Η ελληνική ναυτιλία, με την πλούσια ιστορία και την επιρροή της στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, αναδεικνύεται σήμερα ως ηγέτιδα δύναμη στην εφαρμογή τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον. Παράλληλα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Με φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες ενισχύουν τη θέση τους στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη και διασφαλίζει την πορεία προς τη βιωσιμότητα. Η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας είναι αδιαμφισβήτητη και το μέλλον διαγράφεται λαμπρό, καθώς η βιομηχανία συνεχώς προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του μέλλοντος.
Τεχνολογίες Φιλικές προς το Περιβάλλον
Ένας από τους πιο εντυπωσιακούς δείκτες της δύναμης του ελληνικού ναυτιλιακού στόλου είναι η αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων και η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών για την εξοικονόμηση ενέργειας. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), το 43% του ελληνόκτητου στόλου παγκοσμίως είναι εξοπλισμένο με καινοτόμες τεχνολογίες που μειώνουν τις εκπομπές και ενισχύουν την ενεργειακή αποδοτικότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό του παγκόσμιου στόλου που διαθέτει τέτοιες τεχνολογίες ανέρχεται στο 39%, επιβεβαιώνοντας την πρωτοκαθεδρία της Ελλάδας στον τομέα αυτό.
Σημαντική πρόοδος καταγράφεται και στην ενσωμάτωση συστημάτων καθαρισμού των οξειδίων του θείου. Συγκεκριμένα, το 66% των ελληνόκτητων δεξαμενοπλοίων που βρίσκονται υπό ναυπήγηση ή αναμένονται να παραδοθούν, θα είναι εξοπλισμένα με τέτοια συστήματα, έναντι 57% του παγκόσμιου στόλου.
Ναυπηγήσεις και Ανάπτυξη
Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να πρωτοστατεί και στις ναυπηγήσεις πλοίων με σύγχρονες, πράσινες τεχνολογίες. Υπό ναυπήγηση ή παραγγελία βρίσκονται σήμερα 589 πλοία ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 56 εκατομμυρίων τόνων, αντιπροσωπεύοντας το 17% του παγκόσμιου orderbook.
Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των πλοίων κατασκευάζεται σε ναυπηγεία της Κίνας (67,55% του ελληνικού ναυπηγικού στόλου), της Νότιας Κορέας (21,13%) και της Ιαπωνίας (6,74%), με τις ναυπηγήσεις στην Κίνα να υπερβαίνουν τα 38 εκατομμύρια DWT. Αυτή η παγκόσμια παρουσία υπογραμμίζει τη στρατηγική του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου για ενίσχυση της θέσης του στην παγκόσμια αγορά.
Εναλλακτικά Καύσιμα και Πρωτοπορία στην Υιοθέτησή τους
Η πρόοδος της ελληνικής ναυτιλίας είναι επίσης εμφανής στην ενσωμάτωση τεχνολογιών για χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Η τελευταία έκθεση της Clarksons Research αποκαλύπτει ότι το 2024 καταγράφηκαν 820 παραγγελίες πλοίων με δυνατότητες χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, συνολικής χωρητικότητας 62,2 εκατομμυρίων GT. Η τάση αυτή επιβεβαιώνει την επιστροφή στην κυριαρχία του LNG ως διπλού καυσίμου, το οποίο αντιπροσωπεύει το 70% των παραγγελιών, ενώ η μεθανόλη και η αμμωνία κερδίζουν έδαφος ως εναλλακτικές επιλογές.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες δείχνουν τον δρόμο, με σημαντικές παραγγελίες για πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG, μεθανόλη και αμμωνία, συνεισφέροντας καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών CO2 και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΗ και Μυτιληναίος έτοιμοι για παραγωγή ενέργειας από σκουπίδια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα