Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της εποχής μας και απαιτεί άμεσες και συντονισμένες ενέργειες σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, με το Ευρωπαϊκό Πράσινο Σύμφωνο και τις φιλόδοξες στρατηγικές της για την αποανθρακοποίηση, επιδιώκει να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην καινοτομία.

Στο πλαίσιο αυτό, οι τομείς της ναυτιλίας και της αεροπορίας, που αποτελούν δύο από τους πιο δύσκολους τομείς για αποανθρακοποίηση, καλούνται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων.

Η συνεργασία μεταξύ των βιομηχανιών αυτών και των περιβαλλοντικών οργανώσεων είναι κρίσιμη για την προώθηση της ανάπτυξης καθαρών καυσίμων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης.

Στη βάση αυτή, ζητούμενο είναι να δημιουργηθεί μια ισχυρή ευρωπαϊκή βιομηχανική βάση για την παραγωγή καθαρών καυσίμων και να υποστηριχθούν οι επενδύσεις που απαιτούνται για τη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη και πράσινη βιομηχανία.

Στην κοινή τους δημόσια δήλωση ECSA-Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων, A4E -Airlines for Europe (Αεροπορικές Εταιρείες για την Ευρώπη) και T&E -Transport & Environment (Μεταφορές και Περιβάλλον):

«Εμείς, εκπρόσωποι των βιομηχανιών ναυτιλίας και αεροπορίας και περιβαλλοντικών οργανώσεων, επαναβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας για τους κλιματικούς και βιομηχανικούς στόχους της ΕΕ. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Πράσινου Συμφώνου και του Νόμου για τη Βιομηχανία Μηδενικών Εκπομπών (NZIA) και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί αυτοί οι τομείς, πρέπει τώρα να δοθεί προτεραιότητα στα καθαρά καύσιμα ναυτιλίας και αεροπορίας για την αποανθρακοποίηση αυτών των τομέων μεταφορών που είναι δύσκολο να αποανθρακοποιηθούν.

Μια ισχυρή βιομηχανική βάση στην Ευρώπη για καθαρά καύσιμα είναι απαραίτητη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και την εξασφάλιση της ηγεσίας της Ευρώπης στην πράσινη καινοτομία. Αυτά τα καύσιμα θα πρέπει να παραχθούν σε μεγάλη κλίμακα για να καλύψουν τους στόχους της ΕΕ για την αεροπορία και τη ναυτιλία.

Η δυνατότητα ηγεσίας της Ευρώπης στις τεχνολογίες πράσινων καυσίμων προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τη δημιουργία αλυσίδας εφοδιασμού που ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια, δημιουργεί θέσεις εργασίας και προωθεί τους κλιματικούς στόχους. Ωστόσο, τα έργα μεγάλης κλίμακας για πράσινα καύσιμα αντιμετωπίζουν σημαντικές αβεβαιότητες που αποτρέπουν τις ιδιωτικές επενδύσεις. Αυτές περιλαμβάνουν τεχνολογικούς κινδύνους και υψηλές αρχικές κεφαλαιακές απαιτήσεις που δυσκολεύουν τους πρωτοπόρους – μεταξύ των παραγωγών, των χρηματοδοτών ή των τελικών χρηστών.

Επιπλέον, εμπόδια είναι το υψηλό κόστος παραγωγής των καθαρών καυσίμων και η ασυμφωνία των επιχειρηματικών μοντέλων μεταξύ των παραγωγών, οι οποίοι αναζητούν μακροχρόνιες συμβάσεις με υψηλές τιμές, και των χρηστών, για τους οποίους οι βραχυπρόθεσμες δεσμεύσεις για μικρότερες ποσότητες καυσίμων φέρουν λιγότερο κίνδυνο. Αυτοί οι παράγοντες δημιουργούν υψηλούς οικονομικούς κινδύνους και αβεβαιότητες που μπορεί να είναι αξεπέραστοι χωρίς περισσότερη εξειδικευμένη δημόσια στήριξη από αυτήν που παρέχουν τα τρέχοντα προγράμματα της ΕΕ για την Τράπεζα Υδρογόνου και το Ταμείο Καινοτομίας ETS. Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να:

  1. Συμπεριλάβει τα ανανεώσιμα καύσιμα κλίμακας και τις καινοτόμες τεχνολογίες που απαιτούνται για τη ναυτιλία και την αεροπορία, δύο από τους πιο δύσκολους τομείς αποανθρακοποίησης της οικονομίας, στο πεδίο της επερχόμενης συμφωνίας Καθαρής Βιομηχανίας.
  2. Χρησιμοποιήσει το Σχέδιο Βιώσιμων Επενδύσεων Μεταφορών (STIP) σύμφωνα με τον Χάρτη Ανταγωνιστικότητας, για να μειώσει τους κινδύνους των επενδύσεων που απαιτούνται για την ταχεία αύξηση της παραγωγής και διανομής ανανεώσιμων καυσίμων κλίμακας για τη ναυτιλία και την αεροπορία. Βασισμένο στον NZIA, το STIP θα πρέπει να απαιτεί τουλάχιστον το 40% των ανανεώσιμων καυσίμων κλίμακας που απαιτούνται για την τήρηση του FuelEU Maritime και του ReFuelEU Aviation να παράγονται στην ΕΕ.
  3. Δημιουργήσει μια ευρωπαϊκή βιομηχανική βάση για ανανεώσιμα καύσιμα κλίμακας για ναυτιλία και αεροπορία μειώνοντας τους κινδύνους των έργων μέσω δημόσιας χρηματοδοτικής υποστήριξης από την ΕΕ και τα εθνικά έσοδα του ETS, καθώς και μηχανισμών σιγουριάς εσόδων, όπως οι συμβάσεις για τη διαφορά. Αυτό θα πρέπει να αντιμετωπίσει ιδιαίτερα την αβεβαιότητα που προκύπτει από το υψηλό κόστος παραγωγής των ανανεώσιμων καυσίμων κλίμακας, τις μακροχρόνιες δεσμεύσεις απορρόφησης που απαιτούνται και την αγορά μεταβλητότητας, οι οποίες αυτή τη στιγμή εμποδίζουν τα έργα στην Ευρώπη να παραδώσουν μεγάλες ποσότητες ανανεώσιμων καυσίμων, ιδίως υδρογονο-βασισμένων καυσίμων.
  4. Ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης πλατφόρμας αντιστοίχισης για να διευκολύνει την ενοποιημένη πρόσβαση στα ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά προγράμματα με βάση την αρχή του ενός σημείου επαφής. Ως αναβάθμιση της Τράπεζας Υδρογόνου, αυτός ο μηχανισμός θα απλοποιήσει τις αιτήσεις, θα ενισχύσει τη διαφάνεια και θα βελτιώσει την επικοινωνία μεταξύ των εταιρειών και των αρχών.
  5. Διευκολύνει τον ρόλο των αεροδρομίων και των λιμανιών ως ενεργειακών κόμβων μέσω εντολών υποδομής ανανεώσιμων καυσίμων κλίμακας και προώθησης της διεθνούς συνεργασίας μεταξύ των λιμανιών.

Η ενεργειακή μετάβαση των τομέων ναυτιλίας και αεροπορίας είναι ζωτικής σημασίας για τους κλιματικούς στόχους και τη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για την υλοποίηση μιας Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας που θα προωθήσει την ανταγωνιστικότητα και θα εξασφαλίσει ένα βιώσιμο μέλλον».

Διαβάστε ακόμη

Οι G7 εντείνουν τις προσπάθειες περιορισμού του σκιώδους στόλου

Έρευνα RE/MAX: Οι Έλληνες συνεχίζουν να επενδύουν σε ακίνητα (πίνακας)

Πτώση σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο μετά την επικοινωνία Τραμπ – Πούτιν για Ουκρανία (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ