Το 2024 αποτέλεσε χρονιά-ρεκόρ για τον παγκόσμιο τομέα των δεξαμενόπλοιων, με τους Έλληνες εφοπλιστές να κατατάσσονται στην κορυφή των παραγγελιών νέων τάνκερ, καθώς συνολικά παραγγέλθηκαν 435 πλοία, σημειώνοντας αύξηση 31% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την «Έκθεση Τέλους Χρόνου 2024» της Veson Nautical.

Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι η Ελλάδα ήταν η πιο δραστήρια χώρα στον τομέα των νέων παραγγελιών τάνκερ, με 113 παραγγελίες το 2024. Η Κίνα ακολούθησε στη δεύτερη θέση με 75 παραγγελίες, ενώ η Σιγκαπούρη κατέλαβε την τρίτη θέση με 43 παραγγελίες, το Ηνωμένο Βασίλειο την τέταρτη θέση με 42 και η Ιαπωνία την πέμπτη με 18 νέες παραγγελίες. Οι κινεζικές ναυπηγικές εταιρείες κυριάρχησαν στην αγορά παραγγελιών νέων τάνκερ με 322 παραγγελίες. Νότια Κορέα κατατάχθηκε στη δεύτερη θέση με 74 παραγγελίες, το Βιετνάμ στην τρίτη με 25 παραγγελίες και η Ιαπωνία στην τέταρτη με 12 παραγγελίες.

Η έκθεση, η οποία συντάχθηκε από το τμήμα δεδομένων της Veson, VesselsValue, αποδίδει την αύξηση των παραγγελιών σε διάφορους παράγοντες, όπως η αυξημένη ζήτηση, η ανανέωση του στόλου, η ανάγκη συμμόρφωσης με τις νέες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις, καθώς και η συνεχιζόμενη υψηλή ζήτηση τόνων για τον τομέα, ενώ ενισχύθηκαν και οι αξίες μεταπώλησης των πλοίων.

«Ο τομέας των νέων τάνκερ ήταν ιδιαίτερα δραστήριος το 2024, κυρίως στο πρώτο εξάμηνο, καθώς οι ιδιοκτήτες έβλεπαν το μέλλον και επένδυσαν σε πλοία με την τελευταία τεχνολογία και καύσιμα», δήλωσε ο Τόμας Ζβικ, ανώτερος ναυτιλιακός αναλυτής στην Veson Nautical. «Αν και η αρχή του 2025 ήταν πιο αργή, αναμένεται αύξηση των παραγγελιών, καθώς η ζήτηση παραμένει, όμως η αναπαραγωγή των επιπέδων του 2024 δεν είναι πιθανή».

Η έκθεση σημειώνει ότι η πλειοψηφία των παραγγελιών το 2024 αφορούσε την κατηγορία Handy, η οποία αντιστοιχούσε στο 47% του συνολικού αριθμού, με 204 τέτοια πλοία να παραγγέλνονται. Τα πλοία αυτά ανήκουν κυρίως στην κατηγορία MR και είναι μικρότερα, εφοδιασμένα με επικάλυψη, κάτι που τα καθιστά πιο ευέλικτα και ικανά να διαπραγματεύονται σε διάφορες περιοχές. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η κατηγορία Aframax/LR2 με 101 παραγγελίες, ακολουθούμενη από τα Very Large Crude Carriers (VLCCs) με 57 παραγγελίες, την κατηγορία Suezmax με 45 νέες παραγγελίες και τα Panamax/LR1 με 28 νέες παραγγελίες.

Παρά την ισχυρή απόδοση του τομέα, η έκθεση αναφέρει μια επιβράδυνση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Καθώς τα κέρδη των τάνκερ μειώθηκαν και οι πωλήσεις δεύτερο χεριού εξασθένησαν λόγω των πολύ υψηλών τιμών και της αδύναμης ζήτησης από την Κίνα, παρατηρήθηκε αυξανόμενη αβεβαιότητα εξαιτίας γεωπολιτικών εξελίξεων, όπως η εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς και η απρόβλεπτη επάνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στην αμερικανική προεδρία.

Αν και το 2024 σημείωσε τον μεγαλύτερο αριθμό παραγγελιών τάνκερ των τελευταίων ετών, τα δεδομένα δείχνουν ότι ο ρυθμός παραγγελιών επιβραδύνθηκε καθώς προχωρούσε το έτος, με ιδιαίτερα χαμηλή δραστηριότητα κατά το τέταρτο τρίμηνο σε σχέση με το πρώτο.

«Η πρόσφατη μείωση των τιμών των πλοίων και των τιμών των νέων πλοίων, σε συνδυασμό με τις μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες, αναμένεται να περιορίσουν τη δραστηριότητα και την επενδυτική όρεξη το 2025», καταλήγει ο Ζβικ. «Ωστόσο, η δραστηριότητα αναμένεται να παραμείνει πολύ υψηλότερη από τα πρόσφατα χαμηλά σημεία του 2021 και 2022».

Διαβάστε ακόμη

Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας: Πάνω από €1 δισ. το 2025 αναμένοντας το «big bang» – Η ελληνική συμμετοχή

Hellenic Τrain: Πώς ο «περίπατος» των Ιταλικών σιδηροδρόμων στα ελληνικά τρένα γίνεται εφιάλτης

Ευτύχης Βασιλάκης: Πώς θα παραμείνει θελκτικός ο ελληνικός τουρισμός – To στοίχημα για την AEGEAN (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα