Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και το Ναυτιλιακό Εμπορικό Επιμελητήριο του Καναδά (CMC) συγκάλεσαν τους ηγέτες του κλάδου στο Μόντρεαλ την Πέμπτη 13 Ιουνίου για να συζητήσουν τις προκλήσεις και τους κινδύνους για το παγκόσμιο εμπόριο στη ναυτιλιακή σύνοδο κορυφής Shaping the Future of Shipping Summit.
Στην κορυφή της ατζέντας βρέθηκαν τα κρίσιμα ζητήματα που επηρεάζουν τον ναυτιλιακό τομέα, όπως ο αυξημένος προστατευτισμός, οι παγκόσμιες γεωπολιτικές συγκρούσεις, η απεξάρτηση από τον άνθρακα και τα μελλοντικά καύσιμα, καθώς και η σημασία των ναυτικών.
Οι ηγέτες της βιομηχανίας κάλεσαν τις κυβερνήσεις να αναγνωρίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει ο αυξημένος προστατευτισμός στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Emanuele Grimaldi, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, δήλωσε:
“Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή για τη ναυτιλία… βιώνουμε μια άνευ προηγουμένου απειλή για το ελεύθερο εμπόριο. Ο αριθμός των μονομερών εμποδίων στο εμπόριο που επιβάλλουν οι χώρες αυξάνεται εκθετικά. Τώρα καταλαβαίνω ότι οι προθέσεις αυτών των φραγμών μπορεί να είναι καλοπροαίρετες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι το εμπόριο γίνεται όλο και περισσότερο όπλο, καθώς τα έθνη επιδιώκουν να αποκτήσουν μεγαλύτερο οικονομικό πλεονέκτημα ή να επιτύχουν πολιτικούς στόχους.
Η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά αγαθών αξίας άνω των δεκατεσσάρων τρισεκατομμυρίων δολαρίων κάθε χρόνο. Και κάθε εμπορικός φραγμός που τίθεται στη ναυτιλία έχει μεγεθυντικό αποτέλεσμα που θα επηρεάσει αρνητικά το παγκόσμιο εμπόριο και τελικά θα μειώσει την ανάπτυξη για όλους. Η αποτυχία των παγκόσμιων θεσμών, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, επιδεινώνει περαιτέρω το ζήτημα αυτό, καθώς χρειαζόμαστε ισχυρούς θεσμούς για να διευκολύνουμε το αποτελεσματικό και οικονομικά αποδοτικό εμπόριο μεταξύ των εθνών”.
Η Σύνοδος Κορυφής επικεντρώθηκε στις μοναδικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός τομέας, συμπεριλαμβανομένων των συνεπειών της πανδημίας, των απεργιών, των παγκόσμιων γεωπολιτικών συγκρούσεων, της απεξάρτησης από τον άνθρακα, του ανθρώπινου παράγοντα και του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής, τα οποία έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Ο αρνητικός αντίκτυπος του αυξημένου προστατευτισμού επισημάνθηκε ως μία από τις μεγαλύτερες αναδυόμενες απειλές για την παγκόσμια ναυτιλία.
Ο Emanuele Grimaldi, πρόεδρος του ICS, δήλωσε: “Η ναυτιλία είναι μια από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της Ευρώπης:
“Το ICS ανέθεσε στο Harvard Kennedy School of Government να εξετάσει αυτό το θέμα [προστατευτισμός] το 2021 και διαπίστωσε ότι η μείωση των περιοριστικών εμπορικών πολιτικών θα μπορούσε να ενισχύσει την παγκόσμια οικονομία κατά πάνω από 3% μονάδες. Η έκθεση διαπίστωσε επίσης ότι οι χώρες υψηλού εισοδήματος θα μπορούσαν να δουν μια μέση αύξηση 4,5% τοις εκατό στις εξαγωγές αγαθών τους εάν χαλάρωναν τους δασμολογικούς και μη δασμολογικούς περιορισμούς στο εμπόριο. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες θα είχαν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 7%, εάν μείωναν τους περιορισμούς τους με “μέτριο και ισότιμο” τρόπο. Πάνω από δύο τρισεκατομμύρια δολάρια παγκόσμιων εισαγωγών επηρεάζονται από περιορισμούς όπως αυτοί, που ισοδυναμούν με το ετήσιο ΑΕΠ του Καναδά.
Από τότε που δημοσιεύθηκε η έκθεση αυτή, είδαμε την εισαγωγή νέων μονομερών κανονισμών και φόρων που επηρεάζουν αρνητικά το εμπόριο. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ και οι προτάσεις CBAM στην Ευρώπη δημιούργησαν συστήματα που επηρεάζουν το ελεύθερο εμπόριο. Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες προτείνουν επίσης την επιβολή μαζικών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, και όλα αυτά σε μια εποχή που ζητάμε από τον κόσμο να μεταβεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ορισμένοι στις Ηνωμένες Πολιτείες εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο να επιβάλουν δασμούς στα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια των ΗΠΑ μόνο και μόνο επειδή κατασκευάζονται στην Κίνα. Και φυσικά, τα μέλη μας στον τομέα των δεξαμενόπλοιων πρέπει να διαχειριστούν την επιβολή κυρώσεων εκ μέρους κυβερνήσεων ως απάντηση στην τρομερή επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Αυτή η άνοδος του προστατευτισμού δημιουργεί μεγαλύτερη πολυπλοκότητα για τη βιομηχανία μας και κόστος για τους πελάτες μας. Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι ένας εμπορικός πόλεμος, αλλά ο προστατευτισμός βρίσκεται σε άνοδο“.
“Από τη δική μας οπτική γωνία, οι μονομερείς, προστατευτικές ενέργειες μιας χώρας, όπως οι δασμοί, όχι μόνο αποτυγχάνουν να αποθαρρύνουν τις πράξεις, τις πολιτικές και τις πρακτικές άλλων χωρών, αλλά και βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα της εθνικής αγοράς εισαγωγών και εξαγωγών και αυξάνουν το κόστος για τους καταναλωτές”, σημείωσε ο Bruce Burrows, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ναυτιλιακού Εμπορικού Επιμελητηρίου.
“Σε μια εποχή που ο κόσμος αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της κούρσας προς το καθαρό μηδέν και της διαθεσιμότητας εργατικού δυναμικού, ο προστατευτισμός απλώς οδηγεί σε αυτοτροφοδοτούμενες πληγές”.
Μια άλλη σημαντική πρόκληση που επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής ήταν η πρόσληψη και η διατήρηση των ναυτικών. Η ICS έθεσε τους ναυτικούς στο επίκεντρο της διάσκεψης κορυφής και παρουσίασε το βίντεο της ICS για τους ναυτικούς με τίτλο “Η ζωή μετά τη θάλασσα”. Πρόκειται για τη δεύτερη δόση, μετά το επιτυχημένο “An Adventurous Spirit” που παρουσιάστηκε πέρυσι. Αυτό το νέο βίντεο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τα μέλη της ICS για να παρουσιάσει τον κλάδο και το πόσο ενδιαφέρουσα καριέρα μπορεί να προσφέρει η ναυτιλία.
Ο Emanuele Grimaldi, πρόεδρος του ICS, ολοκλήρωσε τη σύνοδο κορυφής λέγοντας:
“Αυτή η σύνοδος κορυφής είναι η αρχή ενός σημαντικού έργου… Ως πλοιοκτήτες δεν μπορούμε να βρούμε όλες τις απαντήσεις μόνοι μας, αλλά μέσω αυτού του φόρουμ συνεργασίας, με τους φίλους και τους ανταγωνιστές μας στην αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας μπορούμε να βρούμε λύσεις… Είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλά να κάνουμε και ότι το θέμα αυτό δεν πρόκειται να εξαφανιστεί. Πρέπει να συμβάλουμε στην παροχή λύσεων για να διασφαλίσουμε ότι η παγκόσμια οικονομία θα παραμείνει ισχυρή και ζωντανή. Θα συγκεντρωθούμε υπό το έμβλημα Shaping the Future of Shipping τον Νοέμβριο στο Χονγκ Κονγκ κατά τη διάρκεια της ναυτιλιακής εβδομάδας του Χονγκ Κονγκ για τον επόμενο γύρο αυτών των συζητήσεων”.
Διαβάστε ακόμη
Τουρισμός: 10% αύξηση στα έσοδα φέτος – Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για τη σεζόν
Τράπεζες: Ανοίγει ο «χορός» των γενικών συνελεύσεων
Οι εταιρείες ενέργειας «γέννησαν» έκτακτους φόρους 1,5 δισ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ