Η απόφαση του Χάρη Βαφειά να εισαγάγει και τρίτη εταιρεία στο αμερικανικό χρηματιστήριο έφερε και πάλι στην επιφάνεια το debate για το θέμα των spin off εταιρειών που συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές.
Κατά χρονική σειρά, μετά τον Αριστείδη Πίττα, την Σεμίραμις Παληού, τον Χάρη Βαφειά με την Imperial, ήρθε ο Σταμάτης Τσαντάνης και ακολούθησε και πάλι ο Χάρης Βαφειάς με τρίτη εταιρεία, οι οποίοι έχουν εισέλθει στο κλειστό έως τώρα club όσων «σπάνε» τις εισηγμένες εταιρείες σε δύο και τρία μέρη για να μπορέσουν να αντλήσουν περισσότερα κεφάλαια από την αμερικανική χρηματαγορά.
Εκείνοι που κυριαρχούν στο αμερικανικό χρηματιστήριο είναι οι μη θεσμικοί, οι λεγόμενοι day traders που αγοράζουν μετοχές στα χαμηλά, πουλάνε στα ψηλά της αγοράς και επανατοποθετούνται.
Την ίδια ώρα οι θεσμικοί επενδυτές παρακολουθούν τις εξελίξεις προκειμένου να δουν αν θα συνεχιστεί το ράλι ανόδου, φοβούμενοι την έντονη κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, που διακρίνονται από το ανήσυχο πνεύμα τους και τη συνεχή κινητικότητα, επιλέγουν να φτιάχνουν οι ίδιοι και όχι να ακολουθούν τις εξελίξεις δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε να πείσουν τους επενδυτές για το ναυτιλιακό προϊόν τους. Οι πιο πολλοί είναι υπέρ της δημιουργίας εισηγμένων εταιρειών με συγκεκριμένο τύπο πλοίων και όχι με μεικτούς στόλους.
Η άποψη του Χάρη Βαφειά για τις spin off εταιρείες είναι ξεκάθαρη:
«Όταν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και ειδικά στον NASDAQ έχει δικαίωμα, αν πληροί κάποιες προϋποθέσεις, να κάνει spin-off κάποια περιουσιακά της στοιχεία σε μια νέα εταιρεία που ελέγχεται από τους ίδιους μετόχους με εκείνους της μητρικής. Εφόσον γίνει αυτό και πάρει άδεια από τον NASDAQ και από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) τότε αρχίζει και η παράλληλη διαπραγμάτευση των μετοχών των δύο ξεχωριστών πια εισηγμένων εταιρειών. Πράγματι, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, οι οποίοι είναι ήδη εισηγμένοι στην αμερικανική χρηματαγορά, καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα του να έχεις μια εισηγμένη ναυτιλιακή με συγκεκριμένο τύπο πλοίων-pure play. Δεν είναι θέμα μόδας, αλλά απαίτηση των επενδυτών που δεν θέλουν να “ανακατεύονται” με πολλές υποκατηγορίες πλοίων».
Αριστείδης Πίττας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών EuroDry και Euroseas: “Η ιστορία δείχνει ότι οι single asset class εταιρείες έχουν καλύτερη αντιμετώπιση στο χρηματιστήριο. Spin-off ή συγχώνευση εταιρειών με τη δημιουργία μικτών στόλων είναι αντίθετα πράγματα. Συνέβαινε και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάποιες εταιρείες να κάνουν spin-off και κάποιες να συγχωνεύονται.
Oι επενδυτές στο χρηματιστήριο προτιμάνε να επιλέγουν οι ίδιοι σε πιο asset θα επενδύσουν. Κατ’ αυτήν την έννοια είναι πιο gamblers και προτιμούν τις εταιρείες ενός τύπου πλοίων. Οι επενδυτές των ναυτιλιακών εταιρειών πιθανώς να ενδιαφέρονται περισσότερο για το growth story πάρα για τα μερίσματα.
Το βασικό όμως σε κάθε περίπτωση για κάθε τύπου εταιρεία είναι η σωστή διαχείριση του κεφαλαίου, να γίνονται καλές συμφωνίες».
– Η Σεμίραμις Παληού διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης Diana Shipping είχε αναφέρει: «Το spin-off για το 100% των μετοχών της OceanPal αντιπροσωπεύει μία σημαντική επιστροφή αξίας στους μετόχους μας, αντανακλώντας την ικανότητα της εταιρείας να αξιοποιεί την ισχυρή ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Η διοίκηση της Diana Shipping εκτιμά ότι η διανομή μίας ξεχωριστής, εισηγμένης εταιρείας ξηρού φορτίου με έμφαση στα παλαιότερα πλοία θα ενισχύσει την αξία των μετόχων, προσφέροντας μεγαλύτερη έκθεση σε βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις, ενώ η Diana θα συνεχίσει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».
Χάρης Κοσμάτος Corporate Development Officer της εισηγμένης Tsakos Energy Navigation, Ltd.: «Με τα σημερινά κεφάλαια που επενδύονται στις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες προκύπτει ότι οι επενδυτές είναι επί τω πλείστον οι day traders, οι μη θεσμικοί, που μπαίνουν με πολύ μικρά ποσά στην αγορά. Για να μπει ο μεγάλος επενδυτής πρέπει να έχεις ένα μεγάλο αποτύπωμα στην αγορά και μεγάλο όγκο. Δηλαδή να ξέρουν ότι μέσω της εταιρείας σου μπορείς να ελέγξεις την αγορά. Νιώθει και μία ασφάλεια ότι έχει επενδύσει σε μία εταιρεία που έχει και αύριο. Τώρα είναι day traders που παίζουν με την κυκλικότητα, τη διακύμανση της αγοράς και δεν τους ενδιαφέρει να επενδύσουν μακροπρόθεσμα” και προβλέπει:
“Οι θεσμικοί θα επιστρέψουν. Προτιμούν όμως να χάσουν τα πρώτα 15%-20% των κερδών από την άνοδο της μετοχής αρκεί να νιώσουν ασφαλείς ότι έχουν μπροστά τους μία εύλογη χρονική περίοδο να βγάλουν κέρδη. Εκτιμώ ότι θα αργήσουν αν μπουν. Αρχίζουν να παρακολουθούν τις ναυλαγορές αλλά θα περιμένουν για να δουν αν η αγορά έχει προοπτική».
Άλλοι πλοιοκτήτες, όπως η Αγγελική Φράγκου είναι υπέρ της δημιουργίας μεγάλων σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων με μικτούς στόλους, όπως έκανε με την συγχώνευση της Navios Maritime Partners με τη Navios Maritime Acquisition δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εισηγημένη ναυτιλιακή με 179 πλοία διαφόρων τύπων.
Είπε: «Κάποιοι λένε ότι η συγχώνευση και η δημιουργία τέτοιου τύπου εταιρείας είναι για τον ιδιωτικό τομέα όχι για τις εισηγμένες. Όμως αν κάτι είναι επιτυχημένο στον ιδιωτικό τομέα γιατί να μην το εφαρμόσουμε και στη χρηματιστηριακή αγορά;
Όταν δίνεις μέρισμα τις καλές εποχές, στους μετόχους σε εταιρεία με ένα τύπο πλοίου στο στόλο της, με τη δημιουργία μίας εταιρείες μεικτού στόλου τους προστατεύεις όταν η αγορά για τον συγκεκριμένο τομέα είναι στο κάτω μέρος του κύκλου.
– Έχει πλεονεκτήματα η συγκεκριμένη επιχειρηματική κίνηση. Αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε είναι η εξισορρόπηση των εταιρειών που έχουν ένα τύπο πλοίου και να αντιμετωπίσουμε τη διακύμανση των τιμών της ναυλαγοράς σε διάφορους τομείς. Και αυτό το μάθαμε από το παρελθόν.
– Επίσης, έχεις σημαντικά πλεονεκτήματα ως προς τη διαχείριση. Εξισορροπώντας τις διακυμάνσεις της αγοράς, πετυχαίνεις, έχοντας μία εταιρεία με μικτό στόλο, καλύτερη ρευστότητα και καλύτερη στρατηγική στις ναυλώσεις».
Διαβάστε ακόμη
«Τσουνάμι» επενδύσεων από την οικογένεια Βαφειά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ