιακές διαχωρίζονται από τις άλλες επιχειρήσεις και θα έχουν το δικό τους μητρώο.
Ευελπιστούμε ότι με το Μητρώο Ναυτιλιακών Εταιρειών θα διπλασιαστεί ο αριθμός των εταιρειών που έχουν έδρα στην Κύπρο και ανέρχονται στις 320. Οι εταιρείες που επιλέγουν την Κύπρο ως έδρα χαίρουν του πλεονεκτήματος του φορολογικού συστήματος που ισχύει γι’ αυτές, του φόρου χωρητικότητας, και πληρώνουν λιγότερα από τις άλλες εταιρείες. Το σύστημα είναι εγκεκριμένο από την Ε.Ε. με ισχύ μέχρι το 2029 και ευελπιστούμε ότι θα ανανεωθεί για άλλα δέκα χρόνια από εκεί και πέρα».
Το δείπνο
Το ίδιο βράδυ η Ενωση Κυπρίων Εφοπλιστών, με επικεφαλής τον πρόεδρό της Ανδρέα Χατζηγιάννη και ψυχή της οργάνωσης τον πλοιοκτήτη Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, παρέθεσε δείπνο στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο οποίος, αφού υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν στη χώρα οι Κύπριοι πλοιοκτήτες, δήλωσε: «Ολοι αντιλαμβάνονται τη σημασία της ναυτιλίας για την Κύπρο. Η συνεισφορά της στο ΑΕΠ ανέρχεται στο 7%. Τους πρώτους έξι μήνες πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες από την πλευρά της εκτελεστικής εξουσίας για να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η κυπριακή ναυτιλία, να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες και κάποια προβλήματα που υπάρχουν. Υπάρχει ανάγκη του συνεχούς διαλόγου και με τους εφοπλιστές μας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έχουμε ενώπιόν μας».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση αντιμετωπίζει τη ναυτιλία: «Υπάρχει και μία άλλη διάσταση την οποία πρέπει να αναπτύξουμε ως Κυπριακή Δημοκρατία. Είναι η σημασία της κυπριακής αλλά και της ελλαδικής ναυτιλίας στην Ε.Ε. Οταν μιλάμε για ευρωπαϊκή ναυτιλία, μιλάμε για κυπριακή και ελλαδική ναυτιλία.
Πρέπει μέσα από κοινές δράσεις η Κύπρος και η Ελλάδα να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τη σημασία με την οποία η Ε.Ε. προσεγγίζει τα θέματα ναυτιλίας. Η Αθήνα και η Λευκωσία να θέσουν από κοινού κάποια θέματα στην Ε.Ε. Γιατί η σημασία της κυπριακής και της ελλαδικής ναυτιλίας για την Ε.Ε. και την Ευρώπη είναι καθοριστικής σημασίας».
Το συνέδριο
Tο συνέδριο διοργανώνει η Capital Link που ανήκει στον Νίκο και την Ολγα Μπορνόζη. Η Capital Link είναι η μόνη ελληνική εταιρεία που διοργανώνει πολύ επιτυχημένα ναυτιλιακά συνέδρια σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Οσλο, Αμβούργο, Αθήνα, Λεμεσό, Σανγκάη, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ και Τόκιο.
Σε όλες αυτές τις χώρες τα συνέδρια διεξάγονται κάθε χρόνο, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν ξεπεράσει τα δέκα χρόνια παρουσίας. Δεν υπάρχει άλλη εταιρεία Ελλήνων πέραν αυτής των Νίκου και Ολγας Μπορνόζη που να διοργανώνει συνέδρια με ομιλητές και συμμετέχοντες από την ελίτ της διεθνούς ναυτιλίας. Μάλιστα σε πολλές από αυτές τις χώρες η επιτυχία των συνεδρίων αναγνωρίζεται από τις ίδιες τις κυβερνήσεις, οι οποίες και τα υποστηρίζουν.