«H δύναμη της χρηματοδότησης είναι το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης και κυρίως της Ελλάδας». Τάδε έφη Γιώργος Ξηραδάκης ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants και Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας.
Μιλώντας στο ναυτιλιακό forum με θέμα «Towards Greener Shipping-A reality check» (Προς πιο πράσινη ναυτιλία-Μία ρεαλιστική συζήτηση) που διοργάνωσε το Ελληνογαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο ανέφερε:
«Είναι οδυνηρό το γεγονός πως η ροή κεφαλαίων έχει περιοριστεί και αυτό οφείλεται στην έλλειψη τραπεζικής πίστης αλλά και γνώσης του επιχειρηματικού κινδύνου. Απαραίτητη προϋπόθεση της αναγέννησης της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ευρώπης είναι η εκπαίδευση τόσο των πλοιοκτητών στις αρχές του ESG όσο και η εκπαίδευση των τραπεζών προκειμένου να αδράξουν την ευκαιρίες χρηματοδότησης του κλάδου όπου αυτές υπάρχουν.
Στη συνέχεια εστίασε στην έλλειψη μεγάλων χώρων στα οποία θα μπορούσαν να δημιουργηθούν ναυπηγεία στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. «Κι αυτή η έλλειψη οφείλεται κυρίως στη νοοτροπία των Ευρωπαίων ότι τα ναυπηγεία αποτελούν βιομηχανικοί χώροι επιβλαβείς για το περιβάλλον. Είναι απαραίτητο να αντιστραφεί αυτή η νοοτροπία, δεδομένων των Ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών κανονισμών με τους οποίους πλέον λειτουργούν τα ναυπηγεία» είπε.
Όσον αφορά τον κλάδο της ναυπήγησης επιβατηγών πλοίων, ο Γιώργος Ξηραδάκης σχολίασε ότι η Ευρώπη «έχει χάσει το τρένο». Εχοντας επισκεφθεί πολλά Ευρωπαϊκά ναυπηγεία, εταιρείες σχεδιασμού πλοίων, διαπίστωσε την έλλειψη συντονισμού και την απροθυμία συνεργασίας των Ευρωπαίων μεταξύ τους. Οι Ευρωπαίοι μετέφεραν την τεχνογνωσία στην Ανατολή και τα εκεί ναυπηγεία δρώντας άμεσα είναι σε θέση να τους ανταγωνιστούν. Ήδη μεγάλες Ευρωπαϊκές εταιρείες με στόλους επιβατηγών πλοίων όπως η Grimaldi, η Stena αλλά και η Attica μέσω των χρονοναυλώσεων γυμνών πλοίων από την Stena, έχουν θέσει παραγγελία για την κατασκευή πλοίων σε Κινεζικά ναυπηγεία.
Όπως επεσήμανε «οι ναυτιλιακοί χρηματοδότες δεν στηρίζουν την κατασκευή επιβατηγών πλοίων. Στην Ελλάδα, μία χώρα που στηρίζεται άμεσα στην ακτοπλοϊκή σύνδεσή της με τα νησιά, οι Ελληνικές τράπεζες έχουν αποκλείσει την ακτοπλοΐα από τα χαρτοφυλάκιά τους. Γεννάται το μεγάλο ερώτημα πώς θα ανανεωθεί ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος με πλοία καινούργιας τεχνολογίας αν δεν στηριχθεί ο κλάδος από τις Ελληνικές τράπεζες. Στον προηγούμενο κύκλο της ανανέωσης του στόλου τη δεκαετία του 2000, 38 τράπεζες χρηματοδοτούσαν την Ελληνική ακτοπλοΐα μεταξύ των οποίων, 11 Ελληνικές, 8 Γερμανικές, 5 Ολλανδικές, 4 Γαλλικές, 2 Αμερικάνικες ενώ οι εταιρείες είχαν αντλήσει ικανοποιητικά κεφάλαια από το ΧΑΑ».
Σύμφωνα με τον Έλληνα τραπεζίτη «προκειμένου να αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον των τραπεζών η ανάπτυξη ενός μοντέλου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και η ένταξη της πράσινης μετάβασης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν ισχυρές συνθήκες χρηματοδότησης του κλάδου».
Στο τέλος της τοποθέτησης του εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας η οποία ξεκινά μία νέα πορεία ύστερα από την ιδιωτικοποίηση των δύο μεγάλων ναυπηγείων: «Με ασφάλεια μπορούμε να πούμε ότι οι χρηματοροές των ναυπηγείων ειδικά στον τομέα των επισκευών είναι διασφαλισμένες από τον ίδιο τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο αλλά και τις εργασίες που είναι να γίνουν στην πολεμική βιομηχανία. Ως εκ τούτου οι επενδύσεις στον χώρο ενδείκνυται και σε αυτήν την θετική άποψη, πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις μελλοντικές δυνατότητες κατασκευών νέων πλοίων».
Διαβάστε ακόμη
Τακτοποιήσεις για 15.000 ακίνητα των servicers και των τραπεζών
Αλέξανδρος Κουδουνάς (IWG): Ετοιμάζουμε τρία νέα «ξενοδοχεία – γραφεία» στην Αττική (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα