Στην πανέμορφη Βαλένθια της Ισπάνίας, εκεί όπου ο οικιστικός ιστός της παλιάς πόλης συνδυάζεται τόσο με το υπερσύγχρονο εκθεσιακό και πολιτιστικό συγκρότημα του Καλατράβα όσο και με το λιμάνι, πραγματοποιήθηκε το 24ο Ευρω-Μεσογειακό Συνέδριο «Από τη Στεριά έως τη Θάλασσα» του ομίλου Γκριμάλντι.
Η επιλογή της Βαλένθια έγινε διότι τον περασμένο Ιούλιο υπεγράφη συμφωνία για την αγορά από τον ναπολιτάνικο όμιλο των περιουσιακών στοιχείων του ισπανικού Armas Transmediterranea Group, που περιλαμβάνει πέντε πλοία, τόσο επιβατηγά όσο και εμπορικά, καθώς και εγκαταστάσεις-terminal στο 5ο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη.
Λίγο πιο βόρεια από το παραθαλάσσιο μέτωπο, στο Pacio de Congresos, 500 σύνεδροι από όλη την Ευρώπη συναντήθηκαν και μίλησαν για τα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία και τις μεταφορές.
Στο επίκεντρο βρέθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Γκριμάλντι, Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος έδωσε εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2020. Επεσήμανε ότι ο όμιλος κατάφερε να διαχειριστεί τις επιπτώσεις της πανδημίας. Τα έσοδα σε σύγκριση με το 2019 μειώθηκαν από τα 3,1 στα 2,765 δισ. Στο υποσύνολο, οι Μινωικές Γραμμές είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται από τα 97 στα 63 εκατ. Τους τελευταίους 24 μήνες ο όμιλος παρέλαβε 12 νεότευκτα πλοία και περιμένει να παραλάβει άλλα 20 έως το 2025. Τα νεότευκτα μπορούν να πετύχουν μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50%.
Η ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου είναι από τις βασικές προτεραιότητες. Εχουν γίνει ήδη 220 πράσινες αναβαθμίσεις, οι οποίες μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τα τελευταία 10 χρόνια ο όμιλος αύξησε τη δύναμη του στόλου του κατά 35%. Το κόστος του ναυπηγικού προγράμματος έφτασε τα 2 δισ. ευρώ. Το απόγευμα ήταν προγραμματισμένη η συνέντευξη Τύπου του κ. Γκριμάλντι. Οταν ρωτήθηκε για τις επενδύσεις στην Ελλάδα, έκανε μια ολιστική προσέγγιση, αποφεύγοντας, σε πρώτη φάση, να αναφερθεί στο θέμα του Attica Group.
Μίλησε για τα επτά πλοία που έχει ο όμιλος, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική, ενώ έκανε αναφορά και στα φορτηγά ro-ro, αλλά και σε όσα πλοία του ομίλου περνούν τράνζιτ από τα ελληνικά λιμάνια με εμπορεύματα.
Εδειξε εμμέσως ότι δεν κάνει κάποιον ξεχωριστό σχεδιασμό για την Ελλάδα, αλλά την εντάσσει σε ένα ευρύτερο σχήμα. Ειδική αναφορά έκανε στην ανεπιτυχή προσπάθεια να εξαγοράσει την HSW όταν δεν κατάφερε να συγκεντρώσει το 51%, με αποτέλεσμα να πουλήσει το 49% που κατείχε στην Attica και συνέχισε με τα λιμάνια, βάζοντας για πρώτη φορά στο γενικό κάδρο την Κέρκυρα:
«Ενδιαφερόμαστε για τρία λιμάνια, την Ηγουμενίτσα, το Ηράκλειο και την Κέρκυρα και κυρίως για τα πρώτα δύο. Στα λιμάνια αυτά ο όμιλος Γκριμάλντι είναι ο μεγαλύτερος πελάτης τους. Στα σχέδιά μας δεν είναι απλώς να διαχειριστούμε τα λιμάνια, αλλά να επενδύσουμε σε αυτά, να αυξήσουμε τις δουλειές, να τα δυναμώσουμε και να τα εξελίξουμε. Θα δυναμώσουμε και τα logistics. Θέλουμε να μεγαλώσουμε το θαλάσσιο μεταφορικό έργο».
Στη συνέχεια έριξε βολές στην COSCO σχολιάζοντας τον τρόπο που διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά:
«Με όλο τον σεβασμό προς τους Κινέζους, στο λιμάνι του Πειραιά από τότε που το ανέλαβαν, σε ό,τι αφορά το δικό μας κομμάτι, για κάθε Ι.Χ. αυτοκίνητο που ξεφορτώνουν, πληρώνουμε 40 δολάρια από 20 που ήταν στην αρχή. Και η αύξηση μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή».
Στο θέμα της Attica χρειάστηκε να γίνει ερώτηση από το «business stories», προκειμένου να απαντήσει για το εάν ενδιαφέρεται σε ενδεχόμενη πώληση του ομίλου Attica να τον αγοράσει, και ζητήσαμε το σχόλιό του για την επικείμενη εξαγορά της ΑΝΕΚ από την Αttica.
«Μεγαλώνουμε παντού. Αν υπάρχουν ευκαιρίες, πιθανότητες, επιλογές, θα τα υπολογίσουμε όλα και θα πάρουμε τις αποφάσεις μας. Αν η Attica πάει για πώληση θα το σκεφτούμε, είτε παίρνοντας κάποιες γραμμές-δρομολόγια που κάνει η εταιρεία είτε όλη την εταιρεία», είπε.
Για τo σενάριο απόκτησης της ΑΝΕΚ από την Attica σημείωσε:
«Οι δύο εταιρείες συνεργάζονται εδώ και χρόνια τόσο στις γραμμές της Κρήτης όσο και στην Αδριατική και ανταγωνίζονται τον όμιλο από κοινού. Στην πράξη υπάρχουν μόνο δύο ακτοπλοϊκοί όμιλοι, ο όμιλος Γκριμάλντι και η Attica.
Η ΑΝΕΚ είναι κάτω από την ομπρέλα της Attica. Ολες οι παρεχόμενες υπηρεσίες και κάποια από τα πλοία είναι υπό κοινή διαχείριση. Στην ουσία δεν θα αλλάξει κάτι για εμάς. Και οι δύο εταιρείες είτε άμεσα είτε έμμεσα χρηματοδοτούνται από μία τράπεζα η οποία στην ουσία έχει τον έλεγχό τους. Και αναρωτιέμαι. Ως πλοιοκτήτης, τι εγγυήσεις έχεις όταν η εταιρεία έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια; Θα είναι δύσκολο να έχουν θετικό πρόσημο».
Οταν ενημερώθηκε η… Αθήνα για τα λεγόμενα του Ναπολιτάνου πλοιοκτήτη, σχολίασε: «Μην υποτιμάτε τους Ελληνες. Μη φοβάστε τον Ιταλό. Αυτή τη φορά δεν ήταν επιθετικός και κατηγορηματικός. Εριξε τους τόνους».
Στο περιθώριο του συνεδρίου έγινε συζήτηση για το πώς θα κινηθεί ο όμιλος την επόμενη χρονιά στην Ελλάδα. Ακούστηκε ότι θα «διπλώσει» το «Santorini Palace» που κάνει δρομολόγια Ηράκλειο – Κυκλάδες – Πειραιά και αντιστρόφως με ένα ακόμη ταχύπλοο. Αυτή ήταν η κουβέντα που έγινε σε ελληνικό πηγαδάκι.
Ομως σε αντίστοιχο ιταλικό επισημάνθηκε ότι ο Γκριμάλντι δεν σκοπεύει να δώσει έγκριση για να μπει δεύτερο ταχύπλοο στη γραμμή, αφήνοντας χώρο στους ανταγωνιστές του.
Επίσης, υπάρχει και θέμα με το δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο – Χανιά – Πειραιάς, που γίνεται με ένα πλοίο και κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν… βγαίνουν τα κουκιά. Και εδώ από τις αποφάσεις ή μη αποφάσεις του Γκριμάλντι θα φανεί τι έχει στο μυαλό του για την Ελλάδα.
Ο υιός Γκριμάλντι
Για την παρουσία του ομίλου στην Ελλάδα και το ενδιαφέρον του για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου μίλησε στο «b.s.» ο Γκουίντο Γκριμάλντι, γιος του Εμανουέλε και ανερχόμενη δύναμη στις επιχειρήσεις, που σήμερα έχει τη θέση του εμπορικού διευθυντή.
«Παρά τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, αυτή τη χρονιά ανέκαμψε η αγορά. Για τον Ομιλο Γκριμάλντι ανέκαμψε στην Ανκόνα και στο Πρίντεζι όσον αφορά στους επιβάτες.
Παρ’ όλα αυτά, δεν είμαστε κοντά στους αριθμούς του 2019. Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός στη διεθνή αγορά. Ο όμιλος φέτος είχε τέσσερα πλοία μεταξύ την Ανκόνα και της Ηγουμενίτσας και την Πάτρα. Πιστεύω ότι βελτιώσαμε τις υπηρεσίες που προσφέρουμε», είπε και συμπλήρωσε:
«Στη Βενετία είχαμε δύο οχηματαγωγά πλοία ro-ro μόνο για φορτία και στο Πρίντεζι έχουμε ένα. Εχουμε γραμμή από το Ηράκλειο προς Πειραιά και άλλο ένα από Ηράκλειο για Κυκλάδες – Πειραιά».
Ακολούθως αναφέρθηκε στον ρόλο της ναυτιλίας και των μεταφορών στη διάρκεια της πανδημίας: «Η ναυτιλία μέσα στην πανδημία φρόντισε να μη σταματήσει η οικονομία. Τι θα συνέβαινε αν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι εταιρείες μεταφορών σταματούσαν να λειτουργούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους; Αποδείξαμε και ως όμιλος πόσο σημαντική είναι η συμβολή του κλάδου στην εφοδιαστική αλυσίδα όχι μόνο στην Ελλάδα και στη Μεσόγειο, αλλά για όλη την Ευρώπη και τον κόσμο.
Σήμερα είμαστε όλοι συνειδητοποιημένοι, περισσότερο από πότε, με ό,τι έχει να κάνει με την εφοδιαστική αλυσίδα».
Για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου και τη σημασία που έχουν για τον όμιλο Γκριμάλντι τόνισε: «Συμμετέχουμε στους διαγωνισμούς. Είναι στρατηγικής σημασίας για μία εταιρεία όπως η δική μας, η οποία έχει παρουσία σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο, να έχει θέση και σε ελληνικά λιμάνια κομβικής σημασίας όπως της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου».
Οταν τον ρωτήσαμε εάν ο όμιλος ενδιαφέρεται για να αγοράσει την Αttica, μας απάντησε, χαμογελώντας: «Για το θέμα αυτό πρέπει να ρωτήσετε το big boss για να πάρετε απαντήσεις».
Αουρέλιο Μαρτίνεζ: Το νέο terminal της Βαλένθια
Το λιμάνι της Βαλένθια είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής του Πειραιά. Κονταροχτυπιούνται «εμπορευματοκιβώτιο με εμπορευματοκιβώτιο» για την 4η θέση στην Ευρώπη, την οποία έως τώρα κατέχει ο Πειραιάς. Ομως η Βαλένθια το 2021 έφτασε τα 5,6 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια και η θέση του Πειραιά είναι επισφαλής. Τα σχέδια για την ενίσχυση του λιμανιού με την κατασκευή του Τερματικού Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων ανέλυσε μιλώντας στο «b.s.» ο πρόεδρός του, Αουρέλιο Μαρτίνεζ, τον οποίο συναντήσαμε στο περιθώριο του Συνεδρίου.
«Το λιμάνι αναπτύσσεται με φανταστικό τρόπο. Αυξήθηκε η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων κατά 5% το 2021. Είχαμε 5.600.000 εμπορευματοκιβώτια. Το μεγαλύτερο επενδυτικό μας σχέδιο είναι ο βόρειος εμπορευματικός σταθμός North Terminal, ο οποίος θα είναι λειτουργικός μάλλον από το 2027-2028 και θα δώσει δυνατότητα εξυπηρέτησης άλλων 5 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι. Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τα 12 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια».
Ακολούθησε ο εξής διάλογος:
– Θα αφήσετε πίσω σας το λιμάνι του Πειραιά;
Το ελπίζω.
– O Πειραιάς είναι ο μεγάλος σας ανταγωνιστής.
Ο Πειραιάς έχει έναν διαχειριστή, την COSCO, είναι στην Ανατολική Μεσόγειο και τα περισσότερα εμπορεύματα που διακινούνται από εκεί είναι τράνζιτ. Είναι διαμετακομιστικό κέντρο. Εδώ στη Βαλένθια είναι ισορροπημένη η δραστηριότητά μας. Το 50% είναι το διαμετακομιστικό φορτίο. Η Βαλένθια εξυπηρετεί το 40% της ναυτιλιακής δραστηριότητας της Ισπανίας. Και μεγαλώνουμε συνεχώς.
– Με τις επενδύσεις που κάνετε είναι στόχος σας να ξεπεράσετε το Αμβούργο που βρίσκεται στην 3η θέση των ευρωπαϊκών λιμανιών;
Το Αμβούργο είναι 8.500.000 εμπορευματοκιβώτια. Είναι πολύ μπροστά μας. Εχουμε δρόμο ακόμα.
Ο Αουρέλιο Μαρτίνεζ αναφέρθηκε και στις προετοιμασίες του λιμανιού για τα νέα οικολογικά καύσιμα. «Ετοιμαζόμαστε να χρησιμοποιήσουμε ως καύσιμο το υδρογόνο για τον εξοπλισμό του λιμανιού μας, όπως για τη λειτουργία των γερανών.
Το 2023 θα είμαστε έτοιμοι για να εξυπηρετούμε πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε και την ηλεκτρική ενέργεια με ισορροπία μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης. Θέλουμε να έχουμε επάρκεια και αυτονομία έως το 2030».
Διαβάστε ακόμη:
Ποιοι κλάδοι προσελκύουν το ενδιαφέρον για νέες επιχειρήσεις (λίστα)
Το «μεγάλο κανόνι» χτύπησε σε Σύρο και Πειραιά – Έρχονται Μύκονος, Αττική και Θεσσαλονίκη
Η Tesla είναι το «γαλατικό χωριό» στην αυτοκινητοβιομηχανία (pics)