Η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ αλλάζει τα δεδομένα για την ποντοπόρο ναυτιλία. Η επιστροφή του στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο θα σημάνει μια νέα εποχή αυξημένης αστάθειας και αβεβαιότητας.
«Η προτίμηση του Τραμπ στους δασμούς θα πρέπει να έχει σημαντική επίδραση στο χρονοδιάγραμμα των εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων, ενώ οι θέσεις του για τη Ρωσία και το Ιράν θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές αλλαγές στις πολιτικές κυρώσεων και στις παγκόσμιες εμπορικές ροές» αναφέρουν αναλυτές στη Lloyd’s.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αντιμετωπίσει τον Τραμπ και στο παρελθόν, κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητεία του το 2017-2020, αλλά αυτή τη φορά είναι διαφορετικά.
Η αρχική ετυμηγορία της Wall Street είναι αρνητική για τη ναυτιλία. Η ευρύτερη αγορά εκτοξεύτηκε στα ύψη με την εκλογική του νίκη– ο Dow σημείωσε άλμα πάνω από 1.300 μονάδες το πρωί της Τετάρτης. Αλλά πολλές ναυτιλιακές μετοχές βυθίστηκαν.
Πολυάριθμες μετοχές δεξαμενόπλοιων και ξηρού χύδην φορτίου σημείωσαν πτώση σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά ενώ η ισραηλινών εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Zim σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση..
Ακόμη και αν οι σχεδιαστές logistics των ΗΠΑ πιστεύουν ότι ο Τραμπ δεν θα προχωρήσει με την πιο ακραία πρόταση για δασμούς 100% σε όλα τα κινεζικά αγαθά, η αγορά θα υποθέσουν ότι κάτι έρχεται.
Οι σχεδιαστές εφοδιαστικής αλυσίδας των εισαγωγέων είναι πιθανό να φέρουν προληπτικά φορτία, πληρώνοντας υψηλότερα αποθέματα κόστος ως αντιστάθμισμα έναντι μελλοντικών δασμών. «Θα υπάρξει μια μαζική προσέλκυση της ζήτησης καθώς όλοι θα σπεύσουν να εισάγουν μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων από χώρες με δασμούς, ειδικά από την Κίνα» επισημαίνουν αναλυτές.
Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου δημοσίευσε μια νέα μελέτη τη Δευτέρα σχετικά με την επίδραση που θα έχουν οι προτεινόμενοι δασμοί του Τραμπ σε έξι κατηγορίες αγαθών: είδη ένδυσης, παιχνίδια, έπιπλα, οικιακές συσκευές, υποδήματα και ταξιδιωτικά είδη.
Μόνο σε αυτές τις έξι κατηγορίες, η NRF δήλωσε ότι οι αυξήσεις του κόστους που θα μεταφερθούν στους Αμερικανούς καταναλωτές θα ανέλθει σε 78 δισ. δολάρια ετησίως.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του Τραμπ, οι δασμοί ώθησαν προς τα πάνω τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων και τις τιμές των ναύλων το 2018, πριν από τη λήξη της προθεσμίας των δασμών.
Σύμφωνα με στοιχεία οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν κατά 70% το 2018. Οι δασμοί στη συνέχεια συμπίεσαν τους όγκους και τους ναύλους το 2019 λόγω υπερκάλυψης αποθεμάτων. Η πολιτική του οδήγησε επίσης σε αντίποινα δασμών στις αμερικανικές εξαγωγές, μεταβάλλοντας τις συναλλαγές για τα ξηρά χύδην φορτηγά και τα πλοία μεταφοράς υγραερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ακόμη και υψηλότεροι δασμοί στη δεύτερη θητεία του Τραμπ θα μπορούσαν να να προκαλέσουν μεγαλύτερο κύμα πριν από την προθεσμία των δασμών και μεγαλύτερο αρνητικό αντίκτυπο μετά την ημερομηνία αυτή.
Ο αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, δήλωσε σχετικά: «Το ενδεχόμενο για ένα άλμα στις εισαγωγές πριν από τους δασμούς έχει συζητηθεί στις ναυτιλιακές αγορές, αλλά σε ποιο βαθμό αυτό θα συμβεί, μένει να το δούμε».
Μια θεωρία σχετικά με τη νίκη του Τραμπ είναι ότι θα οδηγήσει σε αυστηρότερες κυρώσεις στο Ιράν, μειώνοντας τις ροές πετρελαίου από τη χώρα αυτή και ευνοώντας περισσότερο τη Σαουδική Αραβία για εξαγωγές αργού πετρελαίου.
Αυτό θα ήταν ένα πλεονέκτημα για τα υπερ δεξαμενόπλοια VLCC και αρνητικό για τη ζήτηση του σκοτεινού στόλου, αν και υπάρχει έντονος σκεπτικισμός σχετικά με το κατά πόσον οι κυρώσεις των ΗΠΑ θα μπορούσαν πραγματικά να μειώσουν τις ιρανικές εξαγωγές.
Μια άλλη θεωρία είναι ότι ο Τραμπ θα μειώσει τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και τα συμφέροντα πλοίων που εξυπηρετούν τη Ρωσία, με αρνητικές συνέπειες για τη ναυτιλία.
Εάν το ρωσικό εμπόριο γίνει πιο αποτελεσματικό, η ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα θα μειωθεί.
«Η κατάσταση στη Ρωσία/Ουκρανία είναι απίθανο να επιλυθεί γρήγορα, αλλά με βάση την κατάσταση που βρίσκονται τα πράγματα, η νίκη του Τραμπ πιθανόν να οδηγήσει σε μια πιο ταχύτερη κατάπαυση του πυρός και τελικά σε ένα τέλος των ρωσικών κυρώσεων , κάτι που θα ήταν κακό για τα δεξαμενόπλοια αγορά», επισημαίνουν αναλυτές.
Έχει διατυπωθεί η εικασία ότι ο Τραμπ θα μπορούσε με κάποιο τρόπο να επιβάλει την ειρήνη στη Μέση Ανατολή πιο γρήγορα και/ή να τηρήσει σκληρότερη στάση απέναντι στο Ιράν και τους Χούθι, και έτσι να ανοίξει εκ νέου την Ερυθρά Θάλασσα, προκαλώντας τεράστια πτώση της ζήτησης σε τονοχιλιόμετρα, ιδίως για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων.
Διαβάστε ακόμη
Morgan Stanley: Η επανεκλογή Τραμπ μπορεί να αλλάξει τον κόσμο – Τα τρία σημεία προσοχής
Eurobank: Προετοιμάζει νέα δημόσια πρόταση μετά την απόκτηση επιπλέον 12,848% της Ελληνικής Τράπεζας
Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Τι πρέπει να γνωρίζετε – 13 ερωτοαπαντήσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα