Με καταγωγή τόσο από τα Καρδάμυλα της Χίου όσο και από τις Οινούσσες και με πατέρα μηχανικό στην Εμπορική Ναυτιλία, ο Γιάννης Ποντικός δύσκολα θα μπορούσε να ξεφύγει επαγγελματικά από τη θάλασσα.
Επέλεξε όμως όχι το μπάρκο, αλλά τη δημιουργία δικής του επιχείρισης που σχετίζεται με τη ναυτιλία ανήκοντας στις παραναυτιλιακές δραστηριότητες, οι οποίες αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι του κλάδου απασχολώντας χιλιάδες εργαζομένους.
Αρχισε με τροφοδοσίες πλοίων και επεκτάθηκε στη ναυτιλιακή ψύξη και κλιματισμό. Μία εξειδίκευση που δεν είναι γνωστή στο ευρύτερο κοινό, αλλά έχει ουσιαστικό ρόλο στη διαβίωση των πληρωμάτων πάνω στα πλοία αλλά και στη συντήρηση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Σκεφτείτε ότι ένα καράβι μπορεί να ταξιδεύει σε υψηλότατες καιρικές θερμοκρασίες για ένα διάστημα και το επόμενο μπάρκο του να το στείλει σε μέρη όπου οι θερμοκρασίες είναι υπό το μηδέν.
Συναντηθήκαμε με τον Γιάννη Ποντικό στα γραφεία του «business stories» και ξετύλιξε την έως τώρα πορεία του στη βιομηχανία, έχοντας ως βάση την Ελλάδα και ειδικότερα τον Πειραιά. Είπαμε να πάρουμε την ιστορία του από την αρχή.
«Αρχισα να εργάζομαι στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών της Αθήνας, παράλληλα με τις σπουδές μου στην τεχνολογία τροφίμων» ήταν τα πρώτα του λόγια:
«Τελειώνοντας τις σπουδές ασχολήθηκα με το κλάδο του κλιματισμού ενώ άρχισα το μεταπτυχιακό μου στο Πανεπιστήμιο Πειραιά στα οικονομικά. Ακολούθησε το διδακτορικό μου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ηταν η εποχή κατά την οποία ξεκίνησα και τη δική μου πρώτη επιχείρηση με τον σύζυγο της αδελφής μου Γιώργο Δαπόλα, με αντικείμενο τις τροφοδοσίες των πλοίων».
Η ενασχόλησή του με τη ναυτιλία είχε εύλογες αιτίες:
«Η ναυτιλία είναι η μεγάλη μου αγάπη, λόγω του πατέρα μου και της οικογένειάς μου. Επομένως το επόμενο επιχειρηματικό μου βήμα ήταν μονόδρομος. Ναυτιλιακή ψύξη και κλιματισμός. Σε αυτό το βήμα μάς ακολούθησε και ο ξάδελφός μου, Γιώργος Ζαφειριάδης, ως συνέταιρος».
Για τις δυσκολίες που συνάντησε στο επιχειρηματικό ξεκίνημα είπε:
«Κάθε αρχή, πόσο μάλλον κάθε επιχειρηματική αρχή, είναι και δύσκολη, ειδικά στην Ελλάδα της κρίσης στις αρχές της δεκαετίας του 2010-2020 όπου το πολιτικοοικονομικό περιβάλλον ήταν ρευστό. Ομως η σκληρή και ασταμάτητη δουλειά είναι η απάντηση σε αυτό. Πάντως, το πολιτικοοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας σήμερα είναι πολύ πιο σταθερό απ’ ό,τι στο παρελθόν, πολύ πιο φιλικό για τους επιχειρηματίες».
Η Marine Support άρχισε να επεκτείνεται και στο εξωτερικό μέσω εξαγωγών και με γραφεία σε χώρες κομβικής σημασίας για τη ναυτιλία:
«Αυτή τη στιγμή η Marine Support έχει γραφεία στην Ελλάδα, τη Σιγκαπούρη, την Κίνα, την Κύπρο και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Απασχολεί παγκοσμίως πάνω από 70 άτομα προσωπικό και έχει ως στόχο να πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά. Στόχος για το μέλλον είναι να ανοίξουμε και να στελεχώσουμε γραφείo στην Αμερική» επεσήμανε ο Γιάννης Ποντικός και συμπλήρωσε:
«Επιλέξαμε τον Πειραιά ως βάση-head quarters γιατί είναι το κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Για το πελατολόγιο της εταιρείας δήλωσε: «Οι πελάτες μας πέρα από τις ελληνικές ναυτιλιακές είναι και ξένες ναυτιλιακές με ένα μεγάλο ποσοστό του τζίρου μας να προέρχεται από τις εξαγωγές. Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες είναι πολύ ισχυρές στον χώρο της ναυτιλίας και παίζουν πολύ σημαντικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία».
Του ζητήσαμε να εμβαθύνει στο αντικείμενο της δραστηριότητάς του:
«Οταν λέμε ψύξη-κλιματισμός στη ναυτιλία είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι. Και εξηγώ. Το πλοίο για να ταξιδέψει πρέπει να πληροί δύο σημαντικές προϋποθέσεις: πρώτον, να μπορεί το πλήρωμα να καταναλώνει τρόφιμα που αποθηκεύονται στα ψυγεία του και δεύτερον, επειδή το πλοίο κινείται από μέρος σε μέρος, για να μπορεί να επιβιώνει ο κόσμος να αντεπεξέρχεται στις ακραίες συνθήκες που πιθανόν να συναντήσει. Για παράδειγμα, ένα πλοίο μπορεί να ταξιδεύει στους 40-45 βαθμούς Κελσίου ή στους κάτω από το μηδέν. Φανταστείτε πόσο σημαντικός είναι ο κλιματισμός και για τον κόσμο που δουλεύει στο πλοίο αλλά και για τα μηχανήματα που σε ακραίες περιβαλλοντικές συνθήκες (θερμοκρασία και υγρασία) θα χαλάσουν. Ετσι λοιπόν πρέπει να πετυχαίνουμε ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας εν πλω».
Στη συνέχεια ο Γιάννης Πoντικός αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα της Marine Support απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό:
«Το πλεονέκτημά μας ως εταιρεία είναι ότι μπορούμε να πηγαίνουμε σε κάθε πλοίο 365 μέρες τον χρόνο και οι πελάτες μας να βρίσκουν μηχανήματα και ανταλλακτικά ετοιμοπαράδοτα, γιατί διαθέτουμε ένα πάρα πολύ μεγάλο στοκ-απόθεμα. Για να μπορέσουμε να πετύχουμε μέσα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, μεριμνούμε για τη διαρκή επιμόρφωση και εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού μας, παρέχοντας στους εργαζομένους μας όλα τα απαραίτητα εφόδια για να το επιτύχουν. Είναι πολύ σκληρή και απαιτητική δουλειά, γιατί ο ανταγωνιστής μπορεί να είναι σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου ανά πάσα στιγμή» και προσέθεσε:
«Η δύναμη της εταιρείας μας είναι ο κόσμος που απασχολείται σε αυτήν. Από τους μηχανολόγους, τους ψυκτικούς, τους βοηθούς ψυκτικών, τους ηλεκτρολόγους, τους βοηθούς ηλεκτρολόγων, τους λογιστές, τους οδηγούς και τις γραμματείς, είναι όλοι άνθρωποι με μεράκι και φιλοδοξίες. Εκεί οφείλεται η ταχεία ανάπτυξή της».
Ιδιαίτερο βάρος ρίχνει η Marine Support στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος:
«Ενα αδιαμφισβήτητα πολύ σημαντικό κεφάλαιο είναι η αποφυγή της περιβαλλοντικής μόλυνσης» τόνισε ο Γιάννης Ποντικός: «Εχουμε μια πολύ έμπειρη ομάδα από μηχανολόγους μηχανικούς που παρακολουθούν τις εξελίξεις και συνεχώς συμβαδίζουμε με αυτές. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε οικολογικά ψυκτικά υγρά με χαμηλό δείκτη GWP ώστε να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον».
Αναφορά έκανε και στην εικόνα των ναυλαγορών: «Η ναυλαγορά αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα, κάτι που ευχόμαστε να κρατήσει τα επόμενα χρόνια. Εμείς που ασχολούμαστε με τη ναυτιλία είμαστε μια μεγάλη αλυσίδα, από το βαπόρι έως τις ναυτιλιακές και εμάς τις παραναυτιλιακές εταιρείες. Οταν η ναυλαγορά είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα, τότε και εμείς είμαστε χαρούμενοι. Οπως μου έμαθε ο πατέρας μου, το καλό με τη ναυτιλία είναι ότι δεν πεθαίνει ποτέ, θα αποτελεί πάντοτε την παγκόσμια φθηνότερη μεταφορά αγαθών. Μπορεί να έχει τα πάνω της και τα κάτω της, αλλά δεν πεθαίνει ποτέ».
Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση έδωσε το δικό του στίγμα για την αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα: «Ευχόμαστε να ανοίξουν ξανά όλα τα ναυπηγεία στην Ελλάδα, γιατί ο τόπος έχει ανάγκη τις ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες. Την τεχνογνωσία που έχει ο Ελληνας θεωρώ ότι δεν τη συναντάς πουθενά στον κόσμο».
Διαβάστε ακόμη:
Η Όμικρον θα κρίνει πότε θα ανοίξει η νέα τουριστική σεζόν – Η αισιοδοξία και οι προβλέψεις
Πώς μπορούν οι επενδυτές να αντιμετωπίσουν την μεταβλητότητα των αγορών – Οι 3 κανόνες της JPMorgan