Η χρήση βιοκαυσίμων στη ναυτιλία αυξάνεται. Καθώς η βιομηχανία προετοιμάζεται να ανταποκριθεί στους κανονισμούς που απαιτούν την απαλλαγή από τον άνθρακα, τα βιοκαύσιμα – με τη μορφή μεθανίου, μεθανόλης ή καυσίμου έλαια – έχουν διαφημιστεί ως ένας βολικός τρόπος για τη ναυτιλία για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Δεδομένου ότι το CO2 που εκπέμπεται από τα βιοκαύσιμα κατά την καύση θεωρείται δυνητικά ουδέτερο ως προς τον άνθρακα, καθώς η βιομάζα είναι σε θέση να απορροφήσει το CO2 κατά την ανάπτυξή της, ορισμένα βιοκαύσιμα θεωρούνται βιώσιμα.

Τα βιοκαύσιμα μπορούν, επομένως, να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία προσπάθειες απεξάρτησης από τον άνθρακα και θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα  της ναυτιλίας στην κλιματική αλλαγή.

Τα βιοκαύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως drop-in καύσιμα, αναμειγνύοντας με παρόμοιες ορυκτές εκδόσεις των καυσίμων. Αυτή είναι μια ελκυστική επιλογή για τους πλοιοκτήτες, καθώς τους παρέχει έναν ευέλικτο τρόπο να επιτύχουν μειώσεις των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς να χρειάζεται να προβούν σε μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίου.

Έρευνα του νορβηγικού νηογνώμονα ρίχνει φως στο ρόλο των βιοκαυσίμων:

-Υπάρχουν περισσότερα από 5.000 υφιστάμενα και προγραμματισμένα έργα παραγωγής βιοκαυσίμων.

Τρέχουσα παγκόσμια παραγωγική ικανότητα βιώσιμων βιοκαυσίμων είναι περίπου 11 εκατομμύρια τόνοι ισοδύναμου πετρελαίου (Mtoe) ετησίως και η βάση δεδομένων μας δείχνει ότι αυτή η ποσότητα θα μπορούσε να αυξηθεί σε 23 Mtoe ετησίως έως το 2026. Χρησιμοποιώντας αυστηρά κριτήρια βιωσιμότητας, ο DNV  εκτιμά μια βιώσιμη και οικονομική δυνητική προσφορά βιοκαυσίμων της τάξης των 500 -1.300 Mtoe ετησίως έως το 2050.

Εάν η ναυτιλία επρόκειτο να απαλλαγεί πλήρως από τις ανθρακούχες εκπομπές μέχρι το 2050 χρησιμοποιώντας κυρίως βιοκαυσίμων, θα χρειάζονταν 250 εκατ. τόνους βιώσιμων βιοκαυσίμων ετησίως.

Με βάση τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται στην παρούσα λευκή βίβλο είναι πιθανό τα βιοκαύσιμα να μπορούν και να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Ωστόσο, βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν περιορισμοί στην παραγωγική ικανότητα των προηγμένων βιοκαυσίμων που ενδέχεται να περιορίσουν την προσφορά στη ναυτιλία. Μακροπρόθεσμα, η ναυτιλία θα πρέπει να ανταγωνιστεί με άλλους τομείς για τη χρήση βιοκαυσίμων για την επίτευξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Κατά συνέπεια, τα βιοκαύσιμα είναι απίθανο να αποτελέσουν τη μόνη λύση για τη ναυτιλία.

Παραγωγή

Τα βιοκαύσιμα παράγονται με τη μετατροπή της οργανικής ύλης (επίσης γνωστή ως βιομάζα) σε προϊόν καυσίμου. Ενώ κατά την καύση των περισσότερων βιοκαυσίμων εκπέμπεται CO2, αυτό αναιρείται από το γεγονός ότι η βιομάζα απορροφά CO2 από την ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, δίνοντας στα βιοκαύσιμα τη δυνατότητα να είναι ουδέτερα ως προς τον άνθρακα.

Τα βιοκαύσιμα μπορούν να παραχθούν με διάφορους τρόπους από πολλές διαφορετικές πρώτες ύλες, και τα βιοκαύσιμα που προκύπτουν έχουν διαφορετικές ιδιότητες που επηρεάζουν την ικανότητά τους να είναι να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα «drop-in».

Οι διαφορετικές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται έχουν επιπτώσεις στη βιωσιμότητα των βιοκαυσίμων. Επιπλέον, υπάρχουν υπάρχουν όρια στη διαθεσιμότητα βιώσιμων και οικονομικών πρώτων υλών για την παραγωγή βιοκαυσίμων.

Πηγές βιομάζας από κύρια γεωργικά προϊόντα αναφέρονται συνήθως ως συμβατικές, ενώ εκείνες που προέρχονται από μη διατροφικές ή μη κτηνοτροφικές πηγές ονομάζονται προηγμένες.

Τα βιοκαύσιμα και η βιομάζα είναι ελκυστικά για άλλους τομείς πλην της ναυτιλίας, καθώς προσπαθούν να απαλλαγούν από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Η απορρόφηση βιομάζας σήμερα είναι πιο σημαντική στους τομείς της μαγειρικής, του νερού & θέρμανση χώρων, ξυλεία, χαρτοπολτός και χαρτί και οδικές μεταφορές.

Για το μαγείρεμα, τη θέρμανση νερού και χώρων (κτήρια), ως επί το πλείστον χρησιμοποιούνται σήμερα κυρίως παραδοσιακές πηγές βιομάζας (π.χ, καύσιμο ξύλο).

Η συνολική ζήτηση ενέργειας σήμερα (συμπεριλαμβανομένου του μη ενεργειακού τομέα) ισοδυναμεί με περίπου 10 500 Mtoe ετησίως, εκ των οποίων οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν περίπου 280 Mtoe ετησίως (3%).
Εκτιμάτε  ότι η παγκόσμια βιώσιμη και οικονομικό δυναμικό βιοκαυσίμων το 2030 κυμαίνεται μεταξύ 400 – 600 Mtoe ετησίως. Αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί σε 500 – 1.300 Mtoe ετησίως το 2050.

Γεωργικά υπολείμματα, βιομηχανικά απόβλητα και οι μη διατροφικές ενεργειακές καλλιέργειες αποτελούν τις μεγαλύτερες βιώσιμες πηγές βιομάζας. Μακροπρόθεσμα, η βελτίωση των αποβλήτων διαχείρισης και συλλογής οργανικών αποβλήτων, περαιτέρω ανάπτυξη των πηγών βιομάζας (π.χ. βελτίωση των αποδόσεων), αυξημένη διαθεσιμότητα γης και βελτιωμένη διαχείριση των δασών και των υπολειμμάτων τους έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν σημαντικά την παραγωγή βιοκαυσίμων, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στη μεγαλύτερη εκτίμηση.

Η τρέχουσα κατανάλωση καυσίμων της ναυτιλίας ισοδυναμεί με σε περίπου 280 Mtoe ετησίως.

Στο σενάριο από την DNV Maritime Forecast to 2050 (DNV, 2022b) με την υψηλότερη χρήση βιοκαυσίμων – όπου η ναυτιλία θα απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές μέχρι το 2050 (λαμβάνοντας υπόψη τη μέτρια αύξηση του στόλου) χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό των βελτιώσεων της εφοδιαστικής, της μείωσης της ταχύτητας, των μέτρων ενεργειακής απόδοσης, της ενέργειας ξηράς και των βιοκαυσίμων – η ναυτιλία χρειάζεται περίπου 250 Mtoe βιώσιμων βιοκαυσίμων ετησίως έως το 2050.

Αυτό θα αντιστοιχούσε στο 20-50% της συνολικής δυνητικής προσφοράς σε 2050.

Με βάση τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται στην παρούσα λευκή βίβλο, ο DNV  πιστεύει  ότι είναι πιθανό τα βιοκαύσιμα να μπορούν και να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Ωστόσο, βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν περιορισμοί στην παραγωγική ικανότητα των προηγμένων βιοκαυσίμων που ενδέχεται να περιορίσουν την προσφορά στη ναυτιλία και απαιτείται μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη της παραγωγικής ικανότητας.

Κατά συνέπεια, τα βιοκαύσιμα είναι απίθανο να αποτελέσουν τη μόνη λύση για την στόχο της ναυτιλίας για τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου το στο μέλλον.

Διαβάστε ακόμη

Παγκρήτια: Το ορόσημο των 8 εβδομάδων για την απορρόφηση της HSBC και η συγχώνευση με Attica Bank

Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου: Οι 4 στρατηγικές ανάπτυξης της Blueground και η επιστροφή στην κερδοφορία

Νέες επενδύσεις και ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία από τη Cisco Systems

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ