Την πρόταση να συσταθεί στην Ακαδημία Αθηνών, Έδρα Ναυτιλιακών Σπουδών, ως ελάχιστος φόρος τιμής για την ελληνική ναυτιλία που είναι η πρώτη δύναμη παγκοσμίως με τεράστια οικονομική και κοινωνική προσφορά στην Ελλάδα κατέθεσε ο Γιώργος Κουμουτσάκος στη διάρκεια ομιλίας του ως επίτιμος προσκεκλημένος στο Rotary Club-ATHINAI HELLAS βουλευτής της ΝΔ Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών και τέως Αναπληρωτής Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου. Το θέμα της ομιλίας του Γιώργου Κουμουτσάκου ήταν « Η ναυτοσύνη των Ελλήνων ως παράγων ισχύος για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού». Τον προσφώνησε ο πρόεδρος του Rotary Club Xαράλαμπος Τιγγινάγκας:
«Και όμως η παγκοσμίως αναγνωρισμένη και εκτιμώμενη Ναυτιλία των Ελλήνων δεν έχει ακόμη τύχει της τιμής να πάρει τη θέση που αξίζει και δικαιούται στο Ανώτατο Πνευματικό Ίδρυμα της Ελληνικής Πολιτείας, την Ακαδημία Αθηνών. Έχει έρθει πλέον η ώρα να συσταθεί στην Ακαδημία Αθηνών, Έδρα Ναυτιλιακών Σπουδών. Κάτι τέτοιο και προβλέπεται από τον Ιδρυτικό της νόμο, αρθρ.1(β) και επιβάλλεται από την ιστορία και τη δόξα της Ναυτιλίας μας, από τη θάλασσά μας που είναι το εθνικό μας πεπρωμένο.
Η σημερινή απουσία, το σημερινό κενό δεν πρέπει άλλο να παραταθεί. Το οφείλουμε πάνω απ’ όλα στην ναυτοσύνη των Ελλήνων» και προσέθεσε:
«Η ναυτιλία όμως δεν είναι μόνον τα όσα καλά φέρνει μαζί της η ανάπτυξη, ευημερία, πολιτισμό και δύναμη εθνική.
Τείνουμε να λησμονούμε ότι στην ευρύτερή της έννοια η Ναυτιλία είναι και επιστήμη. Και μάλιστα διακλαδική, καθώς τέμνει οριζόντια την πλειονότητα των Επιστημών: όπως η Οικονομική Επιστήμη, η Διοίκηση Επιχειρήσεων και Ανθρώπινου Δυναμικού, η Ναυπηγική, η Νομική (Ναυτικό Δίκαιο, Δίκαιο της Θάλασσας, Εμπορικό Δίκαιο), η Περιβαλλοντική Επιστήμη, η Γεωστρατηγική και Γεωπολιτική, η Φυσική, η Μηχανική, η Γεωγραφία, η Χαρτογραφία, η Μετεωρολογία, η Πληροφορική, η Ηλεκτρονική, η Αστρονομία, η Ηλεκτρομηχανολογική, η τηλε-Ιατρική κ.ά.
Επί πλέον, η Ναυτιλία συμβάλλει ουσιαστικά στην έρευνα και διεύρυνση των γνωστικών πεδίων αυτών των επιστημών, σαν αποτέλεσμα της ανάγκης για διαρκή εξέλιξη και βελτιστοποίηση της ναυσιπλοΐας. Είναι λοιπόν η Ναυτιλία, για την Ελλάδα κάτι μοναδικά διακριτό. Ιστορικά, Εθνικά, Οικονομικά και Επιστημονικά».
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Grand Hyatt Athens το παρών έδωσαν προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας. Μεταξύ αυτών ήταν ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο Νικ Παπαδάκης ο οποίος συνοδευόταν από τη σύζυγό του Χάιντι Τσαφρούντι, ο πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus Κωστής Φραγκούλης, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Χαράλαμπος Σημαντώνης, η Άντζυ Χάρτμαν τέως πρόεδρος της WISTA Hellas και υψηλόβαθμο στέλεχος της Star Bulk.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Γιώργος Κουμουτσάκος στη μορφή της σχέσης μεταξύ κεντρικής διοίκηση και ναυτιλίας:
«Πρέπει να είναι σαν τη σχέση που έχουμε με το τζάκι» είπε χαρακτηριστικά: «Ούτε πολύ κοντά για να καιγόμαστε ούτε πολύ μακριά για να παγώνουμε».
Για τη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική επανάσταση και στην εξέλιξη του ελληνικού κράτους ανέφερε:
«Στα 200 χρόνια της ελευθερίας μας η ελληνική ναυτιλία έχει βάλει ανεξίτηλη σφραγίδα προόδου, ανάπτυξης, μεγαλείου και ισχύος. Η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί και μεγαλουργεί πρωταγωνιστώντας σε παγκόσμιο επίπεδο και έχοντας κατακτήσει την ευρωπαϊκή κορυφή» και συνέχισε:
«Είναι η θαλασσινή έκφραση του μεγαλείο ενός έθνους που ο αγώνας για την ανεξαρτησία του κυοφορήθηκε στα νερά της Μεσογείου μέσα στα εμπορικά πλοία των Ελλήνων ναυτικών. Συνεχίστηκε ηρωικά στη θάλασσα μέσα στα πυρπολικά και επισφραγίστηκε στα νερά του Ναυαρίνου με την υποστήριξη των τριών Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής.
Αλλά και το θεσμικό σύμβολο της πολυπόθητης ανεξαρτησίας του σύγχρονου ελληνικού κράτους, έφτασε στο ελληνικό έδαφος από τη θάλασσα. Στις 6 Ιανουαρίου του 1828, ο Ιωάννης Καποδίστριας, ως Κυβερνήτης της Ελλάδας φτάνει στο Ναύπλιο, με το αγγλικό πολεμικό «Wears Pile» που συνοδεύεται από μια γαλλική και μια ρωσική γαλέτα» και κατέληξε: «Η περιπέτεια, η διαδρομή, ελευθερίας της σύγχρονης Ελλάδος ξεκινά από τη θάλασσα και συνεχίζεται στη θάλασσα.
Το ελεύθερο έθνος των Ελλήνων πλέει περήφανα στους ανοιχτούς ορίζοντες των θαλασσών του κόσμου, με σημείο εκκίνησης τα διάσπαρτα από τις χιλιάδες ελληνικά νησιά, πελάγη του: από το Ιόνιο, στο Αιγαίο, έως το Καρπάθιο, και από το Θρακικό έως το Λιβυκό. Η ελληνική ψυχή ήταν, είναι και θα είναι θαλασσινή».
Για τη σημασία της λέξης ναυτοσύνη είπε: «Αισθάνομαι ότι για εμάς του Έλληνες, ναυτοσύνη σημαίνει και είναι κάτι πολύ ευρύτερο, πολύ πιο ισχυρό από τις γνώσεις και τις τεχνικές της θάλασσας. Η ναυτοσύνη για εμάς είναι ένας μυστηριακός, μεταφυσικός θα τολμούσα να πω, δεσμός πεπρωμένου του έθνους μας με τη θάλασσα. Ένα δέσιμο ακατάλυτο και καταλυτικό.
Δεν είναι μόνον οι γνώσεις, οι τεχνικές, η ικανότητα. Είναι το ένστικτο της θάλασσας. Είναι ο διαρκής έρωτας με τη θάλασσα και τους ελεύθερους, ανοικτούς ορίζοντές της. Τελικά, ένας έρωτας με την ίδια την ελευθερία. Στον πυρήνα λοιπόν της ναυτοσύνης βρίσκεται πρωτίστως η αγάπη, ο πόθος για την ελευθερία. Αυτό τα λέει και τα εξηγεί όλα. Ένας ναυτικός λαός, ένα ναυτικό έθνος είναι, δεν μπορεί παρά να είναι, ελεύθερο έθνος».
Διαβάστε ακόμη
Νέους μπελάδες στους ιδιοκτήτες φέρνει η υποχρεωτική ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα