Οταν τα δύο μεγαλύτερα ναυτιλιακά κράτη στον κόσμο συνεργάζονται, η δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί κόβει την ανάσα. Ελλάδα και Κίνα μεταφέρουν το 50% του διεθνούς εμπορίου διά θαλάσσης, ενώ είναι οι κορυφαίες χώρες, η μεν με όρους μεταφορικής ικανότητας, η δε σε αριθμό πλοίων αντιστοίχως.

Με αφορμή τη ναυτιλιακή έκθεση Pudong Shipping Week 2024, η οποία ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα, το «business stories» βρέθηκε τη Σανγκάη. Την ίδια ήμερα, γιορτάστηκε η Ημέρα της Ελλάδας προς τιμήν της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου και χαίρει της εκτίμησης των Κινέζων. Συνδιοργανώτρια ήταν Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας με επικεφαλής τον τραπεζίτη Γιώργο Ξηραδάκη, ο οποίος μερίμνησε για να παρουσιαστούν μέσω βίντεο χαιρετισμοί από τον υποδιοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος Θεόδωρο Πελαγίδη, τον δρα Γιώργο Πατέρα, πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου, τον Βασίλη Κορκίδη, πρόεδρο του ΕΒΕΠ, τον Δημήτρη Κούκα, πρόεδρο της Ενωσης Ελληνικών Ναυτιλιακών – Μεσιτικών Εταιρειών (ΕΝΕΛΝΜΕ) και ιδρυτή της Optima Shipping Services, τον Θοδωρή Βώκο, διευθύνοντα σύμβουλο της Εκθεσης Ποσειδώνια Α.Ε., τον Ηλία Χατζηεφραιμίδη, πρόεδρο της WIMA, και τον Σταμάτη Τσαντάνη, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εισηγμένης στην κεφαλαιαγορά του NASDAQ της Νέας Υόρκης Seanergy Maritime.

Από αριστερά: Αλέξανδρος Γκούμας, Σταύρος Κακαρούχας, Στεφάνος Γκίκας, Ιωάννης Βήχος και Γιώργος Ξηραδάκης

Ιδιαίτερη ήταν η παρουσία του πεπειραμένου στα θέματα των ελληνοκινεζικών σχέσεων και της ναυτιλιακής βιομηχανίας Αντώνη Φαράκλα από την Chartworld Shipping. Στην εκδήλωση παρέστησαν συνολικά 9 τράπεζες και leasing εταιρείες με συνολική έκθεση στη ναυτιλία 81,4 δισ. δολαρίων. Η Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι η πρώτη μη κινεζική ένωση ναυτιλιακής χρηματοδότησης που άνοιξε γραφείο στο επί τέσσερα συναπτά έτη μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι του κόσμου, τη Σανγκάη, και ένα από τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα όπου έχουν έδρα περισσότερες από 11.000 εταιρείες, ναυτιλιακές, ασφαλιστικές, νομικά γραφεία, χρηματοδοτικοί οργανισμοί, νηογνώμονες και γενικά εταιρείες που εντάσσονται σε ναυτιλιακό cluster.

Ο Γιώργος Ξηραδάκης με τον Liu Yue του Shangai Shipping Excange (SSE)

Oι επαφές

Σημαντική και ουσιαστική ήταν η παρουσία του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανου Γκίκα, ο οποίος μαζί με την Ενωση Τραπεζικών είχε σειρά συναντήσεων με κυβερνητικά, ναυτιλιακά και πανεπιστημιακά στελέχη της Σανγκάης με σκοπό τη διερεύνηση των δυνατοτήτων για περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας των δύο κρατών σε θέματα ναυτιλίας και γενικότερα θαλάσσιων μεταφορών.

Η ελληνική αντιπροσωπεία ξεναγείται στα γραφεία του Shangai Mercant Ship Design and Reasearch Institute (SDARI) της CSSC, του μεγαλύτερου ναυπηγικού ομίλου της Κίνας και ενός από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως

Οι συναντήσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας έγιναν με υψηλόβαθμα στελέχη των:

■ China Shipowners Association (Κινεζική Ενωση Εφοπλιστών), ενώ συναντήθηκε και με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της COSCO Shipping Group Yangfan Chen.

■ Shanghai Shipping Exchange.

■ Shanghai Merchant Ship Design and Research Institute (SDARI) της CSSC, του μεγαλύτερου ναυπηγικού ομίλου της Κίνας και ενός από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως.

■ China Ship Owners Mutual Assurance Association.

■ China Classification Society.

■ Οι τραπεζίτες συναντήθηκαν επίσης με τη διοίκηση της China Development Bank.

Ακόμη, έγιναν συναντήσεις στο Πανεπιστήμιο Διεθνών Σπουδών της Σανγκάης (Shanghai International Studies University) όπου Κινέζοι φοιτητές διδάσκονται την ελληνική γλώσσα, καθώς και σε ένα εκ των κορυφαίων, παγκοσμίως, ναυτιλιακών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, το Shanghai Maritime University (SMU). Η ελληνική πλευρά έθεσε το ζήτημα της έλλειψης καταρτισμένων ναυτικών για την παγκόσμια ναυτιλία. Συζητήθηκε επίσης η προοπτική συνεργασίας με αντίστοιχα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο SMU έγινε και ξενάγηση στον χώρο όπου βρίσκεται όχι προσομοιωτής, αλλά μια πραγματική μηχανή πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, την οποία έχει δωρίσει η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου για να εκπαιδεύονται οι μηχανικοί σε πραγματικές συνθήκες.

Η ελληνική αντιπροσωπεία με τη διοίκηση του Shangai Maritime University (SMU)

Οι παραγγελίες

Οι σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών στη ναυτιλία είναι πολύ ισχυρές. Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της UNCTAD, οι Ελληνες αντιπροσωπεύουν περίπου το 17% (395 εκατομμύρια dwt) του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας dwt, ενώ οι Κινέζοι το 13,3% (309,8 εκατομμύρια dwt).

Ο κ. Γιώργος Λάιος, διευθύνων σύμβουλος του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal με γραφείο στη Σανγκάη, έκανε παρουσίαση στη διάρκεια της Ημέρα της Ελλάδας, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε:

■ Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών στα κινεζικά ναυπηγεία αυτή τη χρονική περίοδο περιλαμβάνει 417 πλοία, που αντιστοιχούν στο 66,4% του συνολικού ελληνικού βιβλίου παραγγελιών.

■ Αναλυτικότερα, σε αυτά περιλαμβάνονται: 142 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, 211 δεξαμενόπλοια, 33 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 16 PSV, 7 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου και 8 PCC.

■ Το 12% του βιβλίου παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων (από πλευράς αριθμού πλοίων) και το 16,5% από πλευράς χωρητικότητας dwt είναι ελληνικών συμφερόντων.

■ Από το σύνολο των 1.157 πωλήσεων πλοίων που πραγματοποιήθηκαν το 2024, 178 πλοία πωλήθηκαν από Ελληνες, ενώ 96 από Κινέζους.

■ Το 2024, 175 πλοία αγοράστηκαν από Ελληνες, ενώ 204 από Κινέζους.

■ 37 πλοία πωλήθηκαν από Ελληνες σε Κινέζους πλοιοκτήτες μέχρι στιγμής το 2024.

■ 10 πλοία πωλήθηκαν από Κινέζους σε Ελληνες ιδιοκτήτες μέχρι στιγμής το 2024.

Oπως τόνιζε σε κάθε ευκαιρία ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, από το 2000 οι Ελληνες-Ελληνίδες πλοιοκτήτες έχουν δώσει πάνω από 1.500 παραγγελίες σε κινεζικά ναυπηγεία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια οι Ελληνες έχουν δώσει 345 παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων – κυρίως φορτηγά και δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων. Επίσης, υπογράμμισε την επένδυση του κολοσσού COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει καταστεί η βασική πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, ενώ είναι το 4ο στην Ευρώπη, 37ο παγκοσμίως και 2ο στη Μεσόγειο.

Ο υφυπουργός Στέφανος Γκίκας μπροστά στη μηχανή πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίου, που είναι δωρεά της Costamare της οικογένειας Κωνσταντοπούλου προς το Shangai Maritime University

Οι εφοπλιστές μας στην Κίνα

Μεγάλο ενδιαφέρον είχε η επίσκεψη στο ερευνητικό και σχεδιαστικό κέντρο, το πρωτοποριακό Shanghai Merchant Ship Design and Research Institute (SDARI) της CSSC, του μεγαλύτερου ναυπηγικού ομίλου της Κίνας και ενός από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως. Εκεί, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσαν οι αρμόδιοι, έχουν δώσει παραγγελίες πολλοί Ελληνες εφοπλιστές, μεταξύ αυτών ο Πέτρος Παππάς, η Μαρία Αγγελικούση, ο Πάνος Λασκαρίδης, ο Δημήτρης Προκοπίου, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Θεόδωρος Βενιάμης, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, ο Γιάννης Δράγνης, o Νικόλας Πατέρας, ο Θανάσης Μαρτίνος, ο Λου Κολλάκης, ο Ιωάννης Κούστας, ο Λέων Πατίτσας, o Αντώνης Κομνηνός, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, o Κρίτων Λεντούδης, o Νίκος Σάββας, ο Κώστας Αγγέλου.

Ο κ. Γκίκας μιλώντας με τους επικεφαλής της SDARI ανέπτυξε τις πάγιες ελληνικές θέσεις, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα περαιτέρω συνεργασιών και επενδύσεων, όπως στον τομέα της ενέργειας, στην ανάγκη συνεργασίας των δύο χωρών στο πλαίσιο του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ενώ έθεσε και το πάγιο αίτημα της Ενωσης Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, να μπορούν δηλαδή να εξάγουν τα προϊόντα τους στην Κίνα και να αναπτύσσουν συνεργασίες με τα κινεζικά ναυπηγεία που κατασκευάζουν μαζικά πλοία Ελλήνων εφοπλιστών.

Επιπρόσθετα, ο υφυπουργός επισκέφτηκε δύο πανεπιστημιακά ιδρύματα: αρχικά το Πανεπιστήμιο Διεθνών Σπουδών της Σανγκάης (Shanghai International Studies University), όπου είχε συνάντηση με τον πρύτανη και στη συνέχεια με Κινέζους φοιτητές που διδάσκονται την ελληνική γλώσσα και τους καθηγητές τους. Επίσης, μαζί με την αντιπροσωπεία των Ελλήνων τραπεζιτών ξεναγήθηκε σε ένα εκ των κορυφαίων, παγκοσμίως, ναυτιλιακών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων,το Shanghai Maritime University (SMU), όπου στη συνάντηση με τον πρύτανη έθεσε το ζήτημα της έλλειψης καταρτισμένων ναυτικών για την παγκόσμια ναυτιλία. Συζητήθηκε επίσης η προοπτική συνεργασίας με αντίστοιχα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Ο πρόεδρος του SMU, Chu Beiping, κατά την υποδοχή της ελληνικής αποστολής έκανε μια αναφορά στην ιστορία και τους στόχους του πανεπιστημίου, αλλά και στις σχέσεις που έχει αναπτύξει με την Ελλάδα: «Εδώ και 115 χρόνια, το Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο της Σανγκάης βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ναυτιλιακής εκπαίδευσης και έρευνας, επιμορφώνοντας δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες που έχουν διαμορφώσει την παγκόσμια ναυτιλία. Το πανεπιστήμιο είναι ένα δυναμικό κέντρο διεθνούς εμπορίου και logistics και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της ανάπτυξης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Κέντρου της Σανγκάης, ενώ συμβάλλει και στην ευρύτερη περιφερειακή πρόοδο. Το SMU ακολουθεί εδώ και καιρό μια παγκόσμια στρατηγική αναπτύσσοντας εταιρική σχέση και συνεργασία τόσο με τον ακαδημαϊκό χώρο όσο και με τη βιομηχανία σε διάφορα μέρη του κόσμου. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών έχουμε καλλιεργήσει ισχυρούς δεσμούς με Ελληνες εταίρους, όπως η Costamare Shipping, μια κορυφαία ναυτιλιακή εταιρεία παγκοσμίως, και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το οποίο είναι γνωστό για τις ναυτιλιακές σπουδές του», είπε και συνέχισε: «Οι συνεργασίες αυτές όχι μόνο έχουν εμπλουτίσει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική μας κοινότητα, αλλά έχουν επίσης χτίσει γέφυρες μεταξύ του SMU και του ζωντανού ναυτιλιακού οικοσυστήματος στην Ελλάδα».

Τα μέλη της αποστολής της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας στην τελετή εγκαινίων της Pudong Shipping Week 2024: Κρυσταλία Μαρκάκη, Νίκος Βουγιούκας, Κατερίνα Φίτσιου, Γιώργος Λάιος, Γιώργος Ξηραδάκης, Κώστας Ιωάννου και Ελένη Κουταλάκη

Οι ευκαιρίες

Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλίας και τον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας επεσήμανε: «Σήμερα, ο ναυτιλιακός τομέας βιώνει μια βαθιά μετάβαση.

Οι προκλήσεις της ψηφιοποίησης, της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και του ευφυούς μετασχηματισμού απαιτούν συνεργατικές λύσεις. Το SMU ευθυγραμμίζει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητές του για να ανταποκριθεί σε αυτές τις απαιτήσεις, εξοπλίζοντας τους μελλοντικούς επαγγελματίες της ναυτιλίας με τις δεξιότητες που θα ηγηθούν αυτών των αλλαγών.

Πέρα από την εκπαίδευση, υποστηρίζουμε ενεργά τον κλάδο ενισχύοντας το επίπεδο των ναυτιλιακών υπηρεσιών στη ναυτιλιακή δικαιοσύνη, στη διαιτησία, στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και ανάπτυξη ικανοτήτων τόσο για άτομα όσο και για ιδρύματα.

Ο ηγετικός ρόλος που έχει επιδείξει η Ελλάδα στη ναυτιλιακή πολιτική, στην καινοτομία και την επιχειρησιακή αριστεία είναι ευρέως αναγνωρισμένος. Βλέπουμε τεράστιες ευκαιρίες για να εμβαθύνουμε τις συνεργασίες με τους Ελληνες πλοιοκτήτες, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και άλλους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς. Είμαι ευτυχής που έμαθα ότι η Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών έχει δημιουργήσει γραφείο στη Σανγκάη, το οποίο πιστεύω ότι θα προωθήσει τη συνεργασία, την καινοτομία και τις βέλτιστες πρακτικές στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, συνδέοντας χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ναυτιλιακές επιχειρήσεις».

Και κατέληξε λέγοντας: «Τα τελευταία χρόνια οι κοινές μας πρωτοβουλίες επέτρεψαν την ανταλλαγή γνώσεων, εμπειρογνωμοσύνης και ταλέντων μέσω κοινών ακαδημαϊκών προγραμμάτων, πρακτικής άσκησης και ερευνητικών έργων. Αυτές οι συνεργασίες έχουν εμβαθύνει την αμοιβαία κατανόηση και έχουν εμπνεύσει την καινοτομία. Κοιτάζοντας μπροστά, είμαι βέβαιος ότι η συνεργασία μας με την Ελληνική Δημοκρατία θα οδηγήσει σε σημαντικές προόδους στη ναυτιλιακή εκπαίδευση, στην έρευνα και τις πρακτικές της βιομηχανίας. Αναπληρωτή υπουργέ, καθώς ξεκινάμε αυτό το ταξίδι ενισχυμένης συνεργασίας ας αντλήσουμε έμπνευση από τον αρχαίο Δρόμο του Μεταξιού, ο οποίος συνέδεε την Ανατολή με τη Δύση μέσω του θαλάσσιου εμπορίου, μαζί μπορούμε να πλοηγηθούμε στις προκλήσεις του μέλλοντος και να χαράξουμε μια πορεία προς την αμοιβαία επιτυχία».

Ξεχωριστή ήταν η επίσκεψη του κ. Γκίκα στο γενικό προξενείο της Ελλάδος στη Σανγκάη, όπου ενημερώθηκε από τον γενικό πρόξενο Γιώργο Παρθενίου και τον ναυτιλιακό ακόλουθο, πλωτάρχη του Λ.Σ. Σταύρο Κακαρούχα, για υπηρεσιακά θέματα.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως κεντρικός ομιλητής αρχικά στην τελετή έναρξης της Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σανγκάης (Pudong Shipping Week 2024) και εν συνεχεία στην εκδήλωση για την Ημέρα της Ελληνικής Ναυτιλίας, εστίασε κυρίως στον κομβικής σημασίας ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση, αφού αρχικώς αναφέρθηκε στη ρήση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας Χρήστου Στυλιανίδη ότι «η Ελλάδα ζει από τη θάλασσα, για τη θάλασσα, εξαιτίας της θάλασσας. Είναι ενσωματωμένη στο DNA μας».

Επεσήμανε: «Ζούμε σε δύσκολους καιρούς. Η ναυτιλία αντιμετωπίζει ένα έντονα ανταγωνιστικό και ασταθές διεθνές περιβάλλον. Από την άποψη αυτή, θα επικεντρωθώ σε ορισμένα βασικά ζητήματα που η Ελλάδα θεωρεί κρίσιμα στην πορεία μας προς έναν βιώσιμο τομέα θαλάσσιων μεταφορών. Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να επισημάνω το κρίσιμο ζήτημα της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα της ναυτιλίας. Για την Ελλάδα, η στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία το 2023 παρέχει ένα σταθερό πλαίσιο, πάνω στο οποίο πρέπει τώρα να βασιστούμε περαιτέρω για να επιτύχουμε καθαρή μηδενική ναυτιλία μέχρι τα μέσα του αιώνα». Ειδική αναφορά έκανε, δε, στη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης: «Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στο κρίσιμο ζήτημα της χρηματοδότησης των επενδύσεων που απαιτούνται για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα. Ο χρηματοπιστωτικός τομέας διαδραματίζει απαραίτητο ρόλο στην υποστήριξη της μετάβασης της ναυτιλίας σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η απαλλαγή του παγκόσμιου στόλου από τον άνθρακα έως το 2050 θα μπορούσε να κοστίσει από 8 έως 28 δισ. δολάρια ετησίως, ενώ επιπλέον 28 έως 90 δισ. δολάρια απαιτούνται κάθε χρόνο για την υποδομή καυσίμων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα».

Και συνέχισε: «Αναπόφευκτα, το αυξανόμενο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών θα μετακυλιστεί προς τα κάτω στην αλυσίδα αξίας και ήδη παρατηρούμε τάσεις που δείχνουν ότι το κόστος αυτό θα μεταφερθεί στους τελικούς χρήστες. Είναι προφανές ότι ένας συνδυασμός ιδιωτικών και δημόσιων χρηματοδοτικών μέσων είναι απαραίτητος για την προώθηση των μετασχηματιστικών αλλαγών που έρχονται. Τα κεφάλαια αυτά θα πρέπει να βοηθήσουν τα έθνη -ιδιαίτερα τα πιο ευάλωτα- στην ανάπτυξη της ναυτιλιακής υποδομής που απαιτείται για την πράσινη μετάβαση, υποστηρίζοντας παράλληλα τον κλάδο στις προσπάθειές του για απαλλαγή από τον άνθρακα».

Ο κ. Γκίκας πρόσθεσε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά πρωτοβουλίες όπως οι θαλάσσιοι κόμβοι καθαρής ενέργειας. Η πρωτοβουλία αποσκοπεί στον συντονισμό και στην ένωση των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα μεταξύ λιμένων, ναυτιλιακών εταιρειών και εταιρειών ενέργειας.

Ο Γιώργος Ξηραδάκης ανάμεσα στους εκπροσώπους κρατών όπου διοργανώνονται οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εκθέσεις – η Ελλάδα διοργανώνει τα Ποσειδώνια

Οι τράπεζες

Από την πλευρά του, ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ενωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, είπε μεταξύ άλλων: «Μετά την ταχεία ανάπτυξη της Κίνας και την οικονομική κρίση του 2008,οι κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης μπήκαν στο κενό που άφησε μεγάλος αριθμός ευρωπαϊκών τραπεζών που αποσύρθηκαν από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η BOCCOM Leasing και η CEXIM έρχονται πρώτη και δεύτερη στην παγκόσμια κατάταξη των ιδρυμάτων χρηματοδότησης πλοίων, ενώ η China Merchants Financial Leasing, η China Development Bank Financial Leasing και η COSCO Leasing κατατάσσονται επίσης στους 10 κορυφαίους οργανισμούς χρηματοδότησης πλοίων.

Ο Στέφανος Γκίκας και ο Γιώργος Ξηραδάκης στην αποκάλυψη της πλάκας για την ίδρυση του γραφείου της Ένωσης Τραπεζιτών στη Σανγκάη μαζί με τον εκπρόσωπο του προέδρου της Bank o Communication Tu Hong, Chief Business Officer, στο Lujiazui Financial City

Με βάση την 20ετή εμπειρία μου στην κινεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση, είναι αλήθεια ότι ο τρόπος χρηματοδότησης έχει υποστεί τεράστιο μετασχηματισμό, γίνεται γρήγορα εξωστρεφής και πιο εξελιγμένος. Οι όροι και οι προϋποθέσεις των κινεζικών τραπεζικών ιδρυμάτων δεν διαφέρουν πολύ σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς δυτικούς χρηματοδότες. Κινεζικές τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα υποστηρίζουν την ελληνική ναυτιλία, ενώ πολλοί Eλληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Κίνα. Σήμερα, το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών στα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύει το 54% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών.

Η συνέχιση μιας αποτελεσματικής και διαφανούς διαδικασίας για τη χρηματοδότηση αυτών των παραγγελιών είναι υψίστης σημασίας τόσο για την κινεζική όσο και για την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι αυτονόητο ότι τόσο τα μέλη της ένωσης όσο και οι Κινέζοι χρηματοδότες κάθε είδους ενδιαφέρονται πραγματικά για τη διατήρηση ενός κατάλληλου περιβάλλοντος υποστήριξης της θαλάσσιας εφοδιαστικής αλυσίδας».

Οπως εξήγησε ο ίδιος, «αυτό το γραφείο αντιπροσωπείας της Ενωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι μια αληθινή αντανάκλαση ότι η ελληνική ναυτιλία είναι πρόθυμη να μοιραστεί το όραμα της Σανγκάης να γίνει διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Σύμφωνα με αυτή την ιδέα, πιστεύουμε ότι τα χρηματοδοτικά ιδρύματα με έδρα τη Σανγκάη θα μπορούσαν να κάνουν τα σωστά βήματα για το άνοιγμα των γραφείων τους στην καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας, στον Πειραιά». Και ολοκλήρωσε προσθέτοντας: «Η φιλοδοξία της ένωσής μας παραμένει να συμβάλλουμε στην τόνωση της συνεργασίας μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών, ναυπηγείων και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και από τα δύο διεθνή ναυτιλιακά κέντρα».

Στα γραφεία του ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal στη Σανγκάη, ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Λάιος, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας και στελέχη του γραφείου

* photo credits: Μηνάς Τσαμόπουλος/Σανγκάη

Διαβάστε ακόμα

ΤΑΙΠΕΔ: Κάνει τα πρώτα βήματα εξωστρέφειας

Στα στεγαστικά δάνεια η στόχευση των τραπεζών για το 2025

Αγώνας δρόμου για τα Airbnb – Μέχρι τέλος του χρόνου η έκδοση Αριθμού Μητρώου Ακινήτου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα