Η Κίνα αγωνίζεται να βρει τον ρυθμό της μέσα στη μεγάλη αστάθεια της παγκόσμιας οικονομίας. Από τη μια η ενεργειακή κρίση και το πληθωριστικό κύμα και από την άλλη η κρίση στον τομέα των ακινήτων μαζί με τα lockdown της οικονομίας με στόχο τα μηδενικά κρούσματα Covid, αποτελούν τροχοπέδη για την οικονομική ανάπτυξη και ανάπτυξη του Κόκκινου Δράκου.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2020 οι κινεζικές εισαγωγές σε τόνο μίλια αντιπροσώπευαν περίπου το 49% του συνόλου των μιλίων ξηρού χύδην φορτίου και όταν μετρηθεί σε τόνους, το μερίδιο της Κίνας ήταν έως και 35% του συνόλου, είναι μια εύκολη παρατήρηση ότι η αγορά ξηρού φορτίου σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με ανάπτυξη της Κίνας.
«Είναι περισσότερο από προφανές ότι όλοι οι κύριοι τύποι πλοίων ξηρού χύδην είναι εκτεθειμένοι στην αστάθεια της κινεζικής οικονομίας. Το Πεκίνο έχει ήδη επανεκκινήσει τα lockdown σε ολόκληρη τη χώρα, εμποδίζοντας τη βιομηχανική παραγωγή να ανακάμψει στα επίπεδα μετά τον Covid. Οι οικονομικοί σχεδιαστές της Κίνας, εδώ και μήνες, έχουν προχωρήσει σε χαλάρωση των προσπαθειών για απομόχλευση του κλάδου και ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να αγοράσουν νέα σπίτια, ενώ οι κεντρικοί τραπεζίτες της χώρας έχουν χαλαρώσει τους κανόνες δανεισμού και μείωσαν τα επιτόκια» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Πρόσφατα η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας μείωσε τα βασικά επιτόκια δανείων. Είναι η δεύτερη μείωση φέτος σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της ύφεσης χωρίς καμία επιτυχία μέχρι τώρα. Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα χαμηλότερη παραγωγή χάλυβα από την αναμενόμενη (-5% για τον Ιούλιο ετησίως), χαμηλότερες εξαγωγές χάλυβα για το πρώτο εξάμηνο του 2022 (10,5% χαμηλότερες από το πρώτο εξάμηνο του 2021), καταδεικνύοντας ότι η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα είναι χαμηλότερη από το προηγούμενο έτος και από το αναμενόμενο» και συνεχίζουν:
«Μεταξύ Ιουλίου 2021 και Ιουλίου 2022 οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας μειώθηκαν κατά 166 εκατομμύρια δολάρια (-44,4%) από 374 εκατομμύρια δολάρια σε 208 εκατομμύρια δολάρια ενώ οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας μειώθηκαν κατά 6,39 δισεκατομμύρια δολάρια (-35,6%) από 17,9 δισεκατομμύρια δολάρια σε $11,5 δισ., ενώ όταν μετράται σε τόνους η μείωση είναι περίπου 4%.
Η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος κινείται καθοδικά, πολύ μακριά από τα υψηλά έτους και μπορεί να δελεάσει την Κίνα να αρχίσει να αυξάνει τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος που είχαν φτάσει σε ετήσια χαμηλά τον Μάιο του 2022.
Στην αγορά άνθρακα, η Κίνα αύξησε σημαντικά την εγχώρια παραγωγή άνθρακα για να μειώσει τις εισαγωγές. Ήδη οι θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία και την Ινδονησία να έχουν μειωθεί σημαντικά, έχοντας αντικατασταθεί από εισαγωγές από τη Μογγολία και τη Ρωσία. Τα στοιχεία από το Εθνικό Γραφείο Στατιστικής δείχνουν συνολικές εισαγωγές άνθρακα 115 εκατομμυρίων τόνων για το πρώτο εξάμηνο του 2022, μειωμένες κατά 17,5% σε ετήσια βάση».
Η Κίνα αντιμετωπίζει επίσης τη μεγαλύτερη, πιο σοβαρή ξηρασία από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 που έπληξε τις Κεντρικές και Νοτιοδυτικές περιοχές καθώς και με πλημμύρες στα βορειοανατολικά που απείλησαν τη συγκομιδή σιτηρών – κυρίως καλαμποκιού και ρυζιού. Σύμφωνα με αναλυτές εμπορευμάτων, η παραγωγή καλαμποκιού αναμένεται να μειωθεί κατά 4,5 εκατομμύρια τόνους, με αποτέλεσμα η Κίνα να πρέπει να εισάγει περισσότερα σιτηρά για να ταΐσει τα κοπάδια της και να ενισχύσει τα εγχώρια αποθέματα.
Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, οι συνολικές εισαγωγές σιτηρών της Κίνας- εξαιρουμένου του ρυζιού το ρύζι- εκτιμώνται σε 49,8 εκατομμύρια τόνους το 2021-2022, είναι μειωμένες από 60,8 εκατομμύρια το προηγούμενο έτος (-18%).
«Όπως βλέπουμε το εμπόριο της Κίνας στα τρία βασικά εμπορεύματα που επηρεάζουν την αγορά ξηρού χύδην είναι σημαντικά χαμηλότερο όχι μόνο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια αλλά και από το αναμενόμενο» επισημαίνουν οι αναλυτές.
Στη συνέχεια εστιάζουν στη μείωση της συμφόρησης πλοίων στα κινεζικά λιμάνια που έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα η οποία σε συνδυασμό με τη μειωμένη ζήτηση για μεταφορά προϊόντων επηρεάζει τη ναυλαγορά αρνητικά:
«Η μείωση της συμφόρησης των λιμανιών και η απελευθέρωση μεγάλου αριθμού πλοίων που είχαν κολλήσει σε ουρές έξω από τα νότια λιμάνια της Κίνας έχει προσθέσει μεγάλη προσφερόμενη χωρητικότητα σε ετήσια βάση. Όμως η μειωμένη ζήτηση πλοίων από την πλευρά της Κίνας, μαζί με τη σταδιακά αυξημένη προσφορά πλοίων, εξηγεί την πτωτική τάση στους ναύλους τους τελευταίους τρεις μήνες και ειδικά για μεγέθη μεγαλύτερα από τα Supramaxes» και τονίζουν:
« Αλλά το μέλλον φαίνεται να είναι πιο λαμπρό από ό,τι δείχνουν οι αριθμοί. Η κινεζική οικονομία με τις πολιτικές τόνωσης θα καταφέρει σύντομα να υποστηρίξει αποτελεσματικά και να διασφαλίσει τον τομέα των ακινήτων, οι ροές μειωμένου ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου θα διατηρήσουν το ενεργειακό κόστος σε φυσιολογικά επίπεδα και τη βιομηχανική ανάπτυξη και παραγωγή σε τροχιά και παράλληλα λόγω της εποχικότητας του παγκόσμιου εμπορίου, η αγορά ξηρού χύδην θα κινηθεί σε πιο υγιή επίπεδα, φέρνοντας χαμογελαστά πρόσωπα στη ναυτιλιακή κοινότητα».
Λαμβάνοντας υπόψη τις 20 κύριες διαδρομές ναύλων από και προς την Κίνα, παρατηρείται ότι τα Capesizes χρησιμοποιούνται για το εμπόριο άνθρακα και σιδήρου, τα Kamsarmaxes και Panamaxes για το εμπόριο σιτηρών, άνθρακα και σιδήρου και τα Supramaxes για το εμπόριο άνθρακα. Υπάρχουν διαδρομές Capesize 8/20 (3 για Coal και 5 για Iron Ore), 4/20 διαδρομές Kamsarmax (2 για Grain, 1 για Coal, 1 για Iron Ore), 6/20 διαδρομές Panamax (2 για Grain, 3 για Coal και 1 για Iron Ore) και 2/20 διαδρομές Supramax (και οι δύο για Coal). Όσον αφορά στο είδος των εμπορευμάτων, τα 4/20 δρομολόγια αφορούν το εμπόριο σιτηρών, τα 9/20 τα δρομολόγια για το εμπόριο άνθρακα και τα 7/20 τα δρομολόγια για το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος.
Διαβάστε ακόμη
Νίκος Καραμούζης στο newmoney: Στα τρόφιμα το επόμενο «χτύπημα»
Gazprom: Η επαναλειτουργία του Nord Stream εξαρτάται από τη Siemens Energy