Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Είναι προς το συμφέρον όλων να υπάρχουν δύο με τρεις παίκτες στην αγορά. Αυτό που έχω να πω είναι ότι θα μείνω στην Ελλάδα και θα μεγαλώσω. Είτε θα μας δώσουν την εταιρεία, είτε θα αγοράσουν το ποσοστό μας στην HSW. Και επειδή δεν έχουν τα χρήματα, θα πρέπει να μας δώσουν πλοία και γραμμές».

Αυτή την απάντηση είχε δώσει πριν έναν μήνα ο Εμάνουελ Γκριμάλντι σε ερώτηση του newmoney.gr για το αν βρίσκεται σε συζητήσεις στην Ελλάδα στο πλαίσιο του 21ου Euromed Convention που διοργάνωσε ο όμιλος, αυτή τη φορά στη Σαρδηνία. Tελικά αποχώρησε από την HSW, πουλώντας το 48,5% που είχε στην εταιρεία μέσω των Μινωικών Γραμμών, αλλά αγόρασε δύο πλοία. Το Superfast XII για 74,5 εκατ. από την Attica καθώς και το Highspeed 7 από την HSW έναντι 25 εκατ. το οποίο «χρεώνεται» στις Μινωικές Γραμμές.

Το μεν Superfast XII ο Γκριμάλντι σχεδιάζει να το δρομολογήσει στη Δυτική Μεσόγειο, ενώ το πλοίο το «χάνει» η Attica από τα Δωδεκάνησα. Το δε Highspeed 7, το είχε η HSW στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη – Ιος – Πάρος – Μύκονος ενώ υπάρχουν ήδη ανοικτά πλάνα για πωλήσεις εισιτηρίων στο ίδιο δρομολόγιο από 5 Απριλίου εώς 15 Οκτωβρίου του 2018. 

Ο Ιταλός επιχειρηματίας δυναμώνει σε Αδριατική και Κρήτη.

Συνολικό κόστος απόκτησης των δύο πλοίων είναι 99,5 εκατ. ευρώ.

Βέβαια με λογιστικά κριτήρια, οι Μινωικές Γραμμές που είχαν το 48,5% της HSW έδωσαν 25 εκατομμύρια για Highspeed 7 και εισέπραξαν 78,5 εκατομμύρια από την πώληση του ποσοστού της. Η θυγατρική του Ομίλου Γκριμάλντι στο Ηράκλειο της Κρήτης βάζει στα ταμεία της 53,5 εκατ. αυξάνοντας τη ρευστότητά της σε ένα ποσό που αγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα χρησιμοποιηθεί, ολόκληρο ή μέρος αυτού, για τη μείωση του δανεισμού της εταιρείας που φθάνει τα 140 εκατ. ευρώ. 

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, εφόσον η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφασίσουν ότι ο Όμιλος Attica θα πρέπει να μειώσει την παρουσία του στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά αφού έχει πλέον τη SuperFast Ferries, τη Blue Star Ferries και το 99% της HSW, τότε υπάρχει το ενδεχόμενο οι Μινωικές να ενδιαφερθούν για πλοία ή και για συμβάσεις δημοσίου συμφέροντος που έχει η Attica και κυρίως η HSW.

H HSW

Κύκλοι της HSW επεσήμαναν στο «newmoney.gr» ότι ξεκαθάρισε η εικόνα στην εταιρεία και έπαψε να υπάρχει το μεγάλο βαρίδι που ήταν η σύγκρουση μεταξύ δύο μεγαλομετόχων:
«Το ό,τι η εταιρεία θα εμφανίσει καθαρά κέρδη του 2017 για τη τρίτη συνεχόμενη χρονιά, υπό αυτές τις συνθήκες, έχοντας έναν από τους δύο μετόχους να δημιουργεί διάφορα θέματα, είναι ένα επιχειρηματικό θαύμα.

Είναι μια δικαίωση της νυν διοίκησης της εταιρείας. Πλέον η εταιρεία απελευθερώνεται από τα όποια βαρίδια.

Η HSW θα έχει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά καθαρά κέρδη, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα μείωσε τον δανεισμό της και αύξησε τις επενδύσεις την από ίδια κεφάλαια, δικαιώνοντας τις επιχειρηματικές επιλογές της διοίκησής της αλλά και τους μετόχους που την στήριξαν.

Απομένουν σχεδόν δύο μήνες μέχρι το κλείσιμο της χρονιάς, δύο μήνες που δεν θα επηρεάσουν την μέχρι τώρα διαμορφωμένη εικόνα στα οικονομικά της εταιρείας και σύμφωνα με πληροφορίες τα κερδοφόρα μεγέθη της θα είναι κοντά στα περσινά, τόσο σε επίπεδο καθαρών κερδών όσο και σε επίπεδο EBITDA, παρά την αύξηση της τιμής των καυσίμων που έφθασε το 50%.

Για να έχετε μία εικόνα σύγκρισης, η Hellenic Seaways το 2016 παρουσίασε αύξηση καθαρών κερδών κατά 66,5%, στα 6,5 εκατομμύρια ευρώ έναντι κερδών 3,9 εκατομμυρίων το 2015. Σημαντικός ήταν και ο τζίρος της. Από τα 104 εκ. το 2014 έφθασε τα 132 εκ. το 2015 και παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο και το 2016. Το EBITDA από 6,5 εκ. το 2014 έφθασε το 2015 στα 24,6 εκ. το 2015 ενώ το 2016 μειώθηκε στα 18 εκατομμύρια.

Η επόμενη ημέρα της ακτοπλοΐας

Η εικόνα της ελληνικής ακτοπλοΐας και οι θέσεις των πρωταγωνιστών έχουν πλέον ως εξής:

1. Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία MIG είναι μητρική της Attica Group, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της. Στην Attica Group ανήκουν η Superfast Ferries, η Blue Star Ferries και η Hellenic Seaways.

Επίσης, μέρος του δανεισμού του ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο fund έχει και ένα ομολογιακό 150 εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank.

2. Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 24,18% της ΑΝΕΚ που είναι ένας από τους τρεις πόλους της ελληνικής ακτοπλοΐας. Κατέχει, εμμέσως, άλλο ένα παρόμοιο ποσοστό της ΑΝΕΚ μαζί με άλλες τράπεζες μέσω δανεισμού επί ενεχύρω. Επίσης, η Τράπεζα Πειραιώς, μετέτρεψε δανεισμό της ΑΝΕΚ σε ομόλογα οπότε εν δυνάμει κατέχει και άλλο ποσοστό της εταιρείας.

3. Η ΑΝΕΚ συνεργάζεται με τη Superfast Ferries στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης μέσω κοινοπραξίας που έχουν συστήσει οι δύο εταιρείες.

4. Η Τράπεζα Πειραιώς, όπως όλες οι ελληνικές τράπεζες, έχουν υπογράψει τριετή συμφωνία με την Eυρωπαϊκή Επιτροπή-Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, ότι μέσα σε τρία χρόνια θα πρέπει να έχουν πουλήσει όλες τις συμμετοχές τους σε δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι τραπεζικές, όπως μετοχικές συμμετοχές, ακίνητα, ασφαλιστικές, ξενοδοχεία κ.λπ. Οι πωλήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018.

5. Βάσει της συμφωνίας αυτής, η τράπεζα πουλάει και τις συμμετοχές της στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Έκανε την αρχή με την HSW και λογικά θα ακολουθήσουν η Attica Group και η ΑΝΕΚ.

6. Ο όμιλος Γκριμάλντι ελέγχει πλήρως τη Minoan Lines.