Τα σχέδια της γερμανικής κυβέρνησης για την απεξάρτησή της από το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) προχωρούν. Η δημιουργία τερματικών σταθμών συνεχίζεται στην προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων του ενεργειακού προβλήματος της χώρας που δημιουργήθηκε μετά την έναρξη της εισβολής των Ρώσων στην Ουκρανία και τα αντίποινα του Κρεμλίνου στις ευρωπαϊκές κυρώσεις.
Ειδικότερα, δύο ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, λίγες μόλις ημέρες μετά τα εγκαίνια, ξεκίνησε η λειτουργία του πρώτου τερματικού σταθμού στη Γερμανία, στο Βιλχελμσχάφεν.
Ακολούθησε ο Lubmin, ο δεύτερος νέος τερματικό σταθμό της Γερμανίας, ενώ μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα θα ακολουθήσει και τρίτος. Πρόκειται για τον τερματικό σταθμό LNG, Elbehafen.
Στον δεύτερο τερματικό σταθμό πλοίο της Thenamaris συμφερόντων του Νικόλα Μαρτίνου παρέδωσε το πρώτο φορτίο LNG, το οποίο μάλιστα προερχόταν από τις ΗΠΑ. Πρόκειται για το “Cool Voyager”, μεταφορικής ικανότητας 160.000 κυβικών μέτρων. Είναι το πρώτο φορτίο με εξαίρεση εκείνο που μετέφερε το FSU Seapeak Hispania όταν έφτασε στον τερματικό και έριξε άγκυρα στην εγκατάσταση που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της Γερμανίας.
Το φορτίο του Cool Voyager μεταφορτώθηκε θα μεταφορτωθεί στο FSU Seapeak Hispania και έχει παραληφθεί από τις αμερικανικές εγκαταστάσεις Calcasieu Pass.
Ο Γιώργος Προκοπίου που έχει ναυλώσει στους Γερμανούς 13 LNG Carriers, 200.000 κυβικών μέτρων το καθένα και δύο πλωτούς τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU).
Ο γερμανικός τύπος εστιάζει στο σημαντικό ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών, εν μέσω αυξημένων αναγκών και ελλείψεων σε φυσικό αέριο στην Ευρώπη: «Οι Γερμανοί εφοπλιστές δεν διαθέτουν για την ώρα ούτε ένα δεξαμενόπλοιο LNG. Οι Έλληνες εφοπλιστές από την άλλη αναγνώρισαν την τάση προς το υγροποιημένο φυσικό αέριο νωρίτερα από τους ανταγωνιστές τους και έκαναν μαζικές επενδύσεις σε δεξαμενόπλοια. Τώρα ελέγχουν περίπου το 1/5 του παγκόσμιου τονάζ – και οι στόλοι τους εξακολουθούν να μεγαλώνουν».
Η Γερμανία καλύπτει τις ανάγκες της κατά κύριο λόγο με LNG από άλλες ευρωπαϊκές χώρες κυρίως τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.
Οι ευρωπαϊκές χώρες όμως, και κυρίως η Ισπανία και η Γαλλία, αύξησαν το 2022 κατά 25% τις εισαγωγές ρωσικού LNG. Έχουν βέβαια στραφεί και προς τις ΗΠΑ η οποία είναι η μεγάλη ωφελημένη από την ενεργειακή κρίση που πλήττει κυρίως την Ευρώπη, μεταφέροντας εκεί φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου. Συνολικά δύο στα τρία φορτία LNG από τις ΗΠΑ εκτιμάται ότι θα καταλήξουν φέτος σε κάποιο ευρωπαϊκό terminal.
Tο συγκεκριμένο ποσοστό, μάλιστα, θα ήταν εμφανώς υψηλότερο αν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές στην Ευρώπη.
Οι αμερικανικές εταιρείες LNG θεωρούσαν την εξαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία πιο προσοδοφόρα από την αντίστοιχη προς την Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, οι αυξημένες τιμές στην Ασία δεν έχουν αντισταθμίσει τη μειωμένη ζήτηση στην περιοχή, σε αντίθεση με τη «διψασμένη» Ευρώπη.
Περίπου το 68% του LNG το οποίο εξήχθη από τις ΗΠΑ στις αρχές του 2023 προοριζόταν για την Ευρώπη, με το 27% να προορίζεται για την Ασία. Παρά τις εκτιμήσεις-προβλέψεις για δραματική άνοδο της ζήτησης φυσικού αερίου μετά το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας, η πραγματικότητα απογοήτευσε τους αναλυτές.
Οι παραδόσεις LNG προς την Ευρώπη έχουν αντισταθμίσει την ενεργειακή κρίση στη Γηραιά Ήπειρο. Επίσης, τα αποθέματα τόσο στην Ασία όσο και την Ευρώπη παραμένουν υψηλά, αφού οι καιρικές συνθήκες έχουν αποδειχθεί ηπιότερες του αναμενόμενου, περιορίζοντας την κατανάλωση. Την ανάγκη εισαγωγής στην Ευρώπη τεράστιων ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου(LNG) μέσα στο 2023 υπογραμμίζει o Όμιλος Trafigura, μία από τους μεγαλύτερους ομίλους εταιρείας commodities παγκοσμίως.
Ο όμιλος Trafigura προειδοποιεί ότι η ασφάλεια των ενεργειακών προμηθειών της Ευρώπης θα παραμείνει ένα «ανοιχτό» θέμα και τον επόμενο χειμώνα.
«Περιμένουμε ότι οι αγορές αερίου και LNG θα διατηρηθούν ευμετάβλητες. Καθώς η Ευρώπη θα πρέπει να αποφύγει τα μπλακ-άουτ τον χειμώνα, αυξάνοντας τα αποθέματα και μειώνοντας τη ζήτηση, θα χρειαστεί να εισαγάγει τεράστιες ποσότητες LNG και το 2023, δεδομένης της μεγάλης μείωσης των ρωσικών ροών» αναφέρει, μεταξύ άλλων.
Οι εισαγωγές LNG κυμαίνονται ήδη σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, με το αμερικανικό αέριο να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών κενών της Γηραιάς Ηπείρου. Το ίδιο όμως, θα χρειαστεί να γίνει και το επόμενο έτος”.
Το top 10 των Ελλήνων
- Από τις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλο από πλοία LNG κορυφαία είναι η Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση, με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση με 40 κομμάτια ενώ έχει παραγγελίες για τη ναυπήγηση άλλων 11 τα οποία θα παραδοθούν το χρονικό διάστημα από το 2023 έως το 2026 συνολικής αξίας 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κάποια από αυτά τα έχει παραγγείλει στο πλαίσιο της κοινοπραξίας με την καταριανών συμφερόντων Nakilat.
- Στη δεύτερη θέση είναι ο όμιλος Gaslog συμφερόντων Πήτερ Λιβανού με 32 LNG Carriers ενώ ναυπηγεί τέσσερα ακόμα τα οποία θα παραδοθούν το 2025. Στο στόλο περιλαμβάνονται και τα πλοία της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο GasLog Partners.
- Στην τρίτη θέση βρίσκουμε την Dynagas του Γιώργου Προκοπίου με 17 LNG carriers ενώ ναυπηγεί επτά ακόμη με παράδοση μέχρι το 2025.
- Στην τέταρτη θέση είναι η TMS Cardiff του Γιώργου Οικονόμου με 16 πλοία και άλλα έξι υπό παραγγελία.
- Στην πέμπτη θέση είναι η Capital Gas με 12 πλοία και άλλα οκτώ υπό ναυπήγηση.
- Στην έκτη θέση είναι η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με έξι πλοία.
- Στην έβδομη θέση είναι η Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση με πέντε πλοία ενώ ναυπηγεί τρία ακόμη που θα παραδοθούν το 2023 και το 2024.
- Στην όγδοη θέση είναι η Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου με τέσσερα πλοία.
- Στην ένατη θέση συγκατοικούν η Tsakos Energy Navigation συμφερόντων Νίκου Τσάκου και η Latsco Marine Management συμφερόντων του Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση.
- Στη δέκατη θέση είναι η Chandris Hellas με δύο LNG Carriers.
Διαβάστε ακόμη
ΑΚΤΩΡ: Αλλαγή πορείας και αποεπένδυση από τις κατασκευές για Reggeborg και Motor Oil
Το «avatar Βενιζέλος», ο Αβραμόπουλος, η προσφορά Κούτρα και το σχέδιο Χόλτερμαν για την Αττική Οδό
ΕΝΦΙΑ 2023: Έρχεται τον ερχόμενο Μάιο και θα πληρωθεί σε 10 δόσεις