Μια νέα έκθεση του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Συνασπισμού Getting to Zero, αποκαλύπτει διπλασιασμό των πρωτοβουλιών για πράσινους διαδρόμους, αύξηση της ωριμότητας των υφιστάμενων έργων και σημαντική αύξηση του αριθμού των εμπλεκόμενων φορέων.
Η δεύτερη έκδοση της Ετήσιας Έκθεσης Προόδου για τους Πράσινους Ναυτιλιακούς Διαδρόμους αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των πρωτοβουλιών για πράσινους διαδρόμους σε όλο τον κόσμο αυξήθηκε από 21 σε 44 κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους και διαπιστώνει σημαντική ωρίμανση μεταξύ των υφιστάμενων διαδρόμων, με πολλούς διαδρόμους να ξεκαθαρίζουν ένα στάδιο προόδου, να αποφασίζουν για τα καύσιμα προτεραιότητάς τους και να θέτουν στόχους για τη λειτουργία τους. Πέρα από τους αριθμούς, πολλά στοιχεία δείχνουν ότι οι πράσινοι διάδρομοι προκαλούν προ-επενδυτική δραστηριότητα.
Η έκθεση, που δημοσιεύθηκε σε συνδυασμό με την COP28, αναφέρει ότι το 2024 θα αποδειχθεί καθοριστικό για τους πράσινους διαδρόμους, οι οποίοι ορίζονται ως συγκεκριμένες εμπορικές διαδρομές της ναυτιλίας χωρίς εκπομπές ρύπων. Παράλληλα με τις αξιοσημείωτες προόδους, η έκθεση εντοπίζει επίσης αρκετές αναδυόμενες προκλήσεις που θα πρέπει να ξεπεραστούν καθώς οι πράσινοι ναυτιλιακοί διάδρομοι πλησιάζουν στην υλοποίηση, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης να ληφθούν βασικές αποφάσεις για τα καύσιμα και να εξασφαλιστούν τόσο οι εμπορικές συμφωνίες όσο και η κυβερνητική υποστήριξη.
«Είναι, φυσικά, ενθαρρυντικό να βλέπουμε την ανάδυση τόσων πολλών νέων πρωτοβουλιών για πράσινους διαδρόμους και την αυξημένη ωριμότητα των υφιστάμενων πράσινων διαδρόμων, αλλά η άλλη πλευρά αυτής της ωρίμανσης ήταν η αποκάλυψη ενός νέου συνόλου προκλήσεων καθώς οι διάδρομοι πλησιάζουν προς την υλοποίηση», λέει ο Jesse Fahnestock, διευθυντής έργου του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Ο διπλασιασμός των πρωτοβουλιών που ανακοινώθηκαν για πράσινους διαδρόμους κατά το προηγούμενο έτος οφείλεται στις αυξημένες κυβερνητικές προσπάθειες για τη δημιουργία πράσινων διαδρόμων και στις συνεχείς προσπάθειες της βιομηχανίας και των λιμένων. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, τα λιμάνια και ο τρίτος τομέας αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ των 171 ενδιαφερομένων μερών που συμμετέχουν στους πράσινους διαδρόμους. Η άμεση δέσμευση 18 κυβερνήσεων, με 19 πρωτοβουλίες που χαρακτηρίζονται είτε από δημόσια είτε από δημόσια-ιδιωτική ηγεσία, με επικεφαλής κυρίως το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες, υπογραμμίζει την αυξανόμενη συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων των πράσινων διαδρόμων να ξεκλειδώσουν την ευρύτερη απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.
Με αυτές τις προκλήσεις κατά νου και με το βλέμμα στραμμένο στο 2024, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι:
1. Η αποφασιστικότητα σχετικά με την πορεία των καυσίμων διαχωρίζει την επιτυχή από την αδιέξοδη πορεία πρωτοβουλίες. Δεδομένων των συμβιβασμών που εμπλέκονται στον καθορισμό της πορείας καυσίμου, η επιλογή για το αν θα υιοθετηθεί μια προσέγγιση μονο- ή πολυ-καυσίμων πρέπει να είναι μια αποτέλεσμα προσεκτικής εξέτασης.
2. Οι πράσινοι διάδρομοι πρέπει να διερευνήσουν, να δοκιμάσουν και να υιοθετήσουν καινοτόμες εμπορικές εφαρμογές, επιχειρηματικές και οικονομικές ρυθμίσεις σε όλους τους τρεις τομείς προκλήσεων των ναύλωσης, της ιδιοκτησίας των πλοίων και των εκροών καυσίμων. Ο τομέας της γνώσης μπορεί υποστηρίξει τους διαδρόμους παρέχοντας μια εργαλειοθήκη πιθανών μηχανισμών και εκτιμήσεις.
3. Η εστίαση των κυβερνήσεων θα πρέπει σταδιακά να στραφεί προς την υποστήριξη υλοποίησης, με πρώτους διαλόγους και αποφάσεις σχετικά με τους δυνητικούς σχεδιασμό των μέτρων που θα ληφθούν το 2024. Οι κυβερνήσεις μπορούν να πυροδοτήσουν έναν αγώνα δρόμου για την κορυφή μεταξύ των πράσινων διαδρόμων και να διερευνήσουν πολλαπλές οδούς πολιτικής για να να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα και τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας της υποστήριξής τους.
4. Οι κατάλληλες δομές διακυβέρνησης μπορούν να επιταχύνουν την πρόοδο. Η εστίαση θα πρέπει να να δοθεί έμφαση στην ευθυγράμμιση των ενδιαφερομένων μερών, στην πολυεπίπεδη συμμετοχή και στην καλλιέργεια
5. Οι πράσινοι διάδρομοι θα πρέπει να επιδιώκουν να συμβάλλουν σε μια δίκαιη παγκόσμια καθεστώς και να μεγιστοποιήσουν τα συν-οφέλη τους. Η ανταλλαγή γνώσεων αποτελεί κεντρικό μηχανισμός για την επίτευξη αυτού του στόχου, ενώ οι πρόσθετες στρατηγικές περιλαμβάνουν την αξιοποίηση θέσης των λιμένων στις τοπικές κοινότητες και η συμβολή στην ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης και απαιτήσεων για μελλοντικά καύσιμα και σκάφη.
Διαβάστε ακόμη
Intrakat: Ρευστότητα €85 εκατ. στην ΑΚΤΩΡ και νέα κίνηση πριν τα τέλη του έτους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ