Η άνοδος των επιτοκίων τα τελευταία δύο χρόνια έχει αμβλύνει τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και είναι ο κύριος λόγος που η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου έχει επιβραδυνθεί σημαντικά το τέταρτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ).
Ο ΙΕΑ προβλέπει ότι η αύξηση της ζήτησης θα είναι χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, φθάνοντας σχεδόν 400.000 βαρέλια την ημέρα λιγότερα το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Έτσι, η εκτιμώμενη ετήσια παγκόσμια ζήτηση για το 2023 διαμορφώνεται στα 101,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Ωστόσο, ο ΙΕΑ σημείωσε επίσης ότι η ισχυρή προσφορά από χώρες εκτός του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ρεκόρ από τις Ηνωμένες Πολιτείες και της αυξανόμενης παραγωγής από τη Γουιάνα, θα είναι υπεραρκετή για να καλύψει την προβλεπόμενη αύξηση της ζήτησης για το 2024.
«Ο ΙΕΑ αναμένει ότι η αύξηση της προσφοράς των χωρών εκτός ΟΠΕΚ+ θα φτάσει τα 1,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2024, που είναι σημαντικά υψηλότερη από το 1,1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, που προβλέπεται για την αύξηση της ζήτησης. Αυτό το πλεόνασμα προσφοράς οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του τέλους της ανάκαμψης της κατανάλωσης μετά το Covid και της συνεχιζόμενης επέκτασης της παραγωγής από τις χώρες εκτός ΟΠΕΚ+», αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Η Ασία αναμένεται να είναι ο κύριος μοχλός αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου το 2024, με την ισχυρή οικονομική ανάπτυξη να ωθεί τη ζήτηση στη Νότια Ασία πέρα από εκείνη της Κίνας, όπου οι οικονομικοί αντίξοοι άνεμοι θα μπορούσαν να εμποδίσουν τη ζήτηση για το ορυκτό καύσιμο. Εν μέσω της ακόρεστης όρεξης της Ασίας για καύσιμα αεροσκαφών, η ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα όπως η βενζίνη, αναμένεται επίσης να παραμείνει ισχυρή.
Η περιοχή ενδέχεται να βιώσει τα δρομολόγια των διυλιστηρίων το πρώτο τρίμηνο του 2024 να φτάσουν σε πρωτοφανές επίπεδο. Η ζήτηση στη Νότια Ασία αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,2% το 2024, ξεπερνώντας το 2,9% της ηπειρωτικής Κίνας. Η Κίνα υπήρξε ο σημαντικότερος καταλύτης για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου τις τελευταίες δεκαετίες, αντιπροσωπεύοντας το 40% της πρόσθετης ζήτησης και πάνω από το 50% μέχρι στιγμής αυτή τη δεκαετία.
Η Ινδία διαδραμάτισε λιγότερο σημαντικό ρόλο, αλλά στο μέλλον, η Ινδία αναμένεται να είναι η πιο σημαντική περιοχή που θα οδηγήσει στην αύξηση της ζήτησης τα επόμενα 20 χρόνια, γεγονός που την καθιστά μια κρίσιμη χώρα, που πρέπει να παρακολουθείται για τις μελλοντικές τάσεις της ζήτησης. Παρά την όρεξη των κινεζικών και ινδικών διυλιστηρίων για ρωσικό αργό, η αγορά θα παρακολουθεί έντονα τις ροές αργού από τη Βενεζουέλα προς τους δύο ασιατικούς αγοραστές μετά την άρση των κυρώσεων».
Στην 28η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή, οι ηγέτες του κόσμου κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με το τελικό κείμενο για την παγκόσμια απογραφή. Το κείμενο περιέγραφε σχέδια για την «απομάκρυνση» από τα ορυκτά καύσιμα και τις εργασίες «προς την κατεύθυνση της σταδιακής κατάργησης» του αμείωτου άνθρακα. Τα έθνη δεσμεύτηκαν να συμμετάσχουν ενεργά στη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στα ενεργειακά συστήματα, με στόχο μια δίκαιη, ομαλή και ισότιμη μετάβαση.
Σε αυτήν την κρίσιμη δεκαετία, επιταχύνουν τις προσπάθειες για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050, σε ευθυγράμμιση με τις επιστημονικές συστάσεις. Επιπλέον, οι ηγέτες έχουν δεσμευτεί να τριπλασιάσουν την παγκόσμια παραγωγική ικανότητα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να διπλασιάσουν τις βελτιώσεις της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030, ώστε να επιταχυνθεί η μετάβαση προς τη βιώσιμη ενέργεια.
Στο καταληκτικό κείμενο τονίζεται επίσης η προσδοκία ότι οι παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα κορυφωθούν πιθανότατα μεταξύ του 2020 και, το αργότερο, πριν από το 2025, αναγνωρίζοντας διαφορές στα χρονοδιαγράμματα για τις διάφορες χώρες. Ενστάσεις από παραγωγούς αργού πετρελαίου, όπως το Ιράκ, το Κουβέιτ και η Σαουδική Αραβία, διατυπώθηκαν κατά της διατύπωσης που έδινε έμφαση στη σταδιακή κατάργηση ή σταδιακή μείωση των ορυκτών καυσίμων.
Ωστόσο, ο όρος «απομάκρυνση από τη μετάβαση» κρίθηκε αποδεκτός, καθώς διεύρυνε την ευθύνη σε όλη την κοινωνία, αντί να επικεντρώνεται αποκλειστικά στους παραγωγούς. Η τελική συμφωνία παρείχε στις χώρες την ευελιξία να καθορίσουν τις δικές τους πορείες μετάβασης «με εθνικά καθορισμένο τρόπο».
Διαβάστε ακόμη
Τράπεζες: «Πόλεμος» για τα επιχειρηματικά δάνεια – Στο 1,5% το spread για το top 50 των εταιρειών
Helleniq Energy: Τι αλλάζει για τους μετόχους μετά το placement της μετοχής
«Ελ Ντοράντο» οι πολυτελείς κατοικίες στην Ελλάδα για τους Αμερικανούς
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ