Συμπληρώθηκαν τρία χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ο έως τώρα απολογισμός έχει θετικό πρόσημο. Στον υπουργικό θώκο βρίσκεται ένας από τους μακροβιότερους υπουργούς Ναυτιλίας, ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος μιλώντας στο «business stories» εστιάζει στην προκλητική πολιτική του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στα σχέδια για την περαιτέρω ενίσχυση του Λιμενικού, στην κρουαζιέρα και το yachting που αναπτύσσονται συνεχώς, στην ακτοπλοΐα, στην ποντοπόρο ναυτιλία και τη ναυτική εκπαίδευση, αναφέροντας τα σχέδια για την επόμενη μέρα και τα ποσά που δαπανήθηκαν και θα δαπανηθούν.
– Συμπληρώθηκαν πριν από λίγες ημέρες τρία χρόνια από τότε που αναλάβατε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Αν σας ζητούσα να ξεχωρίσετε μία δράση, μία πρωτοβουλία σας, ως την πιο σημαντική, ποια θα ήταν αυτή;
Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις μία από τις πολλές δράσεις και πρωτοβουλίες που υλοποιήσαμε στα τρία αυτά χρόνια, τρία χρόνια έργου για τους νησιώτες και τη ναυτιλία. Αφού με ρωτάτε, όμως, θα ξεχωρίσω κάτι που για πρώτη φορά έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: τη συμμετοχή μας στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, σε ό,τι αφορά τα νησιά μας. Οπως γνωρίζετε, θεσμοθετήσαμε Εθνική Στρατηγική για τη νησιωτικότητα. Για πρώτη φορά, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις έδωσαν τη θέση τους σε μια ολιστική στρατηγική προσέγγιση της νησιωτικής πολιτικής και της θαλάσσιας οικονομίας. Μια στρατηγική που υλοποιείται με ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα σε σχέση τόσο με την ανάπτυξη υποδομών όσο και με τη νησιωτική επιχειρηματικότητα. Ηδη έργα ύψους 205 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη για τη βελτίωση νησιωτικών λιμανιών, ενώ το πρόγραμμα «Νέαρχος» ανοίγει νέους δρόμους για την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης.
– Ποια είναι, για σας, τα σημεία αναφοράς στη διάρκεια της τριετίας. Τι άλλο θα επισημαίνατε ως περισσότερο σημαντικό;
Πολύ συνοπτικά: μεγάλη ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος, με 21 σύγχρονα περιπολικά σκάφη, ενώ αναμένονται άλλα 71, με την προμήθεια υπερσύγχρονου εξοπλισμού, αλλά και με 1.500 νέες οργανικές θέσεις. Στήριξη των ναυτικών και της ακτοπλοΐας με πάνω από 90 εκατ. ευρώ, για να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας. Δημιουργία 24 νέων άγονων γραμμών και αυξημένη χρηματοδότηση κατά 136 εκατ. ευρώ, ώστε να εξυπηρετούνται με ασφάλεια δεκάδες χιλιάδες νησιώτες και επισκέπτες. Αύξηση της ναυαγοσωστικής κάλυψης στο 87% για πιο ασφαλές καλοκαίρι. Ψηφιοποίηση των λειτουργιών του υπουργείου. Αξιοποίηση των μεγάλων περιφερειακών λιμανιών, για τέσσερα από τα οποία η διαδικασία προχωρά γρήγορα και έχει εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Διεύρυνση των αποδεκτών του μεταφορικού ισοδύναμου ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση των νησιωτών, σε μια δύσκολη περίοδο λόγω της παγκόσμιας κρίσης στην ενέργεια και της αύξησης των τιμών στα καύσιμα. Εργα αφαλάτωσης και βελτίωσης του δικτύου ύδρευσης, ύψους άνω των 20 εκατ. ευρώ. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα, αλλά και στον θαλάσσιο τουρισμό. Στήριξη της κρουαζιέρας. Εκσυγχρονισμός του Κώδικα Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου που παρέμενε ο ίδιος εδώ και σχεδόν 60 χρόνια.
Επίσης, έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα στον κρίσιμο τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και μέχρι το τέλος του έτους θα είμαστε έτοιμοι να προωθήσουμε μια νέα νομοθετική ρύθμιση η οποία θα φέρει τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
– Η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντικό σκέλος του τουρισμού μας. Πώς κινηθήκατε για να τη στηρίξετε και πώς βλέπετε να εξελίσσεται η φετινή περίοδος;
Πολύ πριν από την έναρξη της τουριστικής περιόδου κάναμε όσα έπρεπε, με αποτέλεσμα ο τόσο σημαντικός για τον τουρισμό κλάδος της κρουαζιέρας να εμφανίζει πολύ μεγάλη δυναμική στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, ολοκληρώσαμε τη σύνταξη ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου σε κάθε λιμάνι, επικαιροποιήσαμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα και ενημερώσαμε εγκαίρως τις εταιρείες. Η γνώση, πολύ νωρίς, των όρων και των συνθηκών υπό τις οποίες θα δραστηριοποιηθούν έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση πολλών και μεγάλων εταιρειών να εντάξουν ελληνικά λιμάνια στο πρόγραμμά τους. Ετσι, όχι μόνο δραστηριοποιούνται στη χώρα μας δεκάδες κρουαζιερόπλοια, αλλά κάποια από αυτά έχουν ελληνικά λιμάνια ως λιμάνια αφετηρίας. Τα λιμάνια του Πειραιά, της Κέρκυρας, της Σαντορίνης, της Μυκόνου, του Ηρακλείου και του Κατάκολου παραμένουν και φέτος οι βασικοί υποδοχείς προσεγγίσεων. Σημειώστε επίσης ότι για το 2022, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, θα έχουμε σχεδόν 4.500 αφίξεις και αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για νέο ρεκόρ σε σύγκριση με το 2019, οπότε και είχαν πραγματοποιηθεί 3.979 αφίξεις και αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων.
– Ψηφίσατε πρόσφατα έναν νέο νόμο που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο του θαλάσσιου τουρισμού. Τι επιδιώκετε να πετύχετε με την παρέμβασή σας αυτή;
Το νέο θεσμικό πλαίσιο συνιστά σημαντικό και απαραίτητο βήμα εκσυγχρονισμού του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας και θα έχει ιδιαίτερα ευεργετικά αποτελέσματα σε έναν τομέα του οποίου η ανάπτυξη αποτελεί για την κυβέρνησή μας σημαντική προτεραιότητα. Στόχοι μας είναι η μεγάλη ανάπτυξη του yachting, ιδιαίτερα για σκάφη άνω των 35 μέτρων, η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας, η ανάδειξη των ελληνικών λιμένων ως homeports για την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής από επαγγελματικά πλοία, η στήριξη των τοπικών κοινωνιών από τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης στην αγορά κάθε λιμανιού, αλλά και η συνολική ενίσχυση επιχειρήσεων και επαγγελματικών κλάδων που δρουν υποστηρικτικά για το yachting, όπως οι επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων, οι ναυπηγοεπισκευαστικές, οι μαρίνες και οι επιχειρήσεις εστίασης.
– Τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρούνται αυξημένες μεταναστευτικές ροές προς τη χώρα μας, ενώ ο Τούρκος πρόεδρος κατηγορεί ανοιχτά την Ελλάδα για επαναπροωθήσεις, χρήση βίας, ακόμα και δολοφονίες μεταναστών. Τι συμβαίνει τελικά και πώς απαντάτε στον κ. Ερντογάν;
Ο κ. Ερντογάν επιμένει να βαδίζει -δυστυχώς- έναν δρόμο πρόκλησης έντασης, με επιχειρήματα που δεν έχουν σχέση ούτε με το Διεθνές Δίκαιο, αλλά ούτε και με την κοινή λογική. Στο Αιγαίο δεν θα υπήρχε μεταναστευτικό πρόβλημα αν η Τουρκία τηρούσε τις δεσμεύσεις της απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αντί γι’ αυτό, η τουρκική Ακτοφυλακή επιτρέπει στα κυκλώματα διακινητών να δρουν ανενόχλητα, ενώ είναι αρκετές οι περιπτώσεις που τουρκικά σκάφη συνοδεύουν τα σκάφη των διακινητών έως τα σύνορά μας. Θα επαναλάβω ότι για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνηση της Ν.Δ. η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα και καθήκον να τα προστατεύει.
Ακριβώς γι’ αυτό προχωρήσαμε με ταχείς ρυθμούς και πετύχαμε τη σημαντική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος, σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό, ιδιαίτερα στο Αιγαίο. Ετσι, αυξήθηκαν επίσης σημαντικά οι επιχειρησιακές δυνατότητες του Σώματος και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εντυπωσιακή μείωση των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών, σε ποσοστό περίπου 90% σε σχέση με το 2019. Η επιτυχία αυτή συνδυάζεται με τον σεβασμό στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και την ανθρώπινη ζωή. Το Λιμενικό Σώμα σώσει χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο, ζωές που θέτουν σε κίνδυνο τα κυκλώματα των διακινητών. Η ερώτησή σας μου δίνει και την ευκαιρία αφενός να επαινέσω και πάλι δημοσίως τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος για την υπερπροσπάθεια που καταβάλλουν και αφετέρου να διαβεβαιώσω ότι η προσπάθειά μας συνεχίζεται. Βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα περαιτέρω ενίσχυσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος με σύγχρονα σκάφη και σύγχρονα συστήματα, το οποίο αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Σε εξέλιξη είναι επίσης ο διαγωνισμός για το εθνικής και στρατηγικής σημασίας έργο, το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), που ουσιαστικά θα είναι τα «μάτια» μας στο Ανατολικό Αιγαίο, στην Κρήτη και το Ιόνιο, καθιστώντας πολύ πιο άμεσες και αποτελεσματικές τις επιχειρήσεις του Λιμενικού Σώματος.
Διαβάστε ακόμη
Επικίνδυνοι κλυδωνισμοί στις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας με φόντο την επίσκεψη Πελόζι
Aqua Carpatica – Pepsico: Το παρασκήνιο του deal και τα σχέδια του Γιάννη Βάλβη (pics)
Fuel Pass 2: Άνοιξε για όλα τα ΑΦΜ η πλατφόρμα για την επιδότηση καυσίμων – Τα ποσά