Με βάση την έκθεση αγοράς του Ιουνίου της International Energy Agency-ΙΕΑ, η αγορά πετρελαίου ισορροπεί σε τεντωμένο σχοινί. Από τη μία πλευρά, η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου αυξάνεται κατακόρυφα, με αύξηση κατά 520.000 βαρέλια την ημέρα τον Μάιο φθάνοντας συνολικά 102,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα -mb/d, τροφοδοτούμενη από την αύξηση της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ+ (συν 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως mb/d) που αντιστάθμισε τη μείωση του ΟΠΕΚ+ (μείον 880.000 βαρέλια ημερησίως kb/d).
“Η εποχιακή αύξηση της παραγωγής αιθανόλης της Βραζιλίας προσθέτει περαιτέρω στην αυξανόμενη προσφορά” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
“Από την άλλη πλευρά, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κάνει βουτιά (τώρα στα 960 kb/d, 100 kb/d κάτω από τις προβλέψεις του προηγούμενου μήνα).
Αυτή η επιβράδυνση, ιδιαίτερα εμφανής στις ανεπτυγμένες οικονομίες και στην υποτονική Κίνα, έχει οδηγήσει σε σημαντική αναθεώρηση προς τα κάτω των προβλέψεων για τη ζήτηση του 2024”.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές “η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025, με μόνο μέτρια αύξηση να αναμένεται λόγω της υποτονικής παγκόσμιας οικονομίας και της επιταχυνόμενης υιοθέτησης τεχνολογιών καθαρής ενέργειας. Αυτό το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αντανακλάται στα διογκωμένα αποθέματα πετρελαίου, ιδίως στη στεριά. Η υπερπροσφορά συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, ιδίως στην Ασία, όπου έχουν βυθιστεί σε χαμηλά επίπεδα τριών ετών και βρίσκονται στα πρόθυρα περικοπών” και καταλήγουν:
Οι τιμές του αργού τύπου Brent αντανακλούν αυτή την αυξανόμενη ανησυχία”.
Έχουν πέσει πάνω από 10 δολάρια ανά βαρέλι από τον Μάιο, με περαιτέρω πτώση μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ+ να αυξήσει σταδιακά την παραγωγή. Η κίνηση αυτή του ΟΠΕΚ+ αντιμετωπίστηκε με απαισιοδοξία από τους εμπόρους, οι οποίοι φοβούνται μια πιθανή υπερπληθώρα πετρελαίου”.
Το βασικό ερώτημα παραμένει: Τι σημαίνουν οι εξελίξεις για την αγορά δεξαμενόπλοιων.
“Παράγοντες εκτιμούν ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου μπορεί να παραμείνει υγιής και μετά το 2030” υπογραμμίζουν οι αναλυτές:
“Ο ρυθμός της παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης, η ταχύτητα υιοθέτησης της καθαρής ενέργειας και οι αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ για την παραγωγή θα είναι καθοριστικής σημασίας για τον καθορισμό της μελλοντικής πορείας της αγοράς. Οι επόμενοι μήνες θα είναι μια τεταμένη σχοινοβασία για την αγορά πετρελαίου. Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου παρουσιάζουν μια σύνθετη εικόνα. Ενώ οι προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) υποδηλώνουν κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου έως το 2029, αυτό δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε μείωση της αγοράς δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου. Οι νέες παραγγελίες δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου που τοποθετούνται σήμερα μπορεί να λειτουργήσουν κυρίως ως χωρητικότητα αντικατάστασης ενός γερασμένου στόλου, παρά να σηματοδοτήσουν σημαντική επέκταση της χωρητικότητας.”
Σύμφωνα με την ανάλυση:
-Πρώτον, ακόμη και μετά την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου, ο συνολικός όγκος του μεταφερόμενου αργού πετρελαίου είναι πιθανό να παραμείνει σημαντικός.
-Δεύτερον, ο υφιστάμενος στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου είναι γερασμένος, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αντικατάστασή του.
-Τρίτον, οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχειρησιακή απόδοση των παλαιότερων πλοίων.
-Τέλος, μια σημαντική δεξαμενή δεξαμενόπλοιων παραμένει δεσμευμένη σε εγκεκριμένες μεταφορές, περιορίζοντας περαιτέρω τη διαθέσιμη χωρητικότητα. Η συρροή αυτών των παραγόντων υποδηλώνει ότι η παγκόσμια αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου μπορεί να παρουσιάσει συνεχή σταθερότητα, ακόμη και μετά την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου.
Η TCE Suezmax του Baltic Exchange βρίσκεται στα 48.054 δολάρια/ημέρα, η οποία είναι ελαφρώς υψηλότερη από τον ετήσιο μέσο όρο των 45.000 δολαρίων/ημέρα.
Ωστόσο, το VLCC TCE έκλεισε την εβδομάδα στα 34.477 δολάρια/ημέρα, σημειώνοντας πτώση σχεδόν 32% σε μηνιαία βάση και φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου 2024.
Όσον αφορά το προϊόν, το MR Pacific Basket ξεκίνησε δυναμικά τον Ιούνιο του 2024, φθάνοντας σε ημερήσιο υψηλό 51.267 USD στις 7 Ιουνίου. Αυτό ήταν το υψηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2024. Ωστόσο, έκλεισε την εβδομάδα στα 42.101 USD/ημέρα, αντανακλώντας πτώση 18% σε εβδομαδιαία βάση. Από την άλλη πλευρά, το MR Atlantic Basket έκλεισε στα 26.360 USD/ημέρα, μετρώντας 10 διαδοχικά αρνητικά κλεισίματα και μειωμένο κατά περίπου 50% από τα τέλη Μαΐου 2024.
Οι τιμές του MR μειώνονται σταθερά τις τελευταίες ημέρες, χωρίς να υπάρχουν άμεσες ενδείξεις ανάκαμψης. Ωστόσο, η υγιής προσφορά πλοίων MR παίζει συνήθως καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση ισχυρών ναύλων στον τομέα MR.
Διαβάστε ακόμη
Ξεκινά η «μάχη» για τη νέα εποχή του ΣΕΒ-Σπύρος Θεοδωρόπουλος vs Ιουλίας Τσέτη
«Απόβαση» του Γ. Προκοπίου στο project του Ελληνικού – Τι σηματοδοτεί η συμφωνία με τη Lamda
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ