Ας αρχίσουμε από τη γενική εικόνα. Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας έχουν διπλασιαστεί από το 2011 έως το 2021 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 20% των παγκόσμιων όγκων αργού πετρελαίου που διακινούνται μέσω θαλάσσης.
Τα στοιχεία τα αντλούμε από την ΒΙΜCO, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση παγκοσμίως στην εβδομαδιαία της ανάλυση.
Όμως οι θαλάσσιες εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2022 μειώθηκαν κατά 2,2% ετησίως. Με την ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία η εικόνα άλλαξε.
Η ώθηση κατά 51,4% από μήνα σε μήνα στις εισαγωγές από τη Ρωσία βοήθησε να αυξηθούν οι θαλάσσιες εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας στους 42,6 εκατομμύρια τόνους τον Μάιο, σημειώνοντας αύξηση 8,7% και 13% ετησίως.
«Το ρωσικό αργό πετρέλαιο αντιπροσώπευε το 13% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού της Κίνας τον Μάιο, από 9% νωρίτερα το έτος», λέει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO και προσθέτει: «Εν τω μεταξύ, οι εισαγωγές από τη Βραζιλία, τη Σαουδική Αραβία και το Κουβέιτ μειώθηκαν, σε σύγκριση με τον Απρίλιο».
Ενώ από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα οι συνολικές θαλάσσιες εισαγωγές αργού μειώθηκαν κατά 2,2% ετησίως, η Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA) εκτιμά ότι η τοπική κινεζική παραγωγή αργού αυξήθηκε κατά 3,4% ετησίως, ενώ η κατανάλωση εκτιμάται ότι έχει πτώση 0,9% σε ετήσια βάση.
Οι εργασίες των διυλιστηρίων ήταν επίσης χαμηλές καθώς η τοπική ζήτηση έχει υποχωρήσει και η ποσόστωση εξαγωγών το 2022 είναι 37% χαμηλότερη από το 2021.
Συνολικά, τα αποθέματα αργού αυξήθηκαν και έφθασαν σε υψηλό 10 μηνών τον Μάιο.
Η US Energy Information Administration (EIA) εξακολουθεί να εκτιμά ότι η κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα θα ανακάμψει και θα αυξηθεί 2,7% ετησίως από τον Ιούνιο έως το τέλος Δεκεμβρίου. Προβλέπει επίσης άνοδο 1,2% για ολόκληρο το έτος σε σύγκριση με το 2021.
Αυτό αποτελεί καλό οιωνό για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αλλά οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη παραμένουν.
Οι αλλαγές στα πρότυπα εμπορίου αργού πετρελαίου αναμένεται να επιταχυνθούν κατά το υπόλοιπο του 2022, ιδιαίτερα προς το τέλος, καθώς τίθεται σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου.
«Η Ρωσία θα επιδιώξει να αυξήσει τους όγκους στην Ινδία και την Κίνα και είναι πιθανό να αντικαταστήσουν τους όγκους από τον Περσικό Κόλπο, τη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική. Αυτοί οι όγκοι αντίθετα θα κινηθούν προς την Ευρώπη», λέει ο Rasmussen και προσθέτει ότι «ανάλογα με τα τελικά πρότυπα συναλλαγών, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τις μέσες αποστάσεις πλεύσης και τη ζήτηση για πλοία Aframax και Suezmax ειδικότερα. Αυτό οφείλεται στο ότι μεταφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της Ρωσίας καθώς και μεγαλύτερο μερίδιο όγκων από τον Περσικό Κόλπο, τη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική στην Ευρώπη από ό,τι στην Ινδία και την Κίνα».
Διαβάστε ακόμα:
Κατάργηση στα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες: Ένας αντικειμενικά δύσκολος δρόμος
Reuters: Το σχέδιο της ΕΚΤ για τα ομόλογα – Στις χώρες «αποδέκτες» εντάσσει την Ελλάδα