Καθώς το 2024 πλησιάζει στο τέλος του με μόλις δύο εβδομάδες να απομένουν, η επισκόπηση της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου αποκαλύπτει μια ασταθή χρονιά που χαρακτηρίστηκε από σημαντικές μειώσεις σε όλα τα τμήματα. Κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2024, υπογράφηκαν συνολικά 449 συμβόλαια ναυπήγησης , κατά 20% μειωμένα σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023, όταν είχαν υπογραφεί 560 παραγγελίες.

Η ζήτηση για μεταχειρισμένα πλοία ξηρού φορτίου (>= 10.000 DWT) παρουσίασε σημαντική αύξηση κατά τη διάρκεια του 2024, με περισσότερα από 790 πλοία να αλλάζουν χέρια, περίπου 16% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, όταν πωλήθηκαν συνολικά 685 πλοία.

Σύμφωνα με τους αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers οι μέσοι όροι του Baltic Exchange Timecharter διηγούνται μια ιστορία σημαντικής επιδείνωσης, με τα δρομολόγια Cape 5 χρονοναυλώσεις – T/C να παρουσιάζουν την πιο απότομη πτώση κατά 65% από τα επίπεδα του Ιανουαρίου, ακολουθούμενη από πτώσεις στο τμήμα Panamax, όπου τα δρομολόγια BPI-82 & BPI-74 μειώθηκαν κατά 47% & 51% αντίστοιχα.

Το τμήμα Supramax επέδειξε σχετικά καλύτερη ανθεκτικότητα με τα δρομολόγια BSI-63 & BSI-58 να μειώνονται κατά 27% & 30%, ενώ το τμήμα Handy επέδειξε τη μεγαλύτερη σταθερότητα με τα δρομολόγια BHSI-38 να μειώνονται κατά 23%.

«Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η μεταβλητότητα της αγοράς του Cape ήταν εμφανής, καθώς οι τιμές κορυφώθηκαν στα 35.780 δολάρια/ημέρα πριν πέσουν κατακόρυφα στα 10.382 δολάρια στις 12 Δεκεμβρίου» επισημαίνουν οι αναλυτές:

« Το τμήμα Pmax είδε τα υψηλότερα σημεία του στα $20.757/ημέρα & $19.421/ημέρα για πλοία 82K & 74K αντίστοιχα, πριν φτάσουν στα χαμηλότερα σημεία τους γύρω στα $8.955/ημέρα & $7.619/ημέρα στις 13 Δεκεμβρίου. Το τμήμα Umax/Smax δεν γλίτωσε, με τα δύο BSI-63 & BSI-58 να φτάνουν στα χαμηλότερα σημεία τους στις 13 Δεκεμβρίου στα $12.117/ημέρα & $10.083/ημέρα, μια σημαντική πτώση από τις κορυφές τους στα $18.476/ημέρα & $16.441/ημέρα. Το τμήμα Handy παρουσίασε τη μικρότερη μεταβλητότητα, κινούμενο μεταξύ 14.537 $/ημέρα & 10.197 $/ημέρα εντός του 2024».

Αξίες πλοίων

Αυτή η αδυναμία της αγοράς επηρέασε αναπόφευκτα τις αξίες των πλοίων στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, με ιδιαίτερα έντονη πτώση από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνουν ένα πλοίο  82.000 2019 Tsuneishi Cebu που πωλήθηκε για περίπου $37 εκατ.  τον Ιούλιο, ενώ ένα σκάφος 82K Tsuneishi Cebu ίδιας ηλικίας πωλήθηκε για περίπου $34 εκατ.  στα τέλη Νοεμβρίου. Στην κατηγορία Ultramax, τα πλοία 61K 2017 DACKS κατασκευής είδαν την αξία τους να μειώνεται από 27,8 εκατ. δολάρια τον Αύγουστο σε 24,5 εκατ. δολάρια στα τέλη Νοεμβρίου.

Στο τμήμα Supramax παρατηρήθηκαν παρόμοιες τάσεις, με ένα πλοίο 57K 2009 Jiangsu Hantong-κατασκευής να πωλείται για $13 εκατομμύρια  τον Ιούλιο, ενώ ένα αδελφό πλοίο, ένα χρόνο νεότερο, πωλήθηκε στην ίδια τιμή των $13 mills τον Δεκέμβριο.

«Αξίζει να σημειωθεί ότι, αν και οι τιμές έχουν διορθώσει από τις καλοκαιρινές κορυφές τους, έχουν επιστρέψει σε επίπεδα συγκρίσιμα με τις αρχές του 2024, αν και με σημαντικά μειωμένους ναύλους.

Η ζήτηση για μεταχειρισμένα πλοία ξηρού φορτίου (>= 10.000 DWT) παρουσίασε σημαντική αύξηση κατά τη διάρκεια του 2024, με περισσότερα από 790 πλοία να αλλάζουν χέρια, περίπου 16% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, όταν πωλήθηκαν συνολικά 685 πλοία» αναφέρουν οι αναλυτές:

« -Οι τομείς Supramax & Handy σημείωσαν την υψηλότερη αγοραστική διάθεση το 2024 με 181 και 177 πωλήσεις αντίστοιχα, αποτελώντας περίπου το 23% και 22% αντίστοιχα από τις συνολικές πωλήσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου.

-Ο τομέας Cape κατέχει την τρίτη θέση όσον αφορά το αγοραστικό ενδιαφέρον, με 91 πλοία που πουλήθηκαν.

-Οι τομείς Umax, Pmax και Kamsar κατέγραψαν σχεδόν παρόμοιο όγκο συναλλαγών φέτος, με 64, 67 και 74 πωλήσεις αντίστοιχα.

-Σχεδόν οι μισές από τις πωλήσεις αφορούσαν πλοία ηλικίας 11- 15 ετών, ακολουθούμενα από πλοία ηλικίας 16-20 ετών, τα οποία αντιπροσώπευαν το 18% του συνόλου των πωλήσεων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ τα πλοία ηλικίας 6-10 ετών ήταν επίσης υψηλά στην αγοραστική διάθεση με μερίδιο 16% από το σύνολο των πωλήσεων».

Όσον αφορά τις ναυπηγήσεις  η δυναμική των νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου παραμένει ισχυρή, αν και έχει επιβραδυνθεί σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν:

-Κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2024, υπογράφηκαν συνολικά 449 συμβόλαια, κατά 20% μειωμένα σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023, όταν είχαν υπογραφεί 560 παραγγελίες. – Οι τομείς Umax και Kamsar οδηγούν τη δραστηριότητα της ΝΒ το 2024, με 171 και 116 παραγγελίες αντίστοιχα. Τον Νοέμβριο του 2024, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών χύδην ξηρού φορτίου προς τον στόλο (σε όρους DWT) ήταν 10,2%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8,2%, με τον στόλο χύδην ξηρού φορτίου να ανέρχεται σήμερα σε 14.013 πλοία, ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου σε 1.324 πλοία.

Διαβάστε ακόμη:

Επενδυτική «τρέλα» για το bitcoin – Θα μπορούσε να φτάσει τα $150.000

Metlen: Πώς η είσοδος στο LSE γίνεται το game changer για τον ελληνικό ενεργειακό και μεταλλουργικό όμιλο  

Τράπεζες: Η επόμενη ημέρα μετά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα