Η ναυτιλία αντιμετωπίζει παγκόσμια έλλειψη ναυτικών, η οποία τροφοδοτεί ένα ανησυχητικό φαινόμενο πλαστών βιογραφικών, ατυχημάτων και αυξημένων ναύλων.

«Βλέπουμε μια συνεχή έλλειψη ναυτικών», δήλωσε στο CNBC ο Ρετ Χάρις, ανώτερος αναλυτής στελέχωσης στην Drewry. Αν και ο αριθμός των πλοίων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια «εκθετικά», η αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού που απαιτείται για αυτά τα πλοία δεν έχει συμβαδίσει, τόνισε.

Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται η διαθεσιμότητα εξειδικευμένων ναυτικών, δήλωσαν οι ειδικοί στο CNBC.

Οι περισσότεροι ναυτικοί στον κόσμο προέρχονται από χώρες όπως οι Φιλιππίνες, η Κίνα, η Ρωσία, η Ουκρανία και η Ινδονησία, σύμφωνα με την έκθεση κατανομής του εργατικού δυναμικού των ναυτικών από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και την BIMCO το 2021.

Πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί αποτελούσαν σχεδόν το 15% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICS.

Η ICS αναμένει έλλειψη 90.000 εκπαιδευμένων ναυτικών μέχρι το 2026. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να δημιουργήσουν εθνικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της έλλειψης ναυτικών», δήλωσε ο ναυτιλιακός οργανισμός.

«Είναι ζωτικής σημασίας να προσλαμβάνουμε ενεργά ένα πιο ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό, αν θέλουμε να καλύψουμε την έλλειψη ναυτικών που απαιτείται για να διατηρήσουμε τη βιομηχανία ακμάζουσα. Είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία μας αυτή τη στιγμή», προσέθεσε η ICS.

Τα γεωπολιτικά γεγονότα έχουν επίσης δημιουργήσει περισσότερους κινδύνους στη θάλασσα, καθώς η υποστηριζόμενη από το Ιράν παραστρατιωτική ομάδα των Χούθι συνεχίζει να στοχεύει πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, καθιστώντας τον ρόλο του ναυτικού λιγότερο ελκυστικό, πρόσθεσε η ICS.

Για όσους μεγάλωσαν με το διαδίκτυο και τα τηλέφωνα στα χέρια τους, μια ζωή στη θάλασσα χωρίς συνεχή συνδεσιμότητα μπορεί να μην είναι ιδανική, δήλωσε ο Χάρις.

Ως αποτέλεσμα, περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να προσελκύσουν τη νέα γενιά με εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας και γυμναστηρίου επί του πλοίου, καθώς και με μικρότερα ταξίδια που κυμαίνονται από δύο έως τέσσερις μήνες, παρατήρησε.

Η έλλειψη της προσφοράς ναυτικών έχει οδηγήσει τις εταιρείες να προσφέρουν υψηλότερους μισθούς για να προσελκύσουν ταλέντα, αλλά έχει προσελκύσει και υποψηφίους που δοκιμάζουν την τύχη τους σε θέσεις εργασίας για τις οποίες δεν έχουν τα προσόντα, υποβάλλοντας πλαστά βιογραφικά.

Το τίμημα το πληρώνουν όσοι βρίσκονται στο πλοίο. «Υπάρχει έλλειψη, τεράστια έλλειψη. Αυτό με επηρεάζει. Δεν βρίσκω τους κατάλληλους ανθρώπους[για το πλήρωμά μου», δήλωσε ανώνυμα καπετάνιος παγκόσμιας ναυτιλιακής εταιρείας.

«Το επίπεδο των ναυτικών πέφτει. Διότι τώρα χρειάζονται απλώς οποιονδήποτε με άδεια», δήλωσε ο καπετάνιος, προσθέτοντας ότι χρειάστηκε να απολύσει περισσότερους ναυτικούς τον τελευταίο καιρό, των οποίων η ικανότητα είχε αμφισβητηθεί.

Οι υπάρχοντες ναυτικοί έπρεπε επίσης να βρίσκονται στη θάλασσα για μεγαλύτερη, συνεχόμενη διάρκεια. Η κόπωση και η ψυχική καταπόνηση που προκύπτει μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα στην ψυχική υγεία ορισμένων – ακόμη και σε ατυχήματα.

Η ασφάλεια των πλοίων και του πληρώματος μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο εξαιτίας απειρίας, έλλειψης κατάλληλης συντήρησης και κόπωσης, δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της Om Maritime.

Σε μελέτη του 2024 από το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο, πάνω από το 93% των 9.214 ναυτικών που συμμετείχαν στην έρευνα σημείωσαν ότι η κόπωση είναι η πιο συνηθισμένη πρόκληση που σχετίζεται με την ασφάλεια στα πλοία. Περίπου το 78% αναφέρουν ότι δεν έχουν ούτε μια πλήρη ημέρα ρεπό καθ’ όλη τη διάρκεια μιας περιόδου σύμβασης, η οποία μπορεί να διαρκέσει μήνες.

Η ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, αφού πάνω από το 80% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, σύμφωνα με τον οργανισμό εμπορίου και ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Η έλλειψη πληρωμάτων θα μπορούσε επίσης να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς τα πλοία μπορεί να καθυστερήσουν στα λιμάνια.

Συν τοις άλλοις, οι μισθοί των ναυτικών αποτελούν μεγάλο μέρος του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου, το οποίο αναμένεται να παραμείνει υψηλό, καθώς οι εταιρείες αυξάνουν τους μισθούς σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα. Αυτό πιθανότατα θα διατηρήσει τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα, προσθέτοντας κάποια πληθωριστική πίεση στην πορεία.

Άλλοι εμπειρογνώμονες συμμερίζονται την άποψη ότι η έλλειψη ναυτικών θα επιμείνει για μερικά ακόμη χρόνια, αναγνωρίζοντας ότι είναι από τα μεγαλύτερα εμπόδια που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.

Διαβάστε ακόμη

Μητσοτάκης από Λονδίνο: Απέκλεισε την έκτακτη φορολόγηση στις τράπεζες (upd)

Περικοπές στις «λαϊκές» προμήθειες ετοιμάζουν οι τράπεζες

Σαγκάη – Hellenic Day: Η Κίνα τιμά την ελληνική ναυτιλία (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα