© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Όταν έχεις απέναντί σου τον Γιάννη Πατινιώτη είναι δεδομένο ότι η κουβέντα θα έχει ενδιαφέρον. Στέλεχος της ελληνικής ναυτιλίας με μεγάλη πορεία και τεράστια πείρα, έχει μια δική του ματιά για τα τεκταινόμενα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ελληνική και διεθνή, γι’ αυτό και τόσο οι ομιλίες του όσο και τα άρθρα του προκαλούν ενδιαφέρον.
Αφορμή για τη συνάντησή μας ήταν η ενασχόλησή του με την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), η οποία ανοίγει νέους ορίζοντες στη ναυτιλία μετασχηματίζοντας ουσιαστικές πτυχές της λειτουργίας και της διαχείρισης των πλοίων, αλλά και των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η ΤΝ έρχεται να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και αναπτύσσεται η ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας ΤΝ ειδικά στη ναυτιλία συνέπεσε χρονικά με τις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν για βελτίωση στην απόδοση των πλοίων (Vessel Performance). Oπως η μετάβαση στην εποχή αυξημένων περιβαλλοντικών στόχων (low carbon και clear emissions), οι αυστηρότερoι κανονισμοί ασφάλειας των πλοίων, η αποδοτικότερη διαχείριση πλοίων (low cost), που δημιουργούν την ανάγκη για «έξυπνα» συστήματα.
Ο κ. Πατινιώτης είναι ένας από τους λίγους που γνωρίζουν αρκετά πράγματα για την Τεχνητή Νοημοσύνη τόσο σε γενικές γραμμές όσο και ειδικά στον χώρο της ναυτιλίας. Ζήτησα να μας αναλύσει τη σχέση της ΤΝ με τη ναυτιλία. Στη συνέντευξη συστήνεται ως… Dr Truth. Οποιος δεν τον ξέρει θα παραξενευτεί. Οι υπόλοιποι απλώς θα σκύψουν πάνω από το κείμενο για να απολαύσουν το ξεδίπλωμα της σκέψης του Γιάννη -Dr Truth- Πατινιώτη.
«Θέλω να σου πω ότι όσα θα πούμε αποτελούν απλώς το πρώτο γράμμα από το τεράστιο αφήγημα της προσπάθειας συνύπαρξης της ΤΝ με τον άνθρωπο. Η διαφοροποίηση είναι ότι τη συνέντευξη στη δίνει ο ακαδημαϊκός ερευνητής σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού, ανάλυσης των στοιχείων της προσωπικότητας και χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης Dr Truth ή κατά κόσμον Γιάννης Πατινιώτης, Finance Director της Carras (Hellas) S.A.», ήταν τα πρώτα του λόγια.
– Τι σχέση μπορεί να έχει το όνομα Truth με την Τεχνητή Νοημοσύνη;
Truth σημαίνει αλήθεια. Είναι ένα όνομα που το χρησιμοποιώ από το 2008. Επειδή αλήθεια θεωρείται η αντικειμενική πραγματικότητα, πολλοί αναφέρουν την Τεχνητή Νοημοσύνη με το υποκοριστικό Truth. To ίδιο μπορούμε να πούμε και για τη ΤΝ, κυρίως λόγω έλλειψης συναισθημάτων και αντικειμενικής αξιολόγησης των δεδομένων. Αυτός είναι και ο λόγος που ο Ελον Μασκ ονόμασε πρόσφατα το chat τη εταιρείας του για την Τεχνητή Νοημοσύνη TruthGTP.one.
– Θα θέλατε να κάνετε μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση της Τεχνητής Νοημοσύνης;
Εδώ και χρόνια η ανθρωπότητα φανταζόταν αυτόνομα αυτοκίνητα και ρομπότ ικανά να αλληλεπιδρούν με τους ανθρώπους. Η διαδικασία της σύγχρονης Τεχνητής Νοημοσύνης ξεκίνησε το 1936, όταν ο Αλαν Τούρινγκ δημοσίευσε την ιδέα περί καθολικής μηχανής. Ως επιστημονικό πεδίο ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950.
Οι πρώτοι ερευνητές είχαν τη φιλοδοξία να κατασκευάσουν μηχανές που θα μιμούνταν την ανθρώπινη νοημοσύνη μέσω της ανάλυσης και της επίλυσης προβλημάτων. Η δημιουργία της γλώσσας προγραμματισμού LISP από τον Τζον ΜακΚάρθι και τα πρώτα προγράμματα -όπως το ELIZA- ήταν κάποια από τα πρώτα σημαντικά βήματα στον τομέα. Εντούτοις η Τεχνητή Νοημοσύνη εισήλθε στο συλλογικό φαντασιακό μόλις το 1997.
Ηταν η χρονική περίοδος όπου ο υπολογιστής Deep Blue νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ σε μια παρτίδα σκάκι. Κατά τις τελευταίες δεκαετίες η ΤΝ έχει γνωρίσει εξαιρετική ανάπτυξη. Χάρη στα νευρωνικά δίκτυα, έναν τύπο αλγορίθμου Τεχνητής Νοημοσύνης που μιμείται τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου, και την αύξηση της διαθέσιμης υπολογιστικής ισχύος η ΤΝ έχει ενσωματωθεί σε πολλούς τομείς της ζωής μας.
– Ιστορικά το όνομα Τεχνητή Νοημοσύνη από πότε υπάρχει και τι πραγματικά είναι;
Το όνομα Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence) προέρχεται από τον Αμερικανό μαθηματικό και γνωσιακό επιστήμονα Τζον ΜακΚάρθι, έναν πολυβραβευμένο ερευνητή της πληροφορικής γλώσσας. Ο όρος «Τεχνητή Νοημοσύνη» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην πρόσκληση για το Dartmouth Workshop το 1956. Ο ΜακΚάρθι και άλλοι επιστήμονες πίστευαν ότι «κάθε πτυχή της μάθησης ή οποιαδήποτε άλλη έκφανση της νοημοσύνης μπορεί, εκ προοιμίου, να περιγραφεί με τόση ακρίβεια ώστε μια μηχανή να μπορεί να την προσομοιώσει». Αυτή η ιδέα έθεσε τα θεμέλια για την επιστημονική μετεξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Η καθηγήτριά μου, Ντανιέλα Ρας, ρομποτική ερευνήτρια και διευθύντρια του Εργαστηρίου Επιστήμης Υπολογιστών και Τεχνητής Νοημοσύνης στο MIT, πρόσφατα ανέφερε ότι η ΤΝ δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα εργαλείο. Ενα πολύ ισχυρό εργαλείο που μπορεί να επιτύχει καταπληκτικά πράγματα. Ενα εργαλείο που δημιουργήθηκε από τους ανθρώπους για τους ανθρώπους.
Στο σήμερα, το σίγουρο είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να διδάξουν την ΤΝ αλλά και να διδαχθούν από αυτήν. Ο δρ Τόμας Μαλόουν, καθηγητής Διοίκησης στο MIT και διευθυντής του Κέντρου Συλλογικής Νοημοσύνης, πιστεύει ότι η ΤΝ μπορεί αναμφίβολα να χρησιμοποιηθεί στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο δημιουργώντας νέες ευκαιρίες.
Ο επίσης καθηγητής μου Τόμι Γιακόλα, ο οποίος διδάσκει το μάθημα Computer Science & Electrical Engineering στο MIT, υπογραμμίζει τη μεγάλη αξία του Machine Learning. Πρόκειται για μια υποκατηγορία της Τεχνητής Νοημοσύνης που αφορά τη δημιουργία και την εκπαίδευση αλγορίθμων και μοντέλων που μπορούν να διδαχθούν από τα δεδομένα με πρόβλεψη ή προσαρμογή σε νέες καταστάσεις δίχως ρητά προγραμματισμένη οδηγία.
– Πάμε στα δικά μας. Ποια είναι η σχέση της Τεχνητής Νοημοσύνης με τη ναυτιλία;
Η εφαρμογή της ΤΝ στη ναυτιλία είναι πολυδιάστατη και συνεχίζει να αναπτύσσεται εξυπηρετώντας πολλές λειτουργικές ανάγκες του κλάδου, όπως:
■ Αυτοματοποίηση και Ρομποτική: Η ΤΝ χρησιμοποιείται για την αυτοματοποίηση των διαδικασιών στα πλοία, όπως η αυτόνομη πλοήγηση, ο έλεγχος φόρτωσης – εκφόρτωσης και η βελτίωση των χρόνων συντήρησης και αποκατάστασης μιας ζημιάς.
■ Πρόβλεψη και Πλοήγηση: Η ΤΝ μπορεί να αναλύσει τα δεδομένα από τις καιρικές προβλέψεις και τις συνθήκες της θάλασσας βοηθώντας στην καλύτερη πλοήγηση και προτείνοντας βέλτιστες πορείες για τα πλοία, με όφελος λειτουργικό, εμπορικό και οικονομικό.
■ Ενεργειακή Αποδοτικότητα: Με την ανάλυση δεδομένων και τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών, η ΤΝ συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και βελτιώνει την ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων δημιουργώντας σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
■ Ασφάλεια και Επιτήρηση: Η ΤΝ μπορεί να παρέχει προηγμένη επιτήρηση και ανάλυση για την ανίχνευση και πρόληψη πιθανών κινδύνων, όπως η σύγκρουση, η πυρκαγιά ή η διαρροή. Δεδομένου ότι τα περισσότερα ατυχήματα οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος, η αρωγή προς τον ναυτικό κάνει τη ζωή στο πλοίο ασφαλέστερη και περισσότερο ανθρώπινη.
■ Αναγνώριση και Επεξεργασία Δεδομένων: Η ΤΝ διευκολύνει την ανάλυση και την επεξεργασία των πολύπλοκων δεδομένων που εμπεριέχουν οι λειτουργίες της ναυτιλίας καθώς συμβάλλει στη λήψη αποφάσεων. Κατανοώντας το μέγεθος της αξίας μιας απόφασης σε σχέση με τον χρόνο, η βοήθεια της ΤΝ κάνει τη συνολική διεργασία πιο ασφαλή και συμφέρουσα.
■ Προσωποποιημένες Εμπειρίες Πελατών: Στον τομέα της επιβατικής και τουριστικής ναυτιλίας, η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών στοιχειοθετώντας πρωτότυπες εμπειρίες για τους επιβάτες. Άλλωστε η ικανοποίηση του πελάτη είναι το σημαντικότερο εργαλείο για τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε μια αγορά δύσκολη και με μεγάλες απαιτήσεις.
■ Εφοδιαστική Αλυσίδα και Διαχείριση Αποθεμάτων: Η ΤΝ μπορεί να αναβαθμίσει τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και των αποθεμάτων εξασφαλίζοντας ομαλή ροή εμπορευμάτων και υλικών, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται για την άψογη διαχείρισή τους.
■ Αξιολόγηση και Ψυχολογική Βοήθεια των Ναυτικών: Ολοι γνωρίζουμε την εσφαλμένα αρνητική αντίληψη των ναυτικών για τους ψυχολόγους. Πλέον με τη βοήθεια της ΤΝ και χωρίς ερωτήσεις που δημιουργούν άγχος, μπορεί ο ναυτικός να λάβει και να έχει για πάντα μαζί του το προσωπικό του ψυχολογικό προφίλ με πλήρη ανάλυση. Μπορεί επίσης να πιστοποιεί γραπτώς τα soft skills που διαθέτει. Τέλος, μεταξύ πολλών άλλων, θα έχει τη δυνατότητα της ασφαλούς διαπροσωπικής σύνδεσης και επικοινωνίας με την ΤΝ όπου και όποτε αυτός θελήσει. Συνοψίζοντας τη συζήτησή μας ο κ. Πατινιώτης τόνισε: «Η ολοένα και συχνότερη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη ναυτιλία παρέχει αυξημένη αποδοτικότητα, βελτιστοποιημένες λειτουργίες και καινοτομία,επιτρέποντας αφενός την εκμετάλλευση των προηγμένων τεχνολογιών ώστε να ενισχυθούν η βιωσιμότητα, η ασφάλεια και η ανταγωνιστικότητα του κλάδου, διαμορφώνοντας αφετέρου μια νέα πορεία για το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας».
Διαβάστε ακόμη
Άλλαξε «πίστα» η Ελλάδα: Ανάπτυξη, σταθερότητα και σοβαρότητα έφεραν την αναβάθμιση
«Τιμές – φωτιά» για το ελαιόλαδο – Πόσο μπορεί να ακριβύνει ακόμη, ανησυχία για ελλείψεις
Μύκονος VS Σαντορίνη: Οι δύο πιο απολαυστικές εμπειρίες φαγητού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ