Με νέα ναυπηγικά προγράμματα αλλά και παραλαβές πλοίων άρχισε το 2022 για την ελληνόκτητη ναυτιλία, η οποία συνεχίζει να κρατάει το τιμόνι της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,17 έτη) να είναι χαμηλότερη από την αντίστοιχη του παγκόσμιου στόλου (9,61) έτη.
Σύμφωνα με τη Vessels Value, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 32% τα τελευταία τρία χρόνια, φτάνοντας τα 132,58 δισ. δολάρια και αριθμώντας 4.546 πλοία. Η αξία των 187 υπό ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων αγγίζει τα 14,99 δισ. δολάρια.
Oι τελευταίες επενδυτικές κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, μέσα στο 2022, είναι οι εξής:
Βαγγέλης Μαρινάκης
Συμβόλαιο για τη ναυπήγηση ακόμη τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπέγραψε η Capital Maritime συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη. Τα πλοία θα κατασκευαστούν στο κορεατικά ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard. Πρόκειται για 4 chittagong max μεταφορικής ικανότητας 2.800 εμπορευματοκιβωτίων το καθένα.
Θα ονομαστούν Adonis, Anaxagoras, Acheloos και Acastos. Η παράδοσή τους προγραμματίστηκε να αρχίσει τον Οκτώβριο του 2023 και να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2024. Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος για κάθε ένα από αυτά ανέρχεται στα 47 εκατομμύρια δολάρια.
Η νέα παραγγελία ανεβάζει τον αριθμό τον αριθμό των υπό ναυπήγηση containerships στα 19. Οι πρώτες εννέα παραγγελίες αφορούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα. Τα πλοία θα είναι διπλού καυσίμου
O Όμιλος Capital έχει προχωρήσει σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο προηγμένα προγράμματα ναυπήγησης στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς με 41 πλοία υπό παραγγελία, αξίας περί τα 4 δισ. δολάρια, και παρά την πανδημική κρίση της τελευταίας διετίας, επενδύει διαρκώς στην αναζήτηση και εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής στον σχεδιασμό, στην κατασκευή και τη διαχείριση του υψηλών προδιαγραφών στόλου της, με απώτερο στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αποτελεσματικότερη διαχείριση του στόλου της.
Γιώργος Οικονόμου
Έντονη ναυπηγική δραστηριότητα παρουσιάζει ο Γιώργος Οικονόμου. Πιο συγκεκριμένα έδωσε παραγγελία για τη ναυπήγηση στην Κίνα τεσσάρων ultramax bulk carriers. Το συνολικό κόστος ναυπήγησης υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 130 εκατομμύρια δολάρια. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις απαιτήσεις των ρυθμιστικών αρχών, όπως η Ε.Ε. και ο ΙΜΟ, με απώτερο στόχο τη βιώσιμη μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Φορτηγά πλοία Ultramax παρήγγειλε σε κινεζικό ναυπηγείο και η Almi Marine Management. H συμφωνία προβλέπει την κατασκευή δύο τέτοιου τύπου φορτηγών πλοίων. Το καθένα από αυτά θα έχει μεταφορική ικανότητα 64.000 τόνων dw.
Αριστείδης Πίττας
Η εισηγμένη στην χρηματιστηριακή αγορά του NASDAQ, Euroseas, συμφερόντων του Αριστείδη Πίττα υπέγραψε συμβόλαιο για τη ναυπήγηση τριών οικολογικών – Eco design feeder πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα στα Hyundai Mipo Dockyard Co. Της Νοτίου Κορέας. Η παραλαβή τους είναι προγραμματισμένη να γίνει στο α’ εξάμηνο του 2024 και πιο συγκεκριμένα, το πρώτο στο α’ τρίμηνο και τα άλλα δύο στο β’ τρίμηνο.
Το συνολικό κόστος ναυπήγησης ανέρχεται στα 102 εκατομμύρια δολάρια και η χρηματοδότηση θα γίνει τόσο με ίδια κεφάλαια όσο και με δανεισμό.
Ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Euroseas ανέφερε:
“Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την παραγγελία τριών σύγχρονων πλοίων οικολογικής σχεδίασης LNG χωρητικότητας 1.800 teu το καθένα σε μία από τις καλύτερες ναυπηγικές εταιρείες στον κόσμο, στο ίδιο ναυπηγείο όπου είχαν γίνει οι προηγούμενες παραγγελίες μας για τέσσερα πλοία των 2.800 teu. Αυτή η παραγγελία συνεχίζει τη στρατηγική μας για περαιτέρω ανάπτυξη της Euroseas με τρόπο που εκμεταλλεύεται την ελκυστικότητα των τιμών νεότευκτων σε σύγκριση με την τιμή των μεταχειρισμένων πλοίων. Επιπλέον, βασίζεται στη δέσμευσή μας να έχουμε έναν φιλικό προς το περιβάλλον στόλο και να συμβάλλουμε στην προσπάθεια απαλλαγής του κλάδου μας από τις εκπομπές αερίων του διοξειδίου του άνθρακα. Σε ένα αρκετά ταραγμένο και αβέβαιο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον, παραμένουμε πολύ αισιόδοξοι για τις προοπτικές της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ανυπομονούμε να καλωσορίσουμε και τα επτά νέα μας ναυπηγεία στον στόλο μας τα επόμενα δυόμισι χρόνια δημιουργώντας μια σειρά στόλου που επικεντρώνεται στα πιο εμπορικά μεγέθη του τομέα των τροφοδοτικών”.
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από συνολικά 16 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με συνολική μεταφορική ικανότητα 50.371 κουτιών. Η εταιρεία τρέχει ναυπηγικό πρόγραμμα για συνολικά επτά πλοία. Με την παραλαβή των νεότευκτων θα φθάσει συνολικά τα 23 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα τα 66.971 κουτιά.
Δρ Ιωάννης Κούστας
Στα μέσα Μαρτίου η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NYSE Danaos Corporation συμφερόντων δρ. Ιωάννη Κούστα παρήγγειλε τη ναυπήγησης δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 7.000 κουτιών το καθένα. Θα κατασκευαστούν ναυπηγηθούν στις κινεζικές γιάρδες (NYSE: DAC), Dalian Shipbuilding και CSTC και αναμένεται να παραδοθούν στο 2ο και 3ο τρίμηνο του 2024.
Τα πλοία θα έχουν μηχανές διπλού καύσιμο αφού θα μπορούν να καίνε και μεθανόλη. Θα είναι συμβατά με όλες τις απαιτήσεις του ΙΜΟ για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Ναυτιλίας καθώς και με τις προϋποθέσεις που αφορούν τη μειωμένη εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% (GHG – EEDI Phase 3) σε σύγκριση με το 2008 και τις προϋποθέσεις NOx Tier III για λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.
Ανδρέας Μαρτίνος
Στα τέλη Φεβρουαρίου ο Ανδρέας Μαρτίνος μέσω της Minerva Marine προχώρησε στην αγορά τριών capesize φορτηγών πλοίων. Πρόκειται για τα αδελφά πλοία Dong A Eos, χωρητικότητας 179.600 dwt και κατασκευής 2009, Dong A Astrea και Dong A Oknos χωρητικότητας 179.300 dwt το καθένα και κατασκευής 2010 , που άλλαξαν χέρια στη συνολική τιμή των 81 εκατ. Δολαρίων.
Ειδικότερα, η τιμή εξαγοράς του πρώτου πλοίου ανήλθε κατά τη ναυλομεστική στα 26,3 εκατ. δολάρια και τα άλλα δύο πουλήθηκαν έναντι 27,35 εκατ. δολαρίων έκαστο.
Κωστής Κωνσταντακόπουλος
Δυναμώνει συνεχώς την παρουσία της στο ξηρό φορτίο η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Costamare. Η πρώτη αγορά πλοίου για το 2022 είναι το Supramax «Magda» ναυπηγήσεως 2010 και μεταφορικής ικανότητας 58.018 τόνων dw. Το κόστος απόκτησης ανήλθε στα 16,5 εκατομμύρια δολάρια. Ο στόλος της έχει φθάσει συνολικά τα 47 φορτηγά πλοία .
Όπως έχει αναφέρει ο Γρηγόρης Ζήκος, Chief Financial Officer της Costamare, η εταιρεία υλοποιεί την απόφαση να επενδύσει στον κλάδο όπου “η προσφορά περιορίζεται από ένα χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και η ζήτηση καθοδηγείται από την αύξηση δαπανών για υποδομές και κατανάλωση εμπορευμάτων».
Μεταξύ Δεκεμβρίου 2021 και Ιανουαρίου 2022 η εταιρεία παρέλαβε επτά φορτηγά πλοία.
«Η ελληνόκτητη ναυτιλία μας, μέσα σε αυτές τις παγκόσμιες αναταράξεις, διατήρησε την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή κατάταξη, αποτελώντας παράλληλα και τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αφού κατέχει πια άνω του 58% της κοινοτικής χωρητικότητας” επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών:
«Με τις υψηλές αυτές επιδόσεις της, συνεχίζει να αποτελεί για τον τόπο της εθνικό κεφάλαιο με στρατηγική και οικονομική σημασία και υπό το πνεύμα αυτό η ανταγωνιστικότητά της και η στενή διασύνδεση με τον τόπο της, παραμένουν κοινοί στόχοι πλοιοκτησίας και πολιτείας, τους οποίους καλούνται συνεχώς να προασπίζουν έναντι οποιονδήποτε έξωθεν ενεργειών ή προσπαθειών κλονισμού τους» και προσθέτει:
«Η ναυτιλία μας έχει αποδείξει πολλάκις ότι λειτουργεί έναντι της πολιτείας με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα σε συλλογικό επίπεδο και αναφέρομαι χαρακτηριστικά στην επιτυχή εφαρμογή και ολοκλήρωση του πρώτου Συνυποσχετικού, πενταετούς τελικά διάρκειας, μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και πολιτείας, μέσω του οποίου συνέβαλε στη στήριξη των δημοσίων εσόδων την εποχή της οικονομικής κρίσης και πιο πρόσφατα με τη σύναψη του νέου Συνυποσχετικού αορίστου διαρκείας, για τη φορολογική μεταχείριση των ναυτιλιακών μερισμάτων, το οποίο με τις δικλείδες ασφαλείας που περιέχει, εγγυάται τα προβλεπόμενα δημοσιονομικά έσοδα».
Διαβάστε ακόμη:
To νέο «καλεντάρι» με όλες τις δόσεις της εφορίας
Οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν τις μεγάλες επενδύσεις και το 2022