search icon

Ναυτιλία

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και ο τύπος των πλοίων που ελέγχουν

Οι εταιρείες με λίγα πλοία συρρικνώνονται ενώ αυξάνουν οι μεγάλες με στόλους από 25 πλοία και άνω που ελέγχουν το 64,98% του ελληνόκτητου στόλου

Mέσα σε καιρούς γεμάτους προκλήσεις ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται. Με βάση το μέγεθος διαπιστώνεται ότι οι μεγαλύτεροι στόλοι των 25+ πλοίων κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά την περίοδο 2020 και 2021 με τους μικρούς στόλους των 1-2 πλοίων να καταγράφουν μικρότερη αύξηση.

Οι μεγαλύτεροι στόλοι ελέγχουν πλέον το 65% του ελληνικού στόλου και αποτελούνται από 54 εταιρείες. Ο αριθμός των Ελλήνων εκατομμυριούχων σε όρους χωρητικότητας αυξήθηκε σε 82 εταιρείες το 2021 προσθέτοντας επιπλέον 174 πλοία τα τελευταία δύο χρόνια.

Για την ηλικία των στόλων ανάλογα με το μέγεθός τους, βλέπουμε ότι οι στόλοι ηλικίας 0-9 ετών αντιστοιχούν στο 51,4% του συνόλου, γεγονός που υποδηλώνει τη δυναμική του ελληνικού στόλου.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα παρατήρηση είναι ότι για πρώτη φορά το 2021, ο αριθμός των εταιρειών που εκμεταλλεύονται υπεραιωνόβια στόλων 20+ ετών έχει πέσει από την πρώτη θέση και τις αντικαθιστούν οι στόλοι ηλικίας 10-14 ετών.

Οι στόλοι υπερήλικων, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι περισσότεροι από τους στόλους 0-9 και 15-19 ετών. Σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research oι εταιρείες:

-Με 1 έως τέσσερα πλοία ελέγχουν το 5,93% του ελληνόκτητου στόλου.

-Με 5 έως 8 το 7,89%

-Με 9-15 το 9,68%

-Με 16 έως 24 πλοία το 11,52%

-Με 25 πλοία και άνω το 64,98%

Φορτηγά πλοία

Εξετάζοντας τον ελληνικό στόλο ξηρού χύδην φορτίου άνω των 20.000 DWT, παρατηρούμε αύξηση του αριθμού των εταιρειών από 316 το 2020 σε 333 το 2021, καθώς οι Έλληνες προσελκύονται από τις καλές προοπτικές της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου.

Ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε από 2.442 το 2019, σε 2.604 το 2021, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας αυξήθηκε επίσης από 9,2 σε 10,3 έτη ηλικίας, σύμφωνα με το σύνολο του ελληνικού στόλου.

Containers

Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος σημείωσε ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης από 376 πλοία το 2019 σε 459 το 2021, το υψηλότερο ποσοστό που έχει σημειωθεί ποτέ.

Δεξαμενόπλοια

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων υπήρξε μια κάπως διαφορετική εξέλιξη. Ο ελληνικός στόλος δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει αύξηση με βάση τη χωρητικότητα-DWT κατά 3%, αν και οι μονάδες του είναι μειωμένες κατά 16. Οι ελληνικές εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια ξεπέρασαν το όριο των 100 για πρώτη φορά και ήταν 102 το 2021, έναντι 92 το 2020.

Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε από 10,12 σε 9,69 έτη, καθώς οι Έλληνες αγόρασαν νεότερα πλοία. Το 2021 ήταν μια χρονιά με χαμηλό βιβλίο παραγγελιών του στόλου και αυξημένη δραστηριότητα κατεδάφισης μετρώντας 150 δεξαμενόπλοια (12,1 εκατ. dwt) (Lloyds List intelligence data).

LNG Carriers

Η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου μειώθηκε δραματικά το 2020 λόγω της επιδημίας του κορωνοϊού. Ο παγκόσμιος στόλος υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 10% το 2019 και 7% το 2020, περιορίζοντας περαιτέρω την προσφορά (Clarkson’s). Ως αποτέλεσμα, οι τιμές των ναύλων έπιασαν πάτο και η πλωτή αποθήκευση είδε επίπεδα ρεκόρ. Προς το τέλος του 2020 οι τιμές σκαρφάλωσαν σε υψηλό διετίας λόγω ρεκόρ εξαγωγών των ΗΠΑ προς την Ασία, καθώς η Κίνα ήρε τους δασμούς και ένας πολύ κρύος χειμώνας ενίσχυσε τη ζήτηση LNG για θέρμανση και παραγωγής ενέργειας.

Ο ελληνικός στόλος LNG συνέχισε να αυξάνεται σε αριθμό εταιρειών, DWT, αριθμό πλοίων, και παρουσίασε επίσης χαμηλότερη ηλικία. Είναι 12 οι εταιρείες που έχουν στόλο από LNG έναντι εννέα το 2020. Ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων LNG έφθασε τα 142 έναντι 122 το 2021. Η χωρητικότητα των LNG πλοίων σε DWT αυξήθηκε στα 12,6 το 2021 από 10,5 το 2020. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου μειώθηκε από τα 4,84 έτη το 2020 στα 4,72 το 2021.

Ο τομέας αυτός παρουσίασε τη μεγαλύτερη δυναμική, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλά νεότευκτα πλοία που παραδίδονται και σχεδόν καθόλου αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.

LPG

Ο στόλος LPG ακολούθησε παρόμοια πορεία και παρουσίασε επίσης αύξηση στον αριθμό των εταιρειών, DWT, αριθμό των πλοίων, ενώ η μέση ηλικία παρέμεινε η ίδια στα 8,4 έτη ηλικίας. Oι εταιρείες αυξήθηκαν από εννέα το 2020 σε 11 το 2021 και ο αριθμός πλοίων από 59 σε 64.

Το φράγμα των 6.000 πλοία έσπασε το 2021 ο ελληνόκτητος στόλος φθάνοντας τα 6.123 αυξημένος κατά 32 εκατομμύρια DWT, την ίδια χρονιά κατά την οποία αυξήθηκαν και οι ναυτιλιακές εταιρείες φθάνοντας από 588 το 2018 σε 607 εταιρείες το 2021 αλλά λιγότερες από το υψηλό όλων των εποχών το 1998 όταν ανήλθαν στις 926.

Οι εταιρείες με λίγα πλοία συρρικνώνονται ενώ αυξάνουν οι μεγάλες με στόλους από 25 πλοία και άνω που ελέγχουν το 64,98% του ελληνόκτητου στόλου. Αυξήθηκαν από 80 σε 82 οι εταιρείες που έχουν στόλο χωρητικότητας άνω του ενός εκατομμυρίου τόνων.

-Το 51,4% του ελληνόκτητου στόλου είναι ηλικίας 0-9 ετών.

-Το 41,73% 10-14 ετών

-Το 5,65% 15-19 ετών

-Το 1,23% 20 ετών και άνω.

Διαβάστε ακόμη

Νέο έκτακτο δελτίο για την κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Ποιες περιοχές θα «χτυπήσει»

Τα πιο εξωφρενικά αξεσουάρ πολυτελών αυτοκινήτων – Σύστημα διαφυγής, περιστρεφόμενο ταμπλό και ο ουρανός με τ’ άστρα

Το λιγότερο χιόνι της ιστορίας στα χιονοδρομικά κέντρα των Αλπεων – Μεταφέρουν χιόνι με ελικόπτερα στις πίστες

Exit mobile version