© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Αν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία». Tα λόγια αυτά ανήκουν στον Γιώργου Προκοπίου, τον Ελληνα πλοιοκτήτη ο οποίος τον τελευταίο σχεδόν έναν χρόνο έχει στρέψει επάνω του τα φώτα της δημοσιότητας. Πρώτα με την επένδυσή του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τις τελευταίες ημέρες, λόγω της ενεργειακής κρίσης, αφού υπέγραψε τη ναύλωση από τη γερμανική κυβέρνηση δύο Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), που ανήκουν στην Dynagas.
Tα γερμανικά ΜΜΕ τον αποθεώνουν περιγράφοντάς τον ως τον Ελληνα με τη σωστή «μύτη» που οσφραίνεται τις ευκαιρίες και έχει αίσθηση της σωστής χρονικής συγκυρίας, του σωστού τάιμινγκ για να κάνει τις επενδύσεις του. Και πώς να μην τον αποθεώνουν οι Γερμανοί, αφού τα πλοία του μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το γερμανικό δίκτυο. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία.
Πρόκειται για το LNG carrier-FSRU «Transgas Power», που έχει ρότα από τον Ειρηνικό, από το Σεντάι της Ιαπωνίας προς το Φρίπορτ του Τέξας των ΗΠΑ και το αδελφό πλοίο «Transgas Force», που πλέει από το Τρινιντάντ και Τομπάγκο με κατεύθυνση τον Βόρειο Ατλαντικό.
Είναι χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα. Παραδόθηκαν στον Ελληνα πλοιοκτήτη το 2021 από το ναυπηγείο Hudong-Zhonghua Shipbuilding και βρίσκονται υπό ναύλωση ως LNG carriers αυτή την εποχή, τον μεν πρώτο από την αμερικανικών συμφερόντων Cheniere για 18 μήνες και το δεύτερο από τη γαλλικών συμφερόντων Total.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα χαράξουν πορεία για τη Γερμανία, σημειώνει η «Handelsblatt». Σύμφωνα με εκτιμήσεις από κύκλους του κλάδου, οι τιμές ναύλωσης σήμερα είναι περίπου 200.000 δολάρια την ημέρα.
Tα ρίσκα
Μπροστάρης σχεδόν παντού, ο Γιώργος Προκοπίου έχει ένα όραμα. Η Ελλάδα, εκτός από την ποντοπόρο ναυτιλία όπου είναι κυρίαρχη δύναμη παγκοσμίως, να κατακτήσει και άλλες κορυφές όπως της ναυπηγικής βιομηχανίας και του yachting.
Στα 75 του χρόνια συνεχίζει να ονειρεύεται και να τολμά να παίρνει επιχειρηματικά ρίσκα. To 2021 βρέθηκε στη 12η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Μία θέση πιο ψηλά από το 2020. Με τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Seatraders διαχειρίζεται στόλο ο οποίος αποτελείται συνολικά από 120 πλοία. Στις εταιρείες του εργάζονται συνολικά, στη θάλασσα και στα γραφεία, περισσότερα από 5.000 άτομα.
Ας ξετυλίξουμε το κουβάρι από το σήμερα προς τα πίσω χρονικά. Είναι από τους πρώτους εφοπλιστές μαζί με τον αείμνηστο Γιάννη Αγγελικούση που είδαν τα σημάδια των καιρών πριν από έξι χρόνια και επένδυσαν στη ναυπήγηση Floating Storage and Regasification Units (FSRU)-Πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επανυγροποίησης, σταθμών αποθήκευσης φυσικού αερίου. Πρόκειται για μεγάλης χωρητικότητας LNG carriers, τα οποία μπορούν και να ταξιδεύουν εκτός από το να ναυλώνονται ως αποθηκευτικοί χώροι.
Εν μέσω πρωτόγνωρης ενεργειακής κρίσης, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, πολλά κράτη της Ε.Ε. αναζητούν αποθηκευτικούς χώρους και τα βλέμματα στρέφονται στα FSRU. Την περασμένη 10ετία υπήρχε μόλις ένα τέτοιου τύπου πλοίο ανά τον κόσμο. Σήμερα ο αριθμός τους ανέρχεται στα 48 και μέσα στην επόμενη τριετία θα ξεπεράσει τα 60 κομμάτια. Kαι στον τομέα αυτόν οι Ελληνες πλοιοκτήτες ήταν οι πρώτοι που επένδυσαν πριν από τρία χρόνια.
Το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου ανέρχεται στα 300 εκατ. δολάρια. Ο Ομιλος Αγγελικούση με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση, πιο συγκριμένα η Maran Gas, έχει μία τέτοια μονάδα. Πρόκειται για το «Excelerate Sequoia» ναυπήγησης 2020, χωρητικότητας 173.611 κυβικών μέτρων. Είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων μονάδα που ναυπηγήθηκε.
Στον τομέα αυτόν δραστηριοποιείται και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά GasLog του Πήτερ Λιβανού που ολοκλήρωσε τη μετατροπή ενός LNG carrier. Ο Πήτερ Λιβανός συμμετέχει και στο project για την υλοποίηση του έργου «Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης».
Ναυπηγήσεις
Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη έχει τα ναυπηγικά προγράμματα του ομίλου του ο Γιώργος Προκοπίου. Πριν από λίγες ημέρες η Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο X-DF LNG carrier «Clean Cajun» χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard.
Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 19 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη LNG carrier, το οποίο θα παραληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Αρχές Μαΐου, η άλλη εταιρεία του ομίλου με στόλο από δεξαμενόπλοια, η Dynacom, παρέλαβε το νεότευκτο suezamax «Oceania» χωρητικότητας 163.000 τόνων dw.
Η εταιρεία έχει εντάξει στον στόλο της ήδη τρία δεξαμενόπλοια μέσα στο 2022, ενώ στα τέλη Μαΐου αναμένεται ένα ακόμη. Ο στόλος της
αποτελείται από 69 δεξαμενόπλοια. O μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 6 έτη σε σύγκριση με τα 10 χρόνια που ισχύουν για τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι.
H τελετή παραλαβής του «Oceania» πραγματοποιήθηκε στην κινεζική γιάρδα New Times. Είναι το 40ό πλοίο που κατασκευάζουν τα συγκεκριμένα ναυπηγεία για λογαριασμό του Ελληνα πλοιοκτήτη και το 100ό ελληνικών συμφερόντων.
Σκαραμαγκάς
Οσον αφορά την επένδυση του Γιώργου Προκοπίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο πλοιοκτήτης είχε δηλώσει: «Δεν πήραμε τα ναυπηγεία για να γίνουμε πολέμαρχοι, αλλά για να συντηρούμε και να ναυπηγούμε γιοτ. Ομως οι ανάγκες είναι τέτοιες που πρέπει να δούμε πώς θα προστατευθούμε. Φανταστείτε να μην είμαστε στην Ε.Ε. Μπορεί ό,τι συνέβη στην Ουκρανία το ίδιο να συμβεί και σε εμάς, στην Ελλάδα.
Αγόρασα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γιατί με τσίγκλισε το όραμα να τα ξαναζωντανέψω και να εστιάσω στις νέες τεχνολογίες και στις νέες δυνατότητες. Να στηριχθούμε στα νέα παιδιά. Να μη δίνουμε τα λεφτά μας στο εξωτερικό για να φτιάχνουμε πλοία και την κρίσιμη στιγμή να βγάζουν τα ηλεκτρονικά τους από την πρίζα. Εχουμε τα πρωτεία στη ναυτιλία, πρέπει να αποκτήσουμε τα πρωτεία και στη ναυπηγική βιομηχανία».
Yachting
Ο Γιώργος Προκοπίου έχει μεγάλη αγάπη και για τον θαλάσσιο τουρισμό, ειδικά για το yachting. Δραστηριοποιείται μέσω της Olympic Marine.
«Η πατρίδα μας είναι η θάλασσα. Το παράρτημα είναι η στεριά. Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας και για αυτό πρέπει να υποστηρίζουμε κάθε τέτοια προσπάθεια, διότι αυτό είναι το φυτώριο για τους μετέπειτα πλοιοκτήτες, εφοπλιστές», δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο στα εγκαίνια του 1ου Olympic Yacht Show 2021:
«Ξεκίνησα από την ιστιοπλοΐα και έτσι βρέθηκα στη θάλασσα. Το yachting αποτελεί μία οικονομική γέφυρα για την πατρίδα μας και ο θαλάσσιος τουρισμός ένα μεγάλο κομμάτι του τουρισμού. Χάρη στα πανέμορφα νησιά που διαθέτουμε μπορεί να γίνει η Ελλάδα διεθνές κέντρο του yachting και όπως είμαστε πρώτοι στην εμπορική ναυτιλία να γίνουμε πρώτοι και στο yachting».
Ο Γιώργος Προκοπίου έκανε ένα όνειρο ζωής πραγματικότητα. Το υπερπολυτελές mega yacht του, το «Dream». Χρειάστηκαν 10 χρόνια για να το υλοποιήσει.
Ηταν ένα παιδικό όνειρο για τον Ελληνα tycoon. «Οταν ήμουν έξι ετών έφτιαξα από ένα μαδέρι ένα μικρό πλοίο. Οταν το έβαλα στη θάλασσα στην παραλία της Γλυφάδας και το οδήγησα στα κύματα ένιωσα υπέροχα. Από τότε ήξερα τι θα κάνω», έχει εκμυστηρευτεί.
Ηταν η περίοδος που αντίκρισε το πρώτο ουσιαστικά mega yacht της εποχής εκείνης, τη θαλαμηγό του Αριστοτέλη Ωνάση, «Χριστίνα», που ήταν αγκυροβολημένη στη θαλάσσια περιοχή της Γλυφάδας. Ο νεαρός ιστιοπλόος δεν αντιστάθηκε στον πειρασμό να πλησιάσει με το ιστιοπλοϊκό του σκαφάκι τη θαλαμηγό για να δει από κοντά έναν πλωτό μύθο όπου, μεταξύ πολλών άλλων, φιλοξενούνταν ο Γουίνστον Τσόρτσιλ και η Τζάκι Κένεντι.
Με τη φαντασία του έβλεπε τον Τσόρτσιλ να καπνίζει το πούρο του ακουμπισμένος στην κουπαστή. Η εικόνα έμεινε χαραγμένη στο μυαλό του. «Κάποτε θα αποκτήσω κι εγώ ένα τέτοιο τεράστιο γιοτ», σκέφτηκε. Ιστορία την οποία αγαπά να διηγείται όταν βρίσκεται με στενούς του φίλους. Πόσο μάλλον τώρα που μπορεί να τους υποδέχεται στο γιοτ του, που είναι το 36ο σε μέγεθος στον κόσμο.
Το «Dream» έχει τη δική του ιστορία. Δεν ναυπηγήθηκε από την αρχή. Πρόκειται για ένα επιβατηγό πλοίο στην κατηγορία Cruise Ship, ναυπηγημένο το 1997, σε τουρκική γιάρδα. Ονομαζόταν «TDIKaradeniz» και πλοιοκτήτρια εταιρεία ήταν η Turkish Maritime Lines. Εκανε κρουαζιέρες στη Μεσόγειο. Είχε μήκος 93 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 180 επιβατών. Ο Γιώργος Προκοπίου το αγόρασε με τη μεσολάβηση ενός φίλου. Μέχρι τότε δεν έβρισκε σκάφος που να ανταποκρίνεται στο παιδικό του όνειρο, ενώ δεν ήθελε να ναυπηγήσει ένα από την αρχή, γιατί θα ήταν πολύ δύσκολο να το φτιάξει όπως ήθελε.
Στο «Dream» βρήκε το σκάφος το οποίο είχε τις προδιαγραφές να μετατραπεί στο… όνειρο, στη λογική ότι αν δουλέψεις πάνω σε ένα υπάρχον σκαρί ξέρεις με σιγουριά τι θα προκύψει στην εξέλιξή του.
Οπως είχε ξεκαθαρίσει στους συνεργάτες του, ήθελε ένα γιοτ κλασικό και όχι σε σύγχρονη γραμμή, το οποίο να θυμίζει και… πλοίο. Το γιοτ σχεδιάστηκε από την αρχή, όλα τα μέρη, μηχανικά και μη. Καταρχάς έγιναν εργασίες επιμήκυνσης, με αποτέλεσμα από τα 93 μέτρα να φτάσει στα 106,5 μέτρα, με έξι καταστρώματα.
Ο Γιώργος Προκοπίου πήγαινε στο ναυπηγείο σχεδόν κάθε μέρα. Τα βράδια είχε συνεργασία με τα συνεργεία και τους επικεφαλής, από τον σχεδιαστή πολυτελών σκαφών παγκοσμίως, τον γνωστό Γιώργο Βαφειάδη, μέχρι εκείνον που θα έκανε τις ξυλουργικές εργασίες. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή των εσωτερικών χώρων έγινε από γνωστή ιταλική φίρμα. Προσεγμένα όλα μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια.
Ο Ελληνας εφοπλιστής ήθελε το γιοτ να έχει πολλές καμπίνες για την οικογένειά αλλά και για να φιλοξενεί φίλους. Κατασκευάστηκαν 23 καμπίνες συνολικά, μέσα σε αυτές είναι και η εντυπωσιακή σουίτα του πλοιοκτήτη, η οποία βρίσκεται στο κατάστρωμα υπ’ αριθμόν 5 αλλά και καμπίνες VIP με όλες τις ανέσεις και εύκολη πρόσβαση στο πολυτελές κατάστρωμα. Επίσης, υπάρχουν στο κατάστρωμα 2, συνολικά 19 καμπίνες για το πλήρωμα.
Οι κόρες
Στον όμιλό του, που έχει έδρα σε Καλλιθέα με την Dynacom και στη Γλυφάδα με την Dynagas, εργάζονται οι τέσσερις κόρες του που απέκτησε με τη σύζυγό του Αλεξάνδρα. Η Ελίζα και η Ιωάννα ασχολούνται με τη φορτηγό ναυτιλία, η Μαρίνα με τα δεξαμενόπλοια, ενώ στον όμιλο εργάζεται και η μικρότερη Μαρία-Ελένη.
Και η μεγαλύτερη έννοια του είναι να βλέπει τα παιδιά και τα εγγόνια των πρώτων ναυτικών και υπαλλήλων που εργάστηκαν στις εταιρείες του ομίλου να συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση. Αλλωστε πάντοτε ήθελε να υπάρχει αυτό το οικογενειακό κλίμα στις επιχειρήσεις του.
«Στην πορεία δεν ήταν όλα στρωμένα με ρόδα. Υπήρξε η άνοδος, υπήρξε και η κάθοδος. Ελπίζω οι κόρες και οι εγγονές μου να συνεχίσουν το έργο μου», επισημαίνει σε φιλικές συζητήσεις ο Ελληνας πλοιοκτήτης.
Ο Γιώργος Προκοπίου είναι γέννημα θρέμμα Γλυφαδιώτης. Ο πατέρας του ήταν ένας από τους πιο γνωστούς «στεριανούς» επιχειρηματίες της Αθήνας. Ο ίδιος σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το όνειρό του όμως είχε το χρώμα του γαλάζιου. Μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη, ο οποίος ελέγχει τη ναυτιλιακή εταιρεία Cetrofin, βασιζόμενοι σε κεφάλαια από το real estate στο οποίο δραστηριοποιούνταν η οικογένειά του, δημιούργησαν έναν ισχυρό στόλο κάτω από το σινιάλο της Dynacom. Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971. Ηταν ένα δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Pennsylvania» χωρητικότητας 55.000 τόνων. Οπως ο ίδιος παραδέχεται, η πρώτη του αγάπη ήταν τα δεξαμενόπλοια.
Το 1996 τα δύο αδέλφια χάραξαν τη δική τους πορεία, διατηρώντας όμως πάρα πολύ καλές σχέσεις μεταξύ τους. Ο χωρισμός τους ήταν καθαρά μία επιχειρηματική απόφαση.
Οπως δηλώνει, η αγάπη του για τη θάλασσα είναι παθολογική. Είναι δεινός ιστιοπλόος. Κάθε καλοκαίρι περνάει τις διακοπές του με την οικογένειά του αρμενίζοντας στις ελληνικές θάλασσες και απολαμβάνοντας τις ομορφιές των νησιών.
Η αγάπη του για το υγρό στοιχείο τον έκανε να ασχοληθεί πριν από χρόνια και με το άθλημα της υδατοσφαίρισης. Μαζί με τον πολύ καλό του φίλο, τον Νίκο Τσάκο, είχαν αναλάβει την τύχη της ομάδας της Χίου. Δεν ήταν λίγες οι φορές που έπαιρναν το ιδιωτικό τζετ και πετάγονται στη Χίο για να παρακολουθήσουν αγώνα.
Το 2010, τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν επάνω του όταν έγινε γνωστό ότι ναυπηγεί ένα πλωτό θηρίο 106 μέτρων σε ναυπηγεία της Ιταλίας. Το ονόμασε «Dream», γιατί το κατασκεύασε όπως το είχε ονειρευτεί.
Πριν από λίγα χρόνια είχε ακουστεί το όνομά του ως υποψηφίου για είσοδο στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Μέσω των δηλώσεων με τις οποίες διέψευσε όσα κυκλοφορούσαν εκείνη τη χρονική περίοδο αποκάλυψε πτυχές της προσωπικότητάς του.
-«Κοιτάμε τις κοινωνικές μας ευαισθησίες να τις κατευθύνουμε αλλού. Εγώ αγαπώ τα σπορ της θάλασσας». -«Το σενάριο κυκλοφόρησε ίσως λόγω της ενασχόλησής μου με τον Ολυμπιακό Λαυρίου. Αυτό όμως συνέβη γιατί κάποια παιδιά, αγόρια και κορίτσια, ήθελαν να παίξουν ποδόσφαιρο. Τους βοήθησα δίνοντας μπάλες, ρουχισμό και προπονητή. Αυτό ήταν για παιδιά κάτω των 18 ετών και δεν με ενδιαφέρει ο επαγγελματικός πρωταθλητισμός. Ετσι, μένουν κάποια παιδιά μακριά από άλλα πράγματα».
-«Αγαπάω τον αθλητισμό, αλλά είμαι πολύ απασχολημένος με τη δουλειά μου. Το μελάνι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να το κάνουν focus αλλού. Η περίοδος και η χώρα χρειάζονται σοβαρότητα».
Το real estate
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γιώργος Προκοπίου έχει ίσως το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο με επενδύσεις στο real estate, μακράν, από όλους τους Ελληνες επιχειρηματίες και εφοπλιστές που ασχολούνται με τον τομέα αυτό. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές, μεγαλώνοντας την οικογενειακή παράδοση. Εχει τα «φιλέτα» στα νότια προάστια, στο κέντρο της Αθήνας, σε νησιά, στη Μεσόγειο, στη Νέα Υόρκη και ανά τον κόσμο.
Το φθινόπωρο του 2014 γράφτηκε στα διεθνή ΜΜΕ ότι πλήρωσε σχεδόν 20 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει διαμέρισμα στο συγκρότημα One Hyde Park του Knightsbridge. Πρόκειται για το πρότζεκτ που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν οι αδερφοί Νικ και Κρίστιαν Κάντι, σε συνεργασία με εταιρεία συμφερόντων του Χαμάντ Αλ Θάνι, πρώην ηγέτη του Κατάρ. Το διαμέρισμα βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στον ένατο όροφο του συγκροτήματος, εκτείνεται σε 3.500 τ.μ., διαθέτει τέσσερις κρεβατοκάμαρες και έχει εκπληκτική θέα στο Χάιντ Παρκ.
Σε αστικό μύθο εξελίχθηκε η εμπλοκή του ονόματός του στην αγορά της περίφημης Villa Christina στο jet set θέρετρο του Πορτοφίνο στην Ιταλική Ριβιέρα. Πριν από περίπου οκτώ χρόνια πήρε έκταση το θέμα στα ΜΜΕ και φέρεται να τη διεκδίκησε από τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι και τελικά την απέκτησε αντί 25 εκατ. ευρώ. Ο Ελληνας πλοιοκτήτης το είχε διαψεύσει τότε, όμως πέρασε τελικά στην ιστορία ως μία από τις μεγαλύτερες αγορές που έχει κάνει.
Διαβάστε ακόμα:
Φυσικό αέριο: Σε υψηλά επίπεδα οι τιμές του LNG και τα επόμενα χρόνια
Εισφορές: Σε ποιους έρχονται ειδοποιητήρια για αναδρομική πληρωμή
Τράπεζες: Πώς «είδαν» την απόφαση της κυβέρνησης για τα bonus – Την Τρίτη η «μάχη» στη Βουλή