search icon

Ναυτιλία

Η αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Πάνω από 500 πλοία, ξένα και ελληνόκτητα, έχουν επισκευάσει τα Ναυπηγεία Σύρου  και Ελευσίνας από τότε που ανέλαβε τη λειτουργία τους ο όμιλος ONEX - Η επανεκκίνηση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και η αύξηση της δραστηριότητας στη Χαλκίδα

Σε έντονους ρυθμούς συνεχίζεται η… εξοπλιστική κούρσα μεταξύ Ελλάδας και Κίνας για την κατάληψη της πρώτης θέσης. Σύμφωνα με έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, για τις τέσσερις κύριες κατηγορίες πλοίων (bulkers, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου) το βιβλίο παραγγελιών της Κίνας ανέρχεται σε 544 παραγγελίες, με το αντίστοιχο ελληνικό βιβλίο να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής με 525 παραγγελίες.

Η Ιαπωνία βρίσκεται κοντά στην τρίτη θέση, με πάνω από 200 περισσότερες παραγγελίες από τον διεκδικητή της τέταρτης θέσης, που είναι η Σιγκαπούρη. Επί του παρόντος, η Ιαπωνία έχει 435 πλοία σε παραγγελία, με κατανομή 226 bulkers, 74 δεξαμενόπλοια, 24 εμπορευματοκιβώτια και 111 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

To 2023 έδωσαν τις περισσότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, οι Eλληνες πλοιοκτήτες και οι Ελληνίδες πλοιοκτήτριες παρήγγειλαν τη ναυπήγηση 164 πλοίων τους τελευταίους 12 μήνες και βρέθηκαν μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες με 144. Η Σιγκαπούρη και η Κίνα ήρθαν στην τρίτη και την τέταρτη θέση αντιστοίχως, με 110 και 92 παραγγελίες.

Συνολικά, μέσα στο 2023 δόθηκαν 2.420 παραγγελίες παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα αρχεία της Allied, οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες παρήγγειλαν το 2023 διπλάσιο αριθμό πλοίων (164) σε σύγκριση με τα 81 συμβόλαια που είχαν συνάψει κατά τη διάρκεια του 2022. Το 2023 οι Ελληνες ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι και στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων, τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των συμβολαίων τους για νέες ναυπηγήσεις.

Η Allied αναφέρει ότι:

H ελληνική ναυπηγική βιομηχανία

Η αναγέννηση του κλάδου της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας παίρνει σάρκα και οστά μετά την ολοκλήρωση της ενοποίησης των ναυπηγικών μονάδων της χώρας στη Σύρο και την Ελευσίνα, αλλά και μέσα από την επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και την αύξηση της δραστηριότητας στη Χαλκίδα.

Τα Ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας έχουν επισκευάσει περισσότερα από 500 πλοία, ξένα και ελληνόκτητα, από τότε που ο όμιλος ONEX Shipyards and Technologies, με έδρα τη Νέα Υόρκη, ανέλαβε τη λειτουργία τους.

Η Ελλάδα συνεισφέρει πλέον σημαντικά στην ετήσια αξία παραγωγής των ευρωπαϊκών ναυπηγείων, που φτάνει στα περίπου 43 δισ. ευρώ και των οποίων η συνολική αξία παραγγελιών για εμπορικά και πολεμικά πλοία ξεπερνά την αντίστοιχη των ασιατικών ναυπηγείων.

«Η Ελλάδα επανεμφανίζεται ως ένα αξιόπιστο ναυπηγικό cluster για την επισκευή και τη μετατροπή σκαφών καθώς και για την κατασκευή νέων πλοίων μελλοντικά τόσο για Ελληνες όσο και για διεθνείς πλοιοκτήτες και ναυτικές δυνάμεις. Αυτή η αναγέννηση ακολουθεί δεκαετίες υποαπόδοσης και υποεπενδύσεων, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν από την απουσία στρατηγικού οράματος», δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.

Μέσω μιας σειράς στρατηγικών συνεργασιών και επενδύσεων πολλών εκατομμυρίων, οι ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης ναυπηγείων και η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνουν τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους σε έναν τομέα που εκτιμάται ότι, επί του παρόντος, αντιπροσωπεύει το 1% του ΑΕΠ της χώρας. Η ανάκαμψη του κλάδου θα ενισχύσει περαιτέρω τόσο την οικονομία όσο και την ασφάλεια της Ελλάδας.

Οι συνεργασίες θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, έργα που αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς η ελληνική κυβέρνηση συζητά με τις ΗΠΑ τον κοινό σχεδιασμό και τη συμπαραγωγή της νέας γενιάς φρεγατών Constellation, ενώ η αυξημένη δραστηριότητα στα ναυπηγεία θα ενδυναμώσει τους Ελληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού αυξάνοντας τη συμμετοχή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά κατασκευής και προμήθειας ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Εν όψει της επιστροφής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Εκθεση Ποσειδώνια, ο νέος πρόεδρος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έχει εξωτερικεύσει τη φιλοδοξία του να μετατρέψει την εγκατάσταση σε μια επιχείρηση που θα εξασφαλίζει συμβόλαια πολλών εκατομμυρίων, κατακτώντας σημαντικό μερίδιο του κλάδου.
«Από το 2010 το ναυπηγείο ασχολήθηκε αποκλειστικά με την επισκευή, συντήρηση και αναβάθμιση του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού.

Τώρα, με τη νέα ιδιοκτησία και διαχείριση, είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε την παγκόσμιας κλάσης υποδομή μας και τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό για βαριές και εξειδικευμένες επισκευές. Θα προωθήσουμε τα σχέδιά μας και θα διερευνήσουμε τις δυνατότητες ανάληψης σημαντικών και εξελιγμένων ναυπηγικών έργων», είπε και συνέχισε:
«Επενδύουμε στην επισκευή των υποδομών του ναυπηγείου για να αποκτήσουμε νέες ικανότητες επισκευών για πλοία μεταφοράς LNG, κρουαζιερόπλοια, mega yachts και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού».

Η εταιρεία σκοπεύει να αξιοποιήσει πλήρως την υπάρχουσα υποδομή της, που περιλαμβάνει μερικές από τις μεγαλύτερες δεξαμενές επισκευής στη Μεσόγειο, ικανές για τον δεξαμενισμό πλοίων VLCC, LNG και αεροπλανοφόρων. Ο Σκαραμαγκάς έχει επενδύσει στη σταδιακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ενίσχυση των συστημάτων πυρασφάλειας και πυρόσβεσης και στην επαναλειτουργία της μεγάλης δεξαμενής που ήταν ανενεργή για περίπου 20 χρόνια.

Ρεκόρ παραγγελιών για ναυπηγήσεις από τους Ελληνες εφοπλιστές: Μέσα στο 2023, σύμφωνα με τα αρχεία της Allied, οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες παρήγγειλαν διπλάσιο αριθμό πλοίων (164) σε σύγκριση με τα 81 συμβόλαια που είχαν συνάψει κατά τη διάρκεια του 2022

Γενικά, τα ελληνικά ναυπηγεία επενδύουν σε τομείς που αποσκοπούν στο να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να τα καταστήσουν πιο ελκυστική επιλογή, κυρίως για τους Ελληνες πλοιοκτήτες που σήμερα συνεισφέρουν το 80% της ελληνικής δραστηριότητας επισκευής και ναυπήγησης νέων πλοίων. Το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου ONEX περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 550 εκατ. δολαρίων για τα ναυπηγεία με στόχο την υποστήριξη εργασιών επισκευής σε 300 πλοία ετησίως. Ο κ. Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX, επισημαίνει:

«Στόχος μας είναι να μετατρέψουμε τα ιστορικά ναυπηγεία σε σύγχρονο θαλάσσιο κόμβο για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Φιλοδοξούμε τόσο τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όσο και τα Ναυπηγεία Σύρου να γίνουν η πρώτη επιλογή όσων αναζητούν ποιότητα, ταχύτητα και εξατομικευμένη εξυπηρέτηση, τηρώντας τα σχετικά πρωτόκολλα ασφαλείας και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο ναυτιλιακό μοντέλο».

Στόχος της ONEX είναι να μετατρέψει τα ναυπηγεία της σε κόμβο που θα υποστηρίζει οριζόντια την εμπορική ναυτιλία, την ενεργειακή μετάβαση, τις αμυντικές πλατφόρμες και τις βιομηχανικές λύσεις, καθοδηγώντας ολόκληρο το βιομηχανικό οικοσύστημα της περιοχής και ενισχύοντας τόσο την οικονομία όσο και τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας.

Την ίδια ώρα, το Ναυπηγείο Χαλκίδας επενδύει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την τροφοδοσία τόσο των ναυπηγικών αναγκών όσο και των πλοίων που είτε ελλιμενίζονται είτε δεξαμενίζονται στις εγκαταστάσεις του και προχωρά σε έργα υποδομής για την υποστήριξη της δυνατότητας ναυπήγησης εξειδικευμένων πλοίων μήκους έως 100 μέτρων.

Στόχος είναι η επέκταση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του ναυπηγείου σε περίπου 240 πλοία ετησίως, η εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας και η ναυπήγηση μικρών πλοίων νέας τεχνολογίας.

«Εχουμε εκπαιδεύσει το προσωπικό μας και συνεχίζουμε να επενδύουμε σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό που μπορεί να εγκαταστήσει πράσινα συστήματα ενέργειας, όπως scrubber και νέας τεχνολογίας συστήματα πρόωσης πλοίων. Τα τελευταία χρόνια έχουμε ολοκληρώσει την εγκατάσταση scrubber σε μια σειρά πλοίων», δηλώνει ο Ασράφ Μπαγιούμι, διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Χαλκίδας, τα οποία προετοιμάζονται για την όγδοη συμμετοχή τους στην Εκθεση Ποσειδώνια.

Ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές βλέπουν ότι παρουσιάζεται μια σημαντική ευκαιρία για να χρηματοδοτήσουν τον κλάδο, ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της γεωγραφικής θέσης και της ναυτιλιακής κληρονομιάς της Ελλάδας, της δέσμευσης της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας και της πολιτικής βούλησης.

Η εξαγορά του Σκαραμαγκά από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου και το δάνειο 125 εκατ. δολαρίων της US International Development Finance Corporation προς το Ναυπηγείο Ελευσίνας (ONEX) καταδεικνύουν το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό ναυπηγικό κλάδο.

Καθώς η πρόοδος στις ναυτιλιακές τεχνολογίες επιταχύνεται, τα ελληνικά ναυπηγεία έχουν την ευκαιρία να υιοθετήσουν και να ενσωματώσουν νέες καινοτομίες Τεχνητής Νοημοσύνης, πράσινης ενέργειας και αυτοματισμού σε όλες τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες, για να διαμορφώσουν αποτελεσματικές λύσεις, να βελτιώσουν περαιτέρω την παραγωγικότητά τους, να αυξήσουν την ελκυστικότητα και να ενισχύσουν τα βιβλία παραγγελιών τους.

Τα Ναυπηγεία Χαλκίδας εφαρμόζουν ήδη νέες τεχνολογίες και χρησιμοποιούν την ψηφιοποίηση σε προγράμματα που συνδέονται με τον σχεδιασμό για επισκευές, νέες κατασκευές και πλατφόρμες Διαχείρισης Σχέσεων Πελατών (CRM). Ακόμα, εφαρμόζουν προγράμματα τρισδιάστατων μοντέλων επενδύοντας στον σχετικό εξοπλισμό, ενώ αναζητούν νέους τρόπους εισαγωγής της Τεχνητής Νοημοσύνης σε όλη τη λειτουργία τους για τη βελτιστοποίηση και την αυτοματοποίηση των εργασιών.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, από την πλευρά τους, ασχολούνται με τις τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών και την εγκατάσταση scrubber, ενώ διερευνούν πιθανές συνέργειες για την ανάπτυξη νέων σχεδίων πλοίων που θα ενσωματώνουν τη νέα γενιά πράσινων καυσίμων.

«Ενας ισχυρός ναυπηγικός τομέας δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της εθνικής άμυνας, συμβάλλει αποφασιστικά στην εθνική οικονομία και την πράσινη μετάβαση και ενισχύει τη θέση της Ελλάδας στον περιφερειακό γεωπολιτικό στίβο μέσω της υλοποίησης μεγάλων έργων διεθνούς σημασίας», τονίζει ο κ. Ξενοκώστας.

Διαβάστε ακόμη

Σήμα δυναμικής επανεκκίνησης στέλνει ο Μητσοτάκης – Tο τρίπτυχο των προτεραιοτήτων

Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Η ελληνική ναυτιλία ανέκαθεν εστίαζε στην καινοτομία και τη δημιουργική σκέψη

Πανελλαδικές 2024: Ξεκινούν οι εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version