Σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd, τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό όμιλο στον κόσμο, οι πλοιοκτήτες διέθεσαν περισσότερα από 188 δισεκατομμύρια δολάρια σε ναυπηγήσεις  τους πρώτους 11 μήνες του έτους. Πρόκειται  με τον ισχυρότερο ρυθμό τόσο σε αξία όσο και σε χωρητικότητα από το 2007. Δύο από τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου δηλώνουν ότι οι πελάτες θα πρέπει να περιμένουν μέχρι το 2028 για να παραλάβουν νέα πλοία που παραγγέλνονται σήμερα. H Κίνα είναι η απόλυτη κυρίαρχος στη ναυπηγική βιομηχανία με το 65% των παγκόσμιων παραγγελιών. Τον Νοέμβριο του 2024, το βιβλίο παραγγελιών της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας για μετρά 3.256 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 224 εκατ. dwt, σημειώνοντας αύξηση 37% από το 2023 και 72% από το 2022

Το δε συνδυασμένο μερίδιο της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας στο βιβλίο παραγγελιών μειώθηκε από 78% σε 31% κατά την ίδια περίοδο. Τον Νοέμβριο του 2024, το βιβλίο παραγγελιών της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετρά 3.256 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 224 εκατ. dwt, σημειώνοντας αύξηση 37% από το 2023 και 72% από το 2022, με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών να αυξάνεται κατά 21% από το 2023.

Στον τομέα των νέων συμβάσεων, τα κινεζικά ναυπηγεία παραμένουν κυρίαρχα, εξασφαλίζοντας 1.338 πλοία συνολικής χωρητικότητας 103,9 εκατομμυρίων dwt, που αντιπροσωπεύει το 70% του συνόλου των νέων συμβάσεων.

Ειδικότερα, τα κινεζικά ναυπηγεία κατέλαβαν το 89% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 81% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 74% των συμβάσεων δεξαμενόπλοιων.

Η άνοδος αυτή έρχεται σε συνδυασμό με την ανάγκη εξυπηρέτησης μιας συνεχώς αυξανόμενης βάσης του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο συνέχισε να επεκτείνεται παρά το περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων και την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Αν και το ποσοστό των πλοίων που προστίθενται στο στόλο είναι μικρό σε σχέση με τα ιστορικά πρότυπα, ο συνολικός όγκος των παραγγελιών φέτος είναι ένας από τους υψηλότερους που έχουν καταγραφεί ποτέ, αναδεικνύοντας τις πιέσεις που ασκούνται στο χώρο των ναυπηγείων.

Μέσα στο 2024 συνολικά οι Έλληνες έχουν τοποθετήσει έως τώρα 225 παραγγελίες.

Από αυτές 122 αφορούν δεξαμενόπλοια, 40 φορτηγά πλοία, 25 LPG και οκτώ πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Οι δαπάνες για νέα πλοία δίνουν ώθηση στις βιομηχανικές βάσεις της Νότιας Κορέας, της Ιαπωνίας και της Κίνας, των τριών χωρών που κυριαρχούν στις νέες κατασκευές. Το πρόβλημα είναι ότι ορισμένα πλοία, ιδίως  εκείνα που  μεταφέρουν άνθρακα, μετάλλευμα και καλλιέργειες, δεν είναι αρκετά προσοδοφόρα για τα ναυπηγεία ώστε να τα κατασκευάσουν.

Αντιθέτως, είναι όλο και περισσότερο γεμάτα με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι εκτροπές γύρω από την Αφρική έχουν συμβάλει στη δημιουργία τεράστιων  κερδών για τις μεγαλύτερες γραμμές του κόσμου, και με πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, των οποίων η ζήτηση θα αυξηθεί κατά τα επόμενα χρόνια καθώς οι θαλάσσιες ροές αυξάνονται.

Τα ναυπηγεία

Η ανάκαμψη των ναύλων μετά την περίοδο COVID έδωσε σημαντική ώθηση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, μετά από μια δύσκολη περίοδο. -Τον Ιούνιο του 2022 υπήρχαν 153 ενεργά ναυπηγεία. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 160 έως τον Ιούνιο του 2023 και ανέβηκε περαιτέρω σε 180 έως τον Ιούνιο του 2024, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 17,7% σε διάστημα δύο ετών.

«Όπως αναμενόταν, τα ναυπηγεία που ειδικεύονται στην κατασκευή πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων σημείωσαν τη σημαντικότερη ανάπτυξη. Ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων κατασκευής χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε από 80 τον Ιούνιο του 2022 σε 88 το 2023 και, τέλος, σε 106 το 2024» επισημαίνουν οι αναλυτές:

« Ομοίως, το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική άνοδο, με τα ενεργά ναυπηγεία να κάνουν άλμα από 60 το 2022 σε 78 το 2024, που αντιστοιχεί σε αύξηση 30%. Τα κινεζικά ναυπηγεία ήταν οι κύριοι ωφελημένοι αυτής της ανάπτυξης, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 37% στα ενεργά ναυπηγεία μέσα σε δύο χρόνια. Το 2022, υπήρχαν 83 ενεργά κινεζικά ναυπηγεία- ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 92 το 2023 και έφτασε τα 113 τον Ιούνιο του 2024. Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια».

Η Ελλάδα και η Κίνα ηγήθηκαν της αύξησης των εταιρειών που εισήλθαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων, με ποσοστό  20% και 18% αντίστοιχα κατά τους τελευταίους 24 μήνες. Τον Μάιο του 2022, 60 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν πλοία σε παραγγελία. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση.

Τον Μάιο του 2022, 130 κινεζικές εταιρείες είχαν επενδύσει στην αγορά νεότευκτων πλοίων για τους τέσσερις κύριους τομείς. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 18%, με 153 εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα.

Διαβάστε ακόμη 

Αγορές: Tι προβλέπουν Goldman Sachs, JP Morgan και BofA για το 2025

«Στον αέρα» 14.000 οικοδομικές άδειες λόγω ΝΟΚ

Πύραυλος Pantsir που εκτόξευσαν κακά εκπαιδευμένοι Τσετσένοι ο «κύριος ύποπτος» για την πτώση του Embraer στο Καζακστάν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα