Οσο περνάει ο καιρός γίνεται όλο και πιο σαφές το ευοίωνο μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, η οποία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ενδυνάμωση του ανταγωνισμού της Ευρώπης στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.

«Η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα έκανε τη μεγαλύτερη επαναφορά στην ιστορία της Ευρώπης», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ONEX και πρόεδρος της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων Πάνος Ξενοκώστας μιλώντας στο Greener Shipping Summit, που φιλοξενήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ανέφερε: «Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν, είναι και θα είναι μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές υποδομές της Ελλάδας και ένα ζωτικής σημασίας περιουσιακό στοιχείο για την εθνική άμυνα». Σχολίασε δε ότι «η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία βρίσκεται σε φάση αναβίωσης μετά τις επενδύσεις του Πάνου Ξενοκώστα και του Γιώργου Προκοπίου. Αυτή η τεχνογνωσία και αυτό το εργατικό δυναμικό θα πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν προκειμένου σύγχρονα πλοία να κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Αυτό είναι και το όραμά μας για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά».

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Ο κ. Βαρβιτσιώτης εστιάζοντας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποκάλυψε τα σχέδια του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. «Στόχος αλλά και πρόκληση για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι να μπορούν να επισκευάζουν LNG Carriers, συνιστώντας το μοναδικό ναυπηγείο στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη που θα εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα πλοία. Επίσης, η δημιουργία μιας νέας πλωτής δεξαμενής που θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μικρότερου μεγέθους από τα Suezmax και τα Aframax. Ολα αυτά θα επιτευχθούν μέσω της βελτίωσης των βιομηχανικών δυνατοτήτων τους». Και πρόσθεσε: «Τα mega yachts αποτελούν έναν ακόμα πυλώνα εστίασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως επίσης η ναυπήγηση αλλά και η επισκευή πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η διάδοση νέων γνώσεων και η παροχή διαρκούς εκπαίδευσης στους εργαζομένους των ναυπηγείων. Αυτό το know-how και αυτό το εργατικό δυναμικό πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν ώστε η ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων να γίνεται στην Ελλάδα. Αυτό είναι το όραμά μας για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά». Κλείνοντας την ομιλία του, είπε ότι «η αντίδραση που λαμβάνουμε από την αγορά είναι ότι είμαστε ανταγωνιστικοί ειδικά σε σχέση με τα ναυπηγεία της γειτονικής Τουρκίας, τα οποία αύξησαν τις δυνατότητές τους τα τελευταία 15 χρόνια, όταν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά ήταν κλειστά». Σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, οι εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι η μεγαλύτερη αυτοτελής βιομηχανική εγκατάσταση μετά τα διυλιστήρια της χώρας. Από τον Μάιο του 2023, δε, έχουν επισκευαστεί πάνω από 15 πλοία.

Ο Γιώργος Προκοπίου

Ο Πάνος Ξενοκώστας

Από την πλευρά του, ο κ. Ξενοκώστας αναφέρθηκε στην άνθηση του κλάδου και στις σημαντικότατες οικονομικές προοπτικές που δημιουργεί για την Ελλάδα. Μιλώντας για τα ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ σε Σύρο και Ελευσίνα, τόνισε ότι πέρα από το οικονομικό αποτύπωμα στη χώρα η επαναλειτουργία ειδικά του ναυπηγείου στη Σύρο ήταν καθοριστικής σημασίας για την τοπική κοινωνία, καθώς απασχολούνται ήδη στη μονάδα 650 εργαζόμενοι. Για τη ναυπηγική μονάδα της Ελευσίνας, επεσήμανε ότι, ενώ βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών και αναβαθμίσεων, ο όμιλος έχει ήδη εξυπηρετήσει 125 πλοία μέσα σε 18 μήνες.

Το αναπτυξιακό πλάνο της ΟΝΕΧ για την επόμενη πενταετία περιλαμβάνει επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ, στοχεύοντας στη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών ώστε οι ναυπηγικές μονάδες να μπορούν να εξυπηρετούν ετησίως ακόμα και 300 πλοία μεγέθους έως Suezmax, με ταυτόχρονη επέκταση σε όμορους βιομηχανικούς και ενεργειακούς κλάδους.

Ο Πάνος Ξενοκώστας

«Η συνεισφορά του Ομίλου ΟΝΕΧ υπήρξε καταλυτική γι’ αυτό που αποκαλείται σήμερα αναγέννηση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου της χώρας και θα συνεχίσουμε μέχρι η βιομηχανία να επιστρέψει στην Ελλάδα και την Ευρώπη», υπογράμμισε και συνέχισε: «Οταν μιλούσαμε το 2018 για την αναγέννηση των Ναυπηγείων Σύρου και το 2022 για την αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει ούτε αυτό που θα ακολουθούσε, ούτε καν την επιτυχία του εγχειρήματος σε σχέση με το βάρος που αναλάβαμε και τον στόχο που είχαμε θέσει. Είμαι ευγνώμων για την εμπιστοσύνη και υποστήριξη των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι αποτελούν την πηγή έμπνευσής μας». Για την επέκταση των επενδύσεων είπε συγκεκριμένα: «Ως δραστηριότητες επέκτασης κωδικοποιούνται, μεταξύ άλλων, οι ναυπηγήσεις ρυμουλκών και άλλων ειδικών πλοίων, οι ναυπηγήσεις και συντηρήσεις πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό, η κατασκευή και λειτουργία πλωτών γεννητριών για υπεράκτια αιολικά πάρκα, αλλά και η παροχή ολοκληρωμένων λύσεων logistics για τη διασύνδεση των τοπικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τις ελληνικών συμφερόντων πλοιοκτήτριες εταιρείες». Και κατέληξε: «Ετσι, τα ναυπηγεία θα μετατραπούν σε ένα τεχνολογικό και κατασκευαστικό hub που θα παρέχει καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στο ΑΕΠ της χώρας».

Διαβάστε ακόμη 

Ρεύμα: Τουλάχιστον ως τον Φεβρουάριο του ’25 τα μέτρα στήριξης στο ρεύμα

«Ποδαρικό» το 2025 με τρία προγράμματα για όσους ψάχνουν ή ανακαινίζουν σπίτι

Λάδι: Σημαντική πτώση στην τιμή παραγωγού – Διπλάσια η παραγωγή φέτος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα