Συθέμελα κλονίζεται ο κλάδος της παγκόσμιας κρουαζιέρας από την πανδημία του κορωνοϊού. Οι ζημιές ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια και το μέλλον είναι δυσοίωνο. Οι όμιλοι-κολοσσοί υπολογίζεται ότι στη διάρκεια του 4ου τριμήνου του 2020 «καίνε» συνολικά 1 δισεκατομμύρια δολάρια τον μήνα.
Οι εταιρείες έχουν στα επιχειρηματικά τους σχέδια τη σταδιακή επανεκκίνηση των στόλων τους, στη διάρκεια του 2021, ανάλογα με την πορεία του κορωνοιού και την ανάσχεσή του από τον εμβολιασμό του παγκόσμιου πληθυσμού. Με το εμβόλιο να κυκλοφορεί ευρέως στο β’ τρίμηνο του 2021, η κρουαζιέρα μπορεί στο τέλος της χρονιάς να έχει επανέλθει στα επίπεδα του 35%-40% του αριθμού επιβατών του 2019.
Αν το εμβόλιο κυκλοφορήσει ευρέως το γ’ τρίμηνο του 2021, μπορεί στο τέλος της χρονιάς να έχει επανέλθει η κρουαζιέρα στο 30% του αριθμού επιβατών του 2019.
Για το 2022 αν όλα πάνε καλά αναμένεται επανάκαμψη στο 80% των επιβατών κρουαζιέρας του 2019 και το 2023 στα επίπεδα 2019.
Η κυκλοφορία του εμβολίου δίνει ελπίδες ανάκαμψης αλλά θα χρειαστούν 2-3 χρόνια για να φθάσει στα επίπεδα του 2019.
Στην Ελλάδα ο Όμιλος Seajets συμφερόντων της οικογένειας Ηλιόπουλου, ενώ δεν είχε καμία σχέση με την κρουαζιέρα, πρωταγωνίστησε διεθνώς καθώς αγόρασε έξι κρουαζιερόπλοια, μεσαίου μεγέθους, πολύ καλών προδιαγραφών και άριστης κατάστασης,
Ως έξυπνη κίνηση χαρακτηρίστηκε από πολλούς στη λογική είτε του “αγοράζω στα χαμηλά της αγοράς και περιμένω να πουλήσω στα ψηλά” είτε “αναμένω ευκαιρίες αξιοποίησης αυτών των πλοίων.”
Οι ξένοι όμιλοι κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο επενδύουν για το 2021 στο “χρηματιστήριο” του Ελληνικοί Τουριστικού προϊόντος, όπως κάνουν οι επενδυτές στο Χρηματιστήριο Αθηνών και αναμένουν σημαντικές αποδόσεις των επενδύσεων τους τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα
«Η ανταπόκριση της Ελλάδας στις αυξημένες υγειονομικές απαιτήσεις λόγω της πανδημίας ήταν εξαιρετική. Η Ελλάδα για τις εταιρίες κρουαζιέρας έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός νέου τουριστικοί success story, τόσο λόγω της σημαντικής ενίσχυσης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και λόγω των μεγάλων projects που έχουν δρομολογηθεί» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου κρουαζιέρας και τουρισμού και συνεχίζουν:
«Το ότι το Ελληνικό Χρηματιστήριο κάνει το δυνατό come back εδώ και ένα μήνα από όλα τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια παίζει κάθε μέρα στις ειδήσεις στο εξωτερικό. Αυτό το θετικό κλίμα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε και στην κρουαζιέρα.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας είναι αυτή τη στιγμή από πλευράς προετοιμασίας/ανταπόκρισης στις απαιτήσεις των ιδιαίτερα αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων σε πολύ καλύτερη κατάσταση συγκριτικά με τις αμερικάνικες εταιρείες.
Το ίδιο μπορεί κάνεις να ισχυριστεί και για τα Ευρωπαϊκά λιμάνια, τα οποία συμπεριλήφθηκαν από τις εταιρείες κρουαζιέρας στο πρώτο “κύμα” ανοίγματος της κρουαζιέρας στην Ευρώπη, τα γερμανικά, τα ιταλικά, τα γαλλικά και τα ελληνικά-Ηράκλειο, Πειραιάς, Κέρκυρα” τονίζουν κύκλοι της αγοράς και επισημάινουν ότι “το σημαντικότερα από όλα είναι το γεγονός ότι ένας ξένος μεγάλος παίκτης όπως η TUI Cruises ανέλαβε το ρίσκο της επιμήκυνσης της σαιζόν μέσα στο χειμώνα, σε μια σαιζόν που ήταν καταστροφική.»
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν στοχεύσει για την σαιζόν 2021 στις ευρωπαϊκές αγορές με δεδομένο ότι οι μακρινοί προορισμοί της Βόρειας και Νότιας Αμερικής, της Άπω Ανατολής, της Αυστραλίας είναι ακόμη κλειστοί. Όμως χωρίς τους πολύτιμους από πλευράς μέσης καταναλωτικής δαπάνης Αμερικάνους επιβάτες , οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε ευρωπαϊκά δρομολόγια, θα αντιμετωπίσουν σημαντικά εμπόδια στην επίτευξη υψηλών πληροτήτων και υψηλή μέση ημερησία είσπραξη ανά επιβάτη.
Το 2021 οι μέχρι τώρα πρωταγωνιστές στη Μεσόγειο – MSC Cruises, Costa Crociere – θα αντιμετωπίσουν ισχυρό ανταγωνισμό από την TUI Cruises, την Aida Cruises καθώς και την Norwegian Cruise Line Holdings.
Η MSC Cruises έχει δηλώσει την βούλησή της να δρομολογήσει το 2021, οκτώ πλοία στη Μεσόγειο εκ των οποίων τέσσερα στη Δυτική με εκκίνηση από Μασσαλία, Γένοβα και Βαρκελώνη και τέσσερα στην Ανατολική με λιμάνια εκκίνησης τη Βενετία και την Τεργέστη. Tα δρομολόγια της Ανατολικής Μεσογείου περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε Πειραιά, Κέρκυρα, Μύκονο, Σαντορίνη ανάλογα με το δρομολόγιο.
Η Costa Crociere αναμένεται να δρομολογήσει έξι πλοία συνολικά το 2021 στη Μεσόγειο. Μεταξύ αυτών και το νεότευκτο Costa Firenze απο τις 28/2/2021 σε δρομολόγια της Δυτικής Μεσογείου.
Στα δρομολόγια του Costa Deliziosa του περιλαμβάνονται προσεγγίσεις σε Κέρκυρα, Κατάκωλο, Πειραιά, Ηράκλειο, Μπάρι , Τεργέστη, ενώ άλλο δρομολόγιο του Costa Diadema περιλαμβάνει προσεγγίσεις σε Πειραιά, Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη και Ηράκλειο Κράτης.
Ελληνικά λιμάνια ως home porting
Στο μεταξύ δύο μεγάλες εταιρείες που ανήκουν σε δύο ομίλους κολοσσούς επιλέγουν Ελλάδα για το 2021 και ελληνικά λιμάνια για home porting.
H ΤUI Cruises του Royal Caribbean Group έρχεται στο 2021 με την εμπειρία των δύο μηνών του homeporting στο Ηράκλειο το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου 2020 και επιβραβεύει τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου με συνέχιση του homeporting και για το 2021, από τα μέσα Μαρτίου, με σειρά 7ήμερων κρουαζιέρων που περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε Πειραιά, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Ρόδο σε συνδυασμό με προσεγγίσεις σε τουρκικά λιμάνια και σε δημοφιλείς προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου όπως είναι η Κύπρος και οι Άγιοι Τόποι.
Μεμονωμένα δρομολόγιά περιλαμβάνουν επίσης προσεγγίσεις στο Ιόνιο και πιο συγκεκριμένα στην Κεφαλονιά.
Με διάφορους συνδυασμούς δρομολογίων της TUI Cruises σε Δυτική και Ανατολική Μεσόγειο με έως και τέσσερα πλοία δρομολογημένα, επεκτείνει την περίοδο προσεγγίσεων από πλοία της εταιρείας σε ελληνικούς προορισμούς από τον Μάρτιο 2021 μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου του 2021.
Η Aida Cruises θυγατρική της Carnival Corporation επιλεγεί για homeporting την Κέρκυρα για το χρονικό διάστημα Μάιου 2021 – Οκτωβρίου 2021, σε 7ημερα δρομολόγια που περιλαμβάνουν εβδομαδιαίες προσεγγίσεις σε Χανιά-Σαντορίνη-Πειραιά -Κεφαλλονιά-Κατάκολο -Κροτόνε στη Νότια Ιταλία, Κατάνια -Σικελια και Βαλέττα -Μάλτα.
Τα 7ημερα αυτά μπορούν να πωληθούν και ως 14ημερες κρουαζιέρες.
Η Norwegian Cruise Line Holdings, αναμένεται να δραστηριοποιηθεί με έως 4 πλοία της στην Μεσόγειο (Norwegian Spirit, Norwegian Dawn, Norwegian Epic, Norwegian Escape) σε διάφορους συνδυασμούς που περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε Πειραιά, Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο. Υπάρχουν πολύ ενδιαφέροντα δρομολόγια που συνδέουν την Δυτική Μεσόγειο με ελληνικούς προορισμούς.
Ούτε στην περίπτωση της Norwegian, όπως και της MSC υπάρχει κάποια νύξη για χρίση ενός ελληνικού λιμανιού για homeporting για τα προγράμματα του 2021.
«Η ευκαιρία είναι για τους μεν καθιερωμένους ελληνικούς προορισμούς να αναδείξουν νέα στοιχεία από τον πολιτισμό, την ιστορία, την φύση, το τοπίο, την οινογαστρονομία, που δεν έχουν μέχρι τώρα αναδειχθεί.
Οι ξένοι μας ζητούν ήδη να προτείνουμε νέους προορισμούς, που θα απευθύνονται σε πιο ειδικά κοινά και πιθανόν σε μικρότερων διαστάσεων πλοία» δηλώνουν στο “b.s.” στελέχη της ελληνικής κρουαζιέρας:
«Ας δούμε με σοβαρότητα και με ταχύτητα ποια μπορεί αν είναι η σύνθεση αυτής της νέας ομάδας ελληνικών προορισμών και να τους προετοιμάσουμε σωστά, ώστε να ανταποκριθούν άριστα στις απαιτήσεις της νέας εποχής» και συμπληρώνουν:
«Το γεγονός ότι ορισμένοι ελληνικοί προορισμοί πρωτοστάτησαν στην επανεκκίνηση της παγκόσμιας κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, οι ξένοι δεν το ξεχνούν, και αυτό φαίνεται στην πράξη επειδή «αγοράζουν Ελλάδα». Δεν είναι όμως σίγουρο ότι το έχουν κατανοήσει όλοι οι αρμόδιοι στην Ελλάδα.»
Διαβάστε ακόμη:
Τιμολόγια ρεύματος: Έρχονται άμεσα αυξήσεις 10% με 20% στα οικιακά τιμολόγια
Το πακέτο στήριξης της οικονομίας για τον Δεκέμβριο
Τέλη κυκλοφορίας: «Κλειδώνει» η παράταση – Προς κατάργηση η εφάπαξ εξόφληση