Η παγκόσμια οικονομία έχει εισέλθει σε μια περίοδο αστάθειας και πληθωρισμού. Η μία μετά την άλλη, οι κεντρικές τράπεζες αυξάνουν τα επιτόκια σε μια προσπάθεια να μειώσουν τόσο τη μεταβλητότητα όσο και τον πληθωρισμό, αλλά πολλοί αναλυτές εκφράζουν ανησυχίες ότι αυτό θα οδηγήσει σύντομα την παγκόσμια οικονομία σε ύφεση. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας και τη στιγμή που ο κόσμος «προχωρούσε» στη μετά Covid εποχή, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ήταν όπως λένε οι αγγλοσάξονες “το άχυρο που έσπασε την πλάτη της καμήλας”, εκτροχιάζοντας την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.
Η παγκόσμια οικονομία πλέει σε αχαρτογράφητα νερά και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια τι θα συμβεί στη συνέχεια. Όπως λέμε στην Ελλάδα «κάνε με προφήτη και θα σε κάνω πλούσιο», αλλά όντας ρεαλιστής, κανείς δεν είναι – ούτε μπορεί να είναι – προφήτης ειδικά στις ασταθείς και ταραγμένες μέρες μας.
Όμως όπως επισημαίνουν στην έκθεσή τους οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers “παρά τους κακούς οιωνούς που συγκεντρώνονται στον ορίζοντα της παγκόσμιας οικονομίας, η ναυτιλία φαίνεται να αντιδρά θετικά. Είναι έκπληξη το γεγονός ότι από το 2002, υπάρχει μια μέτρια θετική συσχέτιση (0,3<r<0,5) μεταξύ του πληθωρισμού και των δεικτών BDI, BCTI, BDTI, με τον BDI να έχει ισχυρότερη θετική συσχέτιση (0,5<r<0,7) κατά την τελευταία 10 χρόνια. Οι δείκτες της ναυλαγοράς ακολουθούν ως επί το πλείστον την τάση του πληθωρισμού. Όχι πάντα με την ίδια ένταση αλλά συνήθως με την ίδια τάση” και συνεχίζουν:
“Έτσι, ο αυξανόμενος πληθωρισμός μπορεί να μην είναι κακό τελικά για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι ναύλοι κινούνται υψηλότερα, ωθώντας τις τιμές των μεταχειρισμένων προς τα πάνω, ενώ οι τιμές των νεότευκτων κινούνται ανοδικά λόγω του υψηλότερου κόστους κατασκευής και των τιμών σκραπ”. Σύμφωνα με τon Xclusiv Shipbrokers οι τιμές σκραπ είναι σχεδόν 40% υψηλότερες σε ετήσια βάση.
“Στην αγορά ξηρού φορτίου παρακολουθούμε το υπέροχο come back των capesize. Ο BCI αυξήθηκε κατά περίπου 85% τον τελευταίο μήνα και σχεδόν 460% από τις 26 Ιανουαρίου 2022, όταν είχε υποχωρήσει στις 702 μονάδες, το χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 23 μηνών. Η αυξημένη ζήτηση άνθρακα, ειδικά από την Ινδία, είναι ο κύριος λόγος για αυτήν την επιστροφή.
Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται και η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται, πολλές χώρες αναζητούν άνθρακα από άλλους παραγωγούς όπως η Αυστραλία, η Ινδονησία και η Νότια Αφρική, προσθέτοντας τόνους μιλίων στη ναυτιλιακή βιομηχανία και αυξάνοντας τη ζήτηση για θαλάσσιο εμπόριο. Η Ινδία, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει οποιαδήποτε ενεργειακή διάσπαση και να μειώσει το ενεργειακό κόστος, προσπαθεί να αγοράσει όσο περισσότερο άνθρακα μπορεί κυρίως από την Αυστραλία, την Ινδονησία και την Κίνα. Αλλά γιατί πουλάει η Κίνα; Καθώς η Κίνα επιμένει σε μια πολιτική μηδενικού Covid και σε οικονομικά και κοινωνικά lockdown, έχει λιγότερη ανάγκη για ενέργεια και έτσι πουλάει το πλεόνασμα άνθρακα που έχει δημιουργήσει η χώρα από την εγχώρια παραγωγή”.
Στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, ο ΟΠΕΚ+ αυξάνει σταθερά την παραγωγή πετρελαίου σύμφωνα με τα σχέδιά του και καθώς ο κόσμος οδεύει προς το πρώτο καλοκαίρι μετά την Covid εποχή, το θαλάσσιο εμπόριο αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου αυξάνεται.
“Η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου, ωθεί τα διυλιστήρια που είχαν κλείσει προηγουμένως να επαναλειτουργήσουν, με την τελευταία προσθήκη ενός συγκροτήματος διυλιστηρίων-πετροχημικών 300.000 βαρελιών την ημέρα στη Μαλαισία, μια κοινοπραξία μεταξύ Petronas και Saudi Aramco, που επανεκκινεί μετά από περισσότερο από δύο κλείσιμο έτους” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου:
“Η Κίνα και η Ινδία έχουν αναζωογονήσει την όρεξή τους για ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο διαπραγματεύεται σε χαμηλές τιμές ρεκόρ από την εισβολή στην Ουκρανία.
Εν τω μεταξύ, η Ευρώπη, η οποία ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού, εξακολουθεί να αναζητά εναλλακτικές λύσεις προσπαθώντας να τροποποιήσει την παραδοσιακή ροή αργού.
Πολλοί Ευρωπαίοι έμποροι αργού σχολιάζουν ότι η ιρακινή κατηγορία Basrah Medium είναι το προτιμώμενο αργό για τα διυλιστήρια της Μεσογείου και της Βορειοδυτικής Ευρώπης, που αλλάζουν από τα ρωσικά Ουράλια. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερο αργό πετρέλαιο από το Ιράκ θα ρέει στην Ευρώπη τους επόμενους μήνες, ενώ το ρωσικό αργό θα συνεχίσει να ρέει προς την Κίνα και την Ινδία αντί για την Ευρώπη, δημιουργώντας ένα νέο πρότυπο που θα προσθέσει τόνους μίλια στο θαλάσσιο εμπόριο, θα αυξήσει τη χρήση των πλοίων , προσθέτοντας περισσότερη ζήτηση για πλοία που θα υποστηρίξουν την αγορά σε υγιέστερα επίπεδα”.
Διαβάστε ακόμα:
Ο «λογαριασμός» τoυ sell off μεγαλώνει – Στα 11 τρισ. δολάρια και τα χειρότερα (μάλλον) έπονται
Ρωσία: Επιστροφή στη… Σοβιετική Ένωση – Οι πολίτες ψάχνουν για δολάρια στη μαύρη αγορά
Αυτοκινητοβιομηχανία: 100% μείωση ρύπων από το 2035 αλλά οι περιβαλλοντικές οργανώσεις γκρινιάζουν