H επιχειρηματική στρατηγική δημιουργίας spin off εταιρειών συνεχίζει να κερδίζει έδαφος ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές. Κατά χρονική σειρά, μετά τον Αριστείδη Πίττα, την Σεμίραμις Παληού, τον Χάρη Βαφειά, ήρθε ο Σταμάτης Τσαντάνης να εισέλθει στο κλειστό έως τώρα club όσων «σπάνε» τις εισηγμένες εταιρείες σε δύο μέρη για να μπορέσουν να αντλήσουν περισσότερα κεφάλαια από την αμερικανική χρηματαγορά.
Ας αρχίσουμε από το γεγονός. Η Seanergy Maritime Holdings ίδρυσε spin off εταιρεία, την νεοσυσταθείσα United Maritime Corporation στην οποία η «μαμά» εταιρεία θα παραχωρήσει το παλαιότερο πλοίο της, το Gloriuship χωρητικότητα 171.314 τόνων dw ναυπηγημένο το 2004.
Xθες ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για την spin off. Οι μέτοχοι της Seanergy έλαβαν μία μετοχή της νεοϊδρυθείσας εταιρείας για κάθε 118 μετοχές της Senargy. Η United Maritime Corporation θα εφαρμόσει ένα διαφορετικό σε σχέση με τη Seanergy, επιχειρηματικό μοντέλο με επενδύσεις σε διάφορους ναυτιλιακούς σε κλάδους εκτός των capesize πλοίων όπως δεξαμενόπλοιά ή/και μικρότερα φορτηγά πλοία. Οι μέτοχοι της Seanergy δικαιούνται επίσης και το τακτικό μέρισμα των 0,025 δολαρίων ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο του 2022. Η έναρξη διαπραγμάτευσής των μετοχών της United στο Nasdaq αναμένεται μετά την 5η Ιουλίου 2022, με το σύμβολο «USEA».
«Η δημιουργία της spin off εταιρείας αποτελεί στρατηγική επιλογή που παρέχει τη δυνατότητα επένδυσης σε άλλους κλάδους της ναυτιλίας. Η διανομή του 100% των κοινών μετοχών της United είναι μία ακόμα σημαντική ανταπόδοση αξίας στους μετόχους μας. Ταυτόχρονα, η αδιάλειπτη πληρωμή μερισμάτων από την Seanergy αποδεικνύει την πρόθεσή μας να επιβραβεύουμε τους μετόχους μας» επισημαίνει ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy, Σταμάτης Τσαντάνης: «Η υλοποίηση του στρατηγικού μας σχεδιασμού συμβαίνει σε μια περίοδο βελτιωμένης αγοράς σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του έτους και αναμένουμε περαιτέρω βελτίωση των ναύλων για τα Capesize κατά το δεύτερο μισό το 2022 και τα επόμενα χρόνια».
Επίσης, ξεκαθάρισε ότι η η Seanergy θα συνεχίσει να αποτελεί ένα «pure player» στα cape όπως κάνει μέχρι τώρα έχοντας στόλο με αυτού του τύπου φορτηγά πλοία.
Το debate
Κινήσεις προκειμένου να προσελκύσουν επενδυτές κάνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες με εισηγμένες εταιρείες στη Wall Street. Μπορεί οι ναυλαγορές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των φορτηγών να είναι σε υψηλά επίπεδα, κάνοντας ράλι κερδών ακολουθούμενες από τα LNG carries, με τα δεξαμενόπλοια να έχουν πάρει σειρά ανόδου, όμως τα funds συνεχίζουν να απέχουν από το «ναυτιλιακό» ταμπλό των αμερικανικών χρηματαγορών.
Εκείνοι που κυριαρχούν είναι οι μη θεσμικοί, οι λεγόμενοι day traders που αγοράζουν μετοχές στα χαμηλά, πουλάνε στα ψηλά της αγοράς και επανατοποθετούνται.
Την ίδια ώρα οι θεσμικοί επενδυτές παρακολουθούν τις εξελίξεις προκειμένου να δουν αν θα συνεχιστεί το ράλι ανόδου, φοβούμενοι την έντονη κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς.
Τα γρήγορα «πάνω και κάτω» που σημειώνει. Ας μην ξεχνάμε ότι στην αρχή της υγειονομικής κρίσης τα δεξαμενόπλοια είχαν μεγάλα έσοδα όταν τα κράτη δημιουργούσαν αποθεματικά, ενώ στη συνέχεια οι ναύλοι κατακρημνίστηκαν.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι Έλληνες πλοιοκτήτες, που διακρίνονται από το ανήσυχο πνεύμα τους και τη συνεχή κινητικότητα, επιλέγουν να φτιάχνουν οι ίδιοι και όχι να ακολουθούν τις εξελίξεις δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε να πείσουν τους επενδυτές για το ναυτιλιακό προϊόν τους. Οι πιο πολλοί είναι υπέρ της δημιουργίας εισηγμένων εταιρειών με συγκεκριμένο τύπο πλοίων και όχι με μεικτούς στόλους.
Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ StealthGas, κορυφαία εταιρεία στην κατηγορία πλοίων LPG, συμφερόντων του Χάρη Βαφειά προχώρησε στα τέλη του 2021 σε spin-off δημιουργώντας ακόμη μία εισηγμένη, την Imperial Petroleum, η οποία διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια της μητρικής εταιρείας και έχει γίνει η 7η πιο διαπραγματεύσιμη μετοχή στις ΗΠΑ.
Η άποψη του Χάρη Βαφειά για τις spin off εταιρείες είναι ξεκάθαρη:
«Οταν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και ειδικά στον NASDAQ έχει δικαίωμα, αν πληροί κάποιες προϋποθέσεις, να κάνει spin-off κάποια περιουσιακά της στοιχεία σε μια νέα εταιρεία που ελέγχεται από τους ίδιους μετόχους με εκείνους της μητρικής. Εφόσον γίνει αυτό και πάρει άδεια από τον NASDAQ και από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) τότε αρχίζει και η παράλληλη διαπραγμάτευση των μετοχών των δύο ξεχωριστών πια εισηγμένων εταιρειών».
Στην ερώτηση γιατί όλο και περισσότεροι εφοπλιστές κάνουν spin-off, αναφέρει:
«Πράγματι, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, οι οποίοι είναι ήδη εισηγμένοι στην αμερικανική χρηματαγορά, καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα του να έχεις μια εισηγμένη ναυτιλιακή με συγκεκριμένο τύπο πλοίων-pure play. Γι’ αυτό και γίνονται spin-offs τελευταία, όπως από τον Αριστείδη Πίττα με την Euroseas και τη Σεμίραμις Παληού με την Diana. Δεν είναι θέμα μόδας, αλλά απαίτηση των επενδυτών που δεν θέλουν να “ανακατεύονται” με πολλές υποκατηγορίες πλοίων και προτιμούν οι εισηγμένες να έχουν μεγάλη κεφαλαιοποίηση, μεγάλο ημερήσιο εμπορικό όγκο, χαμηλό δανεισμό και να είναι επικεντρωμένες σε έναν τύπο πλοίου».
Αριστείδης Πίττας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών EuroDry και Euroseas: “Η ιστορία δείχνει ότι οι single asset class εταιρείες έχουν καλύτερη αντιμετώπιση στο χρηματιστήριο. Spin-off ή συγχώνευση εταιρειών με τη δημιουργία μικτών στόλων είναι αντίθετα πράγματα. Συνέβαινε και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάποιες εταιρείες να κάνουν spin-off και κάποιες να συγχωνεύονται.
Oι επενδυτές στο χρηματιστήριο προτιμάνε να επιλέγουν οι ίδιοι σε πιο asset θα επενδύσουν. Κατ’ αυτήν την έννοια είναι πιο gamblers και προτιμούν τις εταιρείες ενός τύπου πλοίων. Οι επενδυτές των ναυτιλιακών εταιρειών πιθανώς να ενδιαφέρονται περισσότερο για το growth story πάρα για τα μερίσματα.
Το βασικό όμως σε κάθε περίπτωση για κάθε τύπου εταιρεία είναι η σωστή διαχείριση του κεφαλαίου, να γίνονται καλές συμφωνίες».
–Σεμίραμις Παληού διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης Diana Shipping: «Το spin-off για το 100% των μετοχών της OceanPal αντιπροσωπεύει μία σημαντική επιστροφή αξίας στους μετόχους μας, αντανακλώντας την ικανότητα της εταιρείας να αξιοποιεί την ισχυρή ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Η διοίκηση της Diana Shipping εκτιμά ότι η διανομή μίας ξεχωριστής, εισηγμένης εταιρείας ξηρού φορτίου με έμφαση στα παλαιότερα πλοία θα ενισχύσει την αξία των μετόχων, προσφέροντας μεγαλύτερη έκθεση σε βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις, ενώ η Diana θα συνεχίσει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».
Χάρης Κοσμάτος Corporate Development Officer της εισηγμένης Tsakos Energy Navigation, Ltd.: «Με τα σημερινά κεφάλαια που επενδύονται στις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες προκύπτει ότι οι επενδυτές είναι επί τω πλείστον οι day traders, οι μη θεσμικοί, που μπαίνουν με πολύ μικρά ποσά στην αγορά. Για να μπει ο μεγάλος επενδυτής πρέπει να έχεις ένα μεγάλο αποτύπωμα στην αγορά και μεγάλο όγκο. Δηλαδή να ξέρουν ότι μέσω της εταιρείας σου μπορείς να ελέγξεις την αγορά. Νιώθει και μία ασφάλεια ότι έχει επενδύσει σε μία εταιρεία που έχει και αύριο. Τώρα είναι day traders που παίζουν με την κυκλικότητα, τη διακύμανση της αγοράς και δεν τους ενδιαφέρει να επενδύσουν μακροπρόθεσμα” και προβλέπει:
“Οι θεσμικοί θα επιστρέψουν. Προτιμούν όμως να χάσουν τα πρώτα 15%-20% των κερδών από την άνοδο της μετοχής αρκεί να νιώσουν ασφαλείς ότι έχουν μπροστά τους μία εύλογη χρονική περίοδο να βγάλουν κέρδη. Εκτιμώ ότι θα αργήσουν αν μπουν. Αρχίζουν να παρακολουθούν τις ναυλαγορές αλλά θα περιμένουν για να δουν αν η αγορά έχει προοπτική».
Άλλοι πλοιοκτήτες, όπως η Αγγελική Φράγκου είναι υπέρ της δημιουργίας μεγάλων σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων με μικτούς στόλους, όπως έκανε με με την συγχώνευση της Navios Maritime Partners με τη Navios Maritime Acquisition δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εισηγημένη ναυτιλιακή με 140 πλοία διαφόρων τύπων.
Είπε: «Κάποιοι λένε ότι η συγχώνευση και η δημιουργία τέτοιου τύπου εταιρείας είναι για τον ιδιωτικό τομέα όχι για τις εισηγμένες. Όμως αν κάτι είναι επιτυχημένο στον ιδιωτικό τομέα γιατί να μην το εφαρμόσουμε και στη χρηματιστηριακή αγορά;
Όταν δίνεις μέρισμα τις καλές εποχές, στους μετόχους σε εταιρεία με ένα τύπο πλοίου στο στόλο της, με τη δημιουργία μίας εταιρείες μεικτού στόλου τους προστατεύεις όταν η αγορά για τον συγκεκριμένο τομέα είναι στο κάτω μέρος του κύκλου.
– Έχει πλεονεκτήματα η συγκεκριμένη επιχειρηματική κίνηση. Αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε είναι η εξισορρόπηση των εταιρειών που έχουν ένα τύπο πλοίου και να αντιμετωπίσουμε τη διακύμανση των τιμών της ναυλαγοράς σε διάφορους τομείς. Και αυτό το μάθαμε από το παρελθόν.
– Επίσης, έχεις σημαντικά πλεονεκτήματα ως προς τη διαχείριση. Εξισορροπώντας τις διακυμάνσεις της αγοράς, πετυχαίνεις, έχοντας μία εταιρεία με μικτό στόλο, καλύτερη ρευστότητα και καλύτερη στρατηγική στις ναυλώσεις».
Διαβάστε ακόμα:
Γκρεγκ Ο’ Χάρα: «Η Ελλάδα θα πιάσει από φέτος τα νούμερα του 2019 στον τουρισμό»
Το νέο deal στα τρόφιμα, ο «εφοπλιστικός εμφύλιος», η τόλμη της Dimand και τα νέα για τη Δωδώνη