Στην COP27, η ναυτιλιακή βιομηχανία βρέθηκε και πάλι στο επίκεντρο της προσπάθειας για την επίτευξη στόχων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να δεσμεύονται να δοκιμάσουν διάφορα εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες που θα οδηγήσουν σε μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Σύμφωνα με στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων οι ελληνικές παραγγελίες πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου αφορούν κυρίως πλοία με εναλλακτικά καύσιμα. Πάνω από το 60% αυτών, 34 πλοία μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα, 11 παραγγελίες αφορούν πλοία που μπορούν να μετασκευαστούν εκ των υστέρων προκειμένου να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα και μόνο 10 παραγγελίες αφορούν πλοία που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα.
Η υιοθέτηση των εναλλακτικών καυσίμων συνεχίζει να εξελίσσεται, με το 4,8% (2021: 3,7%, 2017: 2,3%) του στόλου που είναι στο νερό και το 43,8% (2021: 28,2%, 2017: 10,4%) του βιβλίου παραγγελιών σε όρους χωρητικότητας (GT) να είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή πρόωση.
Το LNG και άλλα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 4,5% του στόλου όταν εξετάζεται η ολική χωρητικότητα και το 44% του βιβλίου παραγγελιών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research.
Πρόκειται για μερίδιο ρεκόρ για τις παραγγελίες εναλλακτικών καυσίμων το 2022, που περιλαμβάνει το 59% όλων των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με βάση τη χωρητικότητα.
Η ναυτιλία σιγά-σιγά αρχίζει να μελετά την εκτενή χρήση των βιοκαυσίμων στη διεθνή ναυσιπλοΐα στη θέση του αργού πετρελαίου.
Στα βιοκαύσιμα συγκαταλέγονται το βιοντίζελ, η βιοαιθανόλη, το βιοαέριο, η βιομεθανόλη, ο βιοδιμεθυλαιθέρας, το βιοϋδρογόνο, τα καθαρά φυτικά έλαια και τα συνθετικά βιοκαύσιμα. Ευρέως διαδεδομένα είναι το βιοντίζελ και η βιοαιθανόλη.
Το 2021, το 31,5% της χωρητικότητας των νεότευκτων πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν ικανό να λειτουργήσει με εναλλακτικά καύσιμα (479 πλοία-μονάδες), από 211 παραγγελίες το 2020 και 46 παραγγελίες το 2016
Από το βιβλίο παραγγελιών, το 38,9% της χωρητικότητας πρόκειται να χρησιμοποιήσει LNG (781 μονάδες), το 2,2% να χρησιμοποιήσει υγραέριο (86 μονάδες) και το 4,3% να χρησιμοποιήσει άλλα εναλλακτικά καύσιμα (περίπου 260 μονάδες- συμπεριλαμβανομένης της μεθανόλης (42), του αιθανίου (11), των βιοκαυσίμων (5), του υδρογόνου (12) και της μπαταρίας/υβριδικής πρόωσης (περίπου 200)).
Με τη μελλοντική προαιρετικότητα όσον αφορά την επιλογή καυσίμου να συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, υπάρχουν τώρα πάνω από 320 πλοία “έτοιμα”-ready για LNG στο στόλο και 99 στο βιβλίο παραγγελιών, ενώ υπάρχουν 130 πλοία “έτοιμα” για αμμωνία και 6 πλοία “έτοιμα” για υδρογόνο σε παραγγελία.
Στο μεταξύ, οι εταιρείες που ασχολούνται με θέματα τεχνολογίας προσαρμοσμένα και στη ναυτιλία έχουν αρχίσει και πολλαπλασιάζονται αφού είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται συνεχώς και έχει χώρο για όλους όσοι θέλουν να ηγηθούν των εξελίξεων.
Η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί και στην «πράσινη» μετάβαση μέσω έξυπνων τεχνολογιών που θα οδηγήσουν στα «έξυπνα πλοία».
Διαβάστε ακόμη