search icon

Ναυτιλία

Πλακιωτάκης: Από τον Ευαγγελισμό η «ομιλία» του στη Βουλή για τον προϋπολογισμό

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που νοσηλεύεται ακόμη στον Ευαγγελισμό λόγω κορωνοϊού, έστειλε γραπτώς την ομιλία του στη Βουλή

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος νοσηλεύεται ακόμη στον Ευαγγελισμό λόγω κορωνοϊού, έστειλε γραπτώς την ομιλία του στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό 2021. Τα βασικά σημεία, όπως αναφέρει ο ΥΝΑ, είναι τα πολλά και σημαντικά θετικά αποτελέσματα της δράσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανάμεσα στα οποία η στήριξη της ναυτιλίας, η ενίσχυση της ακτοπλοΐας με πάνω από 65 εκατ. ευρώ και ο περιορισμός των μεταναστευτικών ροών κατά 94%, αλλά και τους βασικούς μεταρρυθμιστικούς άξονες για το 2021.

Στην ομιλία του, που κατατέθηκε στα πρακτικά, αφού ο κ. Πλακιωτάκης εξακολουθεί να νοσηλεύεται, ο υπουργός Ναυτιλίας τόνισε τις ευχαριστίες του στους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό και τους εργαζόμενους στον Ευαγγελισμό για το ενδιαφέρον, τη φροντίδα, τη μάχη που δίνουν για κάθε μία και κάθε έναν ασθενή που νόσησε από COVID-19.

Εκφράζοντας την ελπίδα ο επικείμενος εμβολιασμός να οδηγήσει σε σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα, τόνισε ότι η στήριξη από την κυβέρνηση στην οικονομία μέσω των γενναίων αναπτυξιακών και μεταρρυθμιστικών αλλαγών, επιτρέπει αισιοδοξία για την ανάκτηση των θετικών ρυθμών ανάπτυξης το 2021.

«Η συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2021 είναι ιδιαίτερη και πραγματοποιείται σε εξ ίσου ιδιαίτερες συνθήκες, για τις Ελληνίδες, τους Έλληνες, την Ελλάδα. Συνθήκες παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, που όλοι ελπίζουμε ότι δεν θα χρειαστεί να βιώσουμε άλλη φορά. Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω θερμά τους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό, τους εργαζόμενους στον Ευαγγελισμό, για το ενδιαφέρον, τη φροντίδα, τη μάχη που δίνουν και για εμένα, όπως και για κάθε μία και κάθε έναν ασθενή που νόσησε από COVID-19. Το έργο τους είναι τιτάνιο.

Η καθημερινή τους προσπάθεια, είναι συγκλονιστική. Η φροντίδα τους για όλους τους ασθενείς είναι συγκινητική. Κάθε μία και κάθε ένας από εμάς, η κοινωνία, αλλά και η Πολιτεία, τους οφείλει ένα τεράστιο ευχαριστώ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η υγειονομική κρίση, που πλήττει με σφοδρότητα την ανθρωπότητα, δεν συνιστά μόνο απειλή για την υγεία. Συνιστά και απειλή για την παγκόσμια οικονομία, συνακόλουθα και για την πορεία ανάπτυξης της πατρίδας μας.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, συνειδητοποιώντας τις δυσμενείς παραμέτρους της νέας πραγματικότητας, προχώρησαν σε σειρά μέτρων σε δύο βασικές κατευθύνσεις. Την προστασία της υγείας των πολιτών, με παράλληλη πολύ σημαντική ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και τη στήριξη της οικονομίας, νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Δώσαμε και εξακολουθούμε να δίνουμε μία μεγάλη μάχη και στα δύο αυτά μέτωπα.

Με όπλα τις υποδείξεις μίας εξαιρετικής ομάδας ειδικών επιστημόνων, τον σωστό σχεδιασμό, τη γρήγορη υλοποίηση και την εμπιστοσύνη των πολιτών, η προσπάθεια μας αποδίδει αποτελέσματα.

Η πανδημία, κόστισε -δυστυχώς- ζωές συνανθρώπων μας, οδήγησε χιλιάδες άλλους στα νοσοκομεία, έφερε στα όρια του το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Όμως, αντέξαμε. Πήραμε σκληρά, αλλά αναγκαία μέτρα, τα κρεβάτια ΜΕΘ υπερδιπλασιάστηκαν εγκαίρως, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, καθώς και οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας υπερέβαλαν εαυτόν. Η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά στις διεθνείς στατιστικές του κορονοϊού και ο εμβολιασμός θα επιτρέψει τη σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα.

Την ίδια στιγμή, η προσπάθεια στήριξης της οικονομίας επιτρέπει αισιοδοξία για την ανάκτηση των θετικών ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2021 και την επάνοδο στον σίγουρο δρόμο των αλλαγών που οδηγούν σε καλύτερο βιοτικό επίπεδο και βελτιωμένη ποιότητα ζωής για τις Ελληνίδες και τους Έλληνες.

Κύριε Πρόεδρε, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετέχει με όλες του τις δυνάμεις στη μεγάλη αυτή προσπάθεια, υπηρετώντας ένα διττό ρόλο. Τόσο στα θέματα ασφάλειας στη θάλασσα και προστασίας θαλασσίων συνόρων, όσο και σε αναπτυξιακά ζητήματα σε κρίσιμους κλάδους της οικονομίας, όπως η ναυτιλία, τα λιμάνια, η ακτοπλοΐα, η νησιωτική πολιτική.

Θυμίζω, επιγραμματικά: Προχωρήσαμε, άμεσα, σε μέτρα προστασίας της υγείας επιβατών και πληρωμάτων στον χώρο της ακτοπλοΐας, σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ και την Πολιτική Προστασία. Δημιουργήσαμε μάλιστα ένα ευρύ πλαίσιο ελέγχου, από 2.000 στελέχη του Λιμενικού Σώματος, τόσο στα λιμάνια, όσο και πάνω στα πλοία, με συνέπεια -παρά κάποια μικρά προβλήματα- η τήρηση των μέτρων να είναι πολύ ικανοποιητική και να έχουμε έναν εξαιρετικά θετικό απολογισμό, με ελάχιστα κρούσματα σε επιβάτες και πληρώματα, όταν από τα λιμάνια μας διακινήθηκαν πάνω από 4 εκ. επιβάτες.

Στηρίξαμε, με σειρά μέτρων, τους ναυτικούς και τη ναυτιλία, έναν από τους κλάδους που επλήγησαν με ιδιαίτερη ένταση από την πανδημία. Αποζημίωση ειδικού σκοπού, παράταση ασφαλιστικής ικανότητας ανέργων ναυτικών, ένταξη της ακτοπλοΐας στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, αναθεώρηση προϋποθέσεων για την εγγραφή άνεργων ναυτικών στους καταλόγους προσφερόμενων προς ναυτολόγηση, στήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Με πόρους που υπερβαίνουν συνολικά τα 65 εκ. ευρώ, διασφαλίσαμε τις θέσεις εργασίας, αλλά και την πλήρη συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Ενισχύσαμε το Λιμενικό Σώμα με σύγχρονα μέσα και ανθρώπινο δυναμικό στο Αιγαίο, με αποτέλεσμα τη σημαντική βελτίωση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του. Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την τιτάνια προσπάθεια των γυναικών και του ανδρών του Λιμενικού, που επιχειρούν με αποφασιστικότητα, σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και απόλυτη προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Όλα τα παραπάνω μας οδήγησαν ώστε να έχουμε μείωση κατά 94% των μεταναστευτικών ροών σε σχέση με το 2019.

Προχωρήσαμε με γρήγορους ρυθμούς στην κατεύθυνση της αξιοποίησης των λιμένων της χώρας μας. Τα επενδυτικά προγράμματα στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη εξελίσσονται, ολοκληρώθηκαν οι μελέτες αξιολόγησης του ΤΑΙΠΕΔ για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια και -το πιο σημαντικό- μεγάλος αριθμός εταιρειών και επιχειρηματικών ομίλων έχει εκδηλώσει στις σχετικές διαδικασίες ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας. Πρόκειται για έμπρακτη δικαίωση της στρατηγικής που ακολούθησε η κυβέρνηση σε σχέση με την αξιοποίηση των λιμανιών.

Αυξήσαμε κατά 18 τις άγονες γραμμές, δημιουργώντας ένα νέο ισχυρό πλέγμα ακτοπλοϊκών συνδέσεων τόσο στο Βόρειο-Ανατολικό, όσο και στο Νότιο Ανατολικό Αιγαίο. Για πρώτη φορά συνδέονται ακτοπλοϊκά η Θεσσαλονίκη με το Βόρειο-Ανατολικό Αιγαίο, αλλά και η Κρήτη με τα Δωδεκάνησα, εξυπηρετώντας δεκάδες χιλιάδες νησιώτες, αλλά και ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες. Η συνολική πλέον στήριξη των αγόνων γραμμών ανήλθε σε 148 εκ. ευρώ για το 2020, διαθέτοντας τους πόρους που είναι αναγκαίοι για να διασφαλίσουμε την ισοδύναμη πρόσβαση σε μεταφορικές υπηρεσίες επαρκείς και ποιοτικές για την εξυπηρέτηση των νησιωτών κατοίκων και επιχειρηματιών.

Με γρήγορα και σωστά βήματα, προχωράμε στην υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, υλοποιώντας τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ. Ενός πολύ σημαντικού έργου για την ασφάλεια της πατρίδας μας, το οποίο για 4,5 χρόνια καθυστερούσε αδικαιολόγητα η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού κατατέθηκαν δέκα αιτήσεις συμμετοχής από διεθνή και εγχώρια σχήματα και η επιλογή του αναδόχου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021. Πολύ σύντομα, τα θαλάσσια σύνορά μας θα προστατεύονται από ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα.

Ενισχύσαμε την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και στις παραλίες, με αύξηση της ναυαγοσωστικής κάλυψης λουτρικών στο 87% από 76% το 2019, αναμόρφωση του κανονισμού για τα θαλάσσια σπορ και μέσα αναψυχής, αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος της Λιμενικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό Οργανισμό SafeWaterSports και αυξημένο αριθμό ελέγχων.

Υιοθετήσαμε σύγχρονες πρακτικές τηλε-εκπαίδευσης. Θεσμοθετήσαμε και διαθέσαμε άμεσα σε όλες τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της χώρας -Πλοιάρχων και Μηχανικών- δυνατότητα σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης με δωρεάν χρήση ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία αξιοποιήθηκε από 7.000 σπουδαστές και 290 καθηγητές-διδακτικό προσωπικό, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στην πλατφόρμα και παρακολουθούν αδιάλειπτα τα ηλεκτρονικά τους μαθήματα. Παράλληλα, στις Δημόσιες Σχολές Μετεκπαίδευσης – Κατάρτισης, όπως τα ΚΕΣΕΝ, Σχολή Θαλαμηπόλων και Σχολή Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων, με όμοιο τρόπο εφαρμόστηκε άμεσα η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης, στην οποία συμμετέχουν περίπου 2.945 σπουδαστές και 75 καθηγητές – διδακτικό προσωπικό. Πολύτιμος αρωγός στάθηκε το Ίδρυμα Ευγενίδου, που ανέλαβε το κόστος και την επιστημονική καθοδήγηση του κρίσιμου εγχειρήματος.

Έχουμε δρομολογήσει τη μεγάλη αλλαγή σε σχέση με τη νησιωτικότητα. Ολοκληρώθηκε ήδη η δημόσια διαβούλευση του σχετικού νομοσχεδίου, με το οποίο για πρώτη φορά δημιουργούμε πλαίσιο για τον σχεδιασμό και την εξειδίκευση των κατευθύνσεων μιας εθνικής στρατηγικής για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στον νησιωτικό χώρο. Η Ελλάδα χρειάζεται δημόσια Νησιωτική Πολιτική, με σαφείς στρατηγικούς στόχους, διακριτό Σχέδιο Δράσης και συγκεκριμένα μέσα και εργαλεία για να υλοποιηθεί.

Για πρώτη φορά, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση της Νησιωτικής Πολιτικής και της θαλάσσιας οικονομίας. Στη βάση των θεσμικών μας ενεργειών, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο και για πρώτη φορά θα υπογραφεί από την Ελλάδα -τον Φεβρουάριο του 2021 στη Μάλτα- η Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την προώθηση της Γαλάζιας Ανάπτυξης στην ΕΕ, καθορίζοντας τις στρατηγικές προτεραιότητες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Ελλάδα πρωτοστατεί διαμορφώνοντας ευρωπαϊκές πολιτικές και προγράμματα για τη Γαλάζια Οικονομία.

Εγκαινιάσαμε τη νέα, ψηφιακή εποχή, στις σχέσεις του Λιμενικού Σώματος με την κοινωνία, με τη λειτουργία της εφαρμογής e-ΔΛΑ, όπου πολίτες και νομικά πρόσωπα μπορούν να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους, χωρίς φυσική παρουσία. Σε πρώτη φάση, καλύπτονται οι δέκα πλέον συνηθισμένες δραστηριότητες, για τις οποίες τα τελευταία δύο χρόνια είχαν διεκπεραιωθεί περισσότερες από 3.500 αιτήσεις. Στην επόμενη φάση, θα καλυφθούν και άλλες δραστηριότητες, για τις οποίες υποβλήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια πάνω από 7.000 αιτήσεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εργαστήκαμε και εργαζόμαστε αδιάκοπα για να δημιουργήσουμε ένα νέο σύγχρονο περιβάλλον, μέσα στο οποίο τόσο η ναυτιλιακή, όσο και η παραναυτιλιακή βιομηχανία θα βρουν πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθούν, προς όφελος και της οικονομίας, αλλά και της κοινωνίας.

Οι κεντρικές επιδιώξεις μας για το 2021 συνίστανται στην ενίσχυση και εδραίωση της παγκόσμιας ισχύος της χώρας μας στον τομέα της ναυτιλίας, την αξιοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών των νησιών μας και την ανάληψη ειδικής μέριμνας για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου, υπό το πρίσμα της Γαλάζιας οικονομίας.

Οι πολιτικές μας καλούνται να απαντήσουν σε προκλήσεις και ανάγκες, όπως η ένταξη των ελληνικών λιμένων στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και Θαλάσσιων Διαδρομών, η προσαρμογή στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η οποία αναμένεται να επηρεάσει τις μεταφορές στην Ευρώπη σε μια κατεύθυνση φιλικότερη προς το περιβάλλον, οι αυξημένες απαιτήσεις επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων της χώρας μας, η βελτίωση της αναποτελεσματικότητας του υφιστάμενου συστήματος λιμενικής, αλλά και η αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.

Οι βασικοί μεταρρυθμιστικοί άξονες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εστιάζουν:

Στήριξη ελληνικής ναυτιλία και ναυτοσύνης

Προκειμένου να στηρίξουμε την ελληνική ναυτιλία και ναυτοσύνη, είμαστε έτοιμοι για την επέκταση -στον βαθμό που θα χρειαστεί και για όσο χρόνο χρειαστεί- των μέτρων στήριξης που υλοποιήσαμε για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε τους Έλληνες ναυτικούς, αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Συγκεκριμένα, προωθούμε:

Με στόχο να ενισχύσουμε τη θέση της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια κατάταξη, προχωράμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ελληνικού Νηολογίου. Το e-Νηολόγιο έχει σκοπό την επαύξηση των Ελληνόκτητων πλοίων με ελληνική σημαία, προωθώντας απλοποίηση των διαδικασιών και ανταγωνιστικότερο περιβάλλον εξυπηρέτησης των πλοιοκτητών, με την προτυποποίηση των διαδικασιών, την έκδοση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών σε σύντομο χρόνο και γενικότερα με τη δημιουργία ανταγωνιστικού πακέτου υπηρεσιών έναντι «σημαίας» άλλων κρατών.

Η στήριξη του ναυτικού επαγγέλματος επιβάλλει την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας και την εισαγωγή ενός Στρατηγικού Σχεδίου για την προσαρμογή της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης σε ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας και οργάνωσης. Για τον λόγο αυτόν, προωθούμε τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας των Δημόσιων Σχολών και Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) στη βάση του πορίσματος ειδικής έκθεσης, που εκπονήθηκε από διεπιστημονική ομάδα του Ιδρύματος Ευγενίδου. Το νέο θεσμικό πλαίσιο συμπληρώνεται με την προώθηση ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη αναβάθμιση κτιριακών υποδομών, την απόκτηση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για τη ναυτική εκπαίδευση και τη διαρκή αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών των Σχολών ΕΝ.

Ταυτόχρονα, αναβαθμίζουμε το υφιστάμενο ακτοπλοϊκό δίκτυο, με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, με γνώμονα πάντα τα σύγχρονα μεταφορικά δεδομένα και την υποχρεωτική προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις της διεθνούς περιβαλλοντικής νομοθεσίας από το 2020 και μετά. Στην κατεύθυνση αυτή προωθούμε τη δημιουργία Ταμείου για την Αναβάθμιση του στόλου πλοίων θαλασσίων ενδομεταφορών και προσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά δεδομένα, συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο και ΣΕΕΝ.

Στόχος μας είναι η διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου, με εξορθολογισμό του συστήματος διαχείρισης άγονων γραμμών, αλλά και η αναβάθμιση της διαχείρισης του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών με νέα μέσα και τεχνολογίες. Ακριβώς γι’ αυτό προωθούμε τη δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών και την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων παρακολούθησης απόπλου – κατάπλου πλοίων, κίνησης επιβατών και οχημάτων.

Ακόμα πιο αποτελεσματική προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας

Μεγιστοποίηση ασφάλειας σε θάλασσες και παραλίες

Στοχεύοντας στην ολοκληρωμένη διαχείριση θαλασσίων συνόρων και την καταπολέμηση του εγκλήματος στη θάλασσα, καταρτίζουμε επικαιροποιημένη Εθνική Στρατηγική Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων, στη βάση του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού του Frontex.

Όπως ήδη έχω αναφέρει, είναι σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την εγκατάσταση ενός Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ).

Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 62 εκ. ευρώ, το οποίο διασφαλίζει την ενημέρωση για την κατάσταση στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος σε πραγματικό χρόνο και επί 24ωρου βάσεως. Με αυτόν τον τρόπο, το ΕΣΟΘΕ, πέραν της προστασίας των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της ΕΕ, θα συμβάλλει ενεργά στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας και παραβατικότητας στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο. Επίσης, θα θωρακίσει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και την αποτελεσματική παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας και θα μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Ακόμα, προωθούμε Ειδικό Εξοπλιστικό πρόγραμμα για την αναβάθμιση των πλωτών, χερσαίων και εναερίων μέσω του Λιμενικού Σώματος. Ενδεικτικά αναφέρω:

Πέρα όμως από την προστασία θαλάσσιων συνόρων, η επιχειρησιακή επάρκεια του Λιμενικού Σώματος ενισχύεται και στον κλάδο της αστυνόμευσης, μέσα από στρατηγικές συνεργασίες για την πρόληψη και μείωση ατυχημάτων στον θαλάσσιο χώρο. Στην κατεύθυνση αυτή, επεκτείνουμε το Πληροφοριακό Σύστημα της Λιμενικής Αστυνομίας για την επιτήρηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων, σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό Οργανισμό SafeWaterSports, εκσυγχρονίζοντας και εξοπλίζοντας τις κατά τόπους λιμενικές αρχές με σύγχρονα ηλεκτρονικά εποπτικά μέσα για την αποτελεσματικότερη εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Ενδυνάμωση της αναπτυξιακής προοπτικής των ελληνικών λιμένων

Το 2021, συνεχίζουμε την προσπάθεια για την αξιοποίηση των λιμανιών μας, προς όφελος της οικονομίας, αλλά και της κοινωνίας.

Με την ωρίμανση υλοποίησης του εγκεκριμένου Master Plan στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τη συνέχεια στις διαδικασίες αξιοποίησης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας, με την έναρξη διαδικασιών, σύμφωνα με τις μελέτες του ΤΑΙΠΕΔ, για τα άλλα περιφερειακά λιμάνια. Πολύ σύντομα τα λιμάνια μας θα αποκτήσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο, με πολλαπλά οφέλη για κάθε τοπική κοινωνία, αλλά και για τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών και, βεβαίως, για την ελληνική οικονομία.

Παραλλήλως, επιταχύνουμε τη Μεταρρύθμιση στη Λιμενική Διακυβέρνηση, αλλά και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της Πλοηγικής Υπηρεσίας. Τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να αναδειχθούν σε κύτταρα ανάπτυξης και παραγωγής θέσεων εργασίας και εισοδήματος.

Ειδικότερα, ολοκληρώθηκε η κατάρτιση και δρομολογείται η παρουσίαση προς διαβούλευση ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των κρατικών και δημοτικών λιμενικών ταμείων, με στόχο τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου συστήματος, την αντιμετώπιση της πολυμορφίας των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης και της πολυδιάσπασης της εποπτείας τους μεταξύ διαφορετικών υπουργείων.

Ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού

Στον κρίσιμο για τη χώρα μας τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, προωθούμε:

Το τρίτπυχο «Νησιωτικότητα, Θαλάσσια οικονομία, Γαλάζια Ανάπτυξη» αποτελεί το δομικό στοιχείο της νέας Νησιωτικής Πολιτικής που πρέπει να αποκτήσει η χώρα μας.

Στον τομέα της Νησιωτικής Πολιτικής και της προώθησης της Γαλάζιας Οικονομίας, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έπειτα και από εκτεταμένες διαβουλεύσεις με περισσότερους από 327 κοινωνικούς εταίρους και φορείς μέσα από τη διοργάνωση 14 «Περιφερειακών Διαλόγων», προχώρησε στην κατάρτιση σχεδίου νόμου για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στον νησιωτικό χώρο.

Το νέο πλαίσιο αναγνωρίζει τη σημαντική αναπτυξιακή δυναμική των νησιών στην παραγωγή εθνικού και περιφερειακού εισοδήματος, λόγω της ανάπτυξης κυρίως του τουρισμού και της ποιοτικής αγροτικής παραγωγής και περιλαμβάνει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας στα νησιά, καθώς και την αναβάθμιση και ενεργοποίηση των φορέων άσκησης δημόσιας πολιτικής.

Στο πλαίσιο αυτό προωθούμε:

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοί, επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού μας για τη Ναυτιλία και τη Νησιωτικότητα. Στηρίζουμε τους ναυτικούς και τη ναυτιλία. Προχωράμε με βαθιές τομές. Εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις, σε όλα τα επίπεδα. Δίνουμε ουσία και νόημα στη νησιωτικότητα.

Δημιουργούμε το ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται. Όσοι γνωρίζουν έστω και ελάχιστα τη ναυτιλία, αντιλαμβάνονται ότι ο στόχος αυτός δεν είναι μόνο εφικτός, αλλά είναι και πέρα για πέρα αναγκαίος».

Exit mobile version