Το δεύτερο κύμα της πανδημίας, τα νέα μέτρα για τη μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και η εκλογή του Τζο Μπάιντεν στην προεδρία των ΗΠΑ διαμορφωθούν ένα περίπλοκο πλαίσιο δράσης για την παγκόσμια ναυτιλία, εκεί που η ελληνόκτητη πλοιοκτησία πρωταγωνιστεί. Πρόκειται για δύσκολο σταυρόλεξο. Την ίδια ώρα οι Έλληνες εφοπλιστές αναζητούν νέα κεφαλαία προς επένδυση.
Ο τραπεζίτης και διευθύνων σύμβουλος της XRTC εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων για τη Ναυτιλία και επίτιμος πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά μιλώντας στο ΝΜ καταγράφει τα νέα δεδομένα και σκιαγραφεί την επόμενη ημέρα για τη βιομηχανία η οποία εξυπηρετεί το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.
Για τς εκλογές στις ΗΠΑ: -Αν ισχύει το ρητό “ό,τι λέγεται πριν τις εκλογές εφαρμόζεται”, τότε τα πράγματα είναι σίγουρα πολύ πιο εύκολα για να προβλέψουμε το τι μέλλει γενέσθαι στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας και της αλυσίδας μεταφορών αγαθών. Άλλωστε αυτό διαβάζουμε κάθε ημέρα από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων προσπαθώντας να φέρουμε μπροστά μας το τι είχε ειπωθεί στον προεκλογικό λόγο του επιτελείου του νικητή.
Το δύσκολο είναι να βρούμε τα σημεία ενδιαφέροντος στις όποιες αλλαγές και στις μετεξελίξεις των όσων έγιναν επιτυχώς τα τελευταία χρόνια και να τα προσαρμόσουμε στην επόμενη ημέρα και στα σημεία ενδιαφέροντος.
Όταν αναφερόμαστε στις μεταφορές, αυτό που μας απασχολεί είναι πόσα φορτία θα μετακινηθούν, πόσο μακριά θα μετακινηθούν και πώς θα μετακινηθούν. Παράλληλα μας ενδιαφέρει να μένουν όλοι οι δρόμοι ανοιχτοί και παράλληλα να γνωρίζουμε ή να μπορούμε να προβλέπουμε τους νέους δρόμους μεταφορών που μπορούν να επιταχύνουν τις ίδιες όπως και τις νέες τεχνολογίες. Τέλος στο πολυδαίδαλο πεδίο ανάγνωσης της αγοράς πρέπει να προστεθούν οι πολλές νομοθετικές ρυθμίσεις τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και σε τοπικό αναφορικά με έναν σημαντικό τόπο εξαγωγών η εισαγωγών αγαθών, όπως π.χ Πετρέλαιο και Σαουδική Αραβία ή Ευρώπη και την εισαγωγή προϊόντων από την Κίνα . Λίγες λοιπόν λέξεις κλειδιά μπορούν να σκιαγραφήσουν το μυαλό του αναλυτή για την επόμενη μέρα: Παγκοσμιοποίηση, Τεχνολογία, Περιβάλλον, Ενέργεια, Κίνα.
Η εκλογή Biden επηρεάζει όλα τα παραπάνω γιατί έτσι όπως έχει περιγράψει στο πολιτικό του όραμα, πιθανότητα οδεύουμε σε έναν καινούργιο ρόλο των ΗΠΑ στην σχεδιαζόμενη από τους ίδιους παγκοσμιοποιημένη οικονομία και ίσως και κοινωνία.
Για Μπάιντεν και περιβαλλοντικές μεταρρυθμίσεις:
– Είναι προφανές ότι η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών μεταρρυθμίσεων από το νέο Πρόεδρο θα επιφέρει έστω και μεσοπρόθεσμα σημαντικές αλλαγές στη μεταφορά πετρελαίου και όχι στην άμεση αντικατάστασή του από άλλη πηγή ενέργειας. Όσοι ποντάρουν σε κάτι τέτοιο, φοβάμαι ότι θα απογοητευτούν αφού αυτές οι αλλαγές δεν μπορεί να πραγματοποιηθούν από τη μια μέρα στην άλλη.
Για τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων:
Με αυτά τα δεδομένα δεν προβλέπεται και η κατακόρυφη πτώση της ναυλαγοράς των δεξαμενοπλοίων που ευαγγελίζονται κάποιοι.
Σχέσεις ΗΠΑ με Κίνα και ΠΟΕ:
Αφήνοντας έξω από την εξίσωση την παράμετρο της πανδημίας, οι νέες τάσεις συνύπαρξης με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και η ομαλοποίηση των σχέσεων με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου δίνει μία νέα δυναμική στο προβλεπόμενο μεταφορικό έργο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σίγουρο είναι ότι οι ίδιες οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να δείξουν με τη σειρά τους στις χώρες στις οποίες στηρίζεται η παγκόσμια παραγωγή καταναλωτικών αγαθών, όπως την Λ.Δ. της Κίνας, μία σταθερότητα η οποία θα επαναφέρει την εμπιστοσύνη αυτών των χωρών η οποία έχει πλέον κλονιστεί. Καλώς ή κακώς το πολιτικό στοίχημα της Κίνας έχει μακροχρόνιο ορίζοντα, είναι εξοπλισμένο με υπομονή και αντέχει στις εναλλασσόμενες στρατηγικές και πολιτικές των δημοκρατικών χωρών της Δύσης. Το αποτέλεσμα όμως των εκλογών, παρά το γεγονός ότι σε ένα βαθμό φαίνεται οριακό , δείχνει ότι οι ΗΠΑ δεν θα ξαναγυρίσουν σε περιορισμού του ελεύθερου εμπορίου σε τέσσερα χρόνια.
Η επόμενη μέρα για τη Ναυτιλία:
Η Παγκόσμια ναυτιλία αναγνώστης της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής είναι παράλληλα εφοδιασμένη με τα χαρακτηριστικά που της επιτρέπουν τη συμμόρφωση σε όλους σχεδόν τους κανόνες που θέτονται από τους παγκόσμιους οργανισμούς. Δυστυχώς όμως στην παρούσα φάση που διανύουμε οι περιβαλλοντικές πολιτικές προσκρούουν στην περιορισμένη τεχνολογική κάλυψη της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων ή πηγών ενέργειας (π.χ. Υγραέριο, Ηλεκτρισμός, κλπ) καθώς επίσης και στη δυνατότητα παραγωγής νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία ουσίες. Η ξεκάθαρη πολιτική των ΗΠΑ από εδώ και πέρα είναι βέβαιο ότι θα διευκολύνει τη στάση των παγκόσμιων οργανισμών συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαμόρφωση του περιβαλλοντικού χάρτη της Ναυτιλίας. Αυτό θα μας οδηγήσει αναπόφευκτα στην ανάπτυξη των νέων παραγγελιών όλων των τύπων πλοίων και κυρίως στο ξηρό φορτίο, ο στόλος του οποίου φαίνεται να γερνά.
Ελληνική ναυτιλία:
Για την Ελληνική Ναυτιλία το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ είναι σημείο αναφοράς για την επόμενη τετραετία και σίγουρα θα έχουμε ιδιαίτερη κινητικότητα από μέρους των Ελλήνων εφοπλιστών στόχος των οποίων θα είναι η εξεύρεση νέων κεφαλαίων προς επένδυση. Η Ελληνική Ναυτιλία σε πολλές περιπτώσεις δεν ναυπήγησε πλοία αναμένοντας τις περιβαλλοντικές διατάξεις.
Εν κατακλείδι εάν προσθέσουμε στην εξίσωση την επόμενη ημέρα της ναυτιλίας μετά την πανδημία μπορούμε ασφαλέστατα να προβλέψουμε κατακόρυφη άνοδο ιδιαίτερα μετά την επιστροφή των ΗΠΑ σε ένα πιο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Διαβάστε ακόμη
Σταϊκούρας: Επιστρεπτέα και το 2021 – 20.000 αιτήσεις σε τέσσερις ώρες
Λουτφί Ελβάν: Ο «φίλος» του Ερντογάν και των αγορών καλείται να βγάλει τα «κάστανα από τη φωτιά»
Συμφωνία ΕΕ με Pfizer/BioNTech: 1,2 δισ. δόσεις εμβολίων στην Ευρώπη