Είναι σίγουρα ένα από τα κορυφαία πρόσωπα το 2023 για το επιχειρείν. Ο Γιώργος Προκοπίου έχει εξελιχθεί σε μία γνώριμη φιγούρα για το ευρύτερο κοινό. Γνωστός στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία ήρθε στο προσκήνιο όταν αγόρασε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Είναι ο πιο πολυβραβευμένος Έλληνας πλοιοκτήτης για το 2023. Ο όμιλος έχει διαφοροποιημένο στόλο από 130 πλοία. Μέσα σε δύο μήνες βραβεύτηκε δύο φορές, ενώ άλλη μία βράβευση είχε τον περασμένο Ιούλιο.

Μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας που οδήγησαν σε ενεργειακή ασφυξία την Ευρώπη και ειδικά τη Γερμανία, ο Έλληνας πλοιοκτήτης έδωσε τη λύση. Ναύλωσε στους Γερμανούς δύο FSRU – πλωτές μονάδες επαναεριοποίησης και αποθήκευσης της Dynagas από την Deutsche ReGas.

Πριν από λίγες εβδομάδες άρχισε η ναύλωση του ενός εκ των δύο FSRU. Πρόκειται για το Transgas Power ναυπηγήσεως του 2021 με μεταφορική ικανότητα 174.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο το οποίο έχει ικανότητα επαναεριοποίησης 7,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων τον χρόνο.

Τα δύο FSRU-Floating Storage Regasification Unit που προοριζόταν για τον τερματικό σταθμό Deutsche Ostsee στο λιμάνι Μουρκάν που βρίσκεται στο γερμανικό νησί Rugen στη Βαλτική Θάλασσα. Αυτά τα πλοία, αν χρειαστεί, μπορούν να μεταφέρουν φυσικό αέριο και όχι μόνο να λειτουργούν ως αποθηκευτικοί χώροι.

Η προσπάθεια των γερμανικών αρχών να κατασκευάσουν αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου προσκρούει σε αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας εκπρόσωποι της οποίας προσφεύγουν στα Δικαστήρια καθυστερώντας την υλοποίηση των όποιων σχεδίων. Τα δύο πλοία παραδόθηκαν στον Έλληνα εφοπλιστή το 2021 από το ναυπηγείο Hudong-Zhonghua Shipbuilding.

Στο μεταξύ, αρχές Δεκεμβρίου του 2023 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο LNG carrier «Clean Destiny», χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου τιμήθηκε με το βραβείο Cyprus Maritime Award για την σημαντική του στήριξη στο κυπριακό νηολόγιο.

Ανέφερε μεταξύ άλλων: «Το βραβείο αυτό είναι αφιερωμένο στη Γλυφάδα, εκεί όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα. Εκεί ερωτεύτηκα τη θάλασσα και έμαθα ότι η θάλασσα ενώνει ηπείρους, πολιτισμούς και τους ανθρώπους. Δυστυχώς δεν έχει γίνει κατανοητό ότι ο μόνος τρόπος για να έχουμε ευημερία και να λύνουμε τα θέματα που μας απασχολούν είναι η συνεργασία και ο δημιουργικός και καλόπιστος διάλογος. Η ελληνόκτητη ναυτιλία, το μεγάλο διπλωματικό εργαλείο του ελληνισμού έχει τη δυνατότητα να εξομαλύνει επιθετικές συμπεριφορές» για να προσθέσει:

«Μετά από 72 χρόνια που ασχολούμαι με τη ναυτιλία μπορώ να πω ότι έκανα το χόμπι μου. Και έχω μετανιώσει για όσα δεν έχω κάνει, και όχι για ότι έχω κάνει. Ελπίζω και προσεύχομαι ο Θεός να μου δώσει χρόνια ώστε να μπορέσω να κάνω πραγματικότητα όσα ονειρεύομαι. Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στη σύζυγό μου Αλεξάνδρα και στις τέσσερις κόρες κόρες μου Ελίζα, Ιωάννα, Μαρίνα και Μαρί-Έλενα που αγάπησαν τον δρόμο που ακολούθησα και σήμερα ακολουθούν παράλληλη πορεία.»

Δύο μήνες αργότερα, αρχές Δεκεμβρίου 2023 τιμήθηκε από τα Lloyd’s Awards ως «Η Ελληνική Προσωπικότητα της Χρονιάς.» Ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε εκείνη τη βραδιά:

«Η Ελλάδα μία μικρή χώρα χωρίς σημαντικές εξαγωγές και εισαγωγές χωρίς ναυπηγική βιομηχανία είναι υπ’ αριθμόν πρώτη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Είχα την ψευδαίσθηση ότι οι εποχές των αντιπαραθέσεων είχαν περάσει και ότι βρισκόμασταν στην εποχή των συνεργασιών. Έκανα λάθος. Ζω με το όνειρο ότι κάποια μέρα θα γίνει κτήμα όλων ότι η συνεργασία, ο διάλογος και ο συμβιβασμός είναι οι καλύτεροι τρόποι για ένα καλύτερο κόσμο».

«Οι ελπίδες των Ελληνικών Ναυπηγείων για μία επιτέλους αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στηρίζεται στους ώμους του Γιώργου Προκοπίου» σχολίασε ο Νάιτζελ Λόρι διοργανωτής των βραβείων για να προσθέσει: «Έγινε ο πρώτος νικητής που ψηφίζεται δύο φορές ως η Ελληνική Προσωπικότητα της Χρονιάς.»

Τον περασμένο Ιούλιο στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων ο Γιώργος Προκοπίου τιμήθηκε με το βραβείο Ευκράντη που διοργανώνουν τα Ναυτικά Χρονιά, για τη συνολική προσφορά του στη ναυτιλία.

Τον είχε προλογίσει ο παιδικός του φίλος, Θανάσης Μαρτίνος: «Με τον Γιώργο μας συνδέει φιλία άνω των 50 ετών. Είμαστε φίλοι με την οικογένειά του από τη γειτονιά μας, την παραλία της Γλυφάδας. Η μεγάλη αγάπη του Γιώργου εκτός από την οικογένειά του είναι η θάλασσα. Μικρός ήταν ιστιοπλόος και αυτοδύτης. Σήμερα είναι πρόεδρος του μεγαλύτερου και εμβληματικότερου ναυταθλητικού συλλόγου της Ελλάδας, του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδας.

Πολιτικός μηχανικός με δραστηριότητα σε ανέγερση οικοδομών, πολύ γρήγορα στράφηκε επαγγελματικά στη ναυτιλία. Με έφεση σε τεχνικά θέματα. Είναι και πρακτικά μηχανικός. Θυμάμαι χαρακτηριστικά στο πρώτο του πλοίο, το “Pola”, ένα παλιό φορτηγό 10.000 τόνων, είχε βουτήξει ως δύτης κάπου στη Δυτική Αφρική για να επισκευάσει, αυτοσχέδια, μια ζημιά στην προπέλα του πλοίου. Αυτό το πλοίο, το “Pola”, με τις διαδοχικές τεχνικές και άλλες περιπέτειες ήταν η διατριβή του Γιώργου στην εμπορική ναυτιλία».

Και ο Θανάσης Μαρτίνος συνέχισε τη διήγησή του, κάνοντας το ψυχογράφημα του παιδικού του φίλου: «Ο Γιώργος, αν και από εύπορη οικογένεια, έμαθε από μικρός τη ναυτιλία στα δύσκολα και όχι στα εύκολα. Iσως γι’ αυτό λένε ότι η γυναίκα που σε παιδεύει, εν προκειμένω η θάλασσα, είναι εκείνη που αγαπάς περισσότερο. Οι μεγαλύτερες αγάπες του είναι η σύζυγός του Αλεξάνδρα, οι κόρες και τα εγγόνια του. Αποτελούν την προτεραιότητα στη ζωή του», και συνέχισε απαριθμώντας τα επιτεύγματα του Γιώργου Προκοπίου:

«Για τον Γιώργο η ναυτιλία είναι πάθος, δεν είναι μόνο επάγγελμα. Είναι πρωτοπόρος και οραματιστής, κατέχοντας τον δεύτερο μεγαλύτερο ελληνικό στόλο με πλοία LNG. Δικό του το πρώτο παγοθραυστικό LNG, παγκοσμίως, που διέσχισε και μετέφερε φορτία μέσω του Βόρειου Θαλάσσιου Περάσματος, North Sea Route. Δύο υγραεριοφόρα του είναι ναυλωμένα στη γερμανική κυβέρνηση και συμβάλλουν σήμερα στην ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας».

Ναυπηγήσεις

Το 2022 ο Γιώργος Προκοπίου ξεκίνησε παραγγελίες ναυπήγησης 68 πλοίων στους τομείς της ναυτιλίας που δραστηριοποιείται. Τουλάχιστον τρία από τα πλοία μεταφοράς LNG έχουν παραδοθεί, αφήνοντας υπόλοιπο παραγγελιών 11 πλοία μεταφοράς LNG, έξι δεξαμενόπλοια VLCC, 16 δεξαμενόπλοια aframax και τουλάχιστον 22 φορτηγά kamsarmax. Τα δύο FSRU του στόλου του που έχουν ναυλωθεί στη Γερμανία έχουν αντικαταστήσει το 35% του ρωσικού φυσικού αερίου από το οποίο μέχρις προσφάτως εξαρτιόταν η Γερμανία.

Οικονομικά αποτελέσματα

Εξασφαλισμένα έσοδα ύψους 1,16 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την χρονοναύλωση των έξι LNG Carriers έχει εξασφαλίσει η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dynagas Partners συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου. Τα ναυλοσύμφωνα έχουν διάρκεια έως το 2028 και ο μέσος όρος τους είναι τα 7,2 έτη.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, το 9μηνο του 2023 η εταιρεία είχε έσοδα ύψους 111,92 εκατ. δολαρίων αυξημένα κατά 16 εκατ. δολάρια σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 25,4 εκατ. δολάρια, έναντι 42,3 εκατ. δολαρίων το 9μηνο του 2022.

Για τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει στη Ρωσία οι ΗΠΑ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Καναδάς και άλλες δυτικές χώρες, αλλά και Οργανισμοί, η Dynagas σχολιάζει ότι « οι ισχύουσες κυρώσεις των ΗΠΑ και της Ε.Ε. δεν επηρεάζουν ουσιωδώς την επιχειρηματική δραστηριότητα, τις δραστηριότητες ή την οικονομική κατάσταση της εταιρείας. Εξ όσων γνωρίζει η εταιρεία, οι αντισυμβαλλόμενοί της εκτελούν επί του παρόντος τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες και κανονισμούς των ΗΠΑ και της Ε.Ε. Ο πλήρης αντίκτυπος των συνεπειών της σύγκρουσης της Ρωσίας με την Ουκρανία δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια προς το παρόν».

Διαβάστε ακόμη

Σε υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας ποντάρουν οι ξένοι οίκοι – Όλες οι εκτιμήσεις

Τιμολόγια ρεύματος: Τέλος στις απορίες – Ποιους συμφέρει το μπλε και ποιους το πράσινο

Πλειστηριασμοί: Ποια «βαριά ονόματα» έχασαν τις βίλες τους τη χρονιά που φεύγει (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ