«Πρέπει να φτιάξουμε το ελληνικό brand name. Για παράδειγμα, γερμανικές εταιρείες αγοράζουν ελληνικά προϊόντα, τους βάζουν τη δική τους σφραγίδα και τα πουλάνε για γερμανικά. Αυτό πρέπει να αλλάξει». Αυτά ήταν τα λόγια που άκουγα από τους Ελληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού όταν τους είχα συναντήσει πριν από οκτώ χρόνια στη σημαντική έκθεση SMM στο Αμβούργο. Τότε όλοι μαζί συστεγάζονταν σε ένα εκθεσιακό περίπτερο με την αμέριστη στήριξη της Enterprise Greece – είχαν παρουσία σε ένα μεγάλο εθνικό περίπτερο. Η πρώτη δύναμη στη ναυτιλία, η Ελλάδα, με τον μεγαλύτερο στόλο δεν είχε συνδεθεί ακόμα με τις ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού. Το παράδοξο!
Τα χρόνια κύλησαν, οι προσπάθειες εξωστρέφειας εντάθηκαν και με σκληρή δουλειά ήρθαν και τα αποτελέσματα. Ελληνες εφοπλιστές εμπιστεύτηκαν τα ελληνικά προϊόντα, πολλοί εκ των οποία ήρθαν σε κόντρα με ναυπηγεία της Ανατολής όπου κατασκεύαζαν πλοία τους, γιατί εκείνοι ήθελαν να προωθήσουν δικά τους προϊόντα, και σιγά-σιγά το νερό άρχισε να μπαίνει στ’ αυλάκι. Η συμβολή της νέας γενιάς που εισήλθε στις επιχειρήσεις διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο.
Οι Ελληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (μέλη της HEMEXPO) στην έκθεση SMM της Γερμανίας 2024 πέτυχαν έναν από τους βασικούς στόχους που είχαν θέσει πριν από 10 χρόνια, και ο οποίος τότε φάνταζε μακρινός. Εδωσαν το «παρών» 15 εταιρείες, αριθμός μεγάλος για τα ελληνικά δεδομένα. Αλλά η μεγάλη διαφορά ήταν στα περίπτερα. Εννέα από αυτές τις εταιρείες είχαν δικό τους μεγάλο περίπτερο στην έκθεση, ενώ φυσικά δέσποζε στους χώρους και το εθνικό με τις υπόλοιπες εταιρείες.
Μεγάλα ονόματα στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού όπως οι Koronakis, EVAL, Lalizas, SQLearn, Emmis, Uteco, Prisma, Valiadis, ELVIK, Psyctotherm, SeaBright, EPE, Erma First, Farad και Ergomatic επιβεβαίωσαν τη δυναμική του ελληνικού brand στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2014 και μετά οι εξαγωγές του κλάδου ξεπερνούν σε σταθερή βάση κατά μέσο όρο το 40% των εσόδων των εταιρειών της HEMEXPO, ποσοστό που επετεύχθη παρά τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που δημιούργησε η διετία της πανδημίας στις μεταφορές, με λιμάνια και ναυπηγεία να παραμένουν κλειστά – ειδικά στις ασιατικές χώρες.
«Μόνο υπερηφάνεια νιώθουμε για την παρουσία μας στο Αμβούργο. Στεκόμαστε αντάξια απέναντι σε κολοσσούς. Επιτέλους η Ελλάδα έχει τη θέση που της αξίζει στον κλάδο του ναυτιλιακού εξοπλισμού – και αυτό οφείλεται στις εταιρείες της HEMEXPO», ανέφερε ο διευθυντής των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού Χρήστος Παπάκης.
Στη δεκαετία που έχει διανύσει η HEMEXPO έχει καταφέρει, με τη στήριξη του ελληνικού εφοπλισμού, να εγκαταστήσει συσκευές και μηχανήματα στη συντριπτική πλειονότητα των ελληνόκτητων πλοίων. Οι Ελληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού όμως πέτυχαν να κερδίσουν και την εμπιστοσύνη μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών του εξωτερικού, όπως μεταξύ άλλων η Zodiac Maritime, η Oldendorff, Peter Dohle, αλλά και εταιρειών κρουαζιέρας, όπως είναι η MSC Cruises. Η ανοδική πορεία είχε ως αποτέλεσμα εταιρείες της HEMEXPO να δημιουργήσουν αρχικά ένα παγκόσμιο δίκτυο εξυπηρέτησης για τους πελάτες τους, ενώ τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούν και μια σειρά από δυναμικά ανοίγματα: κάνουν επενδύσεις εξαγοράζοντας εταιρείες σε τρίτες χώρες. Στην Ευρώπη, στην Αμερική, αλλά και την Ασία. Εχουν επίσης στήσει δίκτυα συνεργατών για να εξυπηρετούν τις αγορές ενδιαφέροντός τους.
Οπως επεσήμανε ο κ. Κώστας Φανουριάδης, αντιπρόεδρος της HEMEXPO και Managing Director της εταιρείας FARAD S.A. Heat Exchangers, «η έκθεση SMM ήταν για μία ακόμα φορά πλούσια σε εμπειρία, στοχευμένες επαφές, επισκέπτες καλού επιπέδου και παρουσίαση νέων τεχνολογιών και τάσεων».
Αναφερόμενος στην εταιρεία του, η οποία ασχολείται με τη μεταφορά θερμότητας, σημείωσε ότι «δεν θα μπορούσαμε να μην αναδείξουμε προϊόντα που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση-αξιοποίηση θερμότητας, προϊόντα που απαιτούν λιγότερη ενέργεια και προϊόντα που “διαχειρίζονται” τα νέα καύσιμα», ενώ συμπληρώνει ότι κατά τη διάρκεια της έκθεσης δέχθηκε αξιόλογες προτάσεις συνεργασίας καθώς και προτάσεις για συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα. Οπως τόνισε, «συγκριτικά με τις πρώτες παρουσίες των Ελλήνων κατασκευαστών στη διεθνή σκηνή, πλέον είμαστε αναγνωρίσιμοι, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δεχόμαστε ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών, που εκφράζουν υψηλό ενδιαφέρον για συνεργασίες.
Τέλος, για τις αγορές της Ασίας, το κέντρο δηλαδή της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας, επεσήμανε ότι τα ναυπηγεία της Κίνας, της Ν. Κορέας και της Ιαπωνίας κυριαρχούν. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, αφού σταδιακά στο παιχνίδι εισέρχεται και η Ινδία, η οποία έχει βάλει σαν στόχο να κερδίσει υψηλά μερίδια αγοράς μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και την Ινδονησία, όσον αφορά την επισκευαστική της ζώνη.
Στα περίπτερα των ελληνικών εταιρειών, αλλά και εκτός του εκθεσιακού κέντρου, έγιναν συναντήσεις με πλοιοκτήτες, προμηθευτές και συνεργάτες από όλο τον κόσμο. Οι Ελληνες επιχειρηματίες είχαν την ευκαιρία να ενημερώσουν την αγορά για τις νέες λύσεις που προσφέρουν στην ασφάλεια, στην απανθρακοποίηση, στην ψηφιοποίηση, καθώς και σε προϊόντα μειωμένου ανθρακικού αποτυπώματος.
Από την πλευρά του, ο κ. Ανδρέας Μισερλής, CEO της εταιρείας EMMIS S.A., σχολίασε: «Η συνολική εντύπωση που αποκομίσαμε από την έκθεση είναι ιδιαιτέρως θετική. Για άλλη μία φορά, η SMM επιβεβαίωσε την ηγετική θέση της παγκοσμίως στον κλάδο της ναυτιλίας». Για όσα παρουσίασε η εταιρεία του στο Αμβούργο σημείωσε: «Από την πλευρά μας, παρουσιάσαμε χαρακτηριστικά προϊόντα από την ευρεία γκάμα των Type-Approved μετασχηματιστών για τα πολεμικά πλοία, αλλά και τη ναυτιλία γενικότερα. Επιστρέφοντας από τη Γερμανία, είναι σαφές ότι φέρνουμε μαζί μας πολλές -αλλά κυρίως ποιοτικές- επαφές από εξέχουσες και διακεκριμένες εταιρείες της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας». Και συμπλήρωσε: «Στο Αμβούργο φιλοξενήθηκαν όλες οι νέες τάσεις της τεχνολογίας. Ηταν ξεκάθαρος ο προσανατολισμός όλων των κατασκευαστών στις επιταγές που διαμορφώνονται για sustainable λύσεις με εστίαση στο energy efficiency και το zero carbon».
Για την EMMIS MARINE αυτή ήταν η τρίτη διαδοχική συμμετοχή. «Ηταν εμφανής η αποδοχή από εταιρείες που ενδεχομένως έβλεπαν με επιφύλαξη μια δυνητική συνεργασία την πρώτη φορά. Κατ’ αναλογία, ήταν σημαντικά αυξημένη η ποιότητα των επαφών», αναφέρει ο κ. Ανδρέας Μισερλής.
Σε σχέση με τις αγορές της Ασίας είπε: «Παρά τον προστατευτισμό που τις χαρακτηρίζει, το ενδιαφέρον που επέδειξαν προς την EMMIS MARINE φανερώνει ότι ορισμένοι παίκτες αναζητούν εναλλακτικούς αξιόπιστους προμηθευτές. Αυτό ενδεχομένως οφείλεται στον κορεσμό των δυνατοτήτων των εκεί κατασκευαστών λόγω του όγκου των new buildings που έχει διαμορφωθεί τελευταία».
Η πορεία της HEMEXPO
Πριν από ακριβώς οκτώ χρόνια, η HEMEXPO με την αρωγή του Enterprise Greece έκανε την πρώτη διεθνή εμφάνισή της με τα ελληνικά χρώματα στο Αμβούργο. «Ημασταν συνεπείς με τους στόχους αλλά και τις απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς. Είχαμε συνέχεια αφού η HEMEXPO πηγαίνει σταθερά στο Αμβούργο και την SMM. Το 2018, το 2022 και τώρα. Μέσα από την ανελλιπή παρουσία τους οι εταιρείες έκαναν επαφές, ανέπτυξαν κανάλια πωλήσεων και πλέον βγαίνουν με δικά τους περίπτερα διεκδικώντας μερίδιο στη γερμανική, αλλά ακόμα πιο σημαντικό στην παγκόσμια αγορά. Με ορμητήριο το εθνικό περίπτερο ανέπτυξαν τις επαφές τους και τώρα κατεβαίνουν μόνοι τους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παπάκης, ενώ υπογράμμισε ότι ήταν πολύτιμη και η συνεισφορά του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, αφού «με τη συνεργασία της Δήμητρας Τσατσάνη, που είναι εκπρόσωπος του Εκθεσιακού Οργανισμού Αμβούργου στην Ελλάδα και την Κύπρο, εξασφαλίσαμε περίπτερα στα σωστά σημεία ώστε να μπορούμε ν’ απευθυνθούμε στους πελάτες μας».
Η HEMEXPO συμμετέχει ανελλιπώς, εκτός από την περίοδο της πανδημίας, στις εκθέσεις SMM στο Αμβούργο, SEA ASIA στη Σιγκαπούρη, EUROPORT στην Ολλανδία, KORMARINE στη Ν. Κορέα και πλέον στην INMEX στην Ινδία, η οποία εστιάζει στην ανάπτυξη τόσο της ναυτιλίας όσο και της ναυπηγικής της βιομηχανίας.
Σε αυτά τα 10 έτη, η HEMEXPO έχει διοργανώσει με επιτυχία την εθνική συμμετοχή των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού σε περισσότερες από 35 διεθνείς εκθέσεις. Παράλληλα, έχει διοργανώσει επιχειρηματικές αποστολές σε αγορές-στόχους όπως οι Γαλλία, Πορτογαλία, Ολλανδία, Τουρκία, Ινδονησία, ενώ έχει υποδεχτεί στην Ελλάδα δεκάδες άλλες ξένες αποστολές.
«Ομως δεν είναι μόνο οι δράσεις εξωστρέφειας. Η HEMEXPO επενδύει στον ανθρώπινο παράγοντα μέσω συνεργασιών με γνώμονα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας (με το πρόγραμμα που δημιούργησε το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος) ειδικά για την HEMEXPO», αναφέρει ο Χρήστος Παπάκης.
«Ενας ακόμα στόχος που πέτυχε η HEMEXPO είναι η συνεργασία των εταιρειών-μελών με στόχο τη βελτίωση αλλά και ανάπτυξη νέων προϊόντων, όπως είναι η συνεργασία των εταιρειών Farad-Psychtotherm, αλλά και Psychtotherm – ELVIK. Επιδίωξε παράλληλα να δημιουργήσει μια γέφυρα επικοινωνίας με εταιρείες άλλων κλάδων, υπογράφοντας μνημόνια συνεργασίας με αντίστοιχους οργανισμούς στη χώρα μας, όπως είναι οι ΕΒΙΔΙΤΕ, ΣΕΚΕΕ, ΣΕΚΠΥ και ΣΕΒΕ. Η HEMEXPO κατά τη διάρκεια της δεκαετούς πορείας της κατάφερε να δημιουργήσει τον κλάδο των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, κάτι το οποίο αποτυπώνεται μέσω των αποτελεσμάτων των ερευνών που εκπονεί το ΙΟΒΕ κάθε δύο έτη σε συνεργασία με την HEMEXPO, και τα οποία δείχνουν ότι η απόδοση του κλάδου έχει πολλαπλασιαστεί με γεωμετρική πρόοδο αυτά τα χρόνια», πρόσθεσε ο ίδιος.
Διαβάστε ακόμη
«Καταιγίδα» πλειστηριασμών για βιομηχανικά ακίνητα (pics)
Καλώδιο Κρήτης – Κύπρου: Τα επόμενα βήματα για την ηλεκτρική διασύνδεση
Φορολογικά κίνητρα για startups
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα