© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στην καρδιά της περασμένης εβδομάδας, στο μοναδικό σε ομορφιά νησί της Κέρκυρας, και συγκριμένα στο κοσμοπολίτικο Κανόνι, χτυπούσε επί τρεις ημέρες η καρδιά της κρουαζιέρας.
Εκεί διοργανώθηκε η 62η Γενική Συνέλευση της MedCruise, η οποία είναι η μεγαλύτερη ένωση λιμένων κρουαζιέρας και εκπροσωπεί πάνω από 150 λιμάνια από 22 χώρες εντός και εκτός Ε.Ε.
Με μοναδική θέα προς το νησάκι με το Μοναστήρι της Βλαχέρνας και τον καταπράσινο βράχο, το θρυλικό Ποντικονήσι με το Μοναστήρι του Παντοκράτορα να δεσπόζει στο βάθος, εκπρόσωποι του κλάδου συναντήθηκαν για να συζητήσουν κρίσιμα θέματα που απασχολούν την κρουαζιέρα, τα προβλήματα, αλλά και τις λύσεις που θα οδηγήσουν στην όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση της πρωτοφανούς ανάπτυξης της κρουαζιέρας μέσα στο 2023, όπου αναμένεται να σπάσει το ρεκόρ του 2019, η οποία έως τώρα θεωρείτο η χρυσή χρονιά του τουρισμού. Η επιλογή της Κέρκυρας ως τόπου διεξαγωγής του φετινού συνεδρίου δεν ήταν τυχαία.
Το Νησί των Φαιάκων συνδυάζει τα πολυπολιτισμικά στοιχεία με τη φυσική ομορφιά. Παράλληλα, αποτελεί τη νότια πύλη της Ευρώπης και σημείο αναφοράς στα περάσματα των κρουαζιερόπλοιων από την Ιταλία και την Αδριατική προς την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο. Στόχος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Οργανισμού Λιμένος του νησιού σε συνεργασία με το κράτος είναι να καταστεί η Κέρκυρα σημαντικός κόμβος-hub για τον θαλάσσιο τουρισμό.
«Η Κέρκυρα είναι μια ευκαιρία»
Χαρακτηριστικές της δυναμικής που αναπτύσσει το νησί είναι οι δηλώσεις που έκανε στο «business stories» ο κ. Αλεσάντρο Καρόλο, διευθυντής στο Τμήμα Κυβερνητικών Υποθέσεων του ομίλου-κολοσσού Royal Caribbean Group. «Η Κέρκυρα είναι μια ευκαιρία», είπε και εξήγησε: «Ο όμιλος έχει υπό την ομπρέλα του τρεις αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες: τη Silver Sea, τη Celebrity και τη Royal Caribbean International. Για το λιμάνι της Κέρκυρας έχουμε σχεδιάσει να γίνουν από 25 έως 30 προσεγγίσεις ετησίως, τόσο για το 2023 όσο και για το 2024. Για το 2025 ο σχεδιασμός βρίσκεται σε εξέλιξη, οπότε δεν έχω στοιχεία. Το λιμάνι είναι φιλικό για τα πλοία του ομίλου, πάντα όμως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, όπως στις υποδομές για κατασκευή επιβατικών σταθμών».
Στη συνέχεια αποκάλυψε ότι το «αμερικανικό μεγαθήριο» σκέφτεται να χρησιμοποιήσει το λιμάνι ως homeport ή, όπως το λένε οι Αμερικανοί, «turnaround point», απ’ όπου θα ξεκινάνε και θα τελειώνουν οι κρουαζιέρες, και γι’ αυτό και εκεί θα επιβιβάζονται ή/και θα αποβιβάζονται οι επιβάτες.
«Η Κέρκυρα είναι ένα μεγάλο νησί που μπορεί να εξυπηρετεί την κρουαζιέρα και ενδέχεται να γίνει ένα turnaround point, να κάνουν τα πλοία homeporting όπως με το λιμάνι του Πειραιά. Αυτά τα δύο λιμάνια δεν είναι βέβαια του ίδιου μεγέθους. Η Κέρκυρα όμως μπορεί να λειτουργήσει παρόμοια με τον Πειραιά σε άλλη κλίμακα.
Είναι σημαντική η Κέρκυρα γιατί προκειμένου να επισκεφτούμε όλα τα ελληνικά νησιά δεν μπορούν τα πλοία μας να εκκινούν πάντα από την Τσιβιταβέκια (Ρώμη) ή τη Ραβένα (Βενετία). Χρειαζόμαστε πιο κοντινά λιμάνια. Το ένα είναι ο Πειραιάς και το άλλο μπορεί να είναι η Κέρκυρα, όπως και η Θεσσαλονίκη, την οποία επισκέφτηκα πρόσφατα. Η Θεσσαλονίκη είναι πανέμορφη, αλλά ταιριάζει σε μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοια. Από την άλλη πλευρά, το λιμάνι της Κέρκυρας μπορεί να υποδεχτεί μεγαλύτερα πλοία αν δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές». Και συνέχισε:
«Για να γίνει όμως homeport το λιμάνι της Κέρκυρας θα πρέπει να υπάρξουν και απευθείας πτήσεις από και προς το εξωτερικό, και ειδικά από την Αμερική, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία. Ακόμα και μέσω Αθήνας μπορεί να γίνεται η σύνδεση με την Κέρκυρα αν προγραμματιστούν περισσότερες πτήσεις. Ο Βασίλης Κικίλιας έκανε πολύ καλή δουλειά και πέτυχε να αυξηθούν οι απευθείας πτήσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας. Κατά τον ίδιο τρόπο, μπορεί να υλοποιηθεί σχέδιο και για την Κέρκυρα».
Έργα υποδομής
Οπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Σπύρος Ζερβόπουλος στο «b.s.», για το 2023 αναμένονται συνολικά 380 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 800.000 επιβάτες.
«Κοιτάμε προς το μέλλον αφού η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας δημιουργεί καινούριες καταστάσεις και προκλήσεις τις οποίες πρέπει να διαχειριστούμε και να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί, Τοπική Αυτοδιοίκηση, κράτος και λιμάνι. Σήμερα το λιμάνι μπορεί να εξυπηρετήσει ταυτοχρόνως έξι κρουαζιερόπλοια. Δεν έχουμε αντιμετωπίσει προβλήματα από τον μεγάλο αριθμό προσεγγίσεων και επιβατών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι επαναπαυόμαστε».
Στα άμεσα σχέδια της διοίκησης του Οργανισμού είναι η κατασκευή καινούριου τερματικού σταθμού επιβατών, που είναι και αίτημα των εταιρειών κρουαζιέρας.
Το 2015, μετά από 13 χρόνια αναμονής και καθυστερήσεων, το λιμάνι της Κέρκυρας απέκτησε προβλήτα, κάθε πλευρά της οποίας έχει μήκος 850 μέτρα και τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει ταυτοχρόνως έξι κρουαζιερόπλοια.
Το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ενωση Λιμένων Ελλάδος, η Κέρκυρα βρέθηκε στην 4η θέση σε ό,τι αφορά τόσο τον αριθμό προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και τους επιβάτες, πίσω από τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και τον Πειραιά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σε σχέση με το 2021 παρατηρήθηκε αύξηση στις αφίξεις στο λιμάνι της Κέρκυρας κατά 96% σε σύγκριση με το 2021, πίσω από το Λαύριο (291%), τη Θεσσαλονίκη και τη Σαντορίνη (259%), τη Μύκονο (141%) και τον Βόλο (114%), ενώ την ακολούθησαν η Ρόδος (95%) και το Ηράκλειο (92%). Σύμφωνα με την έκθεση, σημαντικά ενισχυμένο εμφανίζεται και το homeporting στα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου.
Δίπλα στο κεντρικό λιμάνι υπάρxει σχέδιο να κατασκευαστούν δύο μεγάλες μαρίνες, μία σε κάθε πλευρά.
Η Θεσσαλονίκη
Στη διάρκεια του συνεδρίου που διοργανώθηκε με αφορμή την Ετήσια Γενική Συνέλευση είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω στις λεγόμενες «B to B» συναντήσεις, κατά μόνας, με εκπροσώπους ελληνικών και ξένων λιμανιών, με στελέχη εταιρειών κρουαζιέρας, αλλά και με ταξιδιωτικούς πράκτορες.
Ολοι συμφωνούν στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αλλά προβληματίζονται από την έλλειψη κατάλληλων υποδομών που θα συμβάλουν στη σωστή διαχείριση του κύματος -μεγέθους Maverick- τουριστών που αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια και κατακλύζουν τους προορισμούς.
Η γενική εμπορική διευθύντρια και διευθύντρια Στρατηγικής Επικοινωνίας της ΟΛΘ Α.Ε. Θεοδώρα Ρήγα, με αφορμή τη δυναμική είσοδο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στην κρουαζιέρα, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στις προβλέψεις για το 2023:
■ Ο προορισμός γνωρίζει θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας. Φέτος υπάρχουν ήδη προγραμματισμένες περίπου 70 αφίξεις με 22 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια, καθώς κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν συμπεριλάβει τη Θεσσαλονίκη στα δρομολόγιά τους.
■ Η σεζόν ξεκίνησε στις 10 Φεβρουαρίου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 17 Δεκεμβρίου. Περίπου οι μισές αφίξεις αναμένεται να είναι homeporting.
■ Συγκριτικά με πέρυσι, προς το παρόν έξι επιπλέον εταιρείες κρουαζιέρας έχουν βάλει την πόλη στον χάρτη των προορισμών τους με τα κρουαζιερόπλοια «The World», «Vasco de Gama», «World Navigator», «Gemini», «Renaissance», «Seven Seas Voyager» και «Norwegian Dawn».
■ Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα συνδέεται με 15 διαφορετικά λιμάνια κρουαζιέρας (προηγούμενα και επόμενα λιμάνια).
■ Η Viking θα επισκέπτεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τέσσερα κρουαζιερόπλοια (έναντι τριών το 2022).
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνάς Παπαδάκης επεσήμανε: «Το 2023 περιμένουμε αύξηση της κρουαζιέρας κατά 20% τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων όσο και σε επίπεδο επιβατών. Αυτό σημαίνει πάνω από 270 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και συνολικά 350.000 επιβάτες. Κεφαλαιοποιούμε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας αντιμετωπίσαμε την κρίση ως ευκαιρία. Ημασταν το πρώτο λιμάνι στο οποίο άρχισε η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, τον Σεπτέμβριο του 2020. Και για το 2024 τα πρώτα δείγματα είναι πάρα πολύ καλά. Επίσης, του χρόνου θα έχουμε κάθε Παρασκευή το κρουαζιερόπλοιο “Mein Schiff 5” να κάνει homeporting από το Μάιο έως τον Οκτώβριο».
Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας
H κυρία Φίγκεν Αγιάν, πρόεδρος της MedCruise και εκπρόσωπος του υπερσύγχρονου λιμανιού της Πόλης, του Galataport, για το οποίο δηλώνει υπερήφανη, εστίασε στον ρόλο που διαδραμάτισε η κρουαζιέρα στην εξομάλυνση των σχέσεων Ελλάδας – Τουρκίας το 2021, με τη βοήθεια και της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). «Αγαπώ την Ελλάδα και τα νησιά της», ανέφερε. Για τη MedCruise τόνισε ότι «ήταν πάντα ο ρυθμιστής τάσεων για τον κλάδο της κρουαζιέρας και αυτό συμβαίνει και πάλι με τη Γενική Συνέλευσή μας, που πραγματοποιείται στην Κέρκυρα. Ετσι, δεν εκπλήσσομαι πραγματικά που η Κέρκυρα έχει επιλεγεί από το διάσημο περιοδικό “Conde Nast Traveler” ως ένα από τα καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφτεί κανείς το 2023».
Προέβλεψε ότι φέτος με ελεύθερα τα πρωτόκολλα αναμένεται να καταρριφθεί το ρεκόρ των 31,5 εκατομμυρίων επιβατών που σημειώθηκε το 2019.
Η εικόνα της αγοράς
Ο κ. Σπύρος Αλμπέρτης, αντιπρόεδρος Λιμενικών Επιχειρήσεων, Σχεδιασμού Διαδρομών & Διαχείρισης Καυσίμων στην εταιρεία Crystal, η οποία ειδικεύεται στις πολυτελείς κρουαζιέρες, ανέφερε στο «b.s.»: «Η ελληνική κυβέρνηση βοήθησε ώστε η επανεκκίνηση της διεθνούς κρουαζιέρας να γίνει στην Ελλάδα και αυτά είναι τα αποτελέσματα που απολαμβάνει η χώρα μας σήμερα, γιατί έχτισε σχέσεις εμπιστοσύνης με τη βιομηχανία». Στο σημείο αυτό έβαλε ένα… «όμως» στη συζήτησή μας: «Υπάρχουν όμως και αρνητικά, πρέπει να φτιαχτούν καλύτερες υποδομές. Σκεφτείτε ότι σε κάποια λιμάνια δεν υπάρχουν καν, π.χ., λεωφορεία για να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες κρουαζιέρας. Επίσης, θα πρέπει τα λιμάνια να συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να μην έχουμε, για παράδειγμα, έξι ταυτόχρονες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ένα λιμάνι και κανένα πλοίο σε άλλο λιμάνι. Γιατί ούτε ο επιβάτης ευχαριστιέται, ούτε ο τουρισμός απολαμβάνει τα οφέλη. Η Ελλάδα είναι πρώτος προορισμός κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Δεν θα πρέπει να μείνουμε εκεί, αλλά θα πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί για να αναπτύξουμε περισσότερο την κρουαζιέρα στην Ελλάδα».
Ο κ. Γιάννης Ευσταθίου, Οperations Manager στη Wilhelmsen Port Services Hellas, μιλώντας για την εικόνα της αγοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σχολίασε: «Η αγορά αναπτύσσεται συνεχώς. Εχουμε πάρα πολλές προσεγγίσεις προγραμματισμένες όχι μόνο για φέτος, αλλά και για τα επόμενα δύο χρόνια. Ωστόσο, με προβληματίζει το ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για να εξυπηρετήσουν το αυξημένο έργο της κρουαζιέρας και τις απαιτήσεις εταιρειών και επιβατών. Και αναφέρομαι σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στον Πειραιά. Οι περισσότερες προσεγγίσεις στον Πειραιά είναι homeport, δηλαδή από εκεί αρχίζουν και εκεί τελειώνουν οι κρουαζιέρες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κίνηση από και προς το αεροδρόμιο. Θα χρειαστεί συνεχής στήριξη της κυβέρνησης σε συνεργασία με τους φορείς και τους επαγγελματίες του κλάδου. Το κυκλοφοριακό θα πρέπει με κάποιον τρόπο να λυθεί. Σε πρώτη φάση θα πρέπει να υπάρχουν τροχονόμοι όταν καταπλέουν τα κρουαζιερόπλοια και χιλιάδες τουρίστες ξεχύνονται στον Πειραιά και την Αθήνα. Ο Πειραιάς θα πρέπει επίσης, μεταξύ άλλων, να δημιουργήσει καινούριους επιβατικούς τερματικούς σταθμούς».
Η διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), Μαρία Δεληγιάννη, παρουσίασε το status quo της εφαρμογής των νέων ευρωπαϊκών συνοριακών ελέγχων, και συγκεκριμένα του συστήματος εισόδου – εξόδου, το οποίο έχει πάρει παράταση έως τις αρχές του 2024, ενώ φημολογείται ότι θα δοθεί περαιτέρω παράταση έως το τέλος του 2024, μετά το πέρας των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι.
«Το ηλεκτρονικό σύστημα εισόδου – εξόδου στις πύλες Σένγκεν θα καταγράφει ηλεκτρονικά προσωπικά και βιομετρικά δεδομένα επισκεπτών τρίτων χωρών και θα δίνει τη δυνατότητα μέτρησης του επιτρεπόμενου ορίου παραμονής τους στη Ζώνη Σένγκεν αντικαθιστώντας το παραδοσιακό σφράγισμα διαβατηρίων. Αναμένεται να είναι περίπλοκη διαδικασία σε χώρες όπως η Ελλάδα», είπε και εξήγησε γιατί θα συμβεί αυτό: «Και οι 61 θαλάσσιες πύλες εισόδου/λιμάνια της χώρας θα πρέπει να βρουν τον απαιτούμενο χώρο καθώς και να εξοπλιστούν με ηλεκτρονικά συστήματα, όπως τα αεροδρόμια, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν να είναι συνοριακά σημεία. Μας ανησυχεί ιδιαίτερα η εφαρμογή του στα μικρότερα λιμάνια και το κατά πόσο θα μπορούν να προετοιμαστούν κατάλληλα ή αν τελικά τα μεγάλα λιμάνια θα επιβαρυνθούν με αυτό τον ρόλο, το οποίο αντιβαίνει στην αρχή μας για διασπορά των πλοίων και των επιβατών».
Διαβάστε ακόμη
Προγράμματα buyback ενεργοποιούν οι τράπεζες με το «βλέμμα» στους μετόχους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ