Του Μηνά Τσαμόπουλου
Το σημαντικότατο ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική ναυτιλία τόσο για την οικονομία της Ελλάδας όσο και για την παγκόσμια επισημαίνει στην τοποθέτησή του στη ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο πρόεδρός της Θεόδωρος Βενιάμης.
«Η ελληνική πλοιοκτησία διατήρησε το σημαντικό ποσοστό του 20% συμμετοχής της στην παγκόσμια χωρητικότητα, παραμένοντας δραστήρια στις αγοραπωλησίες πλοίων και επιβεβαιώνοντας την αντοχή της αλλά και την έμφυτη ικανότητά της στην αξιοποίηση των κύκλων των ναυτιλιακών κρίσεων, καθώς και των επιχειρηματικών ευκαιριών που αυτές δημιουργούν» τονίζει ο Θ.Βενιάμης:
«Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στην προτροπή του Έλληνα Πρωθυπουργού κατά την ομιλία του στα εγκαίνια των Ποσειδωνίων τον Ιούνιο του 2016, όπως το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος και στην επιβράβευση εκ μέρους του των χαρακτηριστικών των Ελλήνων πλοιοκτητών, αυτών της εξωστρέφειας, της διορατικότητας και της καινοτομίας στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων. Αποτελεί κοινή πεποίθηση Πολιτείας και εφοπλισμού ότι η ναυτιλία των Ελλήνων πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική για να μπορέσει να μεγιστοποιήσει τα συνακόλουθα οφέλη, οικονομικής, πολιτικής και στρατηγικής φύσης, για τη χώρα αλλά και για την Ευρώπη, ιδιαίτερα έναντι του σκληρού ανταγωνισμού από μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης».
Στη συνέχεια ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρεται στις διεθνείς εξελίξεις οι οποίες διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται η ναυτιλία:
«Το 2016 ήταν μία ακόμη χρονιά πολυδιάστατων προκλήσεων για τη ναυτιλία, αλλά και μία χρονιά από την οποία η ελληνόκτητη ναυτιλία αναδύθηκε πιο δυνατή τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Η ναυτιλία συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις αναταράξεις μιας κάκιστης ναυλαγοράς λόγω της συνεχιζόμενης υπερπροσφοράς χωρητικότητας και της επακόλουθης ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, πιεζόμενη περαιτέρω και από τη δυστοκία στις πηγές χρηματοδότησής της.
Οι πρώτοι μήνες του 2017 δείχνουν σημάδια μικρής ανάκαμψης που συνηγορούνται αφενός από τις διαλύσεις πλοίων και τις αναπροσαρμογές στα προγράμματα ναυπηγήσεων (π.χ. ακυρώσεις, παρατάσεις) και αφετέρου από την αναμενόμενη, έστω μικρή, αυξητική τάση του παγκόσμιου εμπορίου» και προσθέτει: «Σημαντικές ήταν και οι ευρύτερες διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, με πρωτοστατούντα τα γεγονότα της απόφασης εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση του Ηνωμένου Βασιλείου καθώς και, λίγους μήνες αργότερα, της εκλογής του Donald Trump στην Προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, σηματοδοτώντας αμφότερα την αφετηρία μιας νέας εποχής τόσο για την Ευρώπη όσο και για τις ΗΠΑ».
Στη συνέχεια ο Θ.Βενιάμης κάνει ειδική αναφορά στη ναυτιλία της ΕΕ και στην…οξύμωρη αντιμετώπισή της από τις αρχές των Βρυξελλών: «Το έτος 2017 έχει ανακηρυχθεί «Έτος Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας». Είναι όμως παράδοξο το ότι, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, προβαίνει σε ενέργειες που κλονίζουν τη νομική βεβαιότητα και την ασφάλεια δικαίου της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην Ευρώπη» και προσθέτει το σενάριο για μετεγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών είτε εκτός Ευρώπης είτε σε χώρες της γηραιάς ηπείρου που είναι εκτός ΕΕ: «Στο πλαίσιο αυτό, η διαιώνιση της εκκρεμούς διερεύνησης από τις Υπηρεσίες της Γενικής Διευθύνσεως Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του ελληνικού θεσμικού πλαισίου για την ελληνική ναυτιλία, που εκπροσωπεί το 50% του κοινοτικού στόλου, δημιουργεί αβεβαιότητα και θέτει σε κίνδυνο τη μισή ναυτιλία της Ευρώπης. Το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης σε φιλόξενες ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης, ή ίσως και εντός Ευρώπης αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, φαίνεται να μην αποτελεί πια υποθετικό σενάριο».
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ κάνε ειδική αναφορά στις σχέσεις ελληνικού κράτους και ναυτιλίας: «Ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία μοιράζονται τον κοινό στόχο να διατηρηθούν αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο της. Αυτό προϋποθέτει σεβασμό και υποστήριξη του θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου καθώς και αναγέννηση της ναυτοσύνης των Ελλήνων. Ο εφοπλισμός καταβάλλει κάθε προσπάθεια για ενίσχυση και αναβάθμιση των συνθηκών ναυτικής εκπαίδευσης καθώς και για αύξηση του ελληνικού ναυτεργατικού δυναμικού, αρκεί να γίνει επιτέλους κατανοητό ότι οι οικονομικοί όροι εργασίας στη ναυτιλία επιβάλλεται να είναι διεθνώς ανταγωνιστικοί. Επίσης, το σημαντικό έργο που επιτελεί η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, η Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς του Ελληνικού Εφοπλισμού που ιδρύθηκε τον Απρίλιο 2016 με πρωτοβουλία της Ενώσεώς μας, καθιστά τον κλάδο μας πρότυπο επιχειρηματικής συλλογικής κοινωνικής αλληλεγγύης» και καταλήγει: «Η ΕΕΕ θα συνεχίσει να είναι αγγελιοφόρος του οράματος της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, προβάλλοντάς την στα μέλη της ναυτιλιακής οικογένειας αλλά και στους συνεργάτες της στο ευρύτερο πλέγμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
Ο εορτασμός των 100 χρόνων της Ενώσεως στις 9 Νοεμβρίου 2016 με την παρουσία των ανώτατων θεσμών της χώρας έστειλε ηχηρό μήνυμα εντός και εκτός Ελλάδας για τον ιστορικό χαρακτήρα της ελληνικής ναυτιλίας ως εθνικού κεφαλαίου και για τη σημασία της για τον τόπο μας. Αποτελεί επιχειρηματικό αλλά κυρίως εθνικό μας στόχο να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στην πατρίδα μας το προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς. Η ιστορικά επιτυχής διαδρομή της ναυτιλίας μας αποδεικνύει ότι έχουμε τη δυναμική να το επιτύχουμε, ακόμη και μέσα στο σύγχρονο σύνθετο και απρόβλεπτο οικονομικό και πολιτικό διεθνές γίγνεσθαι. Η εκπροσώπηση μιας τόσο μεγάλης βιομηχανίας εθνικού και διεθνούς βεληνεκούς είναι ιδιαίτερη τιμή αλλά και ευθύνη. Η συσπείρωση όμως της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας γύρω από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών αποτελεί ύψιστο συλλογικό καθήκον, καθώς και αναμφισβήτητα το πιο αποτελεσματικό διαπραγματευτικό ατού ώστε να ανταποκριθούμε με επιτυχία στον κοινό αυτό στόχο».