Στη λίστα με τα κορυφαία νηολόγια του κόσμου βρίσκεται, για μια ακόμη χρονιά, η ελληνική σημαία. Ειδικότερα, σύμφωνα με το Flag State Performance Table του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping) για το 2022-2023, η ελληνική σημαία κυματίζει ανάμεσα στα 18 ποιοτικότερα νηολόγια παγκοσμίως.
Η μελέτη περιλαμβάνει 118 σημαίες, εκ των οποίων μόλις 18 -συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού νηολογίου- έχουν καταγράψει άριστες επιδόσεις σε όλους τους υπό εξέταση τομείς.
Ανάμεσα στους παράγοντες στους οποίους διακρίθηκε η ελληνική σημαία είναι οι επιδόσεις στις επιθεωρήσεις των Αρχών Κράτους Λιμένα (Port State Control), η επικύρωση και τήρηση διεθνών συμβάσεων, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου κ.α.
Ο σκοπός του πίνακα επιδόσεων των κρατών σημαίας είναι διττός:
– Να ενθαρρύνει τους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης να εξετάζουν αν ένα κράτος σημαίας έχει επαρκή υπόσταση πριν το χρησιμοποιήσουν.
– Να ενθαρρύνει τους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης να ασκήσουν πίεση στις διοικήσεις των κρατών σημαίας τους ώστε να επηρεάσουν τυχόν αναγκαίες βελτιώσεις, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την παροχή αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης για τους ναυτικούς.
Με τον ελληνόκτητο στόλο να ξεπερνάει τα 6.000 πλοία, στο ελληνικό νηολόγιο το 2022 είναι εγγεγραμμένα 806, συνολικής χωρητικότητας 35,58 εκατομμυρίων gross tonnage και σε σύγκριση με το 2021 έχει σημειωθεί πτώση 2,6% με βάση τη χωρητικότητα. Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Lloyd’s List μέχρι και τον Νοέμβριο του 2022.
Πέρσι ήταν 831 πλοία συνολικής χωρητικότητας 36,52 εκατομμυρίων gross tonnage. Το αξιοσημείωτο είναι ότι από αυτά τα 806 πλοία υπό ελληνική σημαία τα 119 είναι του Ομίλου Αγγελικούση με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση, ποσοστό 14,7%.
Παγκοσμίως, με βάση τη χωρητικότητα του στόλου, στην 1η θέση βρίσκεται το νηολόγιο του Παναμά με 8.341 πλοία, χωρητικότητας 245,8 εκατ. τόνων, με ποσοστό αύξησης 3,1% από πέρσι. Η Λιβερία με 5.413 πλοία και χωρητικότητα 234,6 εκατ. τόνων με ρυθμό ανάπτυξης 13% σε σύγκριση με το 2021.
3. Νησιά Μάρσαλ με 4.299 πλοία χωρητικότητας 186,4 εκατ. τόνων
4. Το Χόνγκ Κόνγκ με 2.376 πλοία χωρητικότητας 127,5 εκατ. τόνων
5. Η Σιγκαπούρη με 3.595 πλοία χωρητικότητας 94,8 εκατ. τόνων
6. Η Μάλτα με 1.992 πλοία και 82,2 εκατ. τόνους
7. Η Κίνα με 4.941 πλοία μεν αλλά χωρητικότητας 70,3 εκατ. τόνων
8. Οι Μπαχάμες με 1.316 πλοία χωρητικότητας 63,4 εκατ. τόνων
9. Η Ελλάδα με 806 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 35,58 εκατομμυρίων
10. Η Ιαπωνία με 1,642 πλοία μεν, όμως με χωρητικότητα 29,7 εκατομμύρια τόνους.
Όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, « έχουμε δρομολογήσει σειρά πρόσθετων πρωτοβουλιών και δράσεων στην εκπαίδευση, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στη ναυτική εργασία, καθώς και στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην εξυπηρέτηση της ελληνικής πλοιοκτησίας και του Ελληνα ναυτικού. Επιλογή μας είναι η σταθερή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας, ώστε το βήμα που έγινε το 2021 να έχει ακόμα καλύτερη συνεχεία, προκειμένου να αντιστραφεί η τάση μείωσης του ελληνικού νηολογίου, που κρατά -δυστυχώς-30 ολόκληρα χρόνια”.
Διαβάστε ακόμη
Οι τέσσερις καταλύτες που συντηρούν το τραπεζικό «ράλι» στο Χρηματιστήριο