search icon

Ναυτιλία

Οι εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών το α’ 6μηνο

Η Ισπανία και η Κίνα έχουν γίνει οι κορυφαίοι προορισμοί αντιπροσωπεύοντας η καθεμία το 20% των συνολικών εξαγωγών

Αυξήθηκε ο μηνιαίος όγκος των ουκρανικών αποστολών σιτηρών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από την Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας το καλοκαίρι του 2023.

Παρά τους αυξημένους κινδύνους ασφαλείας και τις υλικοτεχνικές προκλήσεις, η Ουκρανία κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές σιτηρών της μέσω εναλλακτικών διαδρομών και αυξημένης αποτελεσματικότητας.

Σύμφωνα με την Μαρία Μπερτζελέτου αναλύτρια της SIGNAL «τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η Ισπανία και η Κίνα έχουν γίνει οι κορυφαίοι προορισμοί για τα ουκρανικά σιτηρά, αντιπροσωπεύοντας η καθεμία το 20% των συνολικών εξαγωγών, ακολουθούμενες από την Αίγυπτο με μερίδιο 10% (δεξί διάγραμμα). Αυτή η διαφοροποίηση των εξαγωγικών προορισμών αναδεικνύει τις προσπάθειες της Ουκρανίας να διατηρήσει τις εμπορικές ροές των γεωργικών προϊόντων της εν μέσω γεωπολιτικών διαταραχών.

Ανά κατηγορία πλοίων, τα πλοία Panamax και Handysize απορρόφησαν μεγαλύτερο ποσοστό των αποστολών σιτηρών σε σύγκριση με τα πλοία Supramax. Η αυξημένη χρήση των πλοίων Panamax, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν περίπου 60.000 έως 80.000 μετρικούς τόνους, και των πλοίων Handysize, τα οποία συνήθως μεταφέρουν 10.000 έως 40.000 μετρικούς τόνους, υποδηλώνει μια στρατηγική προσαρμογή στους περιορισμούς που επιβάλλει η τρέχουσα κατάσταση. Αυτές οι κατηγορίες πλοίων είναι πιο ευέλικτες και μπορούν να πλοηγηθούν σε εναλλακτικές διαδρομές πιο αποτελεσματικά από τα μεγαλύτερα πλοία Supramax.

Η τρίτη εβδομάδα του Ιουλίου ολοκληρώθηκε με αξιοσημείωτη πτώση των ναύλων Capesize Βραζιλίας – Βόρειας Κίνας, σηματοδοτώντας μια μετατόπιση προς ασθενέστερες συνθήκες αγοράς που επιδεινώνονται από τον αυξανόμενο αριθμό πλοίων με έρμα στην περιοχή της ΝΑ Αφρικής. Αυτή η αύξηση των πλοίων έρματος υποδηλώνει ένα πιθανό σενάριο υπερπροσφοράς που διαφαίνεται μπροστά μας. Ταυτόχρονα, η αύξηση των ημερών τόνων ζήτησης υποδηλώνει μια συγκρατημένη εβδομαδιαία ποσοστιαία αύξηση, υποδηλώνοντας μια προσεκτική προοπτική για τον Ιούλιο, ιδίως στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων.

Στον τομέα των σιτηρών, τα πρόσφατα στοιχεία καταδεικνύουν μια ισχυρή ανοδική τάση στον μηνιαίο όγκο των ουκρανικών αποστολών σιτηρών κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, ξεπερνώντας τα στοιχεία της ίδιας περιόδου πέρυσι. Αυτή η αυξητική τάση παρουσιάζει πολλά υποσχόμενες εμπορικές ευκαιρίες, που ευνοούν ιδιαίτερα το τμήμα μεγέθους πλοίων Handysize.

Στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος, η παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος της Vale SA κατά το δεύτερο τρίμηνο ήταν ισχυρότερη του αναμενόμενου, λόγω της ισχυρής παραγωγής στο μεγαλύτερο ορυχείο της στο βόρειο τμήμα της Βραζιλίας. Ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής σιδηρομεταλλεύματος παγκοσμίως δήλωσε ότι οι επιδόσεις του τριμήνου ενισχύουν την εμπιστοσύνη της για την επίτευξη του ανώτερου άκρου της καθοδήγησής της για την παραγωγή του 2024 για το συστατικό της χαλυβουργίας.

Την τρίτη εβδομάδα του Ιουλίου, η αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου σημείωσε πτώση των ναύλων για τις γραμμές από το Ακρωτήριο της Βραζιλίας προς τη Βόρεια Κίνα. Αντίθετα, οι ναύλοι των Panamax στην ηπειρωτική Άπω Ανατολή παρουσίασαν ισχυρότερες επιδόσεις. Εν τω μεταξύ, τα τμήματα μικρότερων μεγεθών πλοίων διατήρησαν την αντίσταση, γεγονός που υποδηλώνει σταθερές ή ισχυρότερες προοπτικές.

Οι ναύλοι των πλοίων Capesize για τις μεταφορές από τη Βραζιλία προς τη Βόρεια Κίνα υποχώρησαν κάτω από τα 26 δολάρια ανά τόνο, αν και εξακολουθούν να αντανακλούν αύξηση 34% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι.

Οι ναύλοι των πλοίων Panamax από την Ήπειρο προς την Άπω Ανατολή διατήρησαν επίπεδα γύρω στα 40 δολάρια ανά τόνο, 25% υψηλότερα από εκείνα που καταγράφηκαν πριν από ένα χρόνο.

Οι ναύλοι των πλοίων Supramax στη διαδρομή Ινδονησίας – Ανατολικής Ακτής της Νότιας Ινδίας διατηρήθηκαν σταθερά γύρω στα 10 δολάρια ανά τόνο, αντανακλώντας παρόμοιο κλίμα με αυτό της προηγούμενης εβδομάδας. Οι τιμές αυτές παραμένουν 35% υψηλότερες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Οι ναύλοι Handysize για τη διαδρομή NOPAC – Άπω Ανατολή παρέμειναν σταθεροί τις τελευταίες εννέα εβδομάδες, διατηρώντας σταθερά περίπου στα 36 δολάρια ανά τόνο. Αυτό σηματοδοτεί μια αξιοσημείωτη αύξηση 36% σε σύγκριση με τις τιμές που παρατηρήθηκαν πριν από ένα χρόνο.

Διαβάστε ακόμη

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: Eυρωπαϊκή αντιαεροπορική ασπίδα, ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και νέα χαρτοφυλάκια

Citi: Πιθανόν και στα $3.000 ο χρυσός… είτε με Τραμπ είτε με Μπάιντεν

Τιμολόγια: Ποιοι και πότε θα πάρουν τις επιδοτήσεις στο ρεύμα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version