© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Τα Bulk Carriers των Ελλήνων: Ηγέτες της παγκόσμιας ανάπτυξης» είναι η αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, αλλά και το θέμα της έκθεσης που πραγματοποιείται στο Ιδρυμα Ευγενίδου και θα διαρκέσει έως τις 7 Μαρτίου. Μέσα από πλούσιο ιστορικό υλικό αναδεικνύεται ο καθοριστικός ρόλος που διαδραματίζουν τα φορτηγά πλοία στην παγκόσμια οικονομία και ανάπτυξη. Αυτά τα πλοία, τα οποία ειδικεύονται στη μεταφορά βασικών πρώτων υλών όπως σιτηρά, άνθρακας και μεταλλεύματα, είναι η κινητήρια δύναμη του διεθνούς εμπορίου, συνδέοντας ηπείρους και στηρίζοντας τη βιομηχανία σε παγκόσμια κλίμακα.
Με τον αποδοτικό σχεδιασμό τους, που επιτρέπει τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ξηρών φορτίων σε μορφή χύδην, τα bulk carriers αποτελούν το 42,7% της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Η ελληνική ναυτιλία έχει αναδείξει τη χώρα σε παγκόσμια ηγέτιδα στη διαχείριση bulk carriers. Εταιρείες ελληνικών συμφερόντων διαχειρίζονται πάνω από 2.600 τέτοια πλοία, ενώ στην περιοχή του Πειραιά και της Αθήνας εδρεύουν περισσότερες από 570 ναυτιλιακές εταιρείες, με το 50% από αυτές να ειδικεύονται αποκλειστικά στα φορτηγά πλοία. Αριθμοί που υπογραμμίζουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στη μεταφορά πρώτων υλών διά θαλάσσης και στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η έκθεση, η οποία διοργανώνεται από την Isalos.net σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ευγενίδου υπό την αιγίδα της Intercargo και με βάση το αρχείο των «Ναυτικών Χρονικών», παρουσιάζει την ιστορία και την εξέλιξη των bulk carriers – από τη δημιουργία τους μέχρι τη σύγχρονη λειτουργία τους. Εξετάζονται τα βασικά μέρη του πλοίου, οι διαφορετικές τυπολογίες και η λειτουργία τους, ενώ το κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τη ζωή των ναυτικών μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και μοντέλα πλοίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Με αυτό τον τρόπο η έκθεση συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον του είδους, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία που αποτυπώνει τη σημασία των bulk carriers στην παγκόσμια ανάπτυξη.
Η εμφάνιση των πρώτων bulk carriers στα μέσα της δεκαετίας του 1950 αποτέλεσε καθοριστική στιγμή για τη ναυτιλιακή βιομηχανία σηματοδοτώντας μια ριζική αλλαγή στις θαλάσσιες μεταφορές. Τα φορτηγά πλοία tramp, που παραδοσιακά μετέφεραν χύδην φορτία, σταδιακά αντικαταστάθηκαν από τα καινοτόμα για την εποχή bulk carriers, τα οποία προσέφεραν μεγαλύτερη χωρητικότητα και αποδοτικότητα ώστε να καλυφθεί η ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση για πρώτες ύλες, όπως ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα, και να υποστηριχθεί η μεταπολεμική βιομηχανική ανάπτυξη.
Τα πρώτα σύγχρονα bulk carriers διέθεταν μονό κατάστρωμα και προοδευτικά αύξησαν τη χωρητικότητά τους φτάνοντας έως και τα 70.000 dwt στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Σημαντική καινοτομία υπήρξε η αυτοματοποίηση στη φόρτωση και την εκφόρτωση των φορτίων. Οι εξελίξεις αυτές απλοποίησαν τις διαδικασίες μεταφοράς και μείωσαν τα κόστη διευκολύνοντας την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Η υιοθέτησή τους ως βασικών πλοίων για τη μεταφορά των χύδην ξηρών φορτίων συνέβαλε, επίσης, στην ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών οδών γύρω από βιομηχανικούς κόμβους και τη δημιουργία λιμενικών εγκαταστάσεων, ειδικά σχεδιασμένων για τον ελλιμενισμό τους και τη διαχείριση του μεγάλου όγκου φορτίων που μετέφεραν.

Η κληρονομιά των πλοίων liberty
Τα liberty, φορτηγά πλοία γενικού φορτίου, είναι ένας από τους τύπους πλοίων που αποτελούν πρόδρομο των bulk carriers. Κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με στόχο να καλύψουν τις επείγουσες ανάγκες μεταφοράς εφοδίων και σχεδιάστηκαν για γρήγορη και οικονομική ναυπήγηση εισάγοντας καινοτόμες τεχνικές μαζικής παραγωγής.
Κατά τα πρώτα χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου και έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ, αποφασίστηκε από ειδική επιτροπή η πώληση 100 πλοίων liberty σε παραδοσιακούς ελληνικούς ναυτιλιακούς οίκους με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Η ενσωμάτωσή τους στον εμπορικό στόλο της χώρας υπήρξε καθοριστική, καθώς δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την ανασυγκρότηση του ελληνικού Eμπορικού Nαυτικού. Με αυτή τη δυναμική, οι Eλληνες εφοπλιστές μπόρεσαν να θέσουν τις βάσεις για την καθιέρωσή τους ως παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία. Την περασμένη Δευτέρα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης, παρουσία εκπροσώπων της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής κοινότητας.

Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης
«Η ανταγωνιστικότητα κερδίζεται, δεν χαρίζεται». Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε την ομιλία του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και ναυτιλιακός πρέσβης του ΙΜΟ Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης. «Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέχουν περίπου το 25% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων – είναι τεράστια δύναμη αν συγκριθεί με το μέγεθος της Ελλάδας και την παγκόσμια αγορά της ναυτιλίας. Μια ηγετική θέση που αποδεικνύεται μέσα από την τεράστια παρουσία τους στην παγκόσμια σκηνή. Η ναυτική παράδοση της Ελλάδας έχει βαθιές ρίζες εκτείνοντας τη χρονική της διάρκεια από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Με στρατηγική σκέψη, ευελιξία και προσαρμοστικότητα οι Ελληνες έχουν καταφέρει να εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες της αγοράς, να ανανεώνουν συνεχώς τον στόλο τους και να υιοθετούν καινοτόμες πρακτικές. Το αποτέλεσμα; Συνεχής και αδιάλειπτη ανταγωνιστικότητα».
Και συνέχισε: «Η ελληνική ναυτιλία πρωτοπορεί στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης συμμετέχοντας σε στρατηγικές για την πράσινη και κυκλική οικονομία, καθώς και στη μετάβαση σε τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης. Είναι πολύ σημαντικό ότι ο ελληνικός εφοπλισμός συμμετέχει σε εταιρείες startup, σε προσπάθειες που έχουν να κάνουν με επενδύσεις που αφορούν την πράσινη, την μπλε οικονομία, την ψηφιακή μετάβαση και την Τεχνητή Νοημοσύνη».
Επεσήμανε ότι «παρά τις προκλήσεις όπως οι οικονομικές κρίσεις, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι νέες κρίσεις στην αγορά, η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να καινοτομεί και να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία της» και πρόσθεσε: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες με φορτηγά πλοία είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλίας αφού η πλειοψηφία τους ανήκει σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
Χρήστος Στυλιανίδης
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης είπε αρχικά: «Στη ναυτιλία το business as usual έχει τελειώσει. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πιο ριζοσπαστικοί από άλλες φορές. Στόχος του υπουργείου είναι να διαμορφώσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για να συνεχιστεί αυτή η ναυτιλιακή υπεροχή. Πιστεύω ότι δεν είναι τυχαίο που υπάρχουν και άλλα πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα της ελληνικής ναυτοσύνης που έχουν καθιερώσει στην κορυφή την ελληνική ναυτιλία».
Μιλώντας για την έκθεση τόνισε: «Τα bulk carriers είναι αυτά που άνοιξαν τον δρόμο για την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της ναυτιλίας των Ελλήνων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ελληνική ναυτιλία, με τη γνωστή διορατικότητα και τόλμη που τη διακρίνει, κατέκτησε ηγετική θέση σε αυτή την κατηγορία, τον μεγαλύτερο στόλο χύδην φορτηγών στον κόσμο. Ετσι, έχει γίνει πλέον κατανοητή η καταλυτική συνεισφορά τους στο παγκόσμιο εμπόριο και τη σταθερότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων. Για να το πούμε πιο απλά: όλες οι κρίσιμες πρώτες ύλες, εκτός από τα ενεργειακά προϊόντα, φτάνουν στα λιμάνια μας, όπως και σε όλα τα λιμάνια του κόσμου, άρα και στις πόρτες μας, επειδή τα bulk carriers ταξιδεύουν».
Και πρόσθεσε: «Η έκθεση αυτή δεν είναι απλώς μια ιστορική διαδρομή. Είναι μια υπενθύμιση της ευθύνης μας να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας επενδύοντας στην καινοτομία, στη βιωσιμότητα και το ανθρώπινο κεφάλαιο, στην εκπαίδευσή του. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένει αρωγός σε αυτή την προσπάθεια διαμορφώνοντας το κατάλληλο θεσμικό περιβάλλον/πλαίσιο για τη συνέχιση της ναυτιλιακής μας υπεροχής».
Γιάννης Ξυλάς

Ο πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Ξυλάς ανέφερε για την έκθεση: «Αυτή η εξαιρετική πρωτοβουλία αναδεικνύει τη διαχρονική συμβολή των Ελλήνων πλοιοκτητών στον χώρο των bulk carriers και της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η έκθεση δεν είναι απλώς μια αναδρομή στο παρελθόν, αλλά και μια επιβεβαίωση της ηγετικής θέσης της ελληνικής ναυτιλίας στις θαλάσσιες μεταφορές ξηρού φορτίου».
Στη συνέχεια της ομιλίας του είπε: «Μέσα από τις ιστορίες των πλοίων, των ανθρώπων και των εταιρειών αποτυπώνονται το μεράκι, η διορατικότητα και η ναυτική παράδοση που καθιστούν την ελληνική ναυτιλία μοναδική. Αυτή η έκθεση μας θυμίζει ότι η ελληνική ναυτιλία είναι πάντα μπροστά, ανταγωνιστική και συνεισφέρει καθοριστικά στην ανάπτυξη των παγκόσμιων εμπορικών διαδρομών. Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στη διεθνή οικονομία δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες και ναυτικοί, με τη βαθιά τους γνώση της θάλασσας, συνεχώς επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, στην ασφάλεια και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Με αυτό τον τρόπο θέτουν συνεχώς υψηλότερα πρότυπα στον κλάδο συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Τα bulk carriers, ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας
«Τα bulk carriers αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της θαλάσσιας μεταφοράς πρώτων υλών διασφαλίζοντας τη συνεχή ροή βασικών αγαθών που στηρίζουν τη βιομηχανία, την ενέργεια και την παγκόσμια οικονομία: από τη μεταφορά σιτηρών και μεταλλευμάτων έως τον άνθρακα και το τσιμέντο, αυτά τα πλοία ενώνουν ηπείρους, προωθούν το διεθνές εμπόριο και ενισχύουν την οικονομική ανάπτυξη σε κάθε γωνιά του πλανήτη», τόνισε ο κ. Ξυλάς.
Η σημασία της ελληνικής ναυτιλίας και η συμβολή της Intercargo
«Η Intercargo, ως ο διεθνής οργανισμός που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ιδιοκτητών bulk carriers παγκοσμίως, αναγνωρίζει τη σημασία της ελληνικής παρουσίας και συνεισφοράς στις εξελίξεις του κλάδου. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες, με τον δυναμισμό και την προσαρμοστικότητά τους, έχουν συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός πιο ασφαλούς, αποδοτικού και βιώσιμου μέλλοντος για τις θαλάσσιες μεταφορές», ανέφερε ο πρόεδρος της Intercargo.
Οι προκλήσεις του σήμερα και η ανάγκη για πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τον τομέα
«Σε μια εποχή όπου η ναυτιλία καλείται να ανταποκριθεί σε σύνθετες προκλήσεις -από την ενεργειακή μετάβαση μέχρι τη ρυθμιστική συμμόρφωση και την τεχνολογική καινοτομία- οι πρωτοβουλίες που προβάλλουν τη σημασία του τομέα μας είναι πιο απαραίτητες από ποτέ», είπε ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο κ. Ξυλάς.
Ηλίας Μπίσιας
Ο εκδότης των «Ναυτικών Χρονικών» Ηλίας Μπίσιας, υπό την αιγίδα των οποίων πραγματοποιείται η έκθεση, ανέφερε: «Από σήμερα και για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες θα καλωσορίσουμε στην έκθεση μαθητές από σχολεία, φοιτητές από πανεπιστήμια, σπουδαστές από Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και ευχόμαστε τα Σαββατοκύριακα όπου το Ιδρυμα πλημμυρίζει από κόσμο να έρθουν πολλές οικογένειες και να γνωρίσουν το μεγαλείο της ελληνικής ναυτιλίας». Και κατέληξε: «Η έκθεση αυτή αποτελεί την πρώτη παγκόσμια προσπάθεια για την προβολή των bulkers και τη συνεισφορά τους στην παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο».

Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας: Ο Παναγιώτης Κόρακας, διευθυντής του isalos.net, ο Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας στο City, ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και ναυτιλιακός πρέσβης του ΙΜΟ, ο Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo, ο Δημήτρης Φαφαλιός, τέως και πλέον επίτιμος πρόεδρος της Intercargo, ο Γιώργος Αλεξανδράτος, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο Χρήστος Στυλιανίδης, υπουργός Ναυτιλίας, και ο Ηλίας Μπίσιας, εκδότης των «Ναυτικών Χρονικών»
Διαβάστε ακόμη
Ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία για τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων
Πότε οι εργολάβοι θα παραδώσουν το Πάτρα – Πύργος – «Γκάζια» από ΤΕΡΝΑ, ΑΚTOR και AVAX
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ